Belangrijk! Weer een water met virusbesmetting.


Youri Hoogstrate
Berichten: 143
Lid geworden op: 22-06-2002 02:00

27-07-2002 10:48

Op 2002-07-13 09:38, schreef Youri Hoogstrate:
Kunnen goudvissen ook doodgaan aan karper herpes? En is afmagering ook een symptoom?

Ik weet ook een water waar karpers dood gaan en die hebben allemaal een soort rode 'bloed' vlekken waarbij 2/5 schubben 'getroffen' zijn, het lijkt op parasieten, zou dit met een ziekte in verband kunnen gelged worden, alle 30 vissen die we vingen hadden die vlekken overgens.
Er waren toen al 50 karpers overleden.
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

03-11-2002 23:49

[het volgende bericht kwam binnen op de redactie van KWO (recent nieuws)]

Geachte redactie van karperwereld,


Geschokt ben ik na het vernemen van massale karpersterfte in Nederland.

Hier volgen nog enkele "besmette" wateren uit mijn regio:

Vlietlanden !!!

Te Zoetermeer; voorwegwetering (beginnend in Leidschendam) alsmede dobbeplas (= zelfde water) te zoetermeer.

Noordaa plas te zoetermeer.

waarschijnlijk zijn alle sloten en vijvers in Zoetermeer besmet, zoals Burg van Tuyll sportpark. (Karpervangsten zijn nagenoeg 0 ).

Florapark en Burg Hoekstrapark.

Voor de Voorweg wetering en Noord Aa plas is met 99,9 % zekerheid vastgesteld dat de Cyprinus carpio dood zijn gegaan na besmetting met het KHV virus.

Oorzaak van de besmetting kan niet worden vastgesteld.

Mij is bekend dat er 1 a 2 jaar geleden Koi-karpers zijn uitgezet in een aantal wateren. Van de Koi-karper is bekend dat deze drager kunnen zijn van het virus, zonder er ziek van te worden. Als een karper (Cyprinus Carpio) hiermee in contact komt, zal in nagenoeg 100 % van de besmettingen, de karper overlijden.

Andere karperachtigen worden niet ziek van het Koi Herpes Virus (zoals brasem, voorn)



Hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd

Hoogachtend Herman
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

04-11-2002 08:17

Zover mijn informatie gaat en ik zelf heb gezien valt het wel mee in Zoetermeer.

Op het Noord-Aa heb ik dit jaar in totaal 3 karpers dood zien liggen wat inderdaad meer is dan normaal. Uit de rest van Zoetermeer hoor ik geen vreemde meldingen/verhalen (gelukkig)

En over de slechte vangsten in het van Tuyl... dat verbaast me niet echt aangezien dat halve park leeggevist is door bepaalde mensen....

Groeten,
Sjoerd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-11-2002 08:38

Gerrit, voor een deel van deze wateren was dat al bekend ca. mei /juni j.l.
Alleen zou ik dolgraag willen weten hoe de berichtgever (Herman) erbij komt dat voor 99% het KHV virus hiervoor verantwoordelijk is daar d.m.v. onderzoeken in Munchen of Lelystad met zekerheid kan worden vastgesteld of het KHV virus hiervoor verantwoordelijk is of niet en niet voor 99 %!
Martijn Schild

04-11-2002 08:49

Ik heb toch aardig wat uurtjes gedraaid in Z'meer. Ik heb nog geen echte "bevestigende" verhalen van vissers. Het is wel zo dat ik niet in het Van Tuyll park vis (ik heb zo mijn redenen). Maar het Noord Aa? Ik weet het niet hoor, maar volgens mij is het water niet besmet. Oh ja, de Leidsewetering (verbinding aan de Dobbe), één karper en het Westerpark één karper. Maar is dat dan gelijk een karpersterfte door deze virus? Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die dode vissen in Z'meer hebben gezien. Misschien dat we er dan wat aan kunnen doen. Bijv. mensen er van weerhouden te gaan vissen (hoe moeilijk dat ook is). Je kan ze er in ieder geval op attenderen.
Martijn Schild

04-11-2002 08:53

Ik vind het trouwens wel een beetje raar bericht hoor. Nagenoeg alle sloten en vijvers??? Weet je wel hoeveel water er in Zoetermeer is?

Ik vind het ook wel vreemd, dat ik niets hierover heb gehoord van andere vissers in Zoetermeer. Er zijn hier genoeg vissers die enige verstand hebben van het karpervissen. Volgens mij is Sjoerd daar ook één van.
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

04-11-2002 18:37

aart,

ik heb je er net over gemaild,

groet
gerrit
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

18-11-2002 00:21

Op onze vernieuwde website zijn de Onderzoekresultaten van massale karpersterfte in voorjaar 2002 te lezen.

URL: http://www.home.zonnet.nl/erhv-dewaal

Succes met het surfen !

Webmaster ERHV de Waal

Dit bericht heb ik van een andere site geplukt, belangrijk om te weten, vooral de laatste regel... Met dank aan dhr. Visser

MVG

Peter