Nog een stelling


Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

12-11-2002 07:41

Heren,

Dat je geen water over de karper moet gooien ben ik het niet mee eens! Juist wat extra water zorgt ervoor dat de ogen e.d. NIET bevriezen. Als het blote oog met lucht van -4 in aanraking komt kan het bevriezen, als er af en toe water van +4 overheen stroomt voorkom je dit.

Ik heb ooit eens gehoord dat bepaalde bomen bij de eerste nachtvorst continu met water besprenkeld worden. Juist hierdoor zal alleen het water bevriezen en worden de boomvruchten beschermd tegen de vrieskou.

Kortom, onthaken en gelijk terugzetten.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

12-11-2002 10:15

Ik ben het helemaal eens met Mark, juist door water over de vis te gooien voorkom je bevriezing.

Als bijvoorbeeld je net vastgevroren zit aan de onthaakmat wat is dan de beste manier om de boel los te krijgen? Juist ja, je pakt de gereedstaande emmer die naast de mat staat en vult die met water (in de zomer is die al gevuld natuurlijk) en kiepert die over het net. Zo'n emmer is ideaal, je kan bij de vis blijven als je een weeg- of bewaarzak nat wilt maken. De vis is makkelijk nat te houden en de mat is ook zo nat.

Vlot handelen is niet extra belangrijk, hoe lang blijft een vis nou boven water? Ik betrap mijzelf er wel eens op dat alles routinematig gaat en ik de vis pas op de foto kan bekijken! daarom neem ik nu altijd een kort moment, bijvoorbeeld bij het terugzetten, om de vis te bekijken.

Als het echt koud is gaat een vis echt niet in de bewaarzak, stel je voor dat de boel dichtvriest....

Jeroen
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

12-11-2002 18:55

Op 2002-11-08 09:56, schreef HansPeter van Ee:
Heren

Nu men toch bezig is een aantal stellingen te deponeren, heb ik er ook nog wel één.

Wanneer men een dikbuikige karper laat vallen op een onthaakmat voorkomt dit dan meer inwendig letsel dan wanneer deze in het gras valt??

met vis-vriendelijk groet

HPE


Mijne heren,

Door het hoge aantal serieuze reply's op deze belachelijke stelling/topic, gedeponeerd door HPE op dit forum mag ik stellen dat ik in een aantal van jullie behoorlijk teleurgesteld ben.
Al moet ik er wel bij vermelden dat de topic interessant wordt als deze op een gegeven moment overgaat in een ander onderwerp, nl. bevriezingsgevaar bij karpers.
Desalniettemin mijn felicitatiesHP, ik zat er dus weer eens naast.
Met bedroefde groet,

John
HansPeter van Ee

12-11-2002 20:16

John

Mijn stelling was dus wel serieus bedoeld, de achterliggende gedachte was dat men niet moet denken dat de dikte van een onthaakmat inwendig letsel voorkomt wanneer deze onverhoopt uit de handen stuitert.
Voor mij dient een onthaakmat ter bescherming van de slijmhuid van de karper en ter voorkoming van verwondingen door oneffenheden op de grond.

Heren

Wanneer de watertemparatuur hoger is dan de buitentemperatuur bestaat de kans op bevriezingsverschijnselen bij de karper.

met vis-vriendelijke groet

HPE
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

12-11-2002 20:38

Hans Peter,

Als dit idd zo is had je je vraag/stelling wel wat subtieler mogen formuleren. Al was het alleen maar om wat al te emotionele reacties voorkomen.
Groet,

John
HansPeter van Ee

12-11-2002 21:55

John

Wie behoefte heeft om hier op emotioneel te reageren mag dat gerust doen, zo'n probleem lijkt me dat niet.

We praten hier over het gezondheidsbelang van de karper en voor mij het belangrijkste item momenteel.
Onze hobby blijft groeiende en dat betekent dat de karper het steeds zwaarder te verduren krijgt.
Het lijkt mij duidelijk dat het vangen, netten, onthaken, zakken, fotograferen van karpers om ervaring vraagt.
Geen enkele karper verdient het om respectloos behandeld te worden omdat de vis op de kant totaal weerloos is en afhankelijk is van de vanger.

