Uitroeien van rigs


Plaats reactie
Chris Meiracker
Berichten: 19
Lid geworden op: 27-11-2002 01:00
Locatie: mijnsheerenland

29-11-2002 11:00

Wie heeft er voor mij wat nuttige tips m.b.t. het uitvaren van rigs. Zoals het stukje voor stukje laten zakken of in een keer laten schieten bij harde wind of stroming?
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

29-11-2002 11:28

Naar mijn mening is " het laten schieten " van de rig de beste manier om het zaakje veilig op de bodem te krijgen. Het is zo welhaast onmogelijk het geheel in de war te krijgen voor het de bodem berijkt. Degene in de boot moet alleen een seintje geven op het moment dat hij de rig ter water laat, waarna de maat op de kant af en toe de hand op de spoel houd om zo je lijn van de top kaarsrecht naar je rig zal wijzen. Je hengel op de steunen, strak draaien, klaar.

MVG Thijs

PS vis je wel een op de binnenmaas?
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

29-11-2002 11:38

Bij harde wind, roei je tegen de wind in je stek voorbij. daarna laat je je terug drijven tot boven de stek. Tijdens dit afdrijven laat je ondertussen je rig zakken. Zo komt alles netjes neer, en ligt de rig meestal enigszins gestrekt. Dit werkt zelfs als je in je eentje vist en uitvaart op je slip/baitrunner.

gr. Kiron
Arjan van den Berg

29-11-2002 11:58

Hallo Chris,

Ik denk dat de manier zoals Kiron het zegt het makkelijkste is.
Laten schieten moet je nooit en te never doen. De kans op het in de knoop gaan van je rig is dan net wat te groot.

Het liefst laat ik mijn rig zakken aan mijn haak op een licht gespannen lijn zodat de rig heel iets afgelijdt en zo mooi op de bodem komt.

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

29-11-2002 12:02

hoi,

Als je de hengel meeneemt in de boot kun je ter plekke peilen hoe diep het is en makkelijk een open plek vinden tussen het wier. Ook wanneer je een dieptemeter gebruikt is dit handig of je moet je aas recht onder de transducer laten zakken.

Let er op dat het haakaas van de kant af komt te liggen, dan voorkom je problemen bij het strakdraaien.

De verleiding is heel groot om een kilo mais of een paar handen boilies boven de plek te droppen, maar als je er van overtuigd bent dat je op de goede plek ligt is een circel van 10 boilies rond het haakaas van een paar vierkante meter doorsnede al genoeg.

Een vierkantje maken met vier boilies op de hoekpunten en de haakboilie in het midden werkt nog sneller.

helemaal gedurft is hetzelfde maar dan met 4 tijgernoten of maiskorrels. Gewoon eens proberen.

Jeroen
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

29-11-2002 12:47

Indien je uit wil varen op de manier die Kiron beschrijft, moet je wel strak op de wind gaan vissen, anders word dat een groot drama.

Ik gebruikte de term " laten schieten " omdat Chris deze gebruikte, waarschijnlijk bedoelde hij dat degene in de boot de rig in de hand neemt en de hengel in de hand van een maat op de kant. Dan lijn snaarstrak houden ( indien op de motor uitgevaren ) en anders voor het te water laten de lijn vanaf de kant ( door je maat ) spannen, bij een teken tijdens het te water laten van de rig laat neemt je maat de spanning van de lijn weg door zijn hand van de spoel te halen en tijdens " de afdaling " af en toe de lijn op spanning te brengen door de lijn even te stoppen. Het geheel komt netjes aan op de bodem en je lijn ligt snaarstrak van top tot lood. Het is nu onmogelijk dat je lood zal gaan verschuiven, simpelweg omdat je hengel al in de steun ligt, in tegenstelling tot het uitvaren met de hengel in de boot. Vooral met een stevige bries zal je daar niet bepaald vrolijker van worden.

Desnoods kom je een keer kijken hoe ik het doe, kvis het meerendeel van mijn uurtjes in Mijnsheerenland,

MVG

Thijs van Rees
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

29-11-2002 12:52

Ik zou helaas niet luisteren naar de tips van Thijs want met deze methode heb ik al een mooie haak in mijn hand gehad, die er in 1 keer met haakbocht en al erin schoot. (Handig toch die lijn snaarstrak houden) Gebruik liever de methode van kiron die kan in alle situaties gebruikt worden.

MVG Josse
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

29-11-2002 13:22

Je hoeft helemaal niet strak op de wind te vissen, ook met zijwind is dit goed te doen. Alleen als de wind aflandig gaat het iets moeilijker. Maar dat komt omdat je rig dan tussen hengeltop en lood terecht komt. Dit heeft dan weer vaak tot gevolg dat je lijnzwemmers en dergelijke krijgt.

Als je niet voorbij je stek vaart maar precies boven je stek begint met het te water laten van je rig, dan drijf je vaak af en vis je dus niet op de stek die je in gedachten had. Op sommige wateren kan dit betekenen dat je niet op 2 meter maar op 8 meter ligt. Lijkt me dus neit ideaal.

gr. Kiron
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

29-11-2002 13:24

Beste Josse,

Chris vroeg om handige tips voor het uitvaren van zijn rig, ik zou dan jouw tip toch zien als aanvulling op de mijne, niet als afkeuring. Uiteraard moet je uitkijken voor de haak, maar ik bedoelde natuurlijk niet dat je de haak in je hand moet houden maar het lood, waar je genoeg grip op hebt. Haken zijn vlijmscherp, daarom moet je altijd uitkijken voor deze jongens, ook al vaar je je lijnen niet uit. Met werpen kan er namelijk ook genoeg fout gaan met je haak! Altijd varen wij onze lijnen op deze manier uit en nog nooit is er iets fout gegaan, vandaar mijn advies het op deze manier te doen.
En als jij een andere mening hebt, des te beter voor Chris, hoe meer meningen hoe meer keus. Hoe uit te varen blijft een persoonlijke keus, en deze manier werkt voor mij het beste.

MVG

Thijs van Rees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-11-2002 14:27

ik vind uitvaren op de baitrunner helemal niet zo handig je lijn gaat er enorm van kinken ik heb op mijn bootje een bakje gemaakt die lijkt op de bakjes die op de voerboten zitten ik leg mij rig erin heb ik zijwind dan vaar ik langs mijn stek op het moment dat ik erbovenop drijf trek ik aan een touwtje en het bakje klapt op en de rig en voer ligt op de bodem

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

29-11-2002 15:42

Idd is het uitvaren op je baitrunner een ramp, maar als je in je eentje vist en een stek hebt die op 200 meter uit de kant ligt dan moet je toch wat:D

gr. kiron
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-11-2002 21:20

kiron
dan kan je 2 dingen doen....1 je stopt een stukje foam in je start oog zodat je lijn strak blijft of je hanht een ouderwetse staafwaker in je lijn die door het op en neer dansen de spanning op je lijn houd dit werk werkelijk perfect en je hebt geen kinken

mvg martijn
Plaats reactie