Luccen


Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-01-2006 13:22

Lang voeren kan idd zeer goed werken, ik heb daar ook nogal eens een handje van om 1 of 2 maanden een stek te bevoeren en niet te bevissen. Vaak ben ik dan wel op een water in die regio aan de gang.

Afgelopen najaar zelfs 4,5 maand gevoerd op een water, 2x per week. Eind september begonnen en het liep als een trein: 14 blanks op rij!! Was te laat, maar ben ervan overtuigd dat ze mijn balletje dit voorjaar nog wel kennen... Garantie geeft het dus ook zeker niet!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-01-2006 13:51

Willem Barnas schreef:Wow...

Harnold Kikkert schreef:Roelof, waren je vissen groter of juist niet.
gr Harnold


Harnold, jij hoeft in ieder geval niet meer aan de IQ-test mee te doen wat mij betreft.

:wink:

Groetjes,
Willem


Willem, mag ik er even op wijzen dat Roelof een Grunniger is en die moet je alles heel goed uitleggen.
Zoiets als 1+1 = 2 en 3-1 = 2

Het gaat niet alleen om grotere vis in het leven :wink:

gr i.q. 129

Bart van den Hurk schreef:Afgelopen najaar zelfs 4,5 maand gevoerd op een water, 2x per week. Eind september begonnen en het liep als een trein: 14 blanks op rij!! Was te laat, maar ben ervan overtuigd dat ze mijn balletje dit voorjaar nog wel kennen... Garantie geeft het dus ook zeker niet!


Pfff, blanken in september!
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

12-01-2006 17:22

Bart van den Hurk schreef:Afgelopen najaar zelfs 4,5 maand gevoerd op een water, 2x per week. Eind september begonnen en het liep als een trein: 14 blanks op rij!! Was te laat, maar ben ervan overtuigd dat ze mijn balletje dit voorjaar nog wel kennen... Garantie geeft het dus ook zeker niet!



Te laat? Eind September, kan dat ook nog?
Voer je bewust maar 2 keer in de week? Of is het logistiek gezien noodzakelijk.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-01-2006 17:46

Even wat extra info,

Het watertje heeft 3 weken top gelopen, van eind augustus tot half september, daarna zijn er nog enkele vissen gevangen maar niet top. Ze aten 100% ook mijn aas, dat bleek wel aan de resten in hun poep, de topper werd weer gevangen, weer mijn aas uitschijten. Maar Bartje bleef maar stug volhouden dat hij er niet voor eind september aan de gang ging. Een keuze die me uiteindelijk wel de woestijnspiegel op heeft geleverd, want daar heb ik langer doorgevist dan ik gepland had. Een vis die ik het allerliefste wilde vangen, dus geen man overboord.

Wat opviel was dat de vissen half September al op hun echte topgewicht zaten, ze hoefden dus niet meer te eten aangezien ze de winterreserve al hadden. De voorbije weken was er gewoon te veel gevoerd (waar ik mede schuldig aan was). Heb er vanaf eind September tot begin November 14 nachten gevist en dus niks gehaakt (buiten 4 brasems en drie grassers dan...). In die periode zijn er nog een 6 tal vissen gevangen, waarvan 2 op nachten dat ik zat te vissen. Dus of ik was gewoon te laat daar, of ik heb het watertje nog niet in de smiezen of het is gewoon niet mijn water. Ik hoop op de eerste 2, omdat ik er dit voorjaar zeker weer aan de slag ga.

Waarom twee keer per week Lukas, dit doe ik eigenlijk altijd als ik een stek of water lange tijd bevoer (in dit geval zo goed als het hele water, omdat het maar een goeie hectare is). 1 of 2 keer per week een wat grotere hoeveelheid, puur om ook de dieselkosten wat te drukken. Ook wordt het heel druk bevist, eigenlijk was door de week overdag het enige moment dat je kon voeren. Het is niet zo effectief als elke dag voeren, maar zou ik na die maanden dan toch gaan beginnen dan hoopte ik dat het iig wat sneller zou gaan met stekopbouw en vangen van vissen.

