Een aantal stellingen


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-11-2002 09:53

Stelling 1:

Door de manier waarop de vis geland wordt, komt het niet vaak voor, dat de vinnen verkeerd zitten. Als het net dan met beleid uit het water gehaald wordt, valt het best mee.

Tegenvraag: Nu constateer je dat er een vin verkeerd zit en dan? Duwen, trekken?

Stelling 2:

Wat dacht je van de karper die zelden of nooit gevangen wordt? Tijdens de vissterfte van het voorjaar was de grootste dode vis in een putje in de buurt ruim 15 kilo. Grootste tot dan toe gevangen karper: 12 kilo. (afhankelijk van welke unster)

SVP weten we nog? spevifieke voedsel preoccupatie. Komt meer voor als we denken/hopen.

Stelling 3:
Karpervisser: Hij/zij die met een hengel tracht een karper te vangen. Zijn er 126.000 in nederland

Stelling 4:
Zie 3. Als je dan al eens nix vangt, dan maar gezellig beetje oh-en

Stelling 5:
dres·´suur (de ~ (v.))

1 het africhten

Als met dressuur leren of aanleren wordt bedoeld, dan bestaat het wel degelijk.

Wordt beredeneren bedoelt: Vis wil aas pakken, maar bedenkt zich, want vorige keer werd ie uit het water getakeled.

Lijkt me sterk. Binnenkort zullen ze dan ook boven water leren gillen. Trouwens binnen een jaar vang je dan nooit meer wat.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-11-2002 20:50

Hallo karpervissers,

Met zo veel reacties - waarvoor uiteraard dank - is het vrijwel onmogelijk om individueel te reageren. Ik zal hierin trachten zo veel mogelijke individuele vragen te beantwoorden.

Sommige van jullie begrepen het al: sommige stellingen zijn eerder open vragen aan de lezer. Het mag duidelijk zijn dat ik dan ook nog geen standpunt aannam in de stellingen, vandaar ook het woord 'bedenkingen'.

Eerst mijn visie op de stellingen:

Stelling 1:
Volgens mij is dit 100% waar. Al te vaak heb ik in de consternatie gezien dat dit 'vergeten' wordt. Vaak letten mensen hier sowieso niet op. Dit is op zich niet erg vreemd omdat het besef van de noodzaak aan deze controle nog niet doorgedrongen is.

Let echter wel dat een vis bij het liften van het net ongeveer net zo veel gewicht op zijn vinnen kan krijgen als bij het wegen en dan met name de zak. Waarom zijn die laatste 2 dan wel van die hot items binnen karperbehandeling? Wordt hier af en toe gewoon een steek laten liggen? Ik denk het in alle eerlijkheid wel. Ligt de vin dan niet goed? Niet liften totdat de vinnen strak tegen het machtige vissenlichaam liggen.

Stelling 2:
Sommige van jullie verwoorden mijn mening al een beetje. Denk zelf dat beide gevallen voorkomen maar weet dit niet zeker: een karper kan volgens mij soms bepaalde voedselsoorten in zijn geheel niet herkennen als voedsel of doet dit pas na een zeer hardnekkige introductie. Ook heb je waarschijnlijk vissen die al het voedsel herkennen en dan toch een preferentie tonen naar je boillies of wellicht juist je tijgertjes.

Eigenlijk meer geplaatst om te kijken wat jullie hier over denken. Ik zie het namelijk in deze tijd van targethunting op grote en exclusieve karpers als een zeer belangrijk aandachtspunt in de jacht naar deze jongens, waarbij de voorkeur ofwel de herkenning soms bepalend kan zijn over de tijdsspanne die jij doorbrengt in de jacht naar die individuele vis.

Stelling 3:
Mee eens met de reacties dat je karpervisser wordt. Je groeit erin, ermee op. Ik ken plenty zeer getalenteerde karpervissers die pas op latere leeftijd aangetrokken zijn door het karpervissen. Ik wil hierbij dan ook de door mij soms gehoorde opmerking ontkrachten dat je vanaf jongs af aan al betrokken moet zijn om een 'echte' karpervisser te kunnen zijn, wat een onzin.

Toch hoor ik dit vaak zat en bedenk me ineens dat een criteria van deze mensen wel zal zijn de feeling en de (verdoken) betrokkenheid totdat het opbloeit.

Stelling 4:
Gevaarlijke stelling. Zag al dat sommige mensen zich indirect aangesproken voelde, onterecht eigenlijk.

Desondanks denk ik dat er een kern van waarheid inzit en laat mij dit uitleggen...

Ik denk dat het - zoals hier al geopperd - vaak op de feestmensen wel degelijk van toepassing zal zijn. Ik plaats deze stelling omdat ik vaak hoor dat allen vissen 'saai' of 'een beetje suf' of zelf 'niks aan' zou zijn.

Ik stel dus helemaal niet dat ik ineens - zoals sommige in deze discussie reeds een beetje suggereerden - bepaalde mensen die hier posten uit maak voor feestvisser! Waar haalt men dat vandaan?

Ik ben echter wel zeker van het feit - en wat ik nu even fictief schets is uiteraard onmogelijk - dat de excessen zouden afnemen, evenals de drukte wanneer er een algeheel verbod zou komen op vissen in gezelschap.

Ik ben er echter van overtuigd dat zeker in de 'feestgroep' zeker mensen aanwezig zijn die om totaal verkeerde redenen en motieven aangetrokken worden tot het karpervissen.

Martijn, er is dus eigenlijk niks verkeerd aan die instelling, mensen zijn tenslotte sociale wezens, maar toch kan ik een lichte mate van respect niet onderdrukken voor al degene die moederziel alleen met name het buitenland zijn gaan bezoeken, bezig met niks anders als die jacht en de passie...

John, get my drift?

Kevin, zet ik hier in deze stellingen 'groepen' op 1 lijn? dat had ik zelf niet gemerkt of het was niet met deze intentie geformuleerd.

Stelling 5:
De dressuurstelling. Ik begin er steeds meer in te geloven, vandaar waarschijnlijk de formulering. Inderdaad, als je over dressuur spreekt in de context van het leervermogen van de karper dan bestaat dit. Dresduur is echter ee erg groot woord en andere dierenkringen durft men pas van echter dressuur te spreken indien een beest volledig afgericht is en ten alle tijden inspeelt op door de mens aangegeven signalen.

Als je het zo bekijkt klopt mijn stelling 5 dus volledig: er is wel wat sprake van negatieve leerervaringen (lees: associatie) waardoor een karper afwijkend gedrag kan gaan vertonen (duur en leervermogen totaal per karper verschillend) op bepaalde aassoorten en systemen. Bekijk je het zo, dan is er dus helemaal geen dresuur. Slechts afwijkend gedrag op specifieke dingen wat door een visser zelf doorbroken kan worden. Dit wordt inderdaad onderstreept door HPE zijn mening dat er op een circuitwater altjd iemand is die het beste vangt en dus ook het sterkst is in het wegnemen van de herkenningspunten van gevaar in situaties met azende vissen.

Best wel zware kost allemaal, maar heus wel interessant. Ik hoop hiermee wat duidelijk te hebben gegeven wat betreft mijn mening. Vragen, eens, oneens... twijfel vooral niet om nog eens een puntje aan te snijden...

Mazzel,

Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!