Stelling 3:Karpervisser ben je altijd al, of ben je dat nooi


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-11-2002 00:07

Stelling 3:
Karpervisser; dat ben je altijd al of dat ben je nooit geweest?


Laurens Maasland bracht in de topic "Een aantal stellingen" 5 stellingen naar voren.
( http://www.karperwereld.nl/forum/viewto ... orum=18&18 )

Ik zou het jammer vinden als een aantal van deze stellingen (te) weinig aandacht geven doordat ze allemaal in één topic staan.
Vandaar dat ik ze even gesplitst heb. Dat komt de discussie alleen maar ten goede denk ik...



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Groot op 2002-11-08 00:22 ]</font>
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-11-2002 02:44

Beste Sjoerd,

ik denk het niet en denk ook niet dat dit Laurens zijn opzet is. Als dit wel het geval zou zijn geweest dan had hij deze stellingen zelf wel gesplitst.

Bepaalde stellingen zullen vanzelf wel een vervolg krijgen....dus wacht maar af.

Groet, MB
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

08-11-2002 13:31

Michel says:

Ben ik het niet mee eens, karpervissen kan je leren en zit niet in je bloed. Als je kijkt naar de gedragsregels van karpervissers is het een ander verhaal. Laat je je rotzooi achter dan ben je geen karpervisser, je moet het vissen serieus nemen. Sommige vissers moeten gewoon nog wat meer leren, het kan niet zo zijn dat je altijd geen karpervisser bent of dat je altijd juist wel een karpervisser bent. De stelling vind ik trouwens wel een beetje vaag, maar goed.
Het is wel best dat er ff stil wordt gestaan bij andere onderwerpen ipv van alleen aas, hengels, en rigs

gegroet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-11-2002 19:33

Mannen,

Met karpervissen ben ik al vroeg begonnen en eigenlijk nog niet afgehaakt omdat ik op de juiste momenten wat gas wist terug te nemen. Om bij Douwe te blijven: "het is een hobby, geen religie". Wat mij met name uitdaagt is gewoon lekker buiten bezig te zijn in de natuur. Dat zal wel in het bloed zitten.

Kees
Gast

08-11-2002 19:35

het is volgens my een soort virus en paar jaar geleden zei ik nog "karperen"ohh dat elektronise gevist wachten op dat piepie en hebbe dat visie .
nu ben ik zelf eens met een karpermaat meegegaan na lang zueren en ving myn eerste karper en sinsdien verslaafd aan karpers,
ga nu zelf een karpervyver in de tuin maken
dus myn conclusie :
je wordt besmet met de karper of je blyft het als een "visie zien " en daar zit nou het verschil in
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

08-11-2002 21:03

Karpervisser altijd of nooit geweest, nou uit eigen ervaring weet ik dat deze stelling niet klopt.
Ik zelf deed het al zolang ik mij kan herinneren ik geloof dat ik een jaar of 12,13 was tot mijn 18de en toen kreeg ik andere vrienden en ging ik veel stappen en deed ik hele verkeerde dingen.
Ik heb toen al mijn visspullen verkocht.
Nu ben ik 23 en sinds een jaar op het goede pad en mijn hobby die ik van mijn vader geleerd heb, heb ik weer helemaal opgepakt.
Ik ben weer helemaal bij.
Mijn leven zit weer op de goede reels en ben heel aktief met het karpervissen.
Nu snap ik niet dat ik toen mijn visspullen kon verkopen, stom stom stom.
Ben weer alles bij elkaar aan het verzamelen.
Toch karpervisser in hart en nier maar toch een onderbreking, dus de stelling klopt niet.
Met onderbrekende groet Robert Campbell.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-11-2002 01:21

In mijn opinie kun je de stelling zelfs vereenvoudigen. Je bent visser of niet, ik neem aan dat de meesten van ons zijn begonnen met het bamboehengeltje en de voorntjes en brasems, het eerste werphengeltje met blinkertje (leuk he die 1ste snoek) todat je eens zit te vissen op een water en elke keer als je beet krijgt knapt je lijn. Dit blijkt onze vriend cyprio te zijn, wel die moet je vangen het geeft een nieuwe uitdaging. Sindsdien verkocht, uren breng je door aan de waterkant en je ziet dat er veel meer mensen zijn die besmet raken met het virus.

veel mensen zie je na een tijd toch afhaken omdat het niet zo makkelijk is als het soms wel eens wordt gebracht.
Op den duur zit je weer in alle rust op dezelfde plek :smile:

Ik denk dat laurens dit met zijn stelling heeft bedoeld.

Correct me if i`m wrong

vissende groet,
Peter
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-11-2002 09:46

Beste Peter,

Een leuke, ydilische maar helaas volgens mij achterhaalde gedachtengang. Buiten het feit dat je nauwelijks nog bamboehengels ziet zijn de kinderen tussen de pakweg vijf en veertien jaar die je met een vast stokkie ziet klooien op een hand te tellen. Ik kan ze ook geen ongelijk geven als ze die andere jongen met die twee hengels op dat ijzeren ding van die grote vissen zien vangen.

