regels mbt vistentjes/nachtvissen


paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-01-2006 22:51

Jos,

Ik zal nogmaals de reglementen zoals bij ons gelden hier plaatsen.

http://pic15.picturetrail.com/VOL595/40 ... 760675.jpg

Zit ook een max van 72 uur in, dit om te voorkomen dat we een hele vakantie mensen op dezelfde stek hebben.
Regels zijn trouwens in overleg met gemeente gemaakt en opgesteld.
Het schepje is wellicht overbodig, daar wij als HSV en dixie geplaatst hebben bij het water.
Misschien komen we in het aankomende jaar wel dingen tegen die geschrapt kunne worden, evenzo dingen die toegevoegd kunnen worden.
Let op dit zijn dus aanvullende voorwaarden die bewaard dienen te worden bij je normale vergunningen.
Ook hebben wij op de visvergunning een foto en tentsticker dit is verplicht als je wil nachtvissen met een onderkomen.

Gr Paul
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

08-01-2006 22:59

Paul, ik ben denk ik aan een bril toe.......

met vriendelijke groet Marc
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-01-2006 23:42

Wimke,

Het voorstel wat er ligt is een bivvy. Ik ben op de hoogte dat er in een aantal gebieden niet eens een plu is toegestaan. Dit komt meestal niet van de visvereniging maar van andere belanghebbenden nadat er het één en ander verkeerd is gegaan. Is niet iets om te promoten, maar soms de enige oplossing als partijen er anders niet uitkomen. Eigenlijk is de boodschap, weg met karpervissers. En maak je geen illusies. Dat is daar de volgende stap. Ben ik zeker geen voorstander om dit overal voor te gaan schrijven. Inmiddels gehecht aan mijn comfort. Mag ik? Ik heb niet meer dan een paraplu tent die ik kan sluiten. (Maar dat bijna nooit doe.) En in de winter een winterskin die kou en condens buiten houdt. Daar doe ik niemand kwaad mee. Waarom je in een hoekje laten drukken?

Weinig last van gehad. Gras is zo weer bijgekleurd. Wellicht als het heel warm is niet. Gras wordt doorgaans kapot getrapt op veel beviste stekken, de plek waar de tent staat valt dan nog wel mee. Ga maar eens kijken op een circuitwater.

Jos,

Zouden overheden deze verantwoording niet neerleggen bij de HSV? Maar goed, ik was er al over uit dat een gedragscode kan en van mijn part bij de akte. Voor de rest ben ik niet zo voor heel veel regeltjes. Het komt uiteindelijk neer op de normale gedragsregels. Mee eens dat de praktijk tegen ons is vanwege een aantal lamzakken. Maar ik heb de voorkeur het dan heel scherp en kort te wilen stellen. Bij overlast moet de controleur er sowiezo de politie bijhalen. Ga echter niet stigmatiseren.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-01-2006 23:59

Jos, inmiddels heeft de KSN bij de VNG gevraagd om wat belangrijke teksten uit hun 'Groene Boekje' over te mogen nemen. Dit 'Groene Boekje' heeft inmiddels iedere gemeente ontvangen. Gezien het copyright MOETEN we eerst toestemming hiervoor hebben van de VNG. Zodra deze toestemming er is zal de KSN, wellicht in/na overleg met Sportvisserij Nederland een handleiding maken voor deze kwestie en tevens hoe visrechthebbenden vrijstelling bij LNV aan kunnen vragen om in hun wateren het hele jaar door nachtvissen mogelijk te maken.
In dit verband gezien is deze topic van jou dus wat aan de vroege kant...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2006 00:05

Kees, Jos, in een aantal gevallen is punt 4 al goed bevonden en wat belangrijker is met duidelijke instemming.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2006 00:28

Wimke, wat jij aanhaalt is niet toegestaan maar wordt gedoogd. De huidige WOR verbiedt o.a. tent, maar ook ENIG ANDER ONDEKOMEN.
Als per 1-1-2008 of uiterlijk 1-1-2009 de regels betreffende het Kampeerbeleid per gemeente in hun APV opgenomen zullen zijn kun je verwachten dat het gedogen absoluut afgelopen zal zijn als er niets m.b.t. een 'vistentje' is geregeld in hun APV's.
Nu is de WOR voor nogal wat politiemensen en een aantal BOA's nog een soort 'grijze' wet uit Den Haag die men vaak ook nog niet goed kent. Het zal toch iedereen duidelijk zijn dat dit straks op gemeentelijk niveau wel anders komt te liggen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-01-2006 11:30

