neemt de boilie de geur van de bodem op ?


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-09-2002 19:50

Beste Henny, als je wilt vangen zou ik niet gaan vissen waar jou boilies na drie dagen nog liggen.
Als er vis op komt zijn jou boilies na een kort bezoekje weg.
Trek je niet teveel van al de verhalen omtrent geur aan, het vangt idd maar dan de visser.
Trek een blik vis open ongeacht wat en flavour je boilie daarmee.
Vissen is een hobby, geen religie!
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-09-2002 21:04

Douwe bedankt voor je tip en inderdaad je moet je niet laten meesleuren door de betweters ben ik helemaal met je eens .
maar wat ik eigelijk bedoel met dat er nog boilie`s liggen heb ik misschien verkeerd uitgelegt ik probeer het anders te schrijven .
mijn opzet van de boilie is dat als hij er na 3 dagen nog zou liggen dat de boilie dan nog steeds zo aantrekkelijk is als de eerste dag wat smaak betreft.
zal wel niet helemaal mogelijk zijn dat begrijp ik,maar ik wil er toch zo dicht mogelijk bij zitten wat daar mijn rede voor is zal je waarschijnlijk wel begrijpen
ik wil een boilie maken die voor een lange periode bruikbaar is.
wat mij nu opvalt met mijn boilie`s is dat ik er een week of 3 goed mee kan vangen en daarna is het gedaan met de pret en kan ik weer een andere mix gaan maken en geloof me ik probeer div visstekken uit .
heb ik weer een ander mix gaat het weer van voor afaan,en ik dubbel weinig karpers
dus dat zit wel snor vandaar dat ik begon over de invloed van de bodem op de boilie daar zit volgens mij de link maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
Douwe ik weet het je kan de dingen ook moeilijker maken dan ze zijn maar ik kan het niet nalaten om over de dingen na te denken :wink:
vr groet Henny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-09-2002 21:33

Henny,

Zonder betweterig te willen zijn zit je in een dilemma hier waarvoor mogelijk moeilijk een compromis valt te verzinnen. Voor het beperken van het inlekken van water kun je het schilletje van de boilie nog taaier maken. Als je dit doet beperk je tegelijk ook het uitlekken van de lokstoffen. Kans is dus reëel dat ze de boilies gaan negeren vanwege te weinig voedingsimpuls. Wellicht dat je het schilletje moet laten voor wat het is, maar de concentratie lokstoffen moet verhogen om aantrekking op de langere termijn te behouden. Mogelijk ook minder wateroplosbare olieachtige lokstoffen gebruiken. Deze zullen inlekken van water ook beperken.

Kees
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-09-2002 23:28

Henny

Je hebt geen bootje of duikpak nodig om de aasroute van de karpers te achterhalen. Vanaf de kant observeren werkt prima. Aangezien ik niet de middelen zoals, voerboot, dieptemeter, duikpad etc voor handen heb doe ik het niet anders. Bij helder water kun je vaak aan de bodem zien waar ze azen, kaalgevreten bodem. Springen en rollen zijn voor mij ook tekens van een aasroute/gedrag. En het is precies wat Douwe zegt, als de karpers er overheen komen zijn je boilies weg.

Nog wat, je basismix is het belangrijkste van je hele boilie. De toevoegingen dienen alleen om de boilie aantrekkelijker te maken, een beetje de puntjes op de i zetten zeg maar. Zorg ervoor dat de basismix de nodige voedingstoffen bezit, de karper zal merken dat hij er wat aan heeft en dan zeker de boilies blijven eten. Een hoog attractieve boilie is leuk voor een instant sessie maar wil je gaan voeren dan zou ik wel voor de boilie met voedingstoffen e.d. gaan. Dan kan het wel naar modder ruiken maar de voedingsstoffen blijven er wel in zitten en daar gaat om.
Bart
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-09-2002 21:15