Een karper heeft last van zijn gewicht op de kant en reken maar dat als een dikbuikige karper valt deze grote kans heeft dat deze inwendig letsel oploopt, ook al ligt er een mat onder.
Zaak dus om de vis niet te hoog op tellen of foto's maken in het water.

met visvriendelijke groet

HPE
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

12-11-2002 22:33

Hans Peter,

De (goede) bedoeling achter je m.i. foutieve vraag/stelling was me inmiddels allang duidelijk. Wat ik alleeen jammer vindt is dat het je niet veel schijnt te interesseren dat je hierdoor verkeerde/negatieve interpretaties/reacties krijgt, gezien de eerste regel in je voorgaande posting. Die je bijna kunt lezen als "heb ik schijt aan" of "niet mijn probleem".
Wellicht heb ik je te hoog ingeschat of ben ik te kortzichtig, ik hoop geen van beiden.
Met vis EN mensvriendelijke groet,

John


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2002-11-12 22:36 ]</font>
HansPeter van Ee

12-11-2002 22:46

John

Ik vermoed dat jij het allemaal verkeerd inschat.
Neem maar van mij aan dat als ik sch*t aan iemand zou hebben of aan zijn reactie, ik daar niet over zal zwijgen.
Jammer dat jij op deze manier off-topic gaat maar goed als jij dit interesanter vindt, spui jouw ongenoegen over mijn persoontje maar.

Verkeerde vraag/stelling en desinteresse staan al wat nog meer??

met reagerende groet

HPE
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

13-11-2002 09:45

Hoi,

om weer even terug te keren naar het onderwerp; natuurlijk moet je voorkomen dat een vis onnodig letsel oploopt door de handelingen van een visser, maar als je kijkt wat de vissen zichzelf aandoen dan geeft dat ook wel te denken.

Bijvoorbeeld bij het springen, als je als mens van de duikplank plat op je buik terechtkomt dan voelt dat niet al te prettig. Een karper schijnt er de grootste lol aan te beleven om met zo veel mogelijk kabaal te plonzen. En wat te denken van de paai... soms springen ze de kant op, en dan ligt er echt geen mat.

gelukkig kunnen ze dus veel hebben.

als kanttekening moet ik wel opmerken dat de grotere karpers meer moeite hebben om in hun geheel uit het water te komen, een soort natuurlijke bescherming tegen inwendig letsel?

Jeroen

ps dus als het water 10 graden is en de lucht 6 graden dan is er bevriezingsgevaar?:0
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

13-11-2002 09:48

John,

Ik vond het niet zo`n verkeerde stelling. Vandaar dat ik hem had aangescherpt in mijn eerste posting in deze topic. Helaas dat daar niet verder op is gereageerd. Waar het uiteindelijk om gaat is dat we "elke" gevangen vis zo voorzichtig mogelijk behandelen. Zelf heb ik de indruk dat op het moment dat er een onthaakmat onder een vis ligt, er gewoon minder voorzichtig met een vis wordt omgesprongen.
Als ik HPE een beetje ken aan de hand van zijn postings denk ik dat ook de kern van HPE zijn stelling is dat je gewoon voorzichtig met een vis moet omgaan en dat je situaties uit de weg moet gaan die risico geven dat je de vis kan laten vallen.


groeten,

Henrie
HansPeter van Ee

13-11-2002 09:55

Jeroen

Scherp op de vroege ochtend....

