Aasopname in de winter. Anders dan in de zomer?


Plaats reactie
Arjan van den Berg

20-11-2002 11:04

Hallo allemaal,

Na aanleiding van de RL bijdrage van Bart van den Hurk kwamen er plots wat "wintervraagstukken" bij mij boven.

Vooral het vraagstuk over aasopname in de winter en het eventueel aanpassen van de rigs erop interesseren me.

Denken jullie dat een karper anders aast in de winter als in de zomer? Langzamer door de kou en het lage metabolisme? En kunnen wij hierop inspelen door langere of juist kortere rigs te gaan gebruiken? Pop-up omdat die zo makkelijk naar binnengaan?

Ik ben benieuwd,

MvG

Arjan
Jos de Jong

20-11-2002 11:54

Hallo Arjan, leuk onderwerp.
Ik denk zeker dat de karpers langzamer azen. Ik heb op een helder water weleens karpers zien zwemmen en azen in de winter en dit gebeurd echt op zn elfendertigst, heel langzaam en traag dus(ik heb ze ook weleens fel zien azen in de winter hoor).
Sinds ik dat gezien heb probeer ik zo klein mogelijk te vissen met een hele lichte boilie en een korte onderlijn om de vis snel te prikken.

Het gaat aardig goed op deze manier, maar ik ben net als jij heel benieuwd naar ervaringen en theorieën van anderen.

mzzls Jos
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-11-2002 11:55

Hallo Arjan,

Voordat ik van wal steek: ik ben ook maar een simpele visser.

In alle bescheidenheid denk ik echter wel dat er TE veel variabelen spelen om zo maar een pasklaar antwoord op die vragen te kunnen geven.

Ik denk dat gemiddeld genomen de activiteit en dus de aasopname zeker minder en langzamer wordt. Maarrrrrrr....... elke situatie, elk water, ieder vis.... is anders. Daarom probeer ik altijd iedere opmerking te nuanceren en te denken vanuit situaties waarin ik denk terecht te komen.

Ik zal wat verschillen aanduiden waaruit blijkt dat er geen pasklaar antword is op zaken als lengte onderlijn, gebruik pop up, andere aaswijze etc.:

* De vertoonde activiteit van karper op een water varieert (om onduidelijke redenen) per individu, per bezetting op het water, per aantal vissers op een water en met name door het voer wat vissers in de wintermaanden er nog in gooien.

* Als jij door voert van het najaar de winter in, kun jij de vissen azende (en dus stukken actiever) houden. Door te veel (of te vet en voedzaam) te voeren kun je de zaken stil laten vallen: de vis heeft genoeg en stopt (voor langere tijd) met azen.

* Het natuurlijk voedselaanbod (en vooral de verkrijgbaarheid daarvan en in de winter) bepaald m.i. ook in zekere mate de hoogte van de activiteit. Immers, als er niks te halen valt dan weet de vis dit en zal meer passief gedrag gaan vertonen.

Zoals vaak in het karpervissen:
Geen situatie is hetzelfde. Wil jij dan toch een houvast? Dan schets ik de volgende situatie waarin ik probeer te antwoorden op je vragen.

-Denk aan een gemiddeld water, een aantal hectaren groot met een redelijk evenwichtige karperbezetting.
-De vis is niet volop bevoerd in het najaar en vertoont nog enige (wel veel minder dan zomers) activiteit.
-Er is niemand bezig met een lopende voerinvestering.
-Er wordt niet erg veel meer gevist, althans niet in die mate van de zomer.
-Het water is niet overdeven diep.

Ik schets hier - zover mogelijk - een algemene situatie, de vis is dus wat trager, maar een deel van de populatie is nog actief.

Ik zou hier persoonlijk gaan voor licht voorvoeren, niet te lange onderlijnen gebruiken en je aas flink laten opvallen, denk aan dopen of weken in SMAAKstoffen.

Het blijft 'trial and error'. Doe meerdere (of gekende :smile: winterstekken aan. Elke wintersituatie varieert, eke dag is qua activteit zonder meer anders. In de zomer kan je bijvoorbeeld ook in wat slechtere weersomstandigheden (voor de vis, niet de visser) soms nog wel je visje pakken. In de winter kunnen facoren zoals het weer veel sneller en ongenadiger roet in het eten gooien en de zaken vallen stil.