Kees ik ben het helemaal met je eens ik moet een keuze maken,natuurlijk is het stom om een boilie temaken die niets uitlekt dan kan je net zo goed met knikkers gaan vissen . nee ik zoek het dan liever in een boilie die lekker uitlekt.wat betreft olieachtige lokstoffen daar gebruik ik niets van dat verdunt zo snel dat dat weg gegooit geld is .
Bart wat jij voorsteld voer en vis met boilie`s die veel voedingstoffen bevatten dat doe ik al een tijdje dus dat zit wel snor maar toch he blijf ik het vreemd vinden dat je er een tijdje goed op vangt en daarna afgelopen is. maar goed wie weet kom ik daar ook eens achter ik blijf zoeken dat is zeker wat mij betreft kan deze topic gesloten worden en misschien moet ik een andere openen ,hoe komt het dat de boilie maar enkele weken werkt .hihi
bedankt allemaal voor jullie reakties en veel visplezier voor een ieder
Henny :roll:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henny Jordaan op 2002-09-25 21:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

27-10-2002 18:04

Ja de boily's nemen de geur van de bodem op. ook al flavour je hem ze, maakt niet uit het trek toch nog in de boily de modderige-geur.

Met ruikende groet

patrick
mark hofman.

29-10-2002 19:19

ik denk dat het niet zo veel uit maakt dat je boillie naar modder stinkt. de karper kan je aas toch niet ruiken! hij kan hem alleen waarnemen door de attractors en ingredienten die uitlekken en die zich oplossen in het water. en aangezien ik denk dat de modder de attractors niet zal beinvloeden of veranderen of het uitlekken belemmerd is mijn conclusie dat het niet zo veel uitmaakt.

mark
patrick van dop
Berichten: 13
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00

29-11-2002 19:13

ik vind ook nie dat het uitmaakt dat je boilie naar de modder gaat ruiken maar ik probeer hem uiteraard wel zo min mogelijk in de modder te laten zakken door een stukje foam op de haakpunt te prikken maar verder is het inderdaat onzin dat mensen denken dat het slecht is dat de boilie naar de bodem gaat ruiken!! ik bedoel waar moeten de karpers anders hun voedsel vandaan halen

:lol:Patrick

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: patrick van dop op 2002-11-29 19:14 ]</font>
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

29-11-2002 22:48

Uit ervaring weet ik zeker dat de boilie de geur opneemt van de bodem. Ik vis zelf regelmatig in een modderbodem, en dat ruik ik wel degelijk aan mijn boilie. Maar ik kan niet zeggen dat ik slecht vang hierdoor. Dus volgens mij maakt de karper hier geen probleem van, want normaal zoeken ze hun voedsel daar ook en dan heeft het toch ook de geur van de bodem.

De geur maakt volgens mij ook niet veel, het is de smaak van je boilie dat telt.

Greetz
Piotr
patrick van dop
Berichten: 13
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00

01-12-2002 00:12

juist met jouw mening ben ik het helemaal uit ik bedoel een karper haart ook z'n eten uit de modder want waar moet ie het anders vandaan halen dat maakt echt nie uit

patrick
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-12-2002 12:12

Ik heb op modder bodems goed gevangen, dat
je boilie de geur van de bodem opneemt, maakt
volgens mij niet zoveel uit, als je op de
juiste plaats ligt met je rig, dan zal er
op gegeven moment wel een karper paseren, als
ie dan ook nog wil azen, dat is ten tweede.

gr. Benny
Pim Roodbeen
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-11-2002 01:00
Locatie: Zeist

01-12-2002 15:06

Een paar bekenden van mij die regelmatig langere sessies doen op o.a. de Sloterplas hebben kunnen concluderen dat de eerste 24 uur je boillie en/of voerplek niet of nauwelijks wordt aangeraakt door karpers. Met behulp van duikers is dit vastgesteld. Gewapend met deze kennis kun je dressuur doorbrekend te werk gaan door je boillies van te voren in een emmer van die bodemprut te zetten. Blijkbaar is het zo dat in sommige gevallen een verse niet-naar-bodemprut-smakende-boillie bij karpers niet in goede aarde valt.
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

