Controles aan de waterkant!!


Maakt het uit of er in uniform of burger controleerd wordt?

Maakt niet uit, als het geen politie/BOA is laat ik niets zien.
83
37%
Een controleur moet herkenbaar zijn.
83
37%
Maakt niet uit, zijn/haar vaardigheid en kennis is van belang.
57
26%
 
Totaal aantal stemmen: 223
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-03-2006 23:47

Ik kan me voorstellen dat een argeloze visser vandaag de dag wel eens niet precies weet waar hij aan toe is. Hij kan door allerlei "heren in het groen" gecontroleerd worden en vraagt zich wellicht vertwijfeld af wat de juridische status is van zo een heerschap. Is het een politieambtenaar, BOA, of HSV controleur, en wat mogen ze?

Wel, het is zo dat een opsporingsambtenaar zich ongevraagd dient te legitimeren als hij "in burger" is. Een controleur van een HSV of federatie, niet zijnde een BOA (bijzonder opsporingsambtenaar, dus alleen bevoegd om voor een bepaalde wet (of wetten) te "schrijven") is door een HSV gemachtigd om controle uit te oefenen en daarbij is het natuurlijk wel handig dat zo iemand ook een bepaalde legitimatie bij zich heeft om daar duidelijkheid in te verschaffen. Er zijn tenslotte ook "grappenmakers" die zich een bepaalde status aanmeten die ze niet bezitten.

Zo'n HSV legitimatie (controleurspas) ziet er echter bij elke HSV weer anders uit. Meestal voorzien van een pasfoto, maar lang niet altijd.
Het zou misschien handig zijn als Sportvisserij Nederland bijvoorbeeld een basispas ontwikkelt, die dan dus landelijk identiek zou zijn.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
frank janssens
Berichten: 28
Lid geworden op: 27-02-2006 15:43
Locatie: Utrecht

19-03-2006 11:15

Zelf ben ik meerdere malen gecontroleerd, maar mijn ervaring is dat las je netjes meewerkt er eigenlijk niets aan de hand is. Zo zat ik eens aan een van de forten die Utrecht rijk is te hengelen, stop er een politieauto
met 2 agenten die mij even wouden controleren. Bij de vraag of ik geldige
papieren bij mij had overhandigde ik mijn mapje met verschillende vergunningen aan een van de agenten. Die kijkt zijn collega aan en vraagt hem; " welke moet ik nu hebben " ? :D

Lache toch, dat sommige ambtenaren zelfs niet weten welke papieren geldig zijn voor een bepaald water in hun regio.
vissen is wachten op iemand die je niet kent
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

19-03-2006 12:01

Nou frans, eigenlijk vind ik dat niet echt lachen hoor. Ik had er bijna een boete voor gehad. Sommige mafkezen hebben absoluut geen verstand van zaken...

lijkt me toch wel belangrijk dat er goede controle komt. Dan worden de nep vissers (kratten bier stapelen, barbeque, partytenten) misschien ook eens een keer tot nadenken gezet
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
frank janssens
Berichten: 28
Lid geworden op: 27-02-2006 15:43
Locatie: Utrecht

19-03-2006 17:47

daar moet ik je helemaal gelijk in geven.
vissen is wachten op iemand die je niet kent
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

19-03-2006 18:35

Aart Lokhorst schreef:Mike, die pasjes zijn allemaal verschillend.
Ton, waar staat ergens dat die cursus verplicht is?


Weet ik niet Aart, dat is me verteld toen ik mijn cursus heb gehad.
Toon mix, anders nix!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-03-2006 20:21

Niet verplicht, maar ik zou het wel dringend willen adviseren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-03-2006 20:37

Degene waar jij die cursus van hebt gehad had het dus fout Ton. Maar sluit me verder bij Douwe aan.
Nick Kerssens
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-12-2004 14:49
Locatie: groningen

19-03-2006 21:31

[b]VEENDAM - De gemeente Veendam gaat hard optreden tegen een groep karpervissers. De vissers zouden voor grote overlast zorgen in recreatiegebied Borgerswold, alwaar ze 's nachts een waar schrikbewind voeren

Zou zouden de vissers een parkwachter hebben bedreigd en ook bezoekers van het recreatiegebied zouden worden lastiggevallen. De vissers staan met partytenten langs de oevers en vieren tot diep in de nacht feest. De gemeente is de situatie zat en gaat streng optreden. Daarbij is ook de hulp ingeroepen van de Hengelsportfederatie, die de vissers gaat aanspreken op hun gedrag. [/b]


