Beste methode om worsten te produceren


Snelste en kosteneffectiefste methode voor het produceren van worsten

Luchtdrukspuit met compressor
35
49%
Pastamatic
5
7%
Gehaktmolen
19
26%
Anders
13
18%
 
Totaal aantal stemmen: 72
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-01-2006 17:10

Luuk..errug flauw!

Ray, bedankt voor je snelle info....we nemen het e.e.a. in beraad.
Had gehoopt dat het met zo'n 10 liter duikfles wel zou gaan lukken.
gr
Hans
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

07-01-2006 18:36

Beste Ray,

(29 worsten van 14mm) dat heeft die boiliespuit van jou ook?? Je hoeft trouwens maar 1 deel los te draaien je kan de schrijf simpelweg naar achteren drukken met een cola flas zeer simpel lijkt me. Wat is de inhoud bij jou van de cilinder?

groet Mike.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

07-01-2006 18:50

Mike Verhoeff schreef:Beste Ray,

(29 worsten van 14mm) dat heeft die boiliespuit van jou ook?? Je hoeft trouwens maar 1 deel los te draaien je kan de schrijf simpelweg naar achteren drukken met een cola flas zeer simpel lijkt me. Wat is de inhoud bij jou van de cilinder?

groet Mike.


70CC GETUNED :lol:
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

07-01-2006 19:00

Hoi Luuk,

daar lijkt het met de Multi Worstenpuit wel op ja.... :lol:

groetjes
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

07-01-2006 20:34

Mike

Heb je 29 worsten nodig dan?? gaat toch om de totale plaatje 1/12 kilo deeg is 1/12 kilo deeg of die er nou in 29 worsten uitkomt of in 23 worsten, gaat er toch om dat je snel kan werken.

Ik wil alleen geen vocht ( olie ) in mijn deeg, daarom gebruik ik een persdrukcilinder.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

07-01-2006 21:35

ray
ik ben zelf de maker van die multi-worstenspuit, en ik gebruik hem
al 2jaar. ik heb zelf nog nooit vocht of olie in m,n boiliemix gehad
Dat je iedere keer de koppen om moet draaien is ook niet nodig.
ik ontlucht hem dmv de snelkoppeling los,spuitkop los, zuiger terug duwen,
vullen en weer doorgaan. Ik ben wel van mening dat jouw systeem
iets sneller zou kunnen zijn , mooi systeem , maar vond ik prijs technisch niet
interesant. veel succes..
mvg, fred
Guido Smit
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-07-2004 00:19

07-01-2006 22:05

Hans,

Ik zou nog even verder informeren voordat je je duikfles optie helemaal opgeeft. Een 10l duikfles bevat rond de 2 m3 lucht onder een druk van 200 bar. Aangezien de lucht via een tweetraps reductie loopt kan je aardig wat keren gebruik maken van een fles voordat je lucht en druk tekort komt. Ik heb geen praktijkervaring met worstenspuiten vanuit een persluchtcilinder, maar ik vraag me af gezien de reactie van Ray of hij weet hoeveel druk (en dus volume lucht) er in een duikfles zit.

De relatie tussen druk en volume van een gas is ruwweg lineair en als Ray zegt dat een 6 bar compressor voldoende is heb je dus uit een duikfles van 10l ongeveer 333 liter gas met een druk van 6 bar. Ik weet niet hoeveel liter gas er in die cilinder van de boiliespuit gaat, maar da's is toch best een aantal keer spuiten. Informeer dus nog even verder of er iemand ervaring heeft met het gebruik van een duikfles en een boiliespuit op lucht.

groet, Guido
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-01-2006 22:18

Guido Smit schreef:Hans,

Ik zou nog even verder informeren voordat je je duikfles optie helemaal opgeeft. Een 10l duikfles bevat rond de 2 m3 lucht onder een druk van 200 bar. Aangezien de lucht via een tweetraps reductie loopt kan je aardig wat keren gebruik maken van een fles voordat je lucht en druk tekort komt. Ik heb geen praktijkervaring met worstenspuiten vanuit een persluchtcilinder, maar ik vraag me af gezien de reactie van Ray of hij weet hoeveel druk (en dus volume lucht) er in een duikfles zit.