01-12-2002 15:12

Hey iedereen,

Over modderbodems, ik vis er liever niet op, natuurlijk komen op de meeste modderbodems ook karpers azen. Maar m'n vertrouwen in de stek daalt zienderogen wanneer m'n boilie telkens ik die inhaal stinkt naar de modder. En dan heb ik het nog niet over het feit dat je haakboilie misschien wel volledig wegzinkt in die prut. Een wartellood (ipv inlinelood) montage kan al helpen om dat laatste te voorkomen. Er bestaat natuurlijk ook een trucje om je boilies van die modderstank te weerhouden. Gebruik gewoon volledig met vocht verzadigde boilies en dus geen keiharde zoals sommigen suggereerden dat maakt het gewoon slechter. Even verduidelijken aan de hand van een voorbeeld: een droge spons zal heel wat water opnemen als je ze in een emmer stopt. Maar een reeds kletsnatte spons mag je 100 keer onderdompelen, die neemt geen extra water meer op, de spons is verzadigd. Wel als wij onze boilies goed soaken (in een flavouroplossing, of één of ander visolie,...) dan zal die ook geen water meer opnemen omdat ie verzadigd is. Het zal allesinds veel langer duren eer de verzadigde boilie de geur van de bodem opgenmen heeft dan die kurkdroge boilie, want die laatste is zo droog dat ie net heel veel water kan opnemen en dus heel snel de geur van de omgevind aanneemt.
Geur en smaak zijn aparte dingen die toch met elkaar verweven zijn. Een karper kan idd niet ruiken, maar hij kan wel een boilie waarnemen op enige afstand, dat kunnen we smaken op afstand noemen. Jawel ze vangen opgeloste moleculen op een afstandje op, dat wil zeggen vanaf ze iets 'ruiken' (smaken) hebben ze al iets van die stof binnen!! Ook voor de mens!! Als jij stront ruikt ben je in feite al stront aan het 'eten'. Een mens ruikt trouwens ook meer dan ie smaakt, een mens kan maar vier smaken waarnemen, zout, zoet, zuur en bitter. Dat zijn de vier smaken die op de tong liggen. Alles wat we meer 'smaken' dat ruiken we in feite. Daarom dat je eten ook nooit smaakt als je een verstopte neus hebt!!!

Mvg,
Jan Van Calenberg
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-12-2002 17:01

Jan,

Ook gelezen over Charmes? Op de zandplaten geen beet te krijgen?

Dacht je dat er muggenlarven in het zand zaten?

Jan,

In Nederland wonene we zo ongeer op het veen. Wij kunnen bijna niet anders.

Maar... ik ruik altijd na binnendraaien of mijn bal niet stink naar modder. Ik heb eigenlijk nooit nadeel ondervonden.

Maar pas op. Ook wij hebben water, waar de bodem uit klei bestaat. Bevindt zich op dit water een kuil en daarin heeft zich afstervend blad verzamelt, tja dan is er een iets andere situatie.

Van die spons: helemaal gelijk. Trouwens nooit begrepen, dat een boillie keihard moest zijn. 30 seconden kooktijd, althans in de 1e publicaties vanuit engeland.

MVG

Klaas

MVG

Klaas
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

01-12-2002 20:17

Jan,

ik heb deze zomer op een water gevist. Ik heb er een stek bevist op een harde leembodem en een in de echte modder. De harde leembodem heb ik 2 weken bevist en heb er 2 karpers en een brasem gevangen. Op de modderbodem heb ik abnormaal goed gevangen. Hieruit kan ik wel een beetje opmaken dat ze daar vooral in de modder azen.