Als ik eerlijk ben, en dat ben ik, zou het voor mij niets uitmaken of een controleur nu herkenbaar is of niet. Vind het wel prettig dat deze beste meneer zich legitimeerd. Dat vind ik een veilig gevoel en dan zou ik deze man ook zeker serieus nemen. Daarmee wil ik zeggen dat, mocht ik worden gecontroleerd, ik niets te vrezen heb, want ik heb mijn papieren wel voor elkaar. Denk daar integen dat er genoeg "vissers" of beter gezegd stropers, in mijn ogen dan, die te beroerd zijn dit papiertje aan te schaffen. Daar in tegen hebben deze "vissers" de hele wewreld aan dure materialen aan de waterkant, zitten in een bivi van een paar honderdjes te luisteren naar hun 4keer 400 watt boxen in hun, achter de tent geparkeerde golf vr6. Als er dan een controleur mocht langs komen zijn dit , naar mijn mening dan, vaak de "vissers" waar je als controleur voor vreest. Wat mij betreft is een uniform dan ook niet genoeg, gekeken naar het bovenstaande verhaal, mogen ze van mij gerust in M.E. oufit komen checken.[/b]
beter een pieper als wekker dan de wekker van maandag ochtend
Henk Bouman
Berichten: 53
Lid geworden op: 28-06-2004 08:34
Locatie: Amsterdam

03-04-2006 09:37

controle is goed maar :
Zaterdag me eerste uurtjes aan het water doorgebracht.
Krijg na een uurtje controle van 2 "agenten" van de mileu politie hieronder het gesprek.

HB(dat ben ik):goeden morgen
MP:goeden morgen het snoekbaars seizoen is over.
HB: ik vis ook niet op snoekbaars maar op karper.
MP:je mag niet met levend aas vissen in deze tijd.
HB: ik vis ook met boilies
MP:met wat??
HB:boilies dat zijn een soort voer knikkers :D
MP:oh ok want snoekbaars mag niet.mag ik het verguning even zien
HB:tuurlijk hier is het.hier de visakte en hier het groot vergunning
MP:het wat?
HB: het vergunning van de hengelsport vereniging
mp dank je wel ziet er goed uit.(alleen naar de visakte kijkend)

Hierna gaat het gesprek nog even over de piepers (had hij nog nooit gezien) en stond de agent mijn auto nog te inspecteren omdat ik door de harde wind bijna al mijn spullen in de auto had gezet.Mijn visakte werd bekenen het hengelsport vergunning niet. Ik hoefde mijn lijnen niet binnen te halen (gelukkig lag eindelijk goed) dus hij kon ook niet controleren wat ik deed.
Controle is goed maar deze agent had geen idee wat hij aan het controleren was. Dus heeft de controle totaal geen zin.
Controle werkt alleen als je weet wat er gecontroleerd moet worden.
vandaag is het feest. en morgen? is het weer feest
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

03-04-2006 10:01

Met boa's en mensen van de vereniging heb ik nooit problemen, zlefs doen ze meestal niet moeilijk over een 3de hengel. Alleen de politie is soms erg storend. Eerst vragen ze je of er veel karper op ht water zwemt en waar en hoe je vist. En 5 minuten later zien ze opeens je 3de hengel liggen :evil: En 2 weken later zit dezelfde agent lekker op je stek te vissen :o
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-04-2006 17:10

Of een controleur in uniform is kan mijn niks schelen, maar ik wil echt wel een legitimatie zien hoor. Ik heb wel wat beters te doen dan de hele dag voor de eerste de beste jan lul mijn vergunning uit mijn tas te gaan halen.
Als het ook echt om een controleur gaat (hij kan zich dus legitimeren) doe ik verder niet moeilijk. Met verenigingscontroleurs heb ik eigenlijk nooit problemen, alleen agenten willen wel eens laten blijken van hun erg gebrekkige kennis van zaken (als je zelf de vergunning moet aanwijzen enzo).
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-04-2006 20:26

jurrien stam schreef:Met boa's en mensen van de vereniging heb ik nooit problemen, zlefs doen ze meestal niet moeilijk over een 3de hengel. Alleen de politie is soms erg storend. Eerst vragen ze je of er veel karper op ht water zwemt en waar en hoe je vist. En 5 minuten later zien ze opeens je 3de hengel liggen :evil: En 2 weken later zit dezelfde agent lekker op je stek te vissen :o


Haha, je ziet het, ze houden zich dom en zijn o zo slim.

Groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

03-04-2006 22:40

Ik vind dat iemand die mij wil/kan controleren, mij kenbaar moet kunnen maken dat hij of zij daadwerkelijk bevoegd is om mij te controleren.
Als deze persoon mij kan laten zien dat hij of zij bevoegd is om controle's uit te voeren ( bijv. pasje van vereniging of instantie ) heb ik hier geen enkel probleem mee en zal ik 100% meewerken.
Ik ben er nou eenmaal niet echt happig op om "jan en alleman" mijn persoons gegevens te tonen.

Anders kan ik morgen ook wel aan de waterkant gaan staan en iedereen om vergunningen gaan vragen.

Wat ik touwens wel toejuig is MEER controle's aan de waterkant, ik ben in de 16 jaar die ik nu vis nog NOOIT gecontroleerd.
Ja, op betaalwater naar een dagvergunning, maar zo langs het water echt nog helemaal NOOIT!
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

03-04-2006 22:54

Daaf Wolters schreef:Alleen agenten willen wel eens laten blijken van hun erg gebrekkige kennis van zaken (als je zelf de vergunning moet aanwijzen enzo).


vergis je daar niet in Daaf. Er zijn meer sportvissers binnen de politie dan je zou denken ;) en de een geeft de ander weer informatie
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-04-2006 15:57

Dat geloof ik rustig hoor Frank, maar je moet toegeven dat er af en toe een stel bij lopen die echt niet weten waar ze het over hebben. Het is mij zonder gekheid een paar keer overkomen dat ik zelf moest gaan uitleggen welke vergunning nou voor welk water was.
Bovendien heb ik een paar keer gezien (stond er dus even voor de duidelijkheid zelf naast) dat iemand die op een verenigingsvijver met twee hengels zat te vissen alleen een sportvisakte kon tonen. Vervolgens zij de agent doodleuk dat alles in orde was. :oops:

Ik zeg dus niet dat dat voor alle agenten op gaat, maar dat er agenten zijn waarvoor her opgaat.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-04-2006 21:11

Die zijn er zeker! Zo moest ik een keer de hengel opdraaien waar een dood aasvisje aan zat.............. mocht niet volgens hem! Dood aas mag toch echt wel, ook in die tijd van het jaar.

Laatst is iemand door politie gecontroleerd op vergunning op mijn viswater, toen bleek dat ie het handeltje netjes in orde had werd er vervolgens ook gevraagd of ie wel zijn legitimatiebewijs bij zich had. Dus heren, paspoort in de tackebox! En inderdaad.. zwart op wit is het verplicht om hem bij je te hebben.
Tony Halma
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-11-2005 21:13
Locatie: delft

05-04-2006 21:44

volgens mij is dat legitimatie tonen alleen in geval van verdenking van een strafbaar feit dus.............
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-04-2006 20:44

Voor wat betreft de legitimatie het volgende. Er is geen draagplicht van een legitimatie. Je bent dus NIET verplicht om hem bij je te hebben, MAARRR: Als je wordt gecontroleerd of op andere wijze met de politie in contact komt (bijvoorbeeeld als je getuige bent geweest van iets), dan MOET je hem wel kunnen TONEN.

De politie mag je dus niet zomaar naar je legitimatie vragen, puur ter controle of je hem wel bij je hebt, dus zoals dat gebeurt met je vergunning of je rijbewijs. Die moet je namelijk wel bij je hebben.

Pas als daar reden toe is (bij een bekeuring, maar ook als de agent bijv. twijfelt of je wel echt degene bent wiens naam op de vergunning staat), moet je wel een legitimatie kunnen tonen.

Kortom, het is raadzaam om te allen tijde een legitimatie bij je te hebben, je weet immers nooit of je in een situatie zou kunnen geraken dat je hem zou moeten tonen. En daar hoef je dus niet eens verdachte voor te zijn.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

09-04-2006 22:59

Bas Jansen schreef:Heel verhaal van mijzelf....

