Laagste watertemperatuur waarbij karper nog aast


Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

12-01-2006 11:47

Beste Mitsz,

wat kan jij conluderen als de temperatuurdaalt onder de 4 graden.
Die waardes die jij opgaf zijn best interressant daar kan ik wat mee.

bedankt mvg Boudewijn
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

12-01-2006 12:40

Mannen,

Over het algemeen kun je in de winterperiode stellen dat hoe lager de watertemperatuur is, hoe minder actief de karper is, tenzij:

1) Er (regelmatig) wordt gevoerd;
2) Er stroming in het water staat en de vis gedwongen wordt om te gaan
zwemmen. Dit kost energie en zal de karper dus aanzetten tot eten.

De laagste watertemperatuur waarbij ik karper gevangen heb was 1º ! Dit komt niet zoveel voor, meestal vormt er zich (in diepere wateren)boven de bodem een laag van rond de 4 graden, omdat water van 4 graden het zwaarst is. In dit geval stond er al een tijdje een oostenwind 5, sneeuwde het en was het -2 graden, waardoor al het water enorm afkoelde. Daarnaast wist ik zeker (een buiging richting Michel Hollaar) dat er karper aanwezig was op die (diepe) stek. Na een uurtje slechts lichte tikken op de toppen, kwam er binnen 5 minuten wel een karpertje uit met de pen.

Hier wat foto's van die sessie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zondag ving ik een karper bij 3º celsius watertemperatuur, dat was een harde visserij. Ik vang meestal goed in de winter in zachte periodes met wind en regen waarbij de watertemperatuur 7-10 graden is. Als de temperatuur daalt, worden de vissen (in het algemeen) veel minder actief en moet je echt (soms op de centimeter!) weten waar ze liggen.

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Laatst gewijzigd door Frank Huisman op 13-01-2006 12:24, 4 keer totaal gewijzigd.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

12-01-2006 14:01

Ik vang in de winter erg goed op een stek waar het stroomt. Het betreft een polder water van kilometers lang met een gemiddelde diepte van ongeveer 1,5 meter. Tegen het gemaal die het water doorpompt naar het kanaal staat een goede 3 meter water, hier ligt zo'n grote populatie van de vis tegenaan die verplicht is te zwemmen tijdens het spuien (aantal keren per dag), waardoor ze goed te vangen zijn. Dagen met meer dan 15 runs waren niet uitgesloten. Helaas geen beren, maar wel goede sessiea met water temperaturen van onder de 5 graden.

mvg Lex
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

12-01-2006 15:20

Lexus je verklapt te veel :wink:
Nee ff serieus,je hebt natuurlijk veel van dit soort gemalen,en kan idd productief zijn.Alleen is het verstandig goed op te letten of het gemaal niet te hard stroomt anders krijg je tich valse runs ivm te harde stroming.
Kheb het vooral in de zomer maanden meegemaakt dat ik samen met me maat de hengels 's nachts binnen moesten draaien om dat vissen gewoonweg niet meer mogelijk was.
En als ik zo naar je verhaal luister zou ik bijna denken dat we het over de zelfde plek hebben.Ben je trouwens verhuist,of ben ik nou met een andere Lexus in de war?
Gr Danny
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

12-01-2006 19:12

Ik zou zo even niet weten waar jij woont, maar laten we PB-en ;)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-01-2006 22:57

"Coole" foto's Frank! :)

Je verhaal geeft me weer een beetje moed, bedankt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

15-01-2006 22:35

Vraag aan een ieder. Op welke diepte worden de tempraturen gemeten ?
Oppervlakte of ook echt op de te vissen dieptes ?
Kan me voorstellen dat het op 6 meter anders is dan op 1 meter.
Is er nog sprake van een spronglaag, etc !
Enige die daar tot op dit moment een beeld van geeft is Dhr. F. Huisman.
Heb zelf op een zandafgraving een tempratuurveschil geconstateerd van 7,5 graden
:roll:
Gebruikersavatar
Tom Aerts
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2004 21:07
Locatie: Zonhoven ( België )

15-01-2006 23:20

De watertemperatuur kan nooit onder de 4 graden gaan . Ik ben naast visser ook een duiker en in de cursus stond dat het water nooit onder de 4 graden kan gaan ook niet met ijs op .

