Penvissen = mooiere vissen?


Plaats reactie

Met penvissen kan je mooie bonusvissen scoren...

Zeker
44
49%
Geen mening
12
13%
Onzin
33
37%
 
Totaal aantal stemmen: 89
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

11-04-2006 16:08

Heb onlangs gelezen dat je met penvissen een heel ander beeld van een water kunt krijgen...
Met de pen kan je veel gevoeliger vissen dan met een statische manier van vissen, en zo zou je ook veel meer kans maken op de oudere, voorzichtere vissen van het water (en laat dit nu toevallig dikwijls nog eens de betere exemplaren zijn :wink: )
Wat is jullie (serieuze) mening hierover? Iemand al ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-04-2006 16:36

Dat je met de pen lastiger te vangen vissen achter de vinnen zal komen
weet ik bijna zeker. Ik denk alleen niet dat dit ook meestal de grotere
exemplaren zijn...

Het valt mij op dat het vaak de dikkere vissen zijn die binnen het zelfde
seizoen gedubbeld worden. Puur omdat ze meer eten, dit om het hoge
gewicht te kunnen behouden.

De vissen die ik meestal op de pen krijg zijn inderdaad de gene die
bijna nooit gevangen worden. Vanmiddag nog had ik weer een visje met
een perfecte bek, gevangen in onze druk beviste woonwijk. Het was geen
kanjer, maar een bijna buisvormige torpedo met diepgele schubben en
knalrode vinnen. Deze visjes vechten als een gek en zijn met geen
mogelijkheid moe te krijgen!

Mij interesseren die dikke domme boilievretende biggen nou eenmaal niet
zo veel, jan en alleman hebben ze al een keer op de mat gehad... Niet
dat ik vanbinnen niet sta te juichen wanneer er weer een 30er op de kant
verschijnt, ook dat blijft schitterend! Maar wanneer je hem dan eindelijk
op de kant hebt liggen ontbreekt er iets aan zo'n vis...

Doe mij maar zo'n fel gespierd schubje dat één- en al woede uitstraalt
wanneer je hem uit je schepnet tilt. "Hoe kan ik #%*@/)&^ ooit zo stom
zijn geweest hier in te trappen" valt van zo'n visje af te lezen! rugvin
kaarsrecht omhoog, staart gespannen, ogen die je strak aankijken. Alsof
ze zichzelf enorm schaamt voor wat ze zojuist gedaan heeft!

en dan heb ik het over de spanning tijdens het vissen nog niet gehad...


Ik ben nu wel erg eenzijdig in mijn verhaal, ook ik vind het heerlijk om
m'n nachtjes aan het water te verblijven. En het geluid van een kei harde
fluiter doet ook een boel met de kleine haartjes op mijn arm. Alleen de
vissen die ik me het beste herinner komen stuk voor stuk van de pen, ik
denk omdat je al pennend wat intenser bij je visserij betrokken bent...

grs seb!
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

11-04-2006 18:04

Sebastian Huvenaars schreef:Dat je met de pen lastiger te vangen vissen achter de vinnen zal komen
weet ik bijna zeker.

Lijkt zo maar is denk ik niet zo als je naar uurgemiddelden gaat kijken. Een nachtje en dagje van 9 tot 9 uur met twee hengels is al gelijk aan 48 uur penvissen.

Ik geloof erin dat je met de pen bonusvissen kan vangen, doordat je met deze manier van vissen gemakkelijk moeilijke stekken kunt bevissen. Grote kans dat de bonusvissen zich daar erg vaak ophouden.

Gr. Pieter
Laatst gewijzigd door Pieter Stam op 11-04-2006 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

11-04-2006 18:06

2x 12 is 24 geloof ik?


Dit kan je niet vergelijken,maar ben er vrijwel zeker van dat je statisch meer kans maakt op grotere vis,gewoon....omdat je veel meer uren draait.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

11-04-2006 18:10

Verschilt allemaal per water....

Heb op zeker gestemd.

Ajuu,


Ruud
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-04-2006 18:26

Pieter Stam schreef:
Sebastian Huvenaars schreef:Dat je met de pen lastiger te vangen vissen achter de vinnen zal komen
weet ik bijna zeker.

Lijkt zo maar is denk ik niet zo als je naar uurgemiddelden gaat kijken. Een nachtje van 9 uur 's avonds tot 9 uur 's morgens met twee hengels is al gelijk aan 48 uur penvissen.

Ik geloof erin dat je met de pen bonusvissen kan vangen, doordat je met deze manier van vissen gemakkelijk moeilijke stekken kunt bevissen. Grote kans dat de bonusvissen zich daar erg vaak ophouden.