Maar zoals je al zei, je moet vertrouwen in je stek hebben. En de ene heeft dat daarin en de andere in iets anders. Dat is juist hetzelfde met je aas.

greetz
Piotr
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

02-12-2002 10:41

Hey Piotr,

Ik denk dat Klaas refereert naar het verhaal van De Baets, over liez waar ie op de harde platen geen beet kon krijgen maar in de modder net wel, gewoon omdat die vissen hun natuurlijk voedsel in de modder zat en niet op die platen. Daarmee wil ik nog zeggen dat je ook soorten modder hebt, er is een duidelijk verschil tussen een laagje lichbruine zachte modder dan een laag pikzwarte stinkende drek. In die tweede ga ik echt niet vissen.
Klaas,

Ook in Belgie heb je heel wat wateren waar het merendeel van de bodem bedekt is met een dikke modderlaag. Ik vis dan heel dikwijls in de kanten die bijna altijd veel harder zijn qua structuur. Of ik ga plekjes zoeken meer naar het wijd toe maar waar het toch iets harder is dan de rest van de put. En natuurlijk heb ik ook in die modder gevist (soms omdat ik klungelaar als ik ben niet goed genoeg smeet om op het harde 'plaatje' te belanden, maar soms ook echt express in die modder). Ik heb in die modder echter nooit zo goed gevangen als op die harde plekjes. En echt vanalles geprobeerd, gesoakte bollen, drijvers, lange onderlijnen, wartellood. Wel vissen op gevangen maar echt niet veel en helemaal niet regelmatig. Of ik dan gewoon ineffectief zat te vissen op die modder of was het net omdat ze wel degelijk meer en regelmatiger azen op die harde stukken daar ben ik nog niet volledig uit...maar de balans lijkt uit te slaan naar dat tweede.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

02-12-2002 10:49

Met deze wil ik meteen het volgende aankaarten.
Op m'n thuiswater heb ik zo m'n favoriete stekken, maar ook daar lukt het niet altijd en dus ga ik wel al eens op zoek naar iets anders of ten rade bij een maat van me (die er ook vist uiteraard). Die maat van me had een plekje gevonden en had daar elke sessie in het voorjaar op gevist en regelmatig vis op gevangen, een andere kerel die daar viste ving er ook goed vis op. Ik heb dat plekje eens onderzocht maar volgens mij was daar niks hards aan, ik lag altijd in de modder. En ik heb echt wel goed gezocht. Welnu omdat die maat van me en die andere visser daar (in het vroege voorjaar!!!) goed hadden gevangen ging ik daar ook regelmatig gaan op vissen. Maar dan wel in de warmere periode, wel kan je geloven als ik zeg dat ik daar geen enkele vis heb op gevangen??? En dat het bij die andere vissers op dat stekje ook stielviel éénmaal het water echt op temperatuur was? Ik viste op dat water tot eind september, goed gevangen maar geen enkele vis op dat plekje. Na september hield ik het voor gezien, tot ergens begin november het nog eens begon te kriebelen en ik nog eens weerging. Het water was al flink afgekoeld en mijn favoriete stek was ingenomen dus ging ik het nog maar eens op dat plekje proberen. Wat raad je, de eerste nacht vang ik daar direct een vis natuurlijk. Toeval? Of is modder gewoon beter in de koudere periode?

Mvg,
Jan Van Calenberg
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-12-2002 11:50

ook ik vis regelmatig op echte zachte bodems en heb daar ook prima gevangen
op zich is het heel logisch omdat de karper op soort plekkenook aast en zijn natuurlijk voedsel ook tussen die stinkende modder moet zoeken, en aangezien zijn natuurlijke voedsel niet zo sterk ruikt als een boilie zal hij mijn boilie zeker vinden. Als mijn boilie naar modder rukkt houd dat voor mij in dat hij zijn geurstoffen heeft vrijgegeven aan het water/modder zodat de karper het nog makkelijker vind!
Wel houdt ik eeb beetje rekening om wat soort modder het gaat die echte stinkende zwarte bagger zal ik persoonlijk ook mijden


mvg martijn
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-12-2002 14:33

Is er iemand die met name op de zeer interresante stelling van Jan een aanvulling kan geven? Daarnaast heb ik nog een aantal stellingen en vragen omtrent modderbodems.

Stelling 1 Modderbodems zijn met name in
de winter productief?

Stelling 2 In blauwe stinkende zwarte
bagger vang je met een zinkende
boilies niets tot bijna niets?

