Eerst dagsessies of meteen de nacht in.....??


Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

27-12-2005 07:54

Nou, dat hangt er vanaf. Op sommige wateren vang je vrijwel alleen overdag, op sommige wateren bijna alleen 's nachts en op sommige wateren wel allebei.

Ik zou eerst gewoon een paar sessie's overdag doen. Dit heeft een aantal voordelen, de allergrootste is dat als je beet krijgt, je in het donker niet kan zien wat de karper doet, dus je bent totaal afhankelijk op de bewegingen die je voelt op je hengel. Nou kan je dit overdag wel zien, je kan dus zien hoe de karper zich gedraagt en wat voor vibraties en bewegingen de karper daarbij doorgeeft aan je hengel. Hiermee kan je de nodige ervaring opdoen. Verder ook gewoon om je materiaal te leren kennen, enz. Overdag kan je gewoon alles beter zien.

Ik zelf ben ook overdag begonnen, maar dat is weer om een hele andere reden. Ik was 11 toen ik begon met karpervissen, dus toen mocht ik niet nachtvissen.

Als je een aantal sessie's overdag heb gedaan, zou ik je aanraden ook een aantal 's nachts te doen. En je vangsten met elkaar afwegen, zodat je ongeveer een idee krijgt of je hier nou overdag beter vangt of 's nachts. Heel accuraat is dat natuurlijk niet, als je er zeker van wil zijn moet je heel wat keren het water overdag en 's nachts bevissen, pas dan weet je het zeker.

En trouwens, als je nog niet zeker weet of je het leuk gaat vinden, dan koop je toch een 2e hands tentje ofzo. Je gebruikt het, en als je ziet dat je karpervissen (en met name nachtvissen) niet leuk vindt, verkoop je dat ding weer (zonder verlies).
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

27-12-2005 11:07

hans,

dat je info op doet via het board is heel goed! ik heb er ook veel aan gehad..
maar hou er wel rekening mee dat als er 100 mensen reageren op jou vraag er 100 verschillende situaties zijn!! niet iedereen vist op jou type water. de 1 vist op kanalen en de andere op putjes etc. wat op putjes werkt hoeft niet op kanalen te werken. of vice versa...

het is nu een beroerde tijd voor de karperaars.. er is zoveel informatie nu op dit board maar je kunt het niet testen/ervaren omdat het te koud is..

ik weet niet hoe jij je materiaal nu voor elkaar hebt maar ik kon vroeger niet nachtvissen omdat ik geen geld had voor een tent.. ik kreeg 10 gulden zakgeld en daar kon ik net een beetje voer voor kopen om mee te vissen. en van mijn verjaardags geld kon ik dan grote dingen aanschaffen..
nu ben jij al wat ouder en hebt misschien wat meer te besteden.. maar jij bent nog maar een beginner. pak het dan niet te groot aan.. zorg dat je je materiaal in orde hebt om dagjes te vissen en als dat heel goed bevalt kun je altijd nog een stretcher en tent kopen.. begin gewoon klein want zometeen bevalt het niet dan heb je voor een kapitaal aan materiaal staan waar je niets meer mee doet. en dat geld zie je nooit meer terug..

ik heb er 12 jaar over gedaan om mijn materiaal op het huidige niveau te krijgen wat ik nu heb. dus bekijk het gewoon rustig en doe rustig je ervaringen op.. die 30, 40, en 50 ponders komen vanzelf wel wanneer je er aan toe bent.

Gr. Remko
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

27-12-2005 16:56

ik denk dat het niet uitmaakt
je moet gewoon vangen als je sNachts kan zou ik snachts gaan.

je leert door te doen
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

27-12-2005 17:37

Ik denk eerst wat dagsessies, om nou gelijk te zeggen: vissen lijkt me wel leuk, hop sounderbox, hop tent op dit en dat lijkt me niet. In de nacht is alles anders en zou ik eerst gewoon overdag vissen en het onder de knie krijgen i.p.v gelijk de nacht in.

Rik
CarpAngler
CarpHunter
CarpFighter
CarpCatcher
Carpreleaser
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

27-12-2005 18:27

ik heb vissen geleerd in mijn eerste jaar meteen nachten (bedankt pa en opa's!) wel heb ik eerst vooral dagjes gevist maar op mijn water is overdag vangen niet makkelijk dat was mischien niet zo n goede keus
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

28-12-2005 02:55

Hans Hendriks schreef:Als je overstapt naar karpervissen is het dan verstandig om eerst een jaar alleen dagsessies te doen en aan te kijken of het je bevalt.... of is het nachtvissen{meerdaagse sessies} ZO interessant,qua vangsten, dat je beter meteen kan beginnen in een tent en dus te overnachten.....???

Ik ben de ervaren vissers weer zeer erkentelijk...!!! :D :lol: :o :roll:


Beste Hans,
mijn inziens denk je er nu al te veel over na,ik zou zeggen pak je spullen en ga lekker vissen want het denken komt later wanneer je aan de waterkant zit vanzelf.
Misschien niet tijdens je eerste sessie maar het lijkt mijn hoe meer/langer je vist/aan het water zit,hoe meer je erover naar gaat denken.

Verders iedereen die eerder al schreef dat je eerst beter dagsessie's kunt gaan maken,dat je zo leert hoe en wat,oefenen/ervaring opdoen enz...daar ben ik het helemaal mee eens,want een dag of nacht sessie is immers een wereld van verschil.
Is het niks voor je(het moet natuurlijk ook mogelijk zijn) om eerst wat gezamelijke sessie's te houden met iemand die al wat langer zowel overdag als in de nacht vist ?,die je de kneepjes van het vak leert laat maar zeggen.
Misschien bevalt het je wel,misschien niet maar je leert er wel van om er vervolgens later je eigen visie op te krijgen.

Over de aasperiode's:dat is toch echt iets wat je zelf moet uitvogelen denk ik.
Daar ook dat een wereld van verschil is/kan zijn.
Per water verschillend,op het een kun je overdag super vangen,op een ander vang je s'nachts de sterren van de hemel.
En dan heb je natuurlijk ook nog wateren waar je totaal geen beeld van kan krijgen,de eene keer vang je overdag goed terwijl je in de nacht geen stootje krijgt en de volgende dag is het weer precies andersom.

En als je net begint zoek de makkelijke waters met voldoende karpers, want als je vanaf het begin af aan al begint te blanken is de lol er zo weer vanaf.


Wat als(bv)nu je eerste sessie een super sessie is en je 10 daaropvolgende sessie's geen piep meer krijgt of als je de eerste keer meteen een 30+'er vangt?,ook dan kan de lol er snel af zijn.

Mvg...