Gr. Pieter


wel goed lezen he pieter :D

1 Dat je met de pen lastiger te vangen vissen achter de vinnen zal komen
weet ik bijna zeker.

2 Dat je met de pen lastiger de vissen achter de vinnen zal komen weet
ik bijna zeker.

(achter welk deurtje zit de koelvriescombinatie?!) :wink:
Maikel Scheepens
Berichten: 117
Lid geworden op: 13-01-2006 16:33
Locatie: 's-Hertogenbosch

11-04-2006 18:48

het gaat gelijk op 47-47
Maarten Themans
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-04-2006 21:13
Locatie: obl

11-04-2006 19:11

[denk dat veel van het water zelf afhangt. ik vis op beide manierenmaar merk wel dat ik een beter gemiddelde op de pen heb in dressuurwatertjes en putjes maar op groot water blijf ik betere resultaten met een vast systeem halen. dus uitproberen maar. groeten maarten
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

11-04-2006 19:33

Ja sorry ik bedoelde van idd een sessie van 24 uur. Heb het gewijzid.
Ja sorry Sebastian verkeerd gelezen. Ik heb afgelopen nacht maar 3 uur geslapen dus daar zal't wel aan liggen.

:o
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11-04-2006 21:17

Het is denk ik makkelijker omdat je niet zoveel mee hoeft te zeulen. Hengel, net, mat en weger. Beetje aas en je bent er wel. Dan ga je makkelijker even een paar uurtjes pennen dat de hele shit opbouwen (rodpod, 2 hengels etc.) dus als je het zo gaat zien kun je inderdaad extra vissen scoren.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

11-04-2006 22:34

uren maken is op 90% van de wateren de manier om aan je targetvis te komen, en dat doe je het best al liggend op je stretcher :lol:
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

12-04-2006 09:56

Mark Brouwer schreef:uren maken is op 90% van de wateren de manier om aan je targetvis te komen, en dat doe je het best al liggend op je stretcher :lol:


en wat als die ene targetvis nu bv. de laatste 2 jaar niet meer gevangen is op boilies? Is dat dan geen reden om eens te proberen met het pennetje?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-04-2006 10:04

Pieter ( Stam ) jou rekensom dat 2 hengels maal 24uur statisch gelijk staat aan 48 uur penvissen slaat nergens op natuurlijk.
Je vist op een totaal andere manier en je blijft als je een beetje nadenkt niet 48 uur op dezelfde plaats vissen.
Ook niet statisch als je de mogelijkheid hebt om te verkassen en je meerdere plekken aan kunt voeren.
Bovendien houdt niemand het 48 uur vol om geconcentreerd te blijven penvissen.
Je kunt deze beide disciplines niet met elkaar vergelijken, en zeker niet op de manier die jij deed.

Vang je de bonusvissen, je vist vaak op andere plaatsen en op andere tijden.
De tijden willen ook nog wel eens de doorslag geven.
Gebeurd ook met regelmaat dat niemand iets vangt of heel weinig en de penvisser scoort dan wel, dat kun je bonusvissen noemen.
Maar goed wat zijn bonusvissen, voor mij maakt het niet uit en ik maak mij er ook niet druk om, vangen is het doel niets meer niets minder.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

12-04-2006 13:32

statisch of niet.

elke gevangen vis is een mooie vis.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Wesley Verlaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-06-2005 14:54
Locatie: Zwitserland

12-04-2006 21:03

net een uur geleden nog een kleintje op de pen gevangen. Was een leuk visje van de uitzetting van vorig jaar.

Ik ben ook van mening dat penvissen meer en betere vissen oplevert. Daarnaast is het uiteraard super spannend als je pen op en neer tikt. Die momenten voel ik mijn bloed wel sneller stromen.

Helaas is het, op bijvoorbeeld diepe kanalen, soms niet mogelijk met de pen te vissen.
Een vis zwemt en de meeste vis zit tussen kop en staart!
Gebruikersavatar
Jomar Spanjaard
Berichten: 12
Lid geworden op: 05-04-2006 17:51
Locatie: Zaandam

18-04-2006 22:48

ik denk niet dat je andere soort vissen op je pen scoort , ( vissen die al zo lang niet op de bolie zijn gevangen, maar wel op de pen te vangen zouden zijn??, misschien als je daar statisch had gelegen had hij/zij het aas ook gepakt )... zij zien het verschil niet hoor in rig , alleen voer je met de pen al snel een paar stekken af welke je bijvoorbeeld na elkaar bezoekt en zo je kansen pakt (dit maakt de kans dat je vis pakt uiteraard groter omdat je meer water af vist,),waarbij bij het statisch vissen ( ik althans ) me toch vaak vastbijt op 1 stek maar er wel meer uren slijt,
ik vind ook niet dat je dit qua uren kan vergelijken
maar het pennetje blijft altijd geweldig natuurlijk (buiten de brasems dan die ik er altijd op pak) :D
op jacht naar de open-water gigant
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

18-04-2006 22:51

Pieter Aelter schreef:
Mark Brouwer schreef:uren maken is op 90% van de wateren de manier om aan je targetvis te komen, en dat doe je het best al liggend op je stretcher :lol:


en wat als die ene targetvis nu bv. de laatste 2 jaar niet meer gevangen is op boilies? Is dat dan geen reden om eens te proberen met het pennetje?


