gevlochten lijnen


Plaats reactie
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-11-2002 09:50

Beste karperaars,

Ik heb sinds kort gevlochten lijn op mijn spinmolen gezet en vind het eigenlijk wel mooie lijn, en zit erover te dubben het te gaan gebruiken in mijn karpervisserij. Maar ik zit met 1 heel groot probleem: Ik heb een schurfthekel aan losschieters. Nu is het zo dat ik een rustige driller ben, maar ik wil van jullie eens even horen wat jullie reacties/ervaringen zijn of misschien hebben jullie nog tips voor het gebruik ervan?

Alvast bedankt,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

14-11-2002 10:08

hoy bas,

ik zou eerst eens overwegen of het wel nodig id om met gevlochten lijn te vissen!!!

als je dus kor aan de kant vist is het nergens voor nodig.
kijk ook eens of de ogen van je hengel bestand zijn tegen dynema/gevlochten lijn!!

groeten rob
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-11-2002 11:32

Beste Bas,

Ik vis nu een jaar met deze lijn, (GR 500S geloog ik.)

Ik heb echt heel veel vissen gevangen met deze lijn. Mijn hengels bedragen een testcurve van 2 3/4 pond. Nu vis ik meestal op een water waar de stek op 200 meter licht dus vandaar mijn beweegreden voor deze rekloze lijnsoort.

Tipje, probeer door midder van de 4 maal gedraaide waterknoop een meter of 8 tot 10 amnesia aan te knopen. Hiermee voorkom je dat bij een hard vechtende vis onder de kant de bek en of de haak zal uitscheuren.

Belangrijk nabij obstakels, je trekt anders misschien de bek kapot van de vis. Dus baat het niet schaat het niet.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

14-11-2002 15:48

Hoi luitjes

Ik heb ook een vraagje over het gebruik van
gevlochten lijnen?

Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat
gevlochten lijn op de molenspoel kan gaan glijden of dat het zich in de spoel kan "snijden"? Klopt dit? Of valt het wel mee.

mvg Fokke
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

14-11-2002 18:11

hallo, ik heb het afgelopen jaar geprobeerd op 1 hengel eerst uitproberen
want het kost klauwen vol met geld
en na een paar vissessies bleek al gauw
de gevlochten lijn naar voren te komen.
de visvangst ging omhoog en
van bijv. 10 vissen waren er 7 met het gevlochten draad en 2 bij mijn maat
en 1 op de andere hengel.
hoe dit komt of de karper toch de nylon lijn ziet en de gevlochten lijn niet is mij nog een raadsel,
maar het is al twee maal gebeurt dat het meeste met de gevlochten lijn werd gevangen.
je moet allen voorzichtig drillen en heel veeeelll met je spoel spelen want als hij dus plots weer wild wordt dan moet je hem wel laten gaan en dus weer opnieuw beginnen
met drillen.

groeten walter
wat is de veiligste rig voor gevlochten lijnen?
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

14-11-2002 23:41

Fokke,

dit is inderdaad waar als je veel kracht uitoefent, oftewel de slip aardig dicht hebt zitten... Dit veroorzaakt ook veel losschieters of moet ik uitschieters zeggen?? Het is dan ook aan te raden om terug te komen op je vraag om geen kunstof spoelen te gebruiken in combinatie met gevlochten draad..... Maar goed een goede afstelling van de slip doet ook wonderen..

walter,
Het is inderdaad een enorme investering.. maar in principe kun je met goede gevlochtenlijn 5 jaar doen... Met nylon was mijn ervaring 2x per jaar wisselen... kortom uiteindelijk goedkoper... Maar goed, gevoelsmatig is het een enorme investering.
_________________
R.Koopal

* Go to heaven, fish like hell*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rogier Koopal op 2002-11-14 23:44 ]</font>
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

18-11-2002 11:54

Als je wilt voorkomen dat je lijn gaat draaien met de spoel mee, dan kun je ook eerst iets van 25 meter nylon eropzetten en daar dan je gevlochten lijn overheen. Probleem..... Opgelost!
mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

18-11-2002 22:34

Het begin van je lijn vastplakken om de spoel voorkomt doorglij-problemen.

