Warmwateruitlaat


Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

11-03-2006 15:18

Goedemiddag, ik had een vraagje voor de vissers die wel eens bij een warmwateruitlaat hebben gevist. Men maatje en ik hebben gisteren een tijdje de temperatuur bij een warmwateruitlaat gemeten en hier bleek dat de temperatuur recht voor de pijp binnen een paar seconde van 8graden
naar 17 graden steeg en dan weer langzaam richting de 8 graden ging. De invloed van deze warmwateruitlaat is zo gering dat het water een paar meter verderop nog maar 5 graden is op de bodem(2 meter diep), maar de bovenlaag van het water word tot wel 100 meter stroomafwaarts lichtelijk verwarmd (ongeveer 7graden). Nu hoor ik altijd dat grote temperatuurverschillen binnen korte tijd niet bevordelijk zijn voor de eetlust van de karper maar hoe zit dit dan bij zon warmwateruitlaat? En als de temperatuur zo verschilt binnen een paar seconde is er dan eigen lijk wel karper in de buurt of is er op dit soort plekken alleen karper te vangen als er continu warm water geloosd word?
En zouden de karpers stroomafwaarts het beste op de grond gevangen kunnen worden(temp 4 a 5 graden en 2 meter diep) of een popup in de warmere ( 7 graden) bovenlaag vissen?
Even voor de duidelijkheid, we hebben hier al vissen gevangen maar ik weet niet wat de omstandigheden waren(niet genoteerd). Maar naar de metingen van gister ben ik toch wel benieuwd naar jullie ervaringen?

alvast hartelijk dank
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

11-03-2006 15:38

Kan alleen maar gissen. Vis zelf regelmatig bij een uitlaat ( in de winter ). Staat ook niet altijd aan maar de karper is bijna altijd aanwezig. De vangsten zijn niet altijd het zelfde en ook in het koudere water verder van de uitlaat zijn mooi karpers te vangen. Heb wel het idee dat wanneer hij aan staat de karpers fanatieker aast. Weet wel dat een paar graden al kan schelen in vangen of niet vangen.
Blijft dus raden en gissen maar misschien zijn er meer forum gebruikers die hier wat van weten, ben nieuwsgierig.

Tjuus
peter andrae

11-03-2006 17:09

Arno het probleem is dat elektriciteitscentrale.s niet altijd koelwater van gelijke temperatuur uitstoten het kan schommelen van dag tot dag,uur tot uur, dat de bovenlaag warmer is als de onderlaag lijkt mij niet meer dan logisch,ik weet niet hoe de situatie is voor de pijp of hoe het lozingskanaal in elkaar steekt zoek stukken op die uit de stroom liggen daar houd het water het langst zijn temperatuur vast het is ook daar waar de meeste vissen liggen karper heeft een hekel aan temperatuursschommelingen,het kan zo maar zijn dat je de ene na de andere vangt todat er een golf minder warm water word uitgestoten het valt dan ook bijna meteen stil.


Bij centrales ligt altijd karper in en nabij de warmwateruitlaat maar temperatuur is hier van doorslag gevende aard,vaak is het doordeweeks beter vissen als in het weekend aangezien er dan de grootste behoefte is aan stroom,bedrijven enz en er dus een constantere lozing is,maar ik kan alleen maar oordelen naar jou verhaal,hoop dat je er wat aan hebt.



mvg peter.




mvg peter.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

11-03-2006 17:49

Ik denk dat plotselinge grote temperatuurverschillen niet erg gunstig zijn. Een vis moet ook wennen aan zijn omgevingstemperatuur.
beetje bij beetje
peter andrae

11-03-2006 20:33

Frank valt niks te wennen die vissen zwemmen er al jaren maar koud is koud en dan gaan ze op non actief vind je dan een plek uit de stroming dan zit je iets beter,een centrale loost ook water dat niet warmer is als het buitenwater vraag en aanbod in de stroomwereld alles staat doorgekoppelt een¨paar jaartje,s geleden waren de milieu eisen ook minder streng en looste mennig centrale water van om en nabij de 20 graden sommige worden ook compleet stilgelegd om te worden gemoderniseerd waarna ze soms na enige jaren weer in gebruik worden genomen



En zeker belangrijk om te vangen is dat ze het doen er zijn er die doen het 24 uur per dag,en je hebt centrale,s die alleen in de piek uren hun werk doen vis je daarbuiten dan is het meestal weinig tot niets.