Komt helemaal goed, aangezien de aanhouder altijd wint en een mens nog altijd slimmer is dan een vis, je moet alleen ooit wat meer geduld hebben!!!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

12-01-2006 18:31

Ja noorderlingen,

Wat dat betreft hebben wij hier niet te klagen. Dat soort praktijken zijn hier (nog) niet gaande..Ook hier zat de vis vroeg op haar top maar gelukkig wordt er dan niet doorgevoerd totdat het helemaal stilvalt. Vooral niet op jou kanalen Lukas.. :)

Wat is Luccen trouwens?. Is een half jaar voeren verplicht, of mag vijf weken ook.? 8)

Gr.,

Martin
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

12-01-2006 19:50

Het hele water aanvoeren gedurende langere tijd kan zeer goed werken. Op een plas van ongeveer 5 ha hebben 2 vissers vanaf april gevoerd. Ik spreek hier over een zeer druk bevist water met regelmatig +- 10 vissers aan het water. Er wordt veel gevoerd door veel verschillende mensen. Toch lukte het die twee om een groot deel van het bestand op hun aas te krijgen. Ze voerden om de dag, totaal 10 kilo per week.
Voor andere vissers werd het zeer moeilijk om nog iets te vangen. Zij vingen enkele keren 5 vissen in 2 uur tijd, waaronder soms 2 dertigers! Dit ging door tot half november, waarschijnlijk omdat toen al veel vissers afgehaakt waren vanwege de slechte vangsten.
De vissen bleven hun aas maar eten, want ze dubbelden één vis geloof ik wel 7 keer!

Je kunt echter niet alle vissen op je aas krijgen. Twee van de topvissen van het water hebben ze niet gevangen. Mn vismaat en ik vingen ze wel in één sessie, half oktober op een tijgernootje.

Als er vissers op je water zo aan het voeren zijn, denk dan niet dat er voor jouw niks meer te vangen is. Stap over op bijvoorbeeld tijgernoten en doe veel moeite om hotspots te zoeken, dan lukt het heus nog wel.

Ik denk dat het succes van de genoemde vissers vooral te danken was aan het kleine formaat boilie, namelijk 15 mm. Iedereen vist er eigenlijk met 20 mm vanwege de vele zeelten en brasems. Daarmee werd vanaf de zomer echter bijna niks meer mee gevangen.
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

12-01-2006 20:50

Op mijn kanalen komt niemand! :D (zolang het nog duurt)

@Bart, ik had op jouw lezing ook al vernomen dat het meer uit een logistieke kant kwam dat je niet elke dag voerde maar denk je niet dat je misschien dan wel dressuurdoorbrekend bezig kan wezen omdat de rest elke dag voert?
Voor dit jaar heb ik iets op de agenda staan waarbij ik dus die methode wil gebruiken. Lang voorvoeren, 2 keer per week, dat minstens een 6 weken volhouden, zo af en toe vissen.
Vissie kump zo!
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

12-01-2006 21:00

[quote="Kees Verheij"] Er zijn altijd vissen die een andere voorkeur hebben. Ben je niet de enige visser en zou je inderdaad het grootste deel van het bestand op je aas krijgen, dan lijkt me dit vrij asociaal t.o.v. de rest, die daar niet de tijd of het geld voor heeft. Verder lopen er tegenwoordig genoeg knuppels rond die ook rucksichtlos dumpen in het water waar jij mogelijk bezig bent en dan ligt er dus uiteindelijk veel rottend voer in het water en de vangsten worden gereduceerd tot bijna 0, vooral in de koudere periodes.

Bezint dus eer ge begint. Ierder zijn meug natuurlijk, maar ik vind het vis- en (mede) visser onvriendelijk.[/quote]

Ik kan alleen maar zeggen dat ik dit volkomen met Kees eens kan zijn.
Het zal je gebeuren dat een zekere Eddy jou thuis water even komt bevissen in laten we zeggen Juni maar al in April begint met het dumpen van enormen hoeveelheden voer.
Je bent bijna kansloos om je eigen vissen nog te vangen wanneer je er niet tegen in gaat voeren.
Heb het zelf al een paar x onder vonden op een veel korter opgebouwde voerplek,je bent met een andere boilie vrijwel kansloos.
Heb het jaren geleden eens ondervonden op de Gaasperplas,een vriend van mij werkte hier toen in de buurt en voerde elke dag een week lang zijn boilies.(toen dacht je nog dat je met 2.5 kg boilies enorm aan het dumpen was)
We gingen na die week hier met zijn 2en vissen ik met mijn boilies en hij met zijn boilies.Je raad het al ik ving niks op mijn boilies maar was ondertussen ook gaan voeren met mijn boilies en na 2 dgn begon ik dan ook eindelijk te vangen op mijn boilies.
Iedereen inclusief ik zelf was vol lof over het artikel in de karper Operatie overstort van W.B,maar ik hoor verder weinig kritische geluiden op deze topic verder is het me opgevallen dat er weinig kritiek is geweest op het nieuwe boek van Eddy Stercks,maar ja daar is weer een andere topic voor geopend.
Kortom ik vnd het gewoon een asociale manier van vissen!!
Gr Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-01-2006 21:01

Lukas Linde schreef:Op mijn kanalen komt niemand!