Ligt eraan,als je een boilies eraan hangt niet :roll: Zijn genoeg aassoort buiten de boilie om die je ook statisch kan aanbieden.
peter andrae

19-04-2006 05:13

Heb op ja gestemd.

Ik denk dat je juist wel flink kunt uithalen met de pen vooral op wateren waar heel veel statisch word gevist op dezelde afstanden en het kantje vaak word overgeslagen kwestie van plekken maken je bestrijkt met dat ene hengeltje meer water als een vastgepinde bivvybewoner daar haal je volgens mij ook je voordeel uit.

groetje,s peet.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-04-2006 09:07

Je ligt op je stretcher; piep...

Je zit achter een rietkraag met 4 meter glas in je handen; opsteker...

Ra ra welke visser staat er 3 seconde later met een krome hengel?

Een ander groot voordeel van pennen is, dat je veel meer aanbeten weet
te verzilveren. Wanneer een karper het aas van de bodem pakt kun je dit
al pennend zien en dus aanslaan. Hoe vaak ik s'nachts wel geen "loze"
piepjes krijg...
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

19-04-2006 13:20

Weet zeker dat je met penvissen meer en moeilijk te vangen vissen vangt !
Je zoekt de karper toch op met penvissen ?
Met penvissen ligt de eerste karper meestal al na een kwartier op de kant.
Dat kan je van statisch vissen toch niet alijd zeggen
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-04-2006 17:40

Ligt aan het water, zijn hier bij mij in de buurt meer wateren die zich NIET voor de pen lenen dan wel.

De juiste methode op het juiste water op de juiste stek en op het juiste uur zal altijd bonusvissen opleveren.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-04-2006 20:45

Volgens mij is dit kant en klare onzin. Waarom???

Wel, de meeste vissers vissen standaard. Elke week de zelfde onderlijn, dezelfde haak, dezelfde lood en rig presentatie. Altijd op de plekken waar men weet dat er vis gevangen wordt. Wat krijg je dan: "Dressuur"

Penvissers vissen meestal op plekken waar de statische visser niet zit en hebben dus een heel ander bereik en komen dus ook andere vissen tegen.

Mijn mening baseer ik op het feit dat ik altijd andere montages bevis, rigs verwissel, slappe lijnen, toplood, aas (natuurlijk aas) en juist de plekken op zoek waar een ander zijn heil niet zoekt.

Stelling 1:

Stel jij vist met een pennetje op jouw plek en jij vangt 3 mooie vissen, waarom zou ik met de juiste rig helemaal gecamoufleerd en weggewerkt ( voorbeeld: loaded tube, slappe lijn of lijn met toplood, haak maatje 6) niet dezelfde vissen kunnen vangen als jij???

Nee, dat geloof ik gewoon niet.....

Vorig jaar ving ik al een hoop vissen op die manier, en dit jaar vingen Jordy en ik al drie vissen die er niet tot bijna niet zijn uitgekomen. Toeval??? echt niet, gewoon een stek waar een statische visser zijn oog niet snel op laat vallen.

Nee, ik wijt het meer aan het feit dat men bijna altijd zich houdt aan hun opgedane ervaring, ervaring waarmee ze ook veel vissen nooit zullen zien of vangen.

Stelling 2: Er zijn boekschrijvende vissers die zeggen.

"Er zijn vissen die zich nooit laten vangen"...

Eerlijk gezegt twijfel ik aan die uitspraak, er zullen in mijn ogen wel vissen zijn die nooit gevangen worden. Maar het zijn wel vissen die of nog nooit een rig hebben gezien of gewoonweg dom geluk hebben gehad dat ze de prik altijd zijn ontsprongen. Elke karper maakt als er lijnen in het water liggen kans op de prik, het is alleen aan de visser de kans op argwaan te voorkomen en het vertrouwen te winnen, gewoon slim vissen. Elke vis kan gevangen worden dat is wat ik denk. Want met natuurlijk aas wordt eigenlijk nooit gevist. Wellicht iets om over na te denken toch??