Tsja, wat schiet je eigenlijk op met deze posting? Ik ben ook maar een vissertje, dus hoop bij deze dat ik je mijn kijk op jouw vragen een beetje duidelijk heb gemaakt.

Pas op met het geloven hierin, want ik heb soms barre winters gekend :smile:

mazzel, laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-11-2002 14:34

vergeet niet in de winter zwaarder lood te gebruiken omdat de vis langzaam aast/zwemt is de schok van het lood op de haak veel kleiner(trek maar es 80gr weg met haak in je vinger en doe het vervolgens eens met een ruk)

mvgmartijn
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

20-11-2002 14:58

Ik denk dat een karper meestal al niet
zo ruig aast dat je het zegmaar kan
vergelijken met een ruk aan het lood geven
en het langzaam verslepen.(ook niet in de andere jaargetijden)
Die ruk komt pas (als het goed gaat)als de
vis zich prikt en er van schrikt en dus
een run produceerd.

mvg Fokke
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

20-11-2002 16:14

Als een karper heel langzaam wegzwemt (traagheid door winter) zal hij zichzelf heel licht prikken (ook op zwaar lood), dit komt doordat de tragere beweging er voor zorgt dat de haakpunt maar langzaam het vlees binnendringt. De vis merkt dit op voordat ie goed en wel gehaakt zit en zal de haak lossen, door het zware lood heb jij zelf op de kant geen enkele indicatie.

Ik denk dat lichter lood of zelfs schuiflood swinters veel effectiever zal zijn, maar daar kom ik later nog op terug, moet weer aan het werk.

Houdoe!
Kiron
Arjan van den Berg

21-11-2002 12:28

Bedankt tot nu toe, wellicht komen we een stapje verder, hopelijk reageren er nog meer mensen die ook in de winter vissen, want dat zullen er vast nog wel meer zijn.

De één zegt dus eigenlijk kort vissen en met zwaar lood, de anderen juist langer en met lichter lood?

De vissen azen dus over het gemiddelde langzamer dus is er iets te zeggen voor beide. Kort met zwaar lood zodat de vis zich sneller prikt of juist met lichter lood en een vrijloop systeem zodat je alle beweging aan het aas ziet en daarop kan reageren.

Hopelijk zijn er nog meer mensen die hierover kunnen meepraten.

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

21-11-2002 15:37

Volgens mij is het in de winter simpel: ELKE keer dat een karper het aas opneemt, MOET dit resulteren in een run.

Je zal sowieso geen vrachtladingen aan kansen krijgen om een vis te vangen, dus moeten die keren dat de kans erin zit allemaal bingo zijn.

Bijgevolg concludeer ik dat alle extremen wel een kans tot slagen hebben. Een karper zal door zijn "winterse traagheid" zich niet zo diep haken als wanneer hij door grote honger een klein beetje roekeloos gedrag begint te vertonen.

Je moet er dus voor zorgen dat de vis zich dieper prikt door een schrikreflex.
Die kan je bekomen door de karper te "verrassen". (Lees: hem een "vreemde" rig voorschotelen.)

Ik denk dus dat zowel zwaar lood in combinatie met een korte onderlijn, als het freelinen een goede kans maken om karpers in het net te loodsen.

Iets wat ik wel in het oog houd in de wintertijd, is dat mijn onderlijn zelf zeer licht is (gewicht). De aasopname gebeurt trager, waardoor een "zwaardere" rig, met bijvoorbeeld veel putty of een extra wartel, eerder opvalt bij aasopname.

Verbeter mij als ik fout zit! :wink:

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

21-11-2002 17:17

Ik ben van mening dat een karper zeker voorzichtiger aast in de winter. In de winter missen ze de onbedwingbare drang om te vreten. Ik denk dat de karper in de winter veel meer eisen steld aan het aas en daardoor zijn voedsel zal gaan selecteren. Daarom zul je wat meer in de rugzak moeten tasten i.v.m. onderlijnen en systemen. 1 piep kan een gemiste karper zijn! Die ene piep had een volle run moeten geven! Dit heb ik in de afgelopen winter meegemaakt, de onderlijn die in de zomer goed prikte, prikte in de winter niet! Een andere onderlijn deed toen wonderen.