Waar ik mij persoonlijk maar eens hard voor zal maken is een uniforme afspraak met de Gemeentes zodat je niet straks in diverse Gemeentes andere regeltjes krijgt.
Hier heb je wel de medewerking van de HSV's en de Federatie voor nodig, dat lijkt mij een aardige bezigheid in de komende tijd.
Iemand moet toch het voortouw nemen anders komt er niets van terecht.
Versnipperde afspraken hebben we niets aan, soms kan het niet anders maar in Friesland lijkt het mij toch mogelijk te zijn.

Het is hierbij niet de bedoeling om het nachtvissen overal te legaliseren - wat toch niet lukt - maar meer het nachtverblijf in de daarvoor toegestane periode geregeld te krijgen.

Het is daarbij belangrijk om wat Aart verteld over een handleiding om daarop te wachten, hoe uniformer hoe beter.

Douwe

PS mijne heren kritisie over het controleren wat let je om er iets aan te doen, wat een controleur alleen mag mogen twee leden van een HSV ook.
Telefoon pakken en melden is niet zo moeilijk toch?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

09-01-2006 11:34

Aart;

Die handleiding zien we graag tegemoet, ik vind dat belangrijk om te voorkomen dat je door een verkeerde of overhaaste manier van aanpak je kansen bij de gemeente misschien al bij voorbaat vergooid. De topic is misschien te vroeg, maar ik wil de lijst als een soort aanbeveling bij bv 24 uurs wedstrijden gebruiken.

Een aangepaste versie waarin duidelijk vermeld staat dat een nachtverblijf sowieso verboden is kunnen we straks misschien gebruiken bij controles (woensdag overleg met BCWA of we inderdaad op cursus mogen). Het wordt dan wel een lijst met ‘aanbevelingen’.

Paul, een aantal punten komen zoals ik al eerder heb gemeld van die lijst. Ik heb degene die in onze omgeving van toepassing zijn en waar ik wel achter kon staan eruit gehaald. Dit is de nieuwe lijst:

1. Vistenten of parapluie’s dienen binnen 5 meter vanuit de oever bij de hengels geplaatst te worden.

2. Vistentjes en parapluie’s zijn alleen in een neutrale groene, bruine of camouflagekleur toegestaan. De maximale afmeting is 3.00 bij 3.00 meter.

3. Ten strengste verboden zijn;
• drankmisbruik
• geluidsoverlast (denk om je beetmelders!)
• open vuur
• overmatige lichtbronnen

4. Afval dient in de vistent of onder de parapluie te worden bewaard en na de vissessie mee te worden genomen. De visplek dient schoon achter gelaten te worden.

5. Het is strikt verboden schade toe te brengen aan flora en fauna op uw visplek.

6. De visser is verantwoordelijk voor het gedrag van kennissen en/of bekenden die bij hem tijdens een vissessie op bezoek komen. Het hebben van bezoek tussen zonsondergang en zonsopgang is verboden.

7. Iedere visser moet in het bezit van de vereiste visdocumenten zijn.

8. Controleurs zijn gerechtigd op elk tijdstip controles uit te voeren.

Apart:

9. Iedere visser dient een schepje bij zich te hebben voor het begraven van zijn behoefte.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

09-01-2006 11:40

Douwe;

Helemaal mee eens, met die uniformiteit. Wat Aart enige replys terug aangeeft is volgens mij zeker een grote stap in de goede richting……

….zal de KSN, wellicht in/na overleg met Sportvisserij Nederland een handleiding maken voor deze kwestie en tevens hoe visrechthebbenden vrijstelling bij LNV aan kunnen vragen om in hun wateren het hele jaar door nachtvissen mogelijk te maken.

Bij een hele hoop mensen is volgens mij de wil best wel aanwezig, maar de juiste weg is wat lastiger te vinden voor een leek.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-01-2006 11:41

Ga er maar vanuit, dat als je over stront begint, je direkt uitgestekkerd bent.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

09-01-2006 11:43

Dat was inderdaad al vastgesteld.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-01-2006 11:50

Jos Holla schreef:Aart;


1. Vistenten of parapluie’s dienen binnen 5 meter vanuit de oever bij de hengels geplaatst te worden.

opmerking: is afhankelijk van het water of dit mogelijk is wat is de oever overigens, begint die bij de scheiding water / land of water / verharde grond?

