Slibdeeltjes op kanalen?


Plaats reactie
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

28-03-2006 14:47

Goedemidag heren, bij ons op het kanaal heb je nogal regelmatig last van deeltjes(slib?) die je kunt waarnemen doordat binnen een paar uur je lijn helemaal vol zit en zo zichtbaar word in het water. Nu was ik beniewd wat voor spul dit is en of dit nog invloed kan hebben op de vangsten. Nu heb ik al wel is gehoord dat slibdeeltjes op grote wateren en rivieren niet positief zijn voor de vangsten maar gaat dit voor ieder water op?

Alvast hartelijk dank
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

28-03-2006 17:20

is het niet gewoon alg o.i.d. ? als het alg zou zijn dan zal het na een tijdje wel verdwijnen... als het echt slib is dan zou ik niet weten wat te doen :oops: misschien proberen met toplood je lijn over de bodem te houden en zo de deeltjes te ontwijken ? suc6 ermee..
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

28-03-2006 20:37

Kevin men lijn is het probleem niet, maar ik was benieuwd of het van invloed is op de vangsten of dat de vis misschien een stuk opzoekt waar het water 'schoner' is?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-03-2006 10:54

HIer op het kanaal heb ik er ook last van, maar niet gemerkt dat de vis zich erdoor laat afschrikken of "verjagen" naar andere helderdere gebieden. Kan ook komen omdat het niet heeeel ernstig is.

Maar als je een artikel van Marco Kraal in de De Karperwereld hebt gelezen, over het IJsselmeer en Markermeer, concludeert hij dat vissen toch niet altijd zo leip zijn erop.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

29-03-2006 13:16

Sven vast bedankt voor het antwoord, maar kun jij toevallig ook vertellen of dit zeker slib is. En zou iemand mij kunnen vertellen wat slib precies is en wanneer het voorkomt?
En over dat stukje in de karperwereld, Marco heeft het daar over een lange strijklengte ivm met de wind weet iemand wat een lange strijklengte precies inhoud?

Alvast hartelijk dank
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-03-2006 18:40

Ik heb pas ook gevist (niet op een kanaal maar soort zwaaikom ervan) en daar kwamen ook veel van die stukjes voorbij drijven.

is het geen stervend riet/bladeren en ander organisch afval??
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-03-2006 10:38

Het is inderdaad gewoon organisch afval. Had vanmorgen weer een baal van die rotzooi aan m'n lijnen zitten.

Door het opwarmende water zou het best kunnen dat het in het najaar en winter bezonken en rottende spul loskomt, ook kan het door het onstuimige weer komen. Heb er zelf het meest last van als het stroomt, en dat is nou net het geval met deze regen en wind. Dan spuien ze als een gek en blijft het maar aanwapperen.

WAt de strijklengte betreft: Neem google, vul "strijklengte" in en:


strijklengte (fetch)

lengte van de open wateroppervlakte die beschikbaar is voor de golf*ontwikkeling door de wind. De strijklengte wordt gemeten in de windrichting.

(zie ook: opwaaiing)


Snap je het nu?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

31-03-2006 15:51

Sven vast bedankt voor het antwoord, ik denk trouwens dat het bij mij geen organisch afval is, omdat er bij mij alleen een soort slijmerige laag op men lijn komt te zitten in het water. En deze laag is weer verdwenen als ik binnen draai.
En je stukje over strijklengte is nog niet helemaal duidelijk maar dat gaat wel lukken denk ik (anders hoor je het wel).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-04-2006 21:49

Arno Vorstenbosch schreef:Sven vast bedankt voor het antwoord, ik denk trouwens dat het bij mij geen organisch afval is, omdat er bij mij alleen een soort slijmerige laag op men lijn komt te zitten in het water. En deze laag is weer verdwenen als ik binnen draai.
En je stukje over strijklengte is nog niet helemaal duidelijk maar dat gaat wel lukken denk ik (anders hoor je het wel).
Heb ik hier ook, dat slijmerige. Blijft op het knoopje van m'n leadcore hangen. Heetf wel degelijk met een rorringproces te maken..

De strijklengte is dus de hoeveelheid water die een golf heeftzich te ontwikkelen:

Voorbeeldje: Als de wind haaks op het kanaal staat, heeft het hier een strijklengte van 35 meter, staat de wind evenwijdig aan het kanaal kan het oplopen tot enkele kilometers...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie