Backwinding, wie doet het?


"Backwinding", doe jij het?

Altijd
3
3%
Soms
6
6%
Nooit
84
90%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

11-02-2006 18:07

Backwinding....

Ik heb het ooit voor de gein weleens geprobeerd, maar snel de knop weer teruggezet. Het voelt helemaal niet of je controle hebt. Dat gezwabber van die slinger vind ik ook erg schokkerig.
Je voelt niet goed hoe snel de vis accelereert vind ik waardoor je niet snel genoeg kunt anticiperen op de bewegingen die een vis maakt tijdens het drillen.

Het voordeel is dat je lijn minder kinkt dan bij veel slip gebruik. Ik heb weleens een gezellige graskarper moeten drillen op 20/00 mm met soms een 12/0 mm onderlijntje. Dan ben je dus 20 minuten met je slip aan het gieren en daarna kun je de eerste meters lijn weggooien omdat het compleet gerafeld is. Kun je zo mee vlechten. Maar dat heb ik met karperhengels nog nooit zoveel meegemaakt. Dus zie het nut er ook niet zo van in. Laat die slip maar lekker gieren!
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

11-02-2006 18:56

Nooit begrepen...

Wel eens geprobeert maar wat ongelooflijk onhandig.
Het is wel zo dat het hele gevecht nu door jezelf gevoerd moet worden maar dat offer ik graag op voor de heerlijke tikken..

Is gewoon vragen om problemen; op een kritiek moment schiet de slinger uit je in middels zweterige vingers... Vis schiet net het te vermijden opstakel in terwijl je de driftig draaiende slinger weer probeert te pakken... Vis kwijt en pijn in je klauw, leve de slip en de vinger.

Bovendien, bij de landing staat ie alsnog op de anti-retour of hebben die gasten drie handen?


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

11-02-2006 20:59

Waarom zit er op haast alle molens in europa een backwinding systeem terwijl ik nog nooit iemand heb gehoord die zei:
Die molen is goed, perfect backwindingsysteem.

Weet wel dat die molens voor de hele wereld gelden, maar het is niet zo dat in engeland iedereen backwind, zal wel een klein percentage zijn.
Net als de rest van de wereld.

Een nadeel dat hij erop zit is er wel, als er in het binnen werk iets stuk gaat, en de knop niet functioneerd en hij staat net op backwinden, zit je mooi te kijken.
Heb dit zelf ook meegemaakt toen mijn molen viel. Heb dit nu meerdere malen als ik deze molen ergens aan stoot, of een tik krijgt.
Het is gelukkig makkelijk te verhelpen door hem nog een keer te laten stuiteren, maar geen difinitieve oplossing.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11-02-2006 22:17

Lijkt me nogal lijnbreuk bevorderend...
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

11-02-2006 23:16

Slaat nergens op ..
Als kind deed je dat omdat je met je glasfiber hengeltje en je viking molentje niet anders kon .. anders werd de hele zooi aan flarden gerukt.
Maar met het huidige materiaal ? kom op hee ..
Maar .. ik heb engelsen gekkere dingen zien doen.
En veel van die mannen kunnen niet eens fatsoenlijk vissen en wij maar alles klakkeloos overnemen van die mannen ..
Moet je trouwens is proberen , slip dicht en Backwinding .
Kijken waar je blijft als die vis ineens een gier maakt naar het midden ,wedden dat je een lekkere pruik op je molen hebt staan en alle godslasteringen die je kent over het water schalt ?
Nee laat (in mijn geval) die shimano'tjes maar lekker doen waar voor ze gemaakt zijn en laat mij maar die slip horen tikken .. heerlijk

Salutations ..
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

12-02-2006 14:18

Ik heb het een keer toegepast maar kan nou niet zeggen dat ik het zelf leuk vind om te doen.Plus dat het de vis ook niet ten goede komt natuurlijk.Het enigste voordeel is dat er minder kinken in je lijn komen.Maar het drillen van een vis op de slip is voor mij het mooiste!heerlijk dat geratel!Gr Danny
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

12-02-2006 15:19

Die Engelsen snappen er niks van, en hebben totaal geen drilplezier ze vissen ook met veel te harde stugge poken met top aktie, alleen het topje trekken ze bij een dril krom en dan beginnen ze achteruit te draaien dan veert het topje weer terug, big problems bij het landen van de vis typisch Engels geklooi, en wij houden juist van drilpret!, hengeltje mooi rond tot dat....... en moet de molenslip het over nemen prrrrrrrr prrrrrrr vingertje op de spoelrand en zo hoord het, maar zoals gezegd ze snappen er niks van, en toch hollen er horden hollanders achteraan, het zal wel mode zijn :roll: CN
Unicorn Carp Fisching