De Vraaaaaaaag


Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-02-2006 21:38

[quote]En dan vakkundig onthaken natuurlijk. Dat gaat volgens mij het best als de weerhaak dichtgeknepen is, blijft er een klein bobbeltje op de haak over voor het houvast en tegen het snijden.

Het valt me trouwens op dat "papegaaienbekken" erg veel voorkomen op wateren waar met teveel karpervissers(hengeldruk) op teveel karper (overbezetting) gevist wordt. Zou daar een oplossing liggen?

Groet, Gerrit[/i][/quote][/quote]
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-02-2006 21:39

Jawel Gerrit..
Of je haal karpers weg, of de karpervissers.

En Fast tappers....Jaaaaaaaaaaa daar hou ik van! :o
Helemaal bij "schuurfeesten" :P :P :P 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-02-2006 21:58

Henk ter Maat schreef:Een vogel!

Heb je wel eens een zoogdier met veren gezien!?? 8)

Zeg ik.....Piet vogel 8)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-02-2006 21:59

Gerrit Veldhuizen schreef:Marco,

Niet vissen is de beste optie, maar ja, we kunnen het niet laten om ze toch (proberen) te vangen!
Nu ken ik gelukkig nog tal van wateren waar de karpers regelmatig gevangen worden en ze geen papegaaienbekken krijgen. Wat moeten we doen om de bekken zo onbeschadigd mogelijk te houden? Of beter gezegd: Wat moeten we laten?

Groet, Gerrit

o.a.
# Niet in de verkeerde tijd van het jaar op obstakelstekken gaan vissen.

# De veiligheidsinstructies lezen voor wat betreft de diverse haaksoorten op de site van PB products http://www.pbproducts.nl/Haken.htm

# het vissen met of zonder weerhaak is discutabel en zijn de meningen over verdeeld.

# Lees GOED de artikelen omtrent veiligheid v.d karpers en het obstakelvissen...en lees dan niet enkel wat je wilt lezen. :roll:
Met name de artikelen van Piet Vogel in de Karper en Karperwereld zijn op dit punt duidelijk en helder geschreven.
Tevesn heeft Piet hierover een uitgebreid artikel op deze site ergens staan...iemand een ideetje?

# Bij gebruik van gevlochten lijnen, je hengel of de manier van drillen aan passen...slip losser

enz enz enz
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 07-02-2006 22:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-02-2006 22:03

Hans Brinkel schreef:
Henk ter Maat schreef:Een vogel!

Heb je wel eens een zoogdier met veren gezien!?? 8)

Zeg ik.....Piet vogel 8)


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAh,
heb ik zondag nog met aan èèn tafeltje gezeten!!
Gelukkig nog goed afgelopen dit keer. :oops: :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

07-02-2006 22:36

Marco Zandvoort schreef:Met weerhaak vissen. :D

Vissen zonder weerhaak laat al veel minder "schade" achter. 8)


heb 1 dag gevist zonder weerhaak op sassenhein vorig jaar, maar na 2 vissen met een kapotte bek ben ik gewoon overgschakeld op met weerhaak.

dusja, geef mij maaar met weerhaak
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-02-2006 22:41

killian bruijne schreef:
Marco Zandvoort schreef:Met weerhaak vissen. :D

Vissen zonder weerhaak laat al veel minder "schade" achter. 8)


heb 1 dag gevist zonder weerhaak op sassenhein vorig jaar, maar na 2 vissen met een kapotte bek ben ik gewoon overgschakeld op met weerhaak.

dusja, geef mij maaar met weerhaak

Kilian..leg die motivatie eens uit?
Hetl leed was immers al geschied
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

07-02-2006 22:49

ja, t merk weet ik niet maar die haken waren van me vis maat. denk dat t kwam omdat ze zo dun waren. en t daardoor als ze onder druk stonden net een soort van mesjes werden...!

Maargoed, iig kwam het met mijn weerhaak-haken niet voor. die waren ook net iets dikker... en hoe t met die vissen was afgelopen. tja er zaten al veel beschadegingen aan. niet dat ik t dan niet erg vind zegmaar. maar ik had toch niet 2 gave vissen willen verneuken!

dusja...

groete
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-02-2006 23:51

Kilian...snap er niks van :(
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 00:05

Penvissen helpt al een fikse lading met die papagaaienbekjes.