Anders geformuleerd: de watertemperatuur kan dalen tot 4 graden Celsius, zakt de temperatuur verder naar beneden dan ontstaat er ijsvorming.
Vooral rivieren en riviertjes vriezen niet zo heel snel dicht en mocht het op zo'n plek bijvoorbeeld -7 zijn dan bestaat er een kans dat de gezondheid van de vis hier onder te lijden heeft d.m.v. stress of bevriezingsverschijnselen wanneer de vis te lang op de kant verblijft.

met corrigerende groet

HPE
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

13-11-2002 10:20

Beste mensen,

Aangezien de laatste postings, vooral van mijn kant meer begonnen te lijken op een prive-oorlogje tussen HP en mij heb ik besloten om dit dan ook maar d.m.v. prive-bericht(en) uit te praten. Dit omdat het e.e.a. inderdaad wat off-topic begon te geraken en om jullie er verder niet mee lastig te vallen.

Henri,

Je hebt gelijk en het is inderdaad jammer dat er niet verder op jouw stelling is ingegaan. Als ik eerlijk ben denk ik nl. dat ik me hier onbewust schuldig aan maak.
Met ontwapenende groet,

John.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-11-2002 11:23

Hallo,

Ik denk dat de dikte van de onthaakmat ZEKER wel bepalend is voor het letsel.

Ik snap ook niet dat HPE die niet beaamt.
Ik snap wel dat hij een mat ziet als beschermen vd slijmlaag etc.

Ik beschik tegenwoordig over zo'n pro line mat en deze vangt met al die balletjes inderdaad perfect een vallende karper op (inderdaad Kiron).

Ik ben sowieso absoluut niet tevreden over 90% van de onthaakmatten, ook over de cipro niet echt, omdat een vis op dat ding al snel op wat hardere bodem ligt. Zijn afmetingen zijn wel correct.

Ook lees ik hier over omdraaien etc. bij het wegen.

Mijn ouwe mat bied hier uitkomst.
Terwijl de afgematte rakker op de dikke pro line mat ligt, spreid ik de natte weegzak op de andere mat uit. Zo kan ik de vis veilig in de klaargeledge weegzak leggen. Ook heb ik altijd een ouwe lege colafles bij me, waarmee ik altijd de vis goed nat hou (beschermen slijmlaag).

Ook in de kou, want inderdaad, wat niet nat gehouden wordt bevriest juist sneller.

We zijn het de karper verplicht en ik hoop dan ook dat de karperbehandeling en de gemiddelde onthaakmat nog met sprongen vooruit zal gaan de komende jaren.

Mazzel, Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
HansPeter van Ee

13-11-2002 11:41

Laurens

Ik spreek over dikbuikige karpers en ik weet zeker dat als zo'n karper met zijn buik op een mat valt deze inwendig letsel kan oplopen, ongeacht de dikte van de mat.
Het gaat puur om de druk die op de buik komt en zoals bijvoorbeeld Franca al schreef is dit een zeer kwetsbare plek.

En houd jouw handen in de winter in de vrieskou even in het water en wacht dan eens af hoe snel zij bevriezen.
Een grote schommeling in tempertuur lijkt me trouwens niet echt gezond voor de vis.

Zelf ben ik al op het punt aangeland dat ik vissen steeds vaker weer hun vrijheid geef zonder dat ik ze weeg of fotografeer, sterker nog ik onthaak ze in het net en zwemmen maar.

Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar is trouwens om helemaal geen vissen meer te wegen, puur en alleen omdat allemaal zo betrekkelijk is.

met ongewogen groet

HPE
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

13-11-2002 12:04

Attaboy HPE! Zie ook mijn posting op 8 november onder 'Een aantal stellingen'.
Dikte van een onthaakmat.... materiaal van een onthaakmat.... afmetingen van een onthaakmat... De kwetsbare buik van een karper.... De slijmlaag van een karper.
Vervolgens wordt het dier wel in een - goed natgemaakte! - weegzak gepropt -denk aan de positie van de vinnen! - en omhooggehesen - pas op die kwetsbare buik waar nu het hele gewicht op rust! -en als door zijn gekronkel die slijmlaag maar niet beschadigt! Dan in een bewaarzak - let op de diepte van het water! - is er wel genoeg zuurstof? Maak de bewaarzak goed vast! En als er maar geen schepen voorbijkomen, dat geklots!
Op de foto: eerst de vis goed natmaken anders droogt-ie uit! Als-ie maar niet uit mijn armen spartelt!
Kortom, er kan heel wat misgaan. Moet dat hele ritueel nou?