Als je met gevlochten lijn wilt gaan vissen zal je met een parabolische hengel moeten gaan vissen die de klappen goed opvangt; de rek van de nylon mis je immers?

Voor de duizende keer; met gevlochten lijn verniel je geen karperbekken! Met die walvishaken daar verniel je bekken mee...haakje 10 is groot genoeg!
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-11-2002 20:59

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Beste Henri,
Ik wilde alleen even opmerken dat ik niet bang ben voor uitscheurende bekken van de karpers (ik let er wel altijd op dat ik niet te hard dril), maar ik heb een hekel aan losschieters.

Met "rechtzettende" groet

Bas Hofkens
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

25-11-2002 12:10

Wat ik me af vraag is waarom iedereen beweert dat Dyneema alleen geschikt zou zijn voor de lange afstand visserij.
Dicht onder de kant zou Dyneema geen voordelen bieden en tot onnodig verspelen van vis leiden.
Ik vis ook met Dyneema en in de regel op de enorme afstand van 5 tot 10 meter uit de kant. In mijn geval gebruik ik Dyneema omdat een nylon lijn een gigantische hoeveelheid planten "vasthoud". De planten glijden langs de lijn naar het lood en vervolgens blijft de zooi daar hangen. Met Dyneema blijft er hier en daar wat hangen en de rest wordt door gesneden. Ook waterlelies etc. zijn met Dyneema geen probleem meer. Ook kan door het ontbreken van rek de vis directer gedrilt worden. Ieder rukje en trekje is voelbaar en daar is dus direct op de reageren. Zo voorkom ik nu dat een vis de planten in gaat en mocht het toch gebeuren dan is de vis er snel weer uit. Met nylon gebeurde het soms dat een vis 10 tot 15 minuten door een lelieveld moest ploegen voordat de lijn er ergens uitschoot. Met dyneema liggen er een heleboel afgeneden stengels en de vis ligt 5 minuten later op de kant.
Waarom vissen kunstaas vissers anders met dyneema. Die vissen ook hooguit 30meter uit de kant of recht onder een boot en zij gebruiken dyneema omdat ze dunner kunnen vissen en meer gevoel in hun aas hebben. Het aas gedraagd zich ook natuurlijker door de extra beweeglijkheid.
Ik heb ondervonden dat mijn vangstresultaten ook omhoog zijn gegaan. De stap van 35/00 mm. nylon naar 22/00 dyneema heeft blijkbaar ook gevolgen voor de aasaanbieding in mijn geval. De kleinste rukjes op het aas, bij een vrije montage, zijn te zien op het punt waar de lijn het water in verdwijnt. Bij een vaste montage is er geen verschil wat betreft het opmerken van aanbeten.
Het enige wat mij nog niet 100% duidelijk is, is welke geleide ogen nou wel en welke niet geschikt zijn voor gebruik met Dyneema. Het schijnt dat Dyneema de ogen kan beschadigen, maar ik kan daar tot nu toe nog niets van bespeuren. Mijn hengel, ja ik vis met 1 hengel, is een Silstar Diaflex Kevlar Carp van 3,6 meter. Deze hengel heeft een soort keramische ogen en deze ogen hebben al mijn hengels. Hoe weet ik wat voor ogen dit zijn of of ze geschikt zijn voor Dyneema?
Anders laat ik ze vervangen, want de hengel is verders helemaal perfect voor de omstandigheden waarin ik vis.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2002 12:31

Jeroen,

Dyneema biedt zeker voordelen bij het vissen tussen planten. Op een dergelijke korte afstand zou ik bij voorkeur uitgaan van een extra lange (tenminste 3.90 m) parabolische hengel met een langzame taper en een vermogen van rond 1.5 lbs met voldoende ogen. Het is tenminste van belang dat de hengel de klappen kan opvangen en de kracht op de lijn zonder blokkeren doorgeeft aan de slip. Ik weet niet hoe dicht jouw diaflex daarbij komt, maar kennelijk gaat het goed. Wat betreft de verbetering van de vangstresultaten neem ik aan dat je met de pen vist zonder onderlijn. Dit zal mijn inziens namelijk niet zo veel meer uitmaken als je een soepele gevlochten onderlijn combineert met nylon als hoofdlijn en semi-vast lood (praten we nog maar even niet over stiff-rigs). SiC wordt als beter geschikt gezien voor gevlochten lijnen dan Hardloy. Een heel simpele oplossing is om het topoog te vervangen voor goede SiC. Op het topoog is namelijk de meeste wrijving en vervanging is een heel eenvoudige ingreep.