Stelling 3 Op dressuurwater is de
vangkracht van een naar modder
ruikende boilie beduidend beter
dan op een niet dressuurwater
omwille van de dressuur?

Stelling 4 Rottende bladeren etc. ontrekken
zuurstof uit hun omgeving?

Stelling 5 Pop-ups zijn effectiever op
zachte bodems dan op harde
bodems?

Stelling 6 Op een water waar de bodem bijna
overal hard is vang je vaak
beter op de zachte plekjes en
visa versa?

Stelling 7 Flavours op oliebasis komen op
moderbodems beter tot hun recht
dan de flavours op alcohol basis
qwa eigen geur houdend vermogen?

Vraag 1 Wat is het onderscheid in
soorten natuurlijk voedsel op
modderbodems, zandbodems of
kleibodems? welke beestjes leven
waar >> bijvb.mossels op een
harde bodem bijvoorkeur klei of
steen.


Dit was het eerst wel weer!

B.v.d voor het reageren
Arjan van den Berg

02-12-2002 15:24

Hallo,

Zeer interessante stellingen Jan en Ulco.

Stelling 2 ben ik het wel mee eens. Ik geloof dat er stukken modder zijn die totaal onaantrekkelijk zijn voor de vis en de visser.

Stelling 3 is wel een goede vondst misschien? ben benieuwd wat men hiervan vindt.

Stelling 5 is denk ik eerder omgekeerd. Op modderige bodems werken pop-ups zeer vaak averechts. De vissen zijn op deze zachte stekken gewend om met hun kop helemaal de modder in te gaan. Liggend aas werkt dan veel beter. Ik denk dat het dan ook niet uitmaakt of de boilie wat gaat ruiken naar de omgeving. De geur/smaak die de vis waarneemt zal toch heel anders zijn als gewone moddergeur.

Hopelijk komen er vele antwoorden. Hoe doen bijvoorbeeld de vissers op de Nieuwkoopse en Loosdrechtse plassen dat. Daar is toch ook heel veel bagger te vinden?

MvG

Arjan
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

02-12-2002 22:55

Hey,

stelling 1 begin ik toch licht in te geloven, dan zien jullie aan de voorbeelden die ik aanhaalde.
Stelling 2 met drijvende trouwens ook niet denk ik
Stelling 3 geen idee
Stelling 4 dat is te zien om welk rottingsproces het gaat, aeroob of anaeroob proces, ik geloof dat in beide gevallen zuurstof verbruikt wordt, het gaat immers om een oxidatie...het anaeroob is dacht ik een onvolledige oxidatie en er vormt methaangas...niet echt bevorderlijk voor de vangsten dus
Stelling 5 geen idee vis zelden met drijvers
Stelling 6 dat hangt van heel wat factoren af, hengeldruk natuurlijk voedselaanbod, is niet echt te zeggen
Stelling 7 heeft volgens mij weer te maken met die verzadigheid van je boilie, hangt er trouwens vanaf welke alcohol je gebruikt ethylalcohol is zeer vluchtig, glycerol daaraantegen is al heel wat minder vluchtig stelling 8 aka vraag 1 mosselen en kreeften op harde bodems lijkte me en tubifex en alle aanverwante zachte aassoorten eerder op zachtere bodems

MVg,
Jan Van Calenberg
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

03-12-2002 11:20

Hallo Ulco,

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van de echte moddervissers, maar blijkbaar zijn er niet zoveel mensen die in de modder vissen of er een mening over hebben?

Over stelling 1 hoorde ik van een vismaat pas iets opmerkelijks dat misschien kan verklaren waarom in het koude jaargetijde modderbodems eventueel goede vangsten kunnen opleveren.

Volgens een Engelse goeroe zitten juist in de winter bergen muggenlarven in de modder. Dit heeft weer te maken met de levenscyclus van de mug. Misschien dat dit een verklaring is waarom de vissen juist in de winter(koudere tijd)in en rond modderstekken vangbaar zijn?


Vr.Gr.