Groet
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

21-11-2002 19:43

Arjan,

Zoals beloofd zal ik hier mijn visie op de aasopname in de winter eens proberen toe te lichten.

Dat een karper in de winter langzamer zwemt is zeer duidelijk, veel vissen haal je nu eenmaal als een "zak" binnen. Ook de verwerking van het aas zal veel langer duren door zijn lagere metabolisme door de koudere temperaturen.

Maar waarom zou een karper zijn AASOPNAME veranderen? hij zal nog steeds met de kop naar beneden moeten om het aas op te zuigen en het aas komt toch weer op dezelfde plek. Ook het voorzichtiger azen vind ikzelf verkeerd geformuleerd, langzamer is gewoon een beter woord om te gebruiken.

Door het langzamere zwemmen zal de vis wat minder diep gehaakt worden en zijn daardoor de reacties minder, ook zal de haking tot uiting in een schrikreactie minder zijn, puur om het feit dat de vis niet over de energie beschikt om maar eens lekker hard te zwemmen. Je zal dus eerder reactie moeten geven op een beet.

Een paar methodes die in mijn ogen in de winter (waarom zouden ze trouwens in de zomer niet werken!!) naar behoren functioneren.

Ikzelf vis met een korda 4 oz(112 gram)in combinatie met een maatje 8 Ashima 887. Deze haak is vlijmscherp en zal door het lood en lijnweerstand enkele millimeters haken tot net voor de weerhaak. Over het algemeen geven de vissen dan nog voldoende weerstand om mij op de kant te laten merken dat ze aan mijn haakje hangen.

Je kan, op het moment dat je met zeer trage beten te maken krijgt (een enkele piep of louter wat tikken op de top) het lood niet meer een een vast systeem vissen. Maar die over een lengte van 10 tot 15 cm laten schuiven met voor en achter het lood een rubberen kraal op de tube of lead core (neem altijd kralen met een groot gat zodat deze goed van de tube/lead core glijden, en de vis gemakkelijk het lood kan kwijtraken indien dit nodig is). Door dit schuivende stukje krijg je een vier of vijf tal piepen voordat de vis zich haakt op het andere kraaltje (wel de swinger en optonic op respectievelijk lichtste/gevoeligste stand). Dit systeem wel toepassen op stilstaand of langzaam stromend water omdat je niks merkt van de beet als de stroming de lijn in een bocht duwt.

Over de onderlijnen kan ik kort zijn, die vis ik namelijk ook zo. Tussen de 8 en 11 cm van wartel tot haak. Altijd met een lus (8 knoop) bevestigd. Ook al is het soepel gevlochten. Hierdoor krijg je nog iets extra bewegingsvrijheid. De hair heeft een ruimte van 1 tot 1,5 cm tussen de bovenkant van de boilie en de onderkant van de haak. Op het moment dat de vis de boilie pakt en recht komt om het aas naar achteren te werken haakt het systeem al, en dit doet een langere onderlijn enkel bij het wegzwemmen van de vis.

Je kan je aas voor de vis eventueel attractiever maken door met een heel licht uitgelode pop up te vissen of in je haakaas wat kurk te verwerken. Hierdoor dwarrelt het aas op bij het voorbijzwemmen van een vis (slowmotion dwarrel dan wel!) en zal de aandacht van een vis trekken. Ook zijn aassoorten als deeg en zoete mais ultieme aassoorten omdat de witvisplaag veel minder is, al wordt die toch steeds minder door de aalscholvers.

mvg

Bart van den Hurk
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-11-2002 10:24

kiron: denk dat je het mis hebt juist door het zware lood(=meer weerstand) zal de haakpunt dieper prikken (je vist toch ook niet met 10gr vast llod?)omdat de vis in de winter nou eenmaal langzamer/trager is dan in de zomer, ik ben ervan overtuigd dat de vis in warmere dagen actiever aast, omdat het nu eenmaal een koudbloedig dier is waarbij de activiteit samenhangt met de tempratuur om hem heen. Vis ik nu met extra zwaar lood dan zal de haak dieper prikken en minder snel loslaten en daardoor eerder een run veroorzaken

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

22-11-2002 10:46

Martijn,

In de warmere maanden vis ik vrijwel uitsluitend met 4 0z of zwaarder, juist voor de betere inhaking.