mvg peter.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

12-03-2006 11:09

mijn ervaring met warmwateruitlaat is .
dat er aan het begin vissen worden gevangen die nooit aan het einde zijn gevangen.
dan praat je over vangsten van de afgelopen 5 jaar en iedereen die daar vist .zijn foto,s vergelijkt.

dus het houd in dat er vaste bewoners zitten.en er blijven azen.
en dat er regelmatig een school karper de warmwater uitlaat intrekt.
om te azen en te verteren.
het zal ook wel temperatuur afhankelijk zijn.maar het is toch moeilijk te bewijzen dat het zo is .
er zijn ook dagen bij.
dat alles stil ligt en je eigen scheel vangt.
een vriens van mij wel tot 15 vissen op een dag.
en gaat de volgende dag terug en vangt er maar 1
dus het blijft moeilijk te bepalen hoe en wat .
stromend water of stilstaand water.
temperatuur hoog of een lage temperatuur.
je kan daar nou niet bepalen wanneer ze het beste bijten.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

12-03-2006 22:02

Alvast bedankt voor de reacties mannen en om op peter zijn vraag terug te komen. Het is stromend water van een aantal kilometers lang en ongeveer 30 mtr breed en de diepte bedraagt ongeveer 2a3 mtr, de uitlaat is een onderbreking in de oeverlijn van 2 bij 2mtr. In deze onderbreking is het max 1 meter diep en hier ligt ook de warmwateruitlaat. En deze uitlaat loost ook zeer onregelmatig en is alleen instaat om de onderbreking flink te verwarmen. Nu bleek na die metingen dat de temperatuur maar bleef schommelen(recht voor de pijp 8 gr verschil binnen een paar sec), nu zou ik graag willen weten of de vis op zon momenten voor de pijp zou blijven liggen of dat hij in kouder water met constante temperatuur zou gaan vertoeven?
peter andrae

13-03-2006 03:10

Willian de ene centrale is de andere niet dat is het probleem dat je bij de ene wel door kunt vangen omdat de centrale stil ligt houd dus in dat het koelwaterkanaal ze warmte vasthoud een andere verklaring heb ik er niet voor.



Arno leg er dan een hengel voor en de ander leg je net uit de stroming dan afwachten wat er gebeurd.


groetje,s peet.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

13-03-2006 08:57

Wat Peter zegt doe ik ook vaak. Een hengel in de warme stroom en een uit de stroom tegen de kant. Vangsten zijn wisselend maar wel vaak net uit de stroom. Overigens komen de grotere vissen verder van de stroom vandaan.

succes
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

13-03-2006 20:44

Wederom bedankt voor de antwoorden, en met de hengels in en uit de stroom hebben we al geprobeerd en ook gevangen alleen hebben we de omstandigheden niet bij gehouden. En is er iemand die op zijn water in de winter ook nog te maken heeft met een warmere bovenlaag, want ik was benieuwd of dat het dan zin heeft om met een popup in die warmere bovenlaag te vissen.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

14-03-2006 08:11

met pop-up vissen heefr eigelijk geen zin
dat komt door de stromoing.
je kan gewoon het beste met een non pop-up vissen.
en een 4o meter stroom op waarsts wat boilies in het water doe .
gewoon een stuk of 5 á 6
meer hoeft er niet in
het is maar dat de vissen gaan zoeken naar die boilie
voor de rest als er geen stenen liggen gewoon met en standaartrig vissen.
als er wel stenen liggen dan met stifrig.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

14-03-2006 13:20

william van den broek schreef:met pop-up vissen heefr eigelijk geen zin
dat komt door de stroming.

voor de rest als er geen stenen liggen gewoon met en standaartrig vissen.
als er wel stenen liggen dan met stifrig.



dit snap ik niet helemaal? uitleg?
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

14-03-2006 14:28

nou j van der beek
de oplossing is eigelijk simpel.

door dat je met een pop-up vist op stilstaand water.vis je 1cm tot 2,5 cm boven de bodem.we hebben het zelfs gedaan met een 30 cm onderlijn en niet uitgeloode pop-up
de vangsten zijn spectaculair.

ga je met een pop-up in stromend water vissen.dan heeft het geen nut.
of de pop-up word tegen de grond aangedrukt.
of hij begint rond te draaien.

ik stromend kan je dan beter met een stifrig vissen en niet met braided .
je kan gewoon beter met een normale boilie visen.
maar mocht de stroming uitstaan.dan zal ik het zelf ook niet laten om met een pop-up te gaan vissen.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-03-2006 15:16