De relatie tussen druk en volume van een gas is ruwweg lineair en als Ray zegt dat een 6 bar compressor voldoende is heb je dus uit een duikfles van 10l ongeveer 333 liter gas met een druk van 6 bar. Ik weet niet hoeveel liter gas er in die cilinder van de boiliespuit gaat, maar da's is toch best een aantal keer spuiten. Informeer dus nog even verder of er iemand ervaring heeft met het gebruik van een duikfles en een boiliespuit op lucht.

groet, Guido

Hoi guido..bedankt voor je info
Heren...bij deze dan :D
iemand hier ervaring mee?
gr
Hans
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

08-01-2006 11:09

Hans

Mijn compressor heeft een volume van 50 liter, ik kan hier 4/5 maal -1 1/2 kilo deeg mee wegspuiten voordat de compressor weer aanslaat.

Dus wat Guido kan een oplossing zijn, je kan dus aardig wat deeg verwerken met 1 vulling, maar hoeveel kost een vulling voor een duikfles?

Fred

Toch krijg je vocht in je spuit, ik neem aan dat je compressor binnen staat (in de schuur bv.) je hebt altijd vocht in de lucht zitten ( vooral in NL) alleen hele dure compressors kunnen dit voor een groot gedeelte weg krijgen, en dan nog er zit altijd vocht in je systeem.

Of dit kwaad kan in je deeg wil ik niet zeggen, ik neem het risico niet, daarom heb ik voor een cilinder gekozen het is wel veel duurder maar ik heb het niet voor het geld had gedaan, anders had ik net zoiets als die van jouw gemaakt dan was ik voor € 30.- klaar geweest.
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

08-01-2006 14:24

Ray v/d Bos schreef:Snelste manier om je worsten te maken is met een compressor. Ik heb al die andere dingen ook gehad maar zie foto dan begrijp je het wel.

http://www.carpobsession.nl/RRT/plaatjes/worst2.jpg


Ray,

leuk plaatje, maar als ik het als elektrotechnisch ga bekijken dan zie ik verschillende dingen:
aan de machine zelf zie ik een motor zitten(links) met een overbrenging die de walsen in werking zet. Maar die zwarte box aan de andere kant(rechts) is dat een frequentieregelaar? Zoja dan loopt je motor op wisselstroom en kan hij daardoor geregeld worden. Maar waarom zo moeilijk en duur! en niet op gelijkstroom, want een motor die daar op kan lopen kan je heel makkelijk in toerental regelen doormiddel van de spanning te bepalen. Dat wil dus zeggen dat je die frequentieregelaar om zou kunnen ruilen (niet goedkoop de meeste euro of 50 misschien wel meer!) tegen een doodsimpele potmeter in een mooi kastje voor een 10tje als het dat al is…

Gr Sjorske
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

08-01-2006 14:33

kanters zal nu wel denken ja electro hij kan niet eens voor een fatsoenlijke lamp in men wagen zorgen...

zag toch al dat die koppeling het niet vol ging houden dusja dan was men moeite voor niets geweest 8)

Gr Sjorske
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

08-01-2006 15:20

Sjors


Motor is 380 v motor. met de freguentieregelaar laat ik hem op 220 lopen.

De machines die nu verkocht worden lopen maar op 1 toerental. Dit is nog de eerste machine, ik kon zo uittesten welk toerental de machine het fijnste draaide. Motoren zijn nu gewoon op gelijkstroom
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

08-01-2006 16:11

ray,
ik heb m,n compressor altijd binnen staan, maar dit moet niet veel uitmaken.. heb vroeger die spuit van bb gebruikt en had ook nooit last van en-of gehoord dat iemand er last van had. en , nee ik heb niet zo,n
dure compressor , maar gewoon een van de bouwmarkt.