Bertil
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2002 11:35

stelling 1 kan ik juist niet beamen zeker als je het combineerd met stelling4 ik ving in de winter juist op eenharde bodem(maar iik heb enkel op een water in de winter echt gevist)
stelling2 ben ik zoverre mee eens dat je in die super blauwe en stinkenede bagger zowiezo niks vangt, verder zou ik op een zachte modderbodem met bodemaas vissen omdat de karper inderdaad met zijn kop de bodem in gaat en de pop up links laat liggen. Een mooi voorbeeld hiervan is dat ik een een karper in de kop gehaakt had tussen zijn neusgaten terwijl ik met een popup in de modder viste
stelling 3 drie sluit ik e bij aan
stelling 4 idem
stelling 5 net behandeld
stelling 7 geen ervaring

mvg martijn
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-12-2002 15:39

Stelling 1: iets te simpel gesteld denk ik... als je kijkt naar verschillende modderbodems en het voedselaanbod dan is het welicht waar. Maar m.i. zijn er veel meer redenen waarom een gebied - los ervan of het een modderplek is - productief is in de winter.

Stelling 2 Ligt eraan of die boillie daadwerkelijk helemaal is weggezakt in die bagger en of de karper aast in die modder en die wel zo vindt stinken.

Stelling 3 Beetje simpel om het zo naar menselijke maatstaven te stellen: wij vinden iets stinken, maar onder water detecteerd een vis iets, door te proeven. Ik geloof wel dat een boillie die langer in het water ligt op een dressuurwater per definitie als minder gevaarlijk wordt beschouwd, maar dit ligt aan meerdere factoren zoals opzwellen, smaak- en kleurverlies en de tijd hoe lang een karper die ballen al ziet liggen op zijn 'inspectierondes' van de hoopjes voer... want dat is een constant proces op een hevig geconditioneerd water.

Stelling 4: dit schijnt zo te zijn. Ik heb dit maar als waarheid aangenomen, omdat mensen met veel meer kennis van die materie mij dit hebben verteld.


Stelling 5: beetje erg simpel gesteld ook. Volgens mij hangt de effectiviteit van een pop up grotendeels af van de mate waarmee er evist is in het verleden op en water en in veel mindere mate van de bodemgesteldheid op zich.


Stelling 6: ligt er volgens mij aan of die harde of zachte plekjes de vis een meerwaarde biedt wat betreft voedselaanbod of veiligheid.


Stelling 7 Geen idee, het lijkt me dat een karper veel beter in staat is het door ons gepresenteerde voer te vinden dan wij denken. Voer met flink wat smaakstoffen / flavours, wat er al en tijdje ligt, detecteerd de karper vclgens mij al vanaf meters afstand. Het falen van vissers in zulke moddersituaties ligt volgens mij eerder aan de presentatie of een verkeerd iets in de aanpak van de visser in kwestie, de karper vindt het voer vaak toch wel... daar zijn het karper, en meesters in het over leven voor...

Tot zover mijn visie op de overigens wel grapige modderbodem stellingen...

De moddergroeten...

laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

03-12-2002 16:51

stelling1: Ik denk wel dat modderbodems in de winter meer vis opleveren als in de zomer of een ander jaargetijden maar naar mijn ervaring vang ik in de zomer ook beter op die modderbodem. maar dit kan natuurlijk aan het water liggen.

stelling2: Met echte zwarte stinkende drek heb ik geen ervaring. het stuk wat ik bevis daar zak ik zo'n 60cm in weg maar het is nog steeds bruine modder.

stelling3: I don't know!

stelling4: Ik weet het niet, bladeren die al verdord en verrot zijn, trekken die nog wel zuurstof weg?? En hoe werkt dat in water? Want de karpers houden zich toch heel vaak op bij de plompen he.

stelling5: Ik heb altijd met liggend aas gevist in de modder, en ik heb dan ook geen nadeel ondervonden.

stelling6: Ik ken een water waar het bijna overal zacht is, en daar vang ik ook het beste in de modder.

Benieuwd naar nog meer reacties van andere vissers.

Met vriendelijke groeten
Piotr