De keerzijde van het zelfhakend vissen, is wat mij betreft dit euvel, maar dat was natuurlijk te verwachten. Iets succesvols keert zich op den duur altijd tegen zichzelf...

Ben niet depressiever dan normaal hoor :D

Dus wil je wel karpervissen en minder "ara-karpers", pak dan een glasstokkie uit de schuur en knoop er een leuk pennetje aan.......

ooh.....niet dat ik nu de indruk wil wekken, dat ik altijd met die romantische inslag te werk ga :oops:
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

08-02-2006 00:15

mitsz van der kamp schreef:Penvissen helpt al een fikse lading met die papagaaienbekjes.

De keerzijde van het zelfhakend vissen, is wat mij betreft dit euvel, maar dat was natuurlijk te verwachten. Iets succesvols keert zich op den duur altijd tegen zichzelf...

Ben niet depressiever dan normaal hoor :D

Dus wil je wel karpervissen en minder "ara-karpers", pak dan een glasstokkie uit de schuur en knoop er een leuk pennetje aan.......

ooh.....niet dat ik nu de indruk wil wekken, dat ik altijd met die romantische inslag te werk ga :oops:


Een goede haak/rig keuze en hengel ''instelling'' (geen vaste slip met gevlochten lijnen, geeen gevlochten lijnen, goede slip) en een beetje kunnen drillen.

En je vermindert het risisco al behoorlijk!

gegroet

killian
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-02-2006 00:15

[quote="mitsz van der kamp"]Penvissen helpt al een fikse lading met die papagaaienbekjes.
quote]
Dan enkel met een soepele hengel en nylon..anders maakt het nog niks uit.
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

08-02-2006 00:24

idd, vaak ligt het aan t drillen. maar de haak die je gebruikt die moet gewoon voldoende grip zien te krijgen zodat je de vis toch nog wel wat onder druk kan zetten!

ja weerhaakloos. dat is beter voor de karper :lol: ik heb me lesje wel geleerd!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 00:39

oh ja?!

Volgens mij staan wij toch altijd hoger met ons hengeltje, dan de karper zwemt niet waar? Of je nu zelfhakend vist of niet; wij staan op de oever (hoog) en de vis zwemt in het water (laag). Als ik dit zeg, dan spreek ik toch wel de waarheid niet waar?

De inhaking: bij het penvissen (tenzij je Ritchy McDonald haken gebruikt) kun je ervanuit gaan, dat de vissen over het algemeen worden gehaakt in de bovenlip. Daarbij ook vaak van direct boven de vis worden gedrild voor een groot gedeelte van het gevecht. Hierdoor heeft de lijn simpelweg minder kans om in de zijkant van de bek te snijden, want we staan er tenslotte boven de kracht uit te oefenen.Dat lijkt me allemaal vooralsnog logica niet waar?

Als je dan kijkt naar het statisch vissen, dan ligt dat allemaal heel anders. De vis wordt vaak op afstand (wat heet) gehaakt en dan ook nog eens 99 van de 100 keer in de onderlip. Doordat er zijwaartse kracht op de vis wordt uitgeoefend, is de kans dat de zijkant van de bek openscheurt niet alleen groter, maar domweg groot te noemen.

Uiteraard helpt normaal drillen en op diep water een bootje, maar je kunt er niet onderuit, dat het afstandsvissen gewoon meer slachtoffers eist onder de karpers. Waar is dat bootje dat jij gebruikt op dat hele diepe water Killian?