Vroeger, en dan spreek ik over de zestiger jaren waren de karpervissers in je omgeving op een hand te tellen en zijn dat m.i. middels jouw theorie geworden(zonderlinge einzelgangers meestal). Ik i.i.g. wel. En tegenwoordig zijn de "vaste stokkieklooiers" op een hand te tellen.
Met wakker schuddende groet,

John



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2002-11-09 09:52 ]</font>
Wilko Bloem

09-11-2002 16:08

Mmm........Stelling 3:
Karpervisser; dat ben je altijd al, of dat ben je nooit geweest?

Heeft iemand een zeer duidelijke definitie van het begrip, van wat een "karpervisser" mag heten te zijn........ik denk het niet?

Naar mijn mening ligt dat voor een ieder, zeer "persoonlijk" van wat men daar onder.......wil verstaan, en wat het voor hem of haar eventueel innerlijk belevend......inhoud!

Volgens mij kan je daar geen "elementaire" definitie aangeven, zo ook verschillende op karper bevissende. Dan....ook, zoveel verschillende meningen, en innerlijke belevenissen, of wat men daar onder wil verstaan of eventueel misverstaan!

Mijn "persoonlijke" definitie van het begrip karpervisser is:
1.] Een "natuur minnende" persoonlijkheid, en deze is beslist geen karper-teamsporter aan de waterkant, hij heet Remie!
2.] Een individualist die de rust, stilte, en eenzaamheid prefereert, boven het vangen van zeer extreme biggen eventueel!
3.] Een "evenwichtig" mens met wat praktische kennis van de natuur, waarin hem niets ontgaat
wat zich daar zoal afspeelt tijdens zijn sessie's van wat leeft en beweegt! En na iedere sessie
iets geleerd heeft, vanwaar hij te gast was!

Men zou dus altijd van instelling c.q. nature zo geweest kunnen zijn, ja of misschien......niet? Men kan het ook geworden zijn, wanneer het leven je iets geleerd heeft. Door een geheel andere kijk of inzicht op het karper gebeuren, en het decor waar zich alles in afspeelt.

Met verder af en toe lezende groet, Wilko.

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:







<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wilko Bloem op 2002-11-09 20:39 ]</font>
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

10-11-2002 01:51

Hoi John,
thx voor je reply maar ben aardig wakker. de topic was met enig cynisme bedoeld.

helaas werkt het zo in deze tijd, wel mis je de basis in mijn opinie maar hierover zullen we het waarschijnlijk met elkaar eens zijn.

met nog steeds vissende groet,
Peter
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

10-11-2002 22:10

[quote]
Op 2002-11-09 01:21, schreef peter postema:
In mijn opinie kun je de stelling zelfs vereenvoudigen. Je bent visser of niet, ik neem aan dat de meesten van ons zijn begonnen met het bamboehengeltje en de voorntjes en brasems, het eerste werphengeltje met blinkertje (leuk he die 1ste snoek) todat je eens zit te vissen op een water en elke keer als je beet krijgt knapt je lijn. Dit blijkt onze vriend cyprio te zijn, wel die moet je vangen het geeft een nieuwe uitdaging. Sindsdien verkocht, uren breng je door aan de waterkant en je ziet dat er veel meer mensen zijn die besmet raken met het virus.

Beste Peter,

Dat jouw reply op deze stelling met enig cynisme vervuld was is me niet ontgaan. Waar het mij alleen om ging was het bovenstaande, omdat het voor mijzelf (en vele anderen) lang geleden idd zo is gegaan en zo herkenbaar is.
Twintig jaar geleden kon je er vanuitgaan dat de meesten van ONS zo waren begonnen. Tegenwoordig zijn sommigen van ONS zo begonnen. Ik probeer alleen maar realistisch te zijn.
Met herkenbare groet,

John


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2002-11-10 22:12 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-11-2002 11:07

Sjoerd,

Ik waardeer je initiatief om het geheel overzichtelijk te maken, maar persoonlijk vind ik het geheel er niet echt op vooruit gegaan, zoals Michael reeds zei.

Ook vind ik in de index de onderwerpen niet goed omschreven.

Dit is geen aanval naar jou persoonlijk, maar ik heb gereageerd in de oorspronkelijke discussie op zondag.

In dit geval vind ik een discussie zeer lastig worden, omdat diverse meningen van verschillende personen nu in maar liefst 6 (!!!) verschillende discussies staan.

Als iemand nog reacties op mijn laatste reactie heeft, dan zou ik die persoonlijk graag in de oorspronkelijke discussie zien, zodat ik de mening van anderen er wat makkelijker op na kan slaan.

Groeten Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Plaats reactie