Ps: Dit is mijn mening, dus voordat er een aantal zijn die gaan schreeuwen dat ik ongelijk heb, ik respecteer jouw mening. Respecteer ook die van mij en laten we er met zijn allen een mooie topic op nahouden. :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

19-04-2006 20:54

Jeroen Hof op't schreef:Volgens mij is dit kant en klare onzin. Waarom???

Wel, de meeste vissers vissen standaard. Elke week de zelfde onderlijn, dezelfde haak, dezelfde lood en rig presentatie. Altijd op de plekken waar men weet dat er vis gevangen wordt. Wat krijg je dan: "Dressuur"

Penvissers vissen meestal op plekken waar de statische visser niet zit en hebben dus een heel ander bereik en komen dus ook andere vissen tegen.

Mijn mening baseer ik op het feit dat ik altijd andere montages bevis, rigs verwissel, slappe lijnen, toplood, aas (natuurlijk aas) en juist de plekken op zoek waar een ander zijn heil niet zoekt.

Stelling 1:

Stel jij vist met een pennetje op jouw plek en jij vangt 3 mooie vissen, waarom zou ik met de juiste rig helemaal gecamoufleerd en weggewerkt ( voorbeeld: loaded tube, slappe lijn of lijn met toplood, haak maatje 6) niet dezelfde vissen kunnen vangen als jij???

Nee, dat geloof ik gewoon niet.....

Vorig jaar ving ik al een hoop vissen op die manier, en dit jaar vingen Jordy en ik al drie vissen die er niet tot bijna niet zijn uitgekomen. Toeval??? echt niet, gewoon een stek waar een statische visser zijn oog niet snel op laat vallen.

Nee, ik wijt het meer aan het feit dat men bijna altijd zich houdt aan hun opgedane ervaring, ervaring waarmee ze ook veel vissen nooit zullen zien of vangen.

Stelling 2: Er zijn boekschrijvende vissers die zeggen.

"Er zijn vissen die zich nooit laten vangen"...

Eerlijk gezegt twijfel ik aan die uitspraak, er zullen in mijn ogen wel vissen zijn die nooit gevangen worden. Maar het zijn wel vissen die of nog nooit een rig hebben gezien of gewoonweg dom geluk hebben gehad dat ze de prik altijd zijn ontsprongen. Elke karper maakt als er lijnen in het water liggen kans op de prik, het is alleen aan de visser de kans op argwaan te voorkomen en het vertrouwen te winnen, gewoon slim vissen. Elke vis kan gevangen worden dat is wat ik denk. Want met natuurlijk aas wordt eigenlijk nooit gevist. Wellicht iets om over na te denken toch??

Ps: Dit is mijn mening, dus voordat er een aantal zijn die gaan schreeuwen dat ik ongelijk heb, ik respecteer jouw mening. Respecteer ook die van mij en laten we er met zijn allen een mooie topic op nahouden. :wink:


Bedankt voor de zinnige reactie! Moest iedereen zo reageren op het forum (hier valt het heel goed mee) dan zou het inderdaad veel leuker lezen zijn... Op deze manier leren we allemaal bij (denk ik toch...)
Gebruikersavatar
Jomar Spanjaard
Berichten: 12
Lid geworden op: 05-04-2006 17:51
Locatie: Zaandam

19-04-2006 21:25

Je ligt op je stretcher; piep...

Je zit achter een rietkraag met 4 meter glas in je handen; opsteker...

Ra ra welke visser staat er 3 seconde later met een krome hengel?

Een ander groot voordeel van pennen is, dat je veel meer aanbeten weet
te verzilveren. Wanneer een karper het aas van de bodem pakt kun je dit
al pennend zien en dus aanslaan. Hoe vaak ik s'nachts wel geen "loze"
piepjes krijg...


dat je met de pen inderdaad beter ziet of je leven hebt ofniet ben ik zeker met je eens, maar het meer verzilveren van aanbeten weet ik persoonlijk niet , ik moet zeggen ( en dit hoor ik heel veel , ook bekende vissers ) missen een hele boel aanbeten op de pen, en dan merk ik persoonlijk ook, maar het is inderdaad waar dat als je sóchtends wakker wordt en geen run hebt gehad , het niet wil zeggen dat je aas niet gepakt is , dit gebeurd zeker veel vaker dan we denken,( en loze piepjes kan heel veel zijn natuurlijk, als hij gaat piepen omdat mijn lood verplaatst zou zijn(ik sta altijd vrij gevoelig, daar hoor ik gewoon veel meer aan ook vaak i.v.m krab) gaat er ook gelijk een andere rig op ) maar ach... moet wel een sport blijven om ze te vangen he! :D [/quote]
op jacht naar de open-water gigant
Plaats reactie