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-11-25 19:50 ]</font>
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

25-11-2002 12:56

Op 2002-11-25 12:31, schreef Kees Ouwehand:
Jeroen,

Dyneema biedt zeker voordelen bij het vissen tussen planten. Op een dergelijke korte afstand zou ik bij voorkeur uitgaan van een extra lange (tenminste 3.90 m) parabolische hengel met een langzame taper en een vermogen van rond 1.5 lbs met voldoende ogen. Het is tenminste van belang dat de hengel de klappen kan opvangen en de kracht op de lijn zonder blokkeren doorgeeft aan de slip. Ik weet niet hoe dicht jouw diaflex daarbij komt, maar kennelijk gaat het goed. Wat betreft de verbetering van de vangstresultaten neem ik aan dat je met de pen vist zonder onderlijn. Dit zal mijn inziens namelijk niet zo veel meer uitmaken als je een soepele gevlochten onderlijn combineert met nylon als hoofdlijn en semi-vast lood (praten we nog maar even niet over stiff-rigs). SiC wordt als beter geschikt gezien voor gevlochten lijnen dan Hardloy. Een heel simpele oplossing is om het topoog te vervangen voor goede SiC. Het topoog is namelijk het meest kwetsbaar en vervanging een heel eenvoudige ingreep.

Kees


Ik heb verschillende methoden geprobeerd. Ook met de pen, maar in de meeste wateren gaat de vast lood methode, ook dicht onder de kant toch beter. De vishangt gewoon aan 1 keer goed en met de pen heb ik het idee dat de vis het aas voor zich uit duwd. De lijn loopt immers vanaf het eerste loodje omhoog en de kans dat de vis er tegenop zwemt is vrij groot. Zet ik het loodje verder van de haak dan is het verschil met de vastlood methode kleiner, behalve dan dat ik zeer oplettend moet zijn, om bij de kleinste zwembeweging te slaan. Het resultaat: veel missers. Gewoon 1 hengel op de steun met een pieper en 40gram vastgemonteerd lood en een andere hengel om eventueel aan de oppervlakte azende karpers met een korstje te lijf te gaan of met 1 tot 2 maiskorreltjes en een licht pennetje tegen de kant of een leliebed.

Ik denk dat mijn hengel reeds voorzien is van SIC ogen. Een kleine zoektoch op internet heeft mij wat meer informatie omtrent de soorten geleide ogen geleerd. De SIC ogen zijn van een keihard en nogal broos materiaal gemaakt en kennen een kleine wrijvings weerstand. Mijn hengels hebben alle dit soort ogen en ik denk dat het dus allemaal wel goed gaat komen met Dyneema en de oogjes.

Bedankt voor de snelle response overigens.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

25-11-2002 18:11

Mijn reactie over uitgescheurende bekken was bedoel voor Rogier Koopal, maar hij heeft zijn oude posting bewerkt....
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

26-11-2002 10:37

Henri als je goedkijkt op naar de tijd van verbeteren zie je dat ik hem binnen drie minuten heb aangepast.. Dus waar reageer je dan op.. als ik jouw post zie is het 4 dagen later dus waarschijnlijk heb je mijn originele post niet gezien...

gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

27-11-2002 00:55

1. Is er niet genoeg gediscussieerd over gevlochten lijnen???
2. haakje 10 groot genoeg???
3. uitgescheurde bekken door een te grote haak?? Ik heb jaren met nummer 2 gevist en nog nooit een vis op de haak verspilt, dus ook geen verrote bekken! Altijd prima gehaakt en geen lelijke plekken of bekken.

Geen aanval verder maar niet alles wat jullie zeggen klopt altijd, wat ik zeg ook niet altijd maar goed!

vissende groet maar weer
Plaats reactie