Oostenwind slecht ????


Plaats reactie
Rene Wijnen
Berichten: 2
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00
Locatie: Well

12-10-2002 15:58

Ben van mening dat Oostenwind slecht is voor het vangen van karpers. We hebben namelijk afgelopen nacht gevist, en er was helemaal geen activiteit te bespeuren. Terwijl vorige week op dezelefde plek met westenwind er wel genoeg activiteit was (3 karpers en diverse windes). Het voorvoeren was in beide keren hetzelfde!! Dus de windrichting is wel degelijk van invloed op onze vriend de karper.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

12-10-2002 16:27

Voor ons geld hetzelfde. Voor 2 week terug redelijk gevangen en afgelopen nacht met een koude oostenwind helemaal niks.

Het kan zijn dat de karper door deze oostenwind andere gedeeltes van het water opzoekt of al helemaal vanslag is door het koude weer. In dat geval liggen ze passief in het water.

Het was overigens knap fris vannacht.!!
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2002 16:27

Hoi Rene,

Van één sessie blanken kun je nog geen conclusies trekken. Ik had in september voortdurend oostenwind in Frankrijk en heb toch redelijk gevangen.

Wat is er nu aan de hand. Op dit moment is de temperatuur plotseling in elkaar geklapt door een oostenwind die koude lucht aanvoert over land. De goede vangsten van daarvoor, die samenhingen met het warme nazomer weer, vallen door deze temperatuurverlaging bij mij ook ineens helemaal stil. Dit gebeurd wel meer in de herfst. Maar als we even wachten komt de zaak wel weer een beetje op gang. En als we geholpen worden door een zuidwestenwind die door de Noordzee opgewarmde lucht aanvoert, dan komt er nog een top tijd. Maar we gaan naar de winter toe, en dan wordt het toch altijd een beetje sukkelen.

Kortom, het is niet zo zeer die windrichting, maar vooral de temperatuur en de plotselinge verandering daarvan die de vangst beïnvloed. In deze tijd hangt kou nou eenmaal samen met oostenwind over land. Maar een noordwester kan hetzelfde doen als deze de kou uit de pool aanvoert.

Ik blijf dit weekend maar een keer thuis.

Vang ze, Kees
Cor Blokhof

12-10-2002 20:37

Hallo,

Bij mij is het nu ook opeens over

Heb nu al vier korte sessie's op rij geblankt terwijl ik de vorige tien korte sessie's twintig aanbeten heb gehad

En opeens was het over :sad:

Watertemperatuur is trouwens zeer snel van ongeveer 15 graden naar ongeveer 11 graden gedaald

Zal ook niet al te bevordelijk zijn
Maar ik hou gewoon vol en de vangsten komen wel weer terug

Gegroet,

Cor
mark hofman.

12-10-2002 20:44

bij ons staat de ooster al heel de week en er wordt bijna geen reed gevangen. als er vis wordt gevangen dan is het in de hoek waar de wind in staat.(vandeweek had ik nog 13 kilo schub)
de water temparatuur is drastisch gedaalt het is nu 8a9 graden.

met blankende groet,
(vandaag geblankt)
mark
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

12-10-2002 21:05

bij mij is het ook bijna helemaal stil gevallen wat vangsten betreft,

3 nachten op rij gevist, slechts 1 visje kunnen verschalken, de watertemp. is gedaald naar 11 graden op 3 m. diep,

bij deze watertemp. zijn nog zeer goede vangsten mogelijk maar dan moet wel het weer omslaan, liefst in die zwoele en natte zuidwester(storm)wind,

aanstaande maandag en dinsdag ziet het er goed uit(knmi) maar daarna gaat de wind weer dwarrelen,

met hoop op beter
matje
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

12-10-2002 23:54

Ik geloof er niet in dat de karper niet of slecht aast met oosten wind.
Gisternacht hadden we nog een schub gevangen en iets verder op werd ook gevangen.

Met vriendelijke groet Danny
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

13-10-2002 14:57

Mijn opa sprak bij Oostenwind vroeger altijd van bovenwind. En bij bovenwind werd er in principe niet gevist want dan werd er slecht gevangen. Er waren echter twee uitzonderingen 1: roofvis werd wel gevangen met een bovenwind en 2: als de bovenwind lang aanhield en er enkele weken een stabiele weersgesteld door ontstond werd er ook gevangen.
Mijn ervaringen zijn redelijk identiek.

Kees,
jij zegt dat het m.n. door wat grotere temepratuurs schommelingen kan komen dat vis niet aast. Dat denk ik ook, maar ik heb ook de indruk dat luchtdruk een belangrijke factor is. Lage druk geeft meer aambeten dan hoge druk is mijn ervaring.


groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-10-2002 16:26

het was dit weekend toch oosterwind?

zaterdagnacht was het vreselijk koud... desondanks kregen we met 2 man 11 runs op een nieuw water van 20ha... ik twijfel er dus maar aan

groeten, Frank
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-10-2002 16:26

Persoonlijk vis ik bij oosten wind in het najaar altijd in de hoek waar de wind net niet instaat. Hier koelt het water minder snel af en kan je dus nog steeds wel een "visje" vangen. Afgelopen donderdag nog een spiegel van 22.5. Vanochtend toch maar schuin op de wind gaan zitten (om die andere plaats niet kapot te vissen) en het was inderdaad niks.