Wat ik touwens wel toejuig is MEER controle's aan de waterkant, ik ben in de 16 jaar die ik nu vis nog NOOIT gecontroleerd.
Ja, op betaalwater naar een dagvergunning, maar zo langs het water echt nog helemaal NOOIT!


Ik ben dan vandaag voor het eerst in die 16 jaar gecontroleerd op mijn papieren, door 2 agenten.
Ik moest hun nog gaan uitleggen welke vergunningen ik nodig had, of ik met 2 hengels mocht vissen.
Ze zagen in het boekje van de hengelsportfederatie kreten staan zoals "peur" en "fuiken" dit kon ik ze ook nog gaan uitleggen wat dit waren en of je hiermee mocht vissen, dit vroegen ze zich namelijk af.
Meneer en mevrouw hadden beiden nog nooit een sportvisakte gezien en of vast gehad, gaven ze eerlijk toe!
Was voor hun beide de eerste keer dat ze een visser hadden gecontroleerd.
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Gebruikersavatar
B. van Thiel
Berichten: 368
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Houten

10-04-2006 12:03

Helaas voor sommige heren heeft deze politiemedewerker wel verstand van vergunningen e.d . Te vaak wordt ik door (karper) vissers aangekeken met een blik van ''hey wat mot je nou? '' . Ik vis al sedert 27 jaar gericht op karper en ben ondanks mijn werk gewoon 1 van '' jullie '' ben ook geen matennaaier en zal dus waar redelijkerwijs mogelijk sommige zaken door de vingers zien. Voor de rest vindt ik controles geen overbodige luxe.

Mvg Bouke van Thiel
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

13-04-2006 15:45

Bas,

Als ik het zo lees was de controle gemoedelijk. Ze kwamen er tenminste eerlijk voor uit. Deze agenten zullen waarschijnlijk nooit op dit board zijn.
Zelf neem ik nieuwelingen altijd mee op controle. Voorheen werd er geen aandacht aan de Visserijwet geschonken. Nu in de nieuwe opleiding weer wel.
Ze weten de mensen met de know how wel te vinden in het korps.
As dinsdag weer les geven aan de jeugd die bij onze visvereniging een cursus volgt. Het is muisstil in de zaal. Prachtig al die jonge koppies.
Daar beginnen de normen en waarden aan de waterkant.
Deze "mafkees" vindt het prachtig.

Groetjes en vang ze.

John
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

13-04-2006 19:38

John de Vries schreef:Bas,

Als ik het zo lees was de controle gemoedelijk. Ze kwamen er tenminste eerlijk voor uit. Deze agenten zullen waarschijnlijk nooit op dit board zijn.
Zelf neem ik nieuwelingen altijd mee op controle. Voorheen werd er geen aandacht aan de Visserijwet geschonken. Nu in de nieuwe opleiding weer wel.
Ze weten de mensen met de know how wel te vinden in het korps.
As dinsdag weer les geven aan de jeugd die bij onze visvereniging een cursus volgt. Het is muisstil in de zaal. Prachtig al die jonge koppies.
Daar beginnen de normen en waarden aan de waterkant.
Deze "mafkees" vindt het prachtig.

Groetjes en vang ze.

John


Het was zeker zeer gemoedelijk, was meer uit intresse dat ze kwamen kijken dan wat anders volgens mij.
Mij zou het wel wat lijken om controles uit te voeren langs het water eerlijk gezegt.
Zou alleen niet weten hoe en of waar dit mogelijk is om te leren etc. nvvs?
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-04-2006 19:49

Meld je aan bij je HSV, je kunt dan een cursus volgen van Sportvisserij Nederland, die betaald wordt door de HSV overigens.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
tom langens
Berichten: 133
Lid geworden op: 30-12-2005 13:00
Locatie: Bocholt

13-04-2006 19:56

Hier in België zijn ze eindelijk eens aan het controleren. Deze week 3 maal aan het kanaal. Dus dat ziet er goed uit want er wordt nog altijd veel afval achter gelaten en vaak door Nederlanders. Ook zie ik nog veel Nederlanders met 3 stokken vissen en in paaigebieden hier op het kanaal. Hopelijk gaan ze allemaal eens op de bon.

grts
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

19-04-2006 13:02

Sinds vorig jaar neem ik af en toe agenten mee naar de waterkant zodat zij praktijkkennis van de uitvoering de Visserijwet kunnen verwerven. Dit gebeurt in de meeste gevallen op verzoek van de agenten zelf!