Weerhaakloos is ook niet tof
Laatst gewijzigd door mitsz van der kamp op 08-02-2006 00:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 00:40

ben trouwens bijna bij je mailtje Hans..... :D
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-02-2006 00:45

Zit je niet op te letten ben je
1) al bij 18 maart
2) bij afgelopen weekend, maar durfde je niet



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 00:47

heb je het tegen mij Klaas?

want dan snap ik het niet.....
jan van kranenburg

08-02-2006 02:29

mitsz van der kamp schreef:ben trouwens bijna bij je mailtje Hans..... :D


Ik heb al penvissers met een rig gezien.....
Heb je m.i. hetzelfde probleem vwb inhaking.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

08-02-2006 07:50

Als CBB (Commissie Belangen Behartiging) brengen we dit onderwerp op de KSN voorjaarsmeeting 18 maart te Leerdam. Er zal een forumdiscussie plaats vinden Van Karper tot Papegaaienbek. De zaal krijgt hier ook de mogelijkheid om in discussie met het forum te gaan.

Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-02-2006 08:27

Nee Mitsz,

Valt me alleen op dat er zoveel meningen zijn, maar er op de stand niemand over begon. Zie bericht Peter. En daarnaast ben ik benieuwd wat er18 maart uit komt. Zie alweer Peter.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 08:28

zit je wel in het juiste topic Klaas? :o
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 08:29

sorry...mijn fout...die had ik nog niet gezien :oops:
Willem Barnas

08-02-2006 10:32

Manne,

Heb twee jaar non-stop weerhaakloos (dus niet platgeknepen) gevist en dat met meerdere haaktypes (rechte punt, klauwhaken, lange steel, korte steel) en ik kan stellen dat het net zo goed werkt.

De gebruikte haken: Terry Eustace pentrator 2 maat 6 en 8, ESP Raptor G4 en T6 in de maten 4 en 6, Korda Longshank X maat 8.

De gebruikte rigs: Nylon en gevlochten tussen de 8 en 40 cm. allemaal met line-aligner van krimpkous en een soepele hair van 1-3 cm.

Loodgewichten: 30-140 gram, inlines en wartelloden aan clip.

Hengels: 2 en 2,5 ponds IMX'en van Hutchie; soepele medium tapers.

Lijnen: 30-41/00 nylon

Drilstijl: Normaal tot stevig

Karperbekken: Hard én zacht.

Kom maar op als je durft, mijn losschieters waren zelfs op één door vuurwerk mishandelde hand nog te tellen en dat op een runnetje of honderdtwintig... En sneeën doordat die weerhaak ontbreekt? Laat me niet lachen, de weerhaak maakt de haak breder in de lengterichting, niet in de breedte.

Kan ik er ook nog aan toevoegen dat je met korte rigs (<15 cm.) en een hairtje van 1-1,5 cm. veel minder vissen in de zijkant haakt en dus veel meer in de harde onderlip? Dat helpt namelijk ook.

Gebruik ze toch maar liever niet als het risico groot is dat vissen een plantenbed induiken of zich om een bosje riet of takken draaien, want dan zijn ze die haak dus zo kwijt. Verder slaap je na een door lijnbreuk verspeelde karper wel stukken beter...

Tot 18 maart,
WB :P
Kees van der Herik
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-02-2006 23:48
Locatie: Nederland

08-02-2006 11:38

Het papegaai bekkie word niet door de haak veroorzaakt, al willen vele dat laten geloven.
De oorzaak moet veel meer gezocht worden in het dieper haken van de vis, hierdoor gaat de onderlijn te werk als een mesje of zoals je wilt als een zaag.
De kracht die uitgeoefend word door een 3 lbs hengel met de slip dicht op een afstand van pak hem beet 30 meter is veel minder dan de meeste denken, ga maar eens even testen op het droge en laat je vismaat eens in de hengel "hangen" terwijl jij het uiteinde vasthoud, hoeft geen haak aan hoor, een lus uit nylon is al voldoende.

De onderlijn echter gaat met een geringe belasting al aardig zijn werk doen als zaag cq mes.
Daarbij nog eens mee genomen dat door de cabriolen van de vis de onderlijn op en neer laat gaan in de bek verklaart de ingescheurde bekken.

Niet de haak dus, alhoewel inderekt weer wel door het te diep haken, maar de onderlijn is vaak de boosdoener.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

08-02-2006 11:44

Kees,

Dan heeft dus het verlengen van de haak met een stukje krimpkous weer een extra functie erbij gekregen!?

Mvg Ivan
Carpe diem...