jij zegt dat je voor 30 euro klaar zou zijn ??? dan heb jij zeker machines
die geen stroom verbruiken, hoef jij geen 130mm in schijven te zagen,
zou jij messing koppelingen gebruiken ipv zwaar vernikkelt , en automatenstaal ipv rvs, en betaal jij wel heel weinig voor het kunsstof
ik zou de kosten kunnen drukken door pvc te gebruiken, maar dan
is de schroefdraad zo naar de klo.... en ik wil dat ze veel langer mee gaan

ray, ik vind net als met jouw spuit, werkt goed, en laat het aan de mensen over waar ze hun euro,s aan uit willen geven Er zijn genoeg opties mogelijk om worsten te maken
mvg, fred
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

08-01-2006 16:20

Fred

Laat het eens 40 euro zijn dan, ik neem aan dat jij ook je KvK hebt, dan valt het best wel mee.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-01-2006 18:21

Klopt volgens mij deels Ray, alleen bij een inhoud van 1.5 kg deeg en minder gaten zul je veel langere worsten krijgen lijkt mij logisch gezien of niet??

Groet Mike
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

08-01-2006 19:02

Heren,

Nou lees ik maar al te vaak dat wanneer je een compressor gebruikt,er olie bij je mix kan komen,en dit wil natuurlijk niemand.Maar ik ziet dat je dus ook olie vrije copressors hebt,is dit niet de oplossing dan?ik wil er zelf ook een gaan kopen,dus vandaar de vraag.

Mourad,

Je zegt dat je de worsten zelf rold met de hand,er stukjes van snijt,en dan vervolgens weer balletjes van draait.Maar waarom nog extra balletjes van draaien?Als je ze direct in de pan gooit heb je ook weer een hoop verschillede vormen,ideaal toch?Tenzij je natuurlijk op afstand wil voern,dan heeft het idd niet veeol zin.

Gr Danny
wimke vd sanden
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-03-2004 16:14
Locatie: boxtel

08-01-2006 19:34

ik gebruit ong. dezelfde spuit als ray heeft alleen denk ik dat ik hem iets groter heb(5 kg mix per keer).en ik heb een ander soort kunstof gebruikt omdat ik geen voorstander ben van pvc.omdat de meeste mensen tog hun bollies in de schuur draaien kan pvc in de winter wel een voor gevaar zorgen omdat het erg kwetsbaar is als het koud is.en als ik het goed leesde moet hij zn cillinder telkens terug duwen dat hoef ik ook niet.maar het werkt wel fijn en het kost een keer geld en dan heb er kei veel plezier van.

gr wimke
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

08-01-2006 20:03

Wim

Ik hoef de stempel niet terug te duwen met een colafles, ik druk de hendel naar achteren en je kunt hem weer vullen.
wimke vd sanden
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-03-2004 16:14
Locatie: boxtel

08-01-2006 22:36

oke.maar ik had er ook al bijgezet als ik het goed heb gelezen!!!en over een colafles heb ik het ook niet gehad :wink:

gr wimke
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-01-2006 23:11

Gebruik je toch gewoon visolie voor die compressor..kan dat ook geen kwaad meer :D
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

09-01-2006 00:08

Beste Ray,

--
Klopt volgens mij deels, alleen bij een inhoud van 1.5 kg deeg en minder gaten zul je veel langere worsten krijgen lijkt mij logisch gezien of niet??
--

Groet Mike
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

09-01-2006 00:28

Veel chil(l)i con carne eten......
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-01-2006 07:06

Duikflessen .....

Lucht genoeg, prijs voor een vulling is ook niet schrikbarend.

Probleem zit hem denk ik in de reduceren. De 2e trap geeft in principe een luchtdruk af die gelijk is aan de omgevingsdruk. En ik weet niet of je met 1.x bar de worst wel door de spuitkop krijgt.

Mocht je de HD slang willen gebruiken, dan vergt het weer een stuk geknutsel om daar weer een reduceer tussen te hangen.

Ben benieuwd of iemand er iets mee gaat doen :lol:

Denk ook aan een ontluchting, als je zuiger in de voorste stand staat moet hij op een of andere manier terug naar het begin. Alleen de fles dichtdraaien zal niet genoeg zijn ben ik bang. OPgebouwde druk blijft dan immers gewoon zitten waar het zit.

Scheelt een hoop herrie namelijk van het aanslaan van je comressor.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)