2. Vistentjes en parapluie’s zijn alleen in een neutrale groene, bruine of camouflagekleur toegestaan. De maximale afmeting is 3.00 bij 3.00 meter.


opmerking: je sluit wederom de jeugd of de armere vissers uit die geen tent kunnen kopen die aan de kleureisen voldoen ( gelijkheidsbeginsel )

3. Ten strengste verboden zijn;
• drankmisbruik
• geluidsoverlast (denk om je beetmelders!)
• open vuur
• overmatige lichtbronnen

4. Afval dient in de vistent of onder de parapluie te worden bewaard en na de vissessie mee te worden genomen. De visplek dient schoon achter gelaten te worden.

5. Het is strikt verboden schade toe te brengen aan flora en fauna op uw visplek.


opmerking: wat is schade aan flora en fauna? grasschade kun je niet voorkomen, beter is het is verboden om plaatsen te creëren en of bomen en struiken te snoeien.

6. De visser is verantwoordelijk voor het gedrag van kennissen en/of bekenden die bij hem tijdens een vissessie op bezoek komen. Het hebben van bezoek tussen zonsondergang en zonsopgang is verboden.


opmerking: dit is Nederland op zijn kleinst, hoe kun je nu bezoek verbieden en hoe kun je nu verantwoordelijk zijn voor het gedrag van je bezoek, je kunt hem/haar hooguit aanspreken op het gedrag.

7. Iedere visser moet in het bezit van de vereiste visdocumenten zijn.

8. Controleurs zijn gerechtigd op elk tijdstip controles uit te voeren.


opmerking: dit is een absurte regel, jullie maken niet uit waartoe een controleur bevoegd is.
De Federatie heeft die bevoegdheden gegeven en de controleur maakt zelf uit of hij er gebruik van maakt, dus de afweging wel of niet benaderen maakt de controleur zelf ongeacht het tijdstip.


Apart:

9. Iedere visser dient een schepje bij zich te hebben voor het begraven van zijn behoefte.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

09-01-2006 12:04

Douwe;

Je reactie op punt 5 vind ik prettig, die ga ik aanpassen. Punt 8 vind ik meer een mededeling met een achterliggende boodschap, zoals ik eerder al meldde, en die blijft in ieder geval bij ons voorlopig gewoon staan.

Je overige aanmerkingen heb ik eerder al eens verdedigd, en daar heb ik eigenlijk niks aan toe te voegen. Het zijn regels om in een schemergebied duidelijkheid te kunnen creëren.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

09-01-2006 12:11

Aart Lokhorst schreef:Kees, Jos, in een aantal gevallen is punt 4 al goed bevonden en wat belangrijker is met duidelijke instemming.


Heren, waarom is punt 4 voor de meesten een probleem!... ook bij onze gemeente werd het positief ontvangen.

Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-01-2006 12:32

Jos nog een keertje dan, wat wil je doen als iemand zich niet aan de regels houdt?
En wat als diegene het aanhangig maakt als hij een bekeuring of een schorsing krijgt bv?
Het moet wel wettelijk zijn, een bezoek verbieden mag niet dat mag alleen een rechter in bepaalde gevallen.
Aansprakelijk ben je als je zelf ook de overtreding maakt of erin meegaat.
Je kunt nooit aansprakelijk zijn voor het gedrag van een ander, zie maar eens naar het niet dragen van een autogordel voorheen was de bestuurder aansprakelijk maar dat was wettelijk niet vol te houden.

Wat de controle betreft doe je maar het is een dode regel.
Wat je wel kunt melden is dat de ontheffing voor het onderkomen direct bij de eerste vraag van de controleur moet worden getoond dus niet alleen na zonsondergang, daarmee help je de controleur zijn taak uit te voeren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-01-2006 12:45

Quote Douwe,

opmerking: je sluit wederom de jeugd of de armere vissers uit die geen tent kunnen kopen die aan de kleureisen voldoen ( gelijkheidsbeginsel )

Niks gelijkheidsbeginsel, arm of rijk, jong of oud, bij de voetbalvereniging moet mijn zoon ook opdraven met zwarte sokken, zwarte voetbalbroek en een wit voetbalshirt. Kan ik die niet kopen voor hem, heeft die dus pech.

