De grootste vissen van Nederland


Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

31-10-2002 22:41

En toch...en toch!!
Er zitten in Nederland beslist bakken van vissen!! Maar ten eerste is het percentage van die vissen die echt doorgroeien heel klein volgens mij (toch allesinds kleiner dan bevoorbeeld de vissen die in belgie en frankrijk worden uitgezet) en ten tweede bereiken die doorgroeiers nog altijd niet het gewicht dat een belgisch of franse doorgroeier bereikt.
Zoals Laurens al aangeeft, in belgie (en ongetwijfeld ook frankrijk) liggen er putten van amper enkele hectaren met meerdere vissen boven de 20 kg. Oh ja daar gaat voer in dat het niet mooi meer is en een superdun bestand. Nee toch niet, ik ken putten die behoorlijk zwaar bezet zijn op een kleine oppervlakte en en daar zitten hele dikke vissen. Daar wordt idd veel gevoerd. Even over een specifieke kleine put met groot bestand en dikke vis. Normaal wordt daar veel gevoerd maar vorig jaar was het daar erg kalm qua vissers en dus qua voeren, sommige vissen vielen idd terug (had ook anderen redenen) maar sommige van de toppers bleven op gewicht, kwamen zelfs licht bij!!! Lijkt me gewoon dat we op die put een ras van karpers hebben dat elk deeltje voedsel in gewicht omzet... Dit jaar werd er weer meer gevoerd en de meeste vissen schoten weer omhoog in gewicht.
Een ander voorbeeldje: de zwaan, 3 hectare of is het er vier? een 25 tal vissen...dat is (naar belgische normen) zwaar onderbezet. En daar wordt toch behoorlijk gevist en dus gevoert hé? Ok daar zitten dikke vissen, maar 20 kg lijkt daar zowat de grens te zijn. Wel creer ik op dat belgisch watertje dat ik daarnet noemde dezelfde situatie, dus max 25 vissen, veel vissers en veel voer...hmm dan zou ik er niet van verschieten dat we daar verschillende veertigers en zelfs vijftigers krijgen. Verschil in potentie lijkt me.
En idd, die vissen die daar vernoemd worden van de Maas, die kunnen van overal komen hé, het kunnen zowel Nederlandse, Belgische als Franse vissen zijn. Probeer dan maar eens te onderscheiden of een big gevangen op de Maas een 25% wildbloed is.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

01-11-2002 10:28

hier staat een leuk artikel van aart.
hij beschrijft hier alle soorten kaper en ook over de gewichten en de lichaamsbouw van de vis!!!


http://www.carpweb.com/website/mod.php? ... en_block=1

groeten rob
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-11-2002 11:32

Laurens,

Ik zou er wel nix van snappen, maar
Als de vraag is,


"Is er uberhaupt wel iets bekend van de herkomst van Neerlands grootste vissen? "

Spelen m.i. oorzaken van groei van de huidige polpulatie wel degelijk een rol.

Dat dit les 1 of 2 uit de cursus visstandbeheer is kan ik ook niet helpen. Sterker nog. De proef, niet in aquaria maar in vijvertjes van 0,5 ha, maken/maakte onderdeel uit van de cursus.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-11-2002 12:43

Klaas,

Jij snapt het zeker wel.
Maar omdat jij slechts over bezetting begon dacht ik dat je wilde verklaren waarom die explosieve groei heeft plaatsgevonden. En die verklaring klopt uiteraard.

Ik focuste me in de vraag juist meer op het Ras van deze vissen (de huidige topvissen dus, waarvan ik het sterke vermoeden heb dat dit absoluut geen 25 % vissen zijn).

Ik ben het eens met de stelling dat vele van de lang geleden uitgezette spiegels inderdaad overleden kunnen zijn.

Ben jij het eens met de stelling dat om deze reden in veel Nederlandse gevalen de allergrootste vissen schubkarpers betreft (laat hierbij maar even in het midden of dat nu edels zijn of niet)?

Groeten Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!