MVG

Peter
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-11-2002 12:08

HPE,

Ben met je eens dat een dikke buik inderdaad altijd letsel kan oplopen, maar ik blijf erbij dat dit met een dikkere mat toch beperkt blijft in vergelijking met zo'n dun onding.

Ook wat betreft het bevriezen blijf ik bij mijn standpunt en dat ga ik verder uitleggen.

Ten eerste:
Jouw handevoorbeeld is incorrect en niet representatief. Een karper is immers al nat en gaat tch wel bevriezen als je NIKS doet!!

We gaan hier er dus van uit dat een karper vanuit water komt dat warmer als de buitenlucht is, anders KAN ie niet eens bevriezen. Wat is er dan mis met dat relatief warmere water over de vis gooien? Een vis heeft daar BAAT bij, want bevriest dan juist niet (minder snel). Meer water betekend alleen maar minder bevriezingskans, een karpers is immers al nat en bij het NIET nathouden heeft het vocht op de karper slechts meer kans om te bevriezen. Knipperen van je eigen ogen idem dito. Doe je dit niet, dan drogen ze uit of bevriezen ze (in kou tenminste), tenzij jouw oogleden geen warm vocht over je netvlies verdelen.

Wel een nobel initiatief trouwens, in het net onthaken. Ik kan niet zonder foto en zet zelfs 10 ponders tenminste op 1 kiekje.

Niet meer wegen is ook een goed voornemen, ga ik wellicht ook doen, dan vis je puur voor jezelf en laat je een ander ook een raar opkijken, nice idea.

Groeten laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-11-2002 13:29

Bij de huidige generatie matten raakt de buik bekneld tussen een vrij stugge en daardoor harde mat en de rest van het lichaam.

Bij bijv. de Proline matten werkt de dikte en het volume van de mat als een soort kreukelzone en remt de val van de vis enigzins af, waardoor een betere bescherming.

gr. Kiron
HansPeter van Ee

13-11-2002 20:40

Heren

Til een dikbuikige karper uit het water en de vis zal onmiddelijk de last van zijn gewicht ondervinden door de zwaartekracht.
Mocht zo'n vis onverhoopt op zijn buik vallen op de dikste mat die er is dan nog kan de vis hier inwendig letsel van oplopen.

Laurens

Jij brengt me in dubio, maar toch kan het haast niet anders dan dat een koudbloedig dier als de karper reageert op zo'n snelle temperatuurwisseling.
Natuurlijk is een vis altijd nat maar dat gaat ook niet anders onder water, hier gaat het echter om zijn/haar aanwezigheid op de kant in temperaturen waar het visje in normale omstandigheden nimmer mee te maken heeft.
En daar is deze vis niet voor geschapen.

met ontdooide groet

HPE
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-11-2002 21:39

Hans Peter

idd zelfs op de dikste mat kan een vis inwendig letsel oplopen. Maar daar ging jouw stelling niet om! jij vroeg je af of het gebruik van een mat de kans op inwendig letsel zou verkleinen, niet of het geheel voorkomen zou worden. En de Proline mat zal meer inwendig letsel voorkomen dan een gebruikelijke mat of het gras.....

Kiron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kiron zaal op 2002-11-14 07:57 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2002 22:37

Heren,

Als de kans op... met 5% gereduceerd wordt... mat gebruiken.

De beste manier om een karper niet te beschadigen is... niet vissen (Toch Peter H.?) Is niet aan de orde. Dus alles wat een beetje helpt.. doen.

HPE,

Niet zo vaak met je eens, maar nu wel. Wij kennen de gevoelstemperatuur toch? Mede door de wind. Gewoon oppassen maar alweer beste is niet vissen maar... is geen optie. Voor mij althans.

MVG

Klaas