"Mijn" uitlaat is misschien wat kleiner dan de meeste uitlaten van energiecentrales en dergelijke, maar ik heb er wel behoorlijk wat ervaring. Bij ons zijn de schommelingen zoals in de eerste post aangegeven veel minder aanwezig, de stroom warm water is vrij constant, maar alleen als de sluizen dicht zitten wordt er echt een groot oppervlak verwarmt (met kerst 18 - 20 graden op zo'n 6 hectare water). Ik vang veel vis midden in de stroom, bijna het hele jaar door. Alleen in extreme hitte in de zomer valt het wel eens stil. Verder speelt stekdressuur ook een behoorlijke rol, we hebben het over een stek van amper een vierkante meter op een keiharde betonplaat.
Ook een paar 100 meter verderop valt vaak nog een visje te vangen, of dit aan het misschien toch iets warmere water ligt zou ik niet weten. Wel zijn het op een behoorlijke afstand vaak grotere vissen, de uitlaat zelf levert vrijwel alleen knollen op. Overigens moet ik mijn eerste run net buiten de stroming nog krijgen, er zijn wel eens een paar vissen gevangen, maar ik heb sterk de indruk dat dat meestal toevalstreffers zijn. Als ik ze buiten de stroming pak is het ook meteen een flink eind erbuiten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
peter andrae

14-03-2006 16:13

Daaf sorry als ik fout zit maar hebben we het nu over het twentekanaal.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

14-03-2006 17:07

Daaf ben het helemaal met je eens. In de stroming de vaak wat ranke vissen en verder van de stroom af de grotere exemplaren.

Het verhaal van die pop up enz kan ik even niet zo goed volgen. Stiffrig in de stroming etc.???
Gebruikersavatar
michel lubberts
Berichten: 91
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

14-03-2006 17:42

william van den broek schreef:nou j van der beek

ik stromend kan je dan beter met een stifrig vissen en niet met braided .
je kan gewoon beter met een normale boilie visen.
maar mocht de stroming uitstaan.dan zal ik het zelf ook niet laten om met een pop-up te gaan vissen.


nu leg je nog niet uit waarom..... of heb ik iets gemist??
dat van de popup en stroming kan ik me wel iets voorstellen.
maar waarom braided wel of niet op stenen snap ik niet.

j van der beek schreef:
william van den broek schreef:met pop-up vissen heefr eigelijk geen zin
dat komt door de stroming.

voor de rest als er geen stenen liggen gewoon met en standaartrig vissen.
als er wel stenen liggen dan met stifrig.



dit snap ik niet helemaal? uitleg?
Niemand is ooit groter geworden door een ander te kleineren
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

14-03-2006 19:53

omdat .
heel simpel gedacht
met braided heb je kans dat je boilie tussen 2 stenen komt te vallen
en met stifrig is die kans kleiner.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
michel lubberts
Berichten: 91
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

14-03-2006 20:01

oke simpel genoeg ... :lol:
Niemand is ooit groter geworden door een ander te kleineren
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-03-2006 21:01

Dan ben ik TE simpel, m.a.w. van deze redenatie begrijp ik eigenlijk niks. Met een stifrig blijft je bolleke boven de stenen zweven ofzo?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

14-03-2006 22:30

kan een karper tussen twee zware stenen vroeten kees?
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

15-03-2006 14:08

ik snap er ook vrij weinig van. maar daar is het board gelukkig voor.

een karper kan wel degelijk tussen stenen zoeken naar voedsel en zelfs enkele cm tussen die stenen vandaan zuigen. maar dat terzijde.

alleen dat over die braid en stiff begrijp ik niet helemaal? een stiff kan ook tussen troep komen te liggen.

en zelf heb ik wel goede ervaring met pop-ups op stromend water, maar dan wel rivieren.

ben benieuwd naar je uitleg over die rigs?
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

15-03-2006 21:56

William

Ook als je je lijn uitvaart met een power catcher? :wink:
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

15-03-2006 23:52

bedankt voor de antwoorden mannen, iemand toevallig nog ervaringen met een warme bovenlaag in het water in de winter. Zou het dan de moeite zijn om daar met een popup in te vissen?
peter andrae

16-03-2006 00:22

Arno nooit geschoten is altijd mis,probeer het gewoon juist dit zijn de leuke dingen om achter te komen en wie weet vang je ze wel op deze manier ik had je greeg geholpen maar heb geen ervaring op dit soort wateren met drijvend vissen,of een pop up hoog boven de bodem.


groetje,s peet.