Echter in de winter aast de vis een stuk voorzichtiger en zal in veel gevallen maar heel langzaam wegzwemmen, waardoor de onderlijn maar langzaam op spanning komt en de haak maar langzaam het vlees binnendringt. Ik denk dat de vis de haak al voelt terwijl ie nog maar licht gehaakt zit en zodoende de haak al kan lossen voordat je 4/5 oz in beweging is geweest, en dus geen aanbeet of slechts een enkele piep. Vis je nu echter met schuiflood (eventueel met stoppertje) dan zal alles veel duidelijker overkomen. Het is echter dan wel aan de visser om alert te reageren.....

Groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-11-2002 13:10

Mark Hoedemakers,

"Verbeter mij als ik fout zit", zeg jij.

Dat ga ik nu doen.

Volgens mij is het absoluut niet waar dat elke aasopname in de winter resulteert in een inhaking. Waarschijnlijk vis jij niet op extreem dressuurwater en onderschat jij de karper.

Als werkelijk elke aasopname echt een gehaakte (lees: wegvluchtende) karper tot gevoog zou hebben, dan zou het vissen swinters op afgesloten dressuurwateren een veel lucratievere zaak zijn.

Ik durf juist het tegeovergestelde te bepleiten: op zeer moeilijk water, waar de karper volop geconditioneerd zijn, ben ik juist geneigd te zeggen dat een veel kleiner percentage aasopnames resulteert in een winterkarper. Het slome gedrag en de niet zo bepaald hoge noodzaak aan eten (hongerputjes daargelaten) draagt hier in grote mate aan bij.

Groeten laurens
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-11-2002 17:32

Laurens, ik bedoel niet dat elke aasopname resulteert in een run.

Wel bedoel ik dat je er alles aan moet doen om dit wel te laten gebeuren.

Trouwens, het water wat ik bevis is toch niet echt van de makkelijkste...

Met rechtzettende groet, Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-11-2002 11:53

kiron
ik denk dat wij wat dit betreft verschillen van mening we weten allebij dat de vis langzaa aast alleen ga jij dan met schuiflood vissen en heel allert achter de hengkes zitten, ik denk dat juist bij schuivende systemen de vis door de lichte weerstand die je altijd hebt de kans neemt zich van het aas/haak te ontdoen. Terwijl ik juist zwaar lood met kleine haken prefereer om ervoor te zorgen dat hij ondanks zijn langzame bewegingen zich toch diepgenoeg haakt, denk dat onze resultaten op onze wateren het belangrjkst zijn en ik neem aan dat die van jouw ook goed zijn

mvg martijn

ps jouw systee is ook niet te gerbuiken op dde nikke 90m aftand waar mijn winterplek zich bevind
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

25-11-2002 12:28

Martijn, Idd een verschil van mening, en alleen onze resultaten tellen. Idd op negentig meter wil het niet echt meer lukken met schuiflood, je moet je dus aanpassen aan de omstandigheden op het water.

M.vr.gr.
Kiron

Ps. Zwaar lood op mijn winterstek (onder de bomen, veel afgevallen bladeren en bagger) wil ook niet echt lukken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2002-11-25 12:30 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-11-2002 21:15

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur, maar
mijn voorkeur gaat in de winter naar een
zwaar semi vastlood, in combinatie met een
korte gevlochten onderlijn met een kleine
haak.
Met dit systeem heb ik in de winter het
meeste succes, dus wijk ik hier niet van af.
Maar wat je ook van systeem gebruikt, vis
met een systeem waar je opdat moment vertrou-
wen in hebt.

gr. Benny
Plaats reactie