In elke dump zijn trouwens tentjes in het groen en/of camouflage kleuren verkrijgbaar voor een habbekrats.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-01-2006 12:54

Michel bij een lidmaatschap van een voetbalvereniging weet je het van te voren, je gaat er mee accoord of niet.
Bij een HSV staat het nergens in de statuten dat je verplicht bent om iets dergelijks aan te schaffen.
Dat is het grote verschil in jou vergelijking.

Je kunt wel regelen maar ik ben van mening dat je wel soepel moet blijven.
Het mag wat mij betreft wel hoor regel maar dicht het is toch Nederland het land van regeltjes en kleinburgelijkheid.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-01-2006 13:05

Gewoon op zijn frans: tent in bedekte kleuren.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-01-2006 13:06

Douwe,

Het ging mij om de in mijn ogen onterecht geslaakte kreet "gelijkheidsbeginsel" in relatie tot jeugd en arm.

Bij een HSV hoef je niet snachts te vissen. Dat mag.

Je hoeft ook helemaal geen tent te kopen om toch 's nachts te kunnen vissen.

Koop je er wel een, dan zal die in de " clubkleuren " moeten zijn.

Als je dat kleinburgerlijk wilt noemen, mij best.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-01-2006 13:09

Net wat Klaas zegt maak er een be- of gedekte kleur van, iedereen gelukkig toch.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

09-01-2006 14:44

Langzaam maar zeker wordt het al wat. De punten 2, 5 en 8 zijn het laatst aangepast en staan hier in de meest recente versie:


1. Vistenten of parapluie’s dienen binnen 5 meter vanuit de oever bij de hengels geplaatst te worden.

2. Vistentjes en parapluie’s dienen een groene, bruine of andere gedekte kleur te hebben. De maximale afmeting is 3.00 bij 3.00 meter.

3. Ten strengste verboden zijn;
• drankmisbruik
• geluidsoverlast (denk om je beetmelders!)
• open vuur
• overmatige lichtbronnen

4. Afval dient in de vistent of onder de parapluie te worden bewaard en na de vissessie mee te worden genomen. De visplek dient schoon achter gelaten te worden.

5. Het is strikt verboden visplekken te “creëren” en/of bomen of struiken te snoeien.

6. De visser is verantwoordelijk voor het gedrag van kennissen en/of bekenden die bij hem tijdens een vissessie op bezoek komen. Het hebben van bezoek tussen zonsondergang en zonsopgang is verboden.

7. Iedere visser moet in het bezit van de vereiste visdocumenten zijn.

8. Controleurs kunnen op elk tijdstip controles uit te voeren. De vergunning, en de ontheffing voor het onderkomen dienen op verzoek van de controleur direct te worden getoond.

Apart:
9. Iedere visser dient een schepje bij zich te hebben voor het begraven van zijn behoefte.



Nog meer tips / opmerkingen / kritische noten?
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

09-01-2006 19:44

Dit over het hoofd gezien?

Ton Gommers schreef:En hoe denken jullie over een hond aan de waterkant? Ongeacht bescherming/vermaak?


Daar kun je dat schepje weer mooi voor gebruiken........ :D
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-01-2006 21:57

Ik ben geen voorstander van honden aan de waterkant. Honden brengen enorm veel verstoring met zich mee aan de waterkant.
Controleurs moeten veilig bij iemand kunnen komen zonder grommend weg te worden gejaagd! Ik ben anti hond zeker waar het om natuurgebieden gaat.

Wat betreft tenten denk ik niet dat we ze moeten verbieden. We moeten onze eigen hobby niet teveel afperken, alle dingen die je nu verbied heb je nog lang niet weer terug.

Waarom mag een minder serieuze karpervisser niet vissen in een tentje? Als deze mensen zich gedragen is er niks aan de hand. De tent afschaffen is volgens mij niet de juiste aanpak om de kleine groep boosdoeners aan te pakken! Hiermee dupeer je enorm veel gewone karpervissers.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-01-2006 22:00

Ik ben het met je eens Frank.

gr Harnold
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

09-01-2006 22:09

Frank,

Deze regels worden juist opgesteld om je tentje te kunnen behouden met nachtvissen.
Volgens de WOR is het gewoon verboden op dit moment om met enig onderkomen aan de waterkant te verblijven.
Dus het gaat niet om het verbieden van een tent maat juist om regels te maken dat je straks "wel" met een tent kunt vissen.

Gr Paul