Luchtdruk hou ik inderdaad ook altijd in de gaten, mooi op weeronline.nl, daar staan ook de luchtdruk voorspellingen voor de komende 5 dagen. Zo heb ik dit jaar 90% van mijn vissen gevangen bij een luchtdruk lager of gelijk aan 1013 mbar en vaak op de momenten dat de luchtdruk in een dalende lijn zat. De blanks kwamen meestal bij een hogere luchtdruk of een luchtdruk die wel rond die 1013 hing, maar in een stijgende lijn was. Op deze site kijk ik ook vaak de vangsten van de afgelopen jaren na met de weertypes van die dag en de dagen ervoor. Dit kan mooi omdat er grafiekjes op staan van de afgelopen jaren. En dit theoretische speurwerk heeft me dit jaar geen windeieren gelegd!!

Als ik zo naar de weerkaarten voor de komende twee weken kijk krijgen we komende donderdag/vrijdag een lagedrukgebied over het land van rond de 1000 mbar en de week er op op dinsdag/woensdag komt er eidelijk ZW storm door een storing van 980 mbar met de druklijnen zeer dicht op elkaar.

Neem dus maar alvast wat vrije dagen op want het wordt vanaf de komende dagen vangen geblazen, dat is in mijn ogen een ding wat zeker is.

Al hoef ik er dit jaar nog maar 1 te vangen, dan ben ik tevreden. Dit is dan wel net die ene, waar ik het hele jaar al op aan het wachten ben.

mvg

Bart van den Hurk
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-10-2002 16:49

volgens mij hebben kees en bart gelijk de richting van de wind doet er volgens mij niet toe het doet er wel toe of de wind koude of warme lucht meevoert en omdat oosten (en norden) wind in dit jaargetijde vaak koude lucht aanvoert gaat de water tempratuur omlaag ik vis danvaak in de luwte waar de watertempratuur langzamer daalt

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-10-2002 17:07

Oei luchtdruk Henrie. Begin er niet aan. :smile:

Luchtdruk lijkt er toe te doen, maar hoe het precies werkt? Temperatuur is een duidelijke onafhankelijke variabele. Met luchtdruk veranderen er meer zaken mee. Ik heb er wat moeite mee en vermoed dat er een andere variabele onder ligt. Maar ik heb hier niet diep genoeg op gestudeerd om er iets zinnigs over te zeggen. In ieder geval, zoals Bart zegt, de naderende depressie met zuidwester kan nog voor leuke verassingen zorgen. Maar laat je visserij niet te veel door het weer beïnvloeden, want dan zit je net als ik dit weekend thuis. Mag ook wel eens, maar als ik naar buiten kijk krijg ik een beetje spijt. Er is altijd kans op die ene onverwachte vis.

Groeten, Kees
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-10-2002 03:23

De discussie luchtdruk hebben we al eerder op dit board besproken en zoals verwacht kwam er niet echt een duidelijke, eensgezinde conclusie naar voren.

De topic van deze discussie is of oostenwind positief of negatief is op de vangsten.

Ik denk dat dit absoluut afhankelijk is in welk jaargetijde je oostenwind hebt. Richting herfst, winter betekend dit koudere lucht, terwijl het voorjaar warmere, mildere temperaturen veroorzaakt.(zoals hierboven al meerdere keren beschreven).

Ook ik zat afgelopen ma/di nacht te vissen op een plek waar ik altijd instant vis en altijd gevangen heb.
ps. het betreft hier een plas waar je uitsluitend vanuit een boot kunt vissen/komen en waar dit ook eigenlijk niet helemaal is toegestaan.... :lol:

Mijn bootje lag in de luwte en met "guppie 2" de lijnen uitgevaren tegen "mijn" favoriete rietkraag die half op de wind stond. Helaas, 52 uur blanken met een strakke oostenwind. Watertemp. in 2 weken gekelderd met 9 graden.... tja!

Ook de koi's in de vijver waren niet vooruit te branden.... had eigenlijk niet anders verwacht.
Henrie gaf al aan dat zijn opa vertelde dat bij oostenwind de roofvis wel actiever werd... Ik heb zelden zo een spijt gehad dat ik geen spinhengeltje bij me had.....dus opa had gelijk!


Visvriendelijke groet, MB
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

14-10-2002 09:59

Michael en Kees,

Het gaat inderdaad over oostenwind en ik ken de discussie over de luchtdruk waar men er niet echt uitkomt. Waarom ik oostenwind en luchtdruk bij elkaar breng is het feit dat oostenwind hogeluchtdruk met zich mee brengt.
Zelf ben ik er ook nog niet helemaal uit hoor!
Afgelopen donderdag een blank op een plek waar ik normaal altijd vang. Nu zelfs geen brasem. Koud, hogeluchtdruk en oostenwind!
Ik blijf verder niet thuis voor `t weer want ik heb de handicap dat ik in principe alleen donderdag of vrijdagavond/nacht kan vissen. En die ene sessie per week laat ik me niet door het weer afnemen, tenzij er ijs ligt natuurlijk.

Groeten,

Henrie
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-10-2002 17:49

Beste Henrie,

die opa van jou had toch zeker ook wel tips over wakvissen met de strenge winters die ze toen hadden...

Ik houd mij aanbevolen.. :lol:

met wakvissende groet, MB
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

14-10-2002 19:05

het blijft toch een moeilijk verhaal,

de omgevingstemperatuur beinvloed de watertemp. wel, maar de watertemp. zal slechts heel langzaam dalen/stijgen, zal de karper