Mvg Tom.
Guido Smit
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-07-2004 00:19

16-01-2006 00:13

Tom,

Dat is in grote lijnen wel waar, maar gaat alleen op als er voldoende volume aan water is (denk maar aan de ijsblokjes in de diepvries, die zijn echt wel onder de 4 graden). Omdat water eerst dichter wordt als het afkoelt tot een temperatuur van ongeveer 4 graden (daar komt dat 4 graden verhaal ook vandaan) en daarna weer in dichtheid afneemt (vandaar dat ijs drijft, de overige vloeistoffen in bevroren toestand zinken in hun eigen vloeistof) krijg je een waterlaag van 4 graden op de bodem en daarop liggen de koudere waterlagen met bovenop de ijslaag. Omdat de 4 gradenlaag als het ware wordt beschermd van de buitenlucht door een deken koudere waterlagen en een laag ijs zal de 4 gradenlaag op de bodem lang blijven bestaan, maar als het lang en hard genoeg vriest en het water niet al te diep is dan zal ook de laag op de bodem op den duur onder de 4 graden komen en in het meest extreme geval zelfs bevriezen. In de praktijk denk ik dat dat in Nederland in de meeste wateren niet snel voor zal komen, maar bij een hele strenge winter kan een ondiep parkvijvertje best onder de 4 graden komen.

Met duikende groet,

Guido
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

16-01-2006 12:40

Merlin,

Ik meet altijd op de plaats waar ik vis, wat praktisch altijd de bodem is. Ik werp mijn verzwaarde aquarium- of koelkastthermometer (van een paar Euro) bij aanvang van de sessie naar de te bevissen plek (of een gelijksoortige plek en diepte) en laat hem daar liggen tot ik in heb geworpen, dan haal ik hem zo snel mogelijk binnen met een aftands molentje en lees snel de temperatuur af voor een zo betrouwbaar mogelijk indicatie.

Tom,

Jouw stelling is ten dele waar. De uitzonderingen beschrijven Guido en ik ( weer zo'n grijs gebied tussen zwart en wit in de visserij).

Gr,

Frank


Met vr. groet,

Frank Huisman
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-01-2006 12:53

Frank,

Het verschil kan in de gebruikte thermometer zitten.

Die blokker koelkastthermometer kan zomaar een paar graden verschillen met een ge-eikte geschikt voor profesioneel gebruik exemplaar.

De ge-eikte welke ik nu gebruik geeft in tienden van graden weer en het koelkastexemplaar welke ik een jaar of tien hanteerde wijkt daar altijd van af, soms een paar graden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

16-01-2006 17:10

Henk,

Helemaal met je eens. Ik kijk daarom bij aanschaf altijd of er veel verschil tussen de thermometers zit die in het schap hangen en ik test hem tegen mijn buitenthermometer, die praktisch hetzelfde aangeeft als KNMI weerstations. Hij kan er dan een paar tiendes naast zitten, maar die vind ik niet relevant. 2,2 of 2,4 echte geijkte graden blijft koud en het verschil ter plaatse kan ik natuurlijk wel zien, ook al geeft de thermometer 2,5 en 2,7 aan.

Overigens...... gebruik ik mijn thermometer uitsluitend in de periode tot de paai en dan pas weer als de temperatuur weer serieus kan dalen, zo vanaf eind augustus.

Groet,

Frank
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

16-01-2006 17:14

Oh ja,

Als je naar de Blokker gaat: je moet die witte van Brennan hebben, voor ik dacht € 3. Die zijn betrouwbaar en goedkoop....

Gr,

Frank