Dat dacht je maar :wink:

gr H.K.
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

12-01-2006 22:31

[quote="Lukas Linde"]Op mijn kanalen komt niemand! :D (zolang het nog duurt)

hahahaha, moet je toch maar eens aan een nieuwe bril olde wieker. :o
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

12-01-2006 22:56

Roelof,

misschien herhaal ik de vraag van Martin wel, maar ik vind het zelf ook interessant om te weten: Waarom 6 maanden en niet bijvoorbeeld 6 weken, hoe test je dat? Misschien vang je de vissen ook wel na 6 weken voeren?

Ikzelf heb ook positieve ervaringen met het voeren van ongeveer 2 weken. Dan voer ik om de dag op een groot stuk van het water met een bol waarvan ik weet dat niemand ermee vist, en dat heeft me best al wat leuke vissen opgeleverd. Ik voerde overigens gewoon even veel als tijdens een normale voerbeurt, bij een vissessie. En zelfs dan kwamen de vissen vrij direct, ondanks dat ik bijv. 5kg gevoerd had bij aankomst.

Daar staat tegenover. Waarom niet anti-luccen. Paar handen kwaliteits afwijkende bollen op de juiste stek? Voor ons zuinige Nederlanders misschien nog beter. Moet je natuurlijk wel het water goed kennen, óf een gouden l*l hebben..

Groeten,
Stefan
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

13-01-2006 00:40

stefan, waar weet jij zeker van dat er niemand met die knikker vist op dat water ?
dan is het of een eigengedraaide knikker of een test-knikker.

anders kan je in mijn opinie nooit zeker weten of die boilie uniek is op dat water.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-01-2006 07:38

Mark,

Even voor de duidelijkheid en als advocaat (van deze :evil: )

Zonder de gezondheid van de vis in gevaar te brengen en anderen niet in de weg zit.

Dan maak ik zelf toch zeker uit hoe, waar hoeveel, hoevaak, hoelang ik voer?

Waarom zou dat onvriendelijk zijn?

Of het handig of bijdehand is? Andere vraag.

Maar anders nu vis ik een half jaar hetzelfde water. 3 keer in de week voeren en 1 avond vissen. Kan dat wel? 1 nacht vissen dan?

Wat is uberhaupt veel voeren?

MVG

Klaas
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

13-01-2006 08:44

Dat moet je toch weten Klaas,er is maar een regel wat voeren betreft
en dat is zo veel voeren als nodig is om te vangen wat jij wil vangen.
En soms zijn er mensen die dan minder vangen om dat jij ,ik,wij het net goed doen.
En soms zijn er mensen die te weinig moeite doen als jij,ik,wij en dan klagen dat ze niet genoeg vangen.
En soms zijn er mensen die teveel een theorie van een ander najagen zonder te letten op het waarom die ander dat deed op dat moment.
En soms zijn er mensen die hun huis werk niet doen en later een ander de schuld geven van hun falen.
En soms zijn er mensen die hun contributie van de ksn nog niet overgemaakt hebben volgens mij ben ik dat zal het gauw even doen

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

13-01-2006 09:12

Voor Harnold en Sjaak is natuurlijk altijd wel een plekje vrij te maken ;)

Klaas van den Herik schreef:Wat is uberhaupt veel voeren?


Juustem. Met die vraag zit ik dus soms ook wel eens. Wat is nu veel en wat is nu weinig. Op een parkvijvertje 1 kilo per dag voeren en dat 4 weken lang is aardig aan de hoge kant. Doe je dat op een plas van 20 HA met een stevige bezetting aan karper dan voer je nog te weinig denk ik.
Het ligt aan de bezetting ter plekke, de grootte en de mate van natuurlijk voedsel. Wat ik dus wil is een situatie creeeren dat ik voor mezelf goed bezig ben en de vissen niet verzadig zodat niemand meer wat vangt.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-01-2006 09:23

De vraag is ook wat is veel?
Ik heb het boek van Eddy gelezen en die knalt er aardig wat bollen doorheen, maar of het veel is?
Voor mij is het niethaalbaar, want dan zou ik iedere avond in de boilieschuur moeten staan.

Komend jaar gaan we een water van 80 hectare aanpakken, er zit een behoorlijk bestand aan karper, en weinig vissers.
Vanaf de paai wil ik de stek gaan opbouwen en er tot de winter door blijven vissen.
Ik denk dat er vanaf eind augustus per week 20 kilo aan bollen in zal gaan.
Het is natuurlijk best pittig, maar te veel is het zeker niet, want er zwemmen genoeg vissen.

Maar met die 20 kilo per week houd je de vissen wel langer vast op je voerstek. Maar teveel is het in mijn ogen niet...

Het hangt af van de bezetting, hengeldruk, concurrentie natuurlijk voedsel, enz...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-01-2006 10:19

Als je de enige was Gerrit. hihihihi

Mocht iemand zich geroepen voelen mij 500 kilo bollen ter beschikking te stellen wist ik het wel. Dan...

Nou dan gewoon nix. Ik heb domweg de tijd niet om 3 of 4 avonden te voeren. Zeker niet over een lange(re) periode.

Moet ik me dan ergeren/storen of weet ik veel aan iemand die die moeite wel neemt? En dan ook nog eens de sterren van de hemel vangt?

MVG

Klaas
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

13-01-2006 10:40

Hoi Klaas
Tuurlijk maak je zelf uit hoevaak en hoeveel en hoelang je voert,maar ik maak ook voor me zelf uit of ik bepaalde zaken asociaal vind.
En ondanks jou en Gerrits betoog blijf ik het een zeer asociale manier van vissen vinden!!
Ik kan je metteen er bij vertellen dat ik inderdaad de mogelijkheid niet heb om deze manier van vissen toe te passen en wel omdat ik 2 jonge kinderen heb een vrouw die werkt een hypotheek op mijn huis heb enz enz, kortom vissen is niet het belangrijkste in mijn leven.
Stel dat ik al die mogelijkheden nu wel heb om te gaan luccen en denk bij mezelf die gozer voert het gehele water plat ik ben volkomen kansloos dat ga ik ook doen,Japie komt er achter en maakt het besluit dat hij ook moet beginnen te voeren anders is hij immers vrijwel kansloos.
Ik geloof dat ik zo wel duidelijk ben geweest waarom dit luccen in mijn ogen een asociale manier van vissen KAN zijn.
Gr Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-01-2006 11:18

Hoi Mark, ik kan je standpunt helemaal begrijpen.

Het Luccen is ahw doorgeslagen.
Kijk vis je als enige op een water en heb je de mogelijkheden, dan is er m.i. niets mis mee.
Maar zit je op een putje van een paar hectare dan ben ik het volledig met je eens.
Maar we mogen één ding niet vergeten, vissen is toch een vrij individualistische hobby/sport.
Dus een ieder wil voor zichzelf een zo hoog mogelijk rendement uit zijn visserij halen, tja en dat er dan aan voorbij wordt gegaan dat een ander zoals JIJ bijv. omdat die ook nog andere zaken aan zijn hoofd heeft buiten het vissen om, dat wordt vaak (bewust) vergeten.

gr Harnold
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

13-01-2006 11:30

Mark, het is pas asociaal zodra je de vissen overvoert. dit hoeft niet met luccen te gebeuren maar kan ook op 1 stek zijn..

als je zeker weet dat je de vissen niet overvoert en ook blijven azen op ander (natuurlijk)voer dan zit je naar mijn idee niemand in de weg.. maar je verhoogt wel je eigen kansen omdat je de vis bekend maakt met jou aas/stek.

daarom is kennis van het water en de manier van vissen van mede vissers zodat je ook een beetje rekening kunt houden met anderen..

Gr. Remko
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

13-01-2006 11:54

Hoi Harnold
Ik ben blij dat we het steeds vaker met elkaar eens zijn :D


Hoi Remko wanneer je reageert moet je wel mijn postings goed lezen eer je reageert!
Volgens mij heb ik duidelijk met voorbeelden aangegeven waarom het in mijn ogen een asociale manier van vissen KAN zijn.
Je zegt dat het pas asociaal is wanneer je de vissen over voert,dit kan juist gebeuren wanneer verschillende individuen tegen elkaar op gaan luccen.
Bart heeft dit volgens mij al in een eerdere posting aangegeven dat dat op een water is gebeurd waar hij aktief is geweest!
Gr Mark
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

13-01-2006 12:06

Toine,

ik weet precies wie er op mijn thuiswater viste (vis er nu niet meer), en met welke bollen. Daarbij wist ik ook wat de grove samenstellingen waren van de bollen van iedere visser (bijv. zoet, vis, kruiden, neutraal). En ik kies dan voor een bol wat zoveel mogelijk afwijkt van wat de rest gebruikt. Als je een beetje moeite doet ben je daar zo achter. Een bol blijft natuurlijk een bol, een rond balletje deeg, maar mijn ervaringen zijn toch wel zo dat een afwijkende bol toch meer vis kan opleveren. Ik combineerde dat dan ook nog met een afwijkende voermethode, omdat ik ook precies wist hoe de rest voerde, en óf de rest überhaupt voerde. Kwestie van veel aan het water zijn, dan heb je dat zo uitgevogeld. Stiekeme voerders komen er bij mij ook niet langs want ik kende daar alle stekken, en liep bijna iedere avond wel een rondje langs het water, als ik niet aan het vissen was. En dan zie je direct wie er gevoerd heeft, etc.

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-01-2006 14:07

Dus ben je geen haar beter :wink:

gr Harnold
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

13-01-2006 14:13

@Stefan Slechten

Soms loopt het gewoon zo. Dan ben ik lekker bezig op een ander water, heb nog geen zin om ter plaatse te gaan vissen of is het weer te slecht. Een andere keer wil ik gewoon bewust kijken wat het effect is c.q. kan zijn. Weer een andere keer ligt er een zeer bewuste strategie ten grondslag aan mijn aanpak. Maar je hebt gelijk (anderen hebben het ook al gezegd), soms - wat zeg ik, meestal - is korter voeren veel effectiever.
Beetje voeren hier en daar. Altijd een leuk tijdverdrijf. Bovendien is voeren het enige wat ik een beetje kan, vissen kan ik niet.
Echt, ik ben een stumper met een penhengel, beweeg me lomp langs de waterkant (geleerd van Kraal trouwens), lokaliseren van karpers ben ik verleerd, technisch houdt mijn expertise wel zo'n beetje op bij het bevestigen van een toplood, nauwkeurig werpen kan ik ook niet meer, subtiel vissen komt in mijn woordenboek ook niet voor (ik vis een 1-ponder met 50/00 en 170 gram lood, maar het drilt wel leuk), mijn beetmelders staan altijd ongevoelig omdat ik alleen gestoord wil worden door een fluiter, pop-up kan ik alleen schrijven en ik haat ingewikkelde rigs. Om het maar niet te hebben over alternatieven zoals spodden, the method, etc. Ik beperk de fysieke inspanningen tot het minimale want van vissen wil ik niet moe worden.
Dus tegenwoordig beperk ik me tot het voeren met een goed aasje.
Ik moet bekennen dat ik geworden ben wat ik vroeger verafschuwde. In 1992 of zo schreef ik in De Karper van de KSN dat ik een hekel had aan luie vissers. Ai...
Nou ja, het is niet anders. Op de middelbare school heb ik eens een pleidooi gehouden dat gericht was tegen de bureaucratie van de ambtenarij. En ambtenaar werd hij. Wel een snelle ambtenaar trouwens. Ben om vier uur vrij en om drie uur al thuis...
Ik geraak off-topic. Laterrrrrrrrrrrrrrrr.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

13-01-2006 14:40

Roelof,

Dat standpunten veranderen is niet geheel onlogisch toch?
JIj gaat mij nml niet vertellen dat jij nooit op karper hebt gevist met de pen of met de korst. Of dat jij nooit heel erg actief achter de karper aan hebt gezeten. Op een gegeven moment zul je op een punt komen dat dat voor grote vangsten niet meer nodig is. Je kennis over een water is da zo groot dat je bij voorbaat al ongeveer weet waar ze te vinden zijn en hoe ze te vangen zijn. Goede balletjes en tijd doen dan de rest...
Maar idd je blijft gewoon lui (HAHAHAHA)

Alhoewel lui.. Zo vaak voeren vergt ook tijd en inspanning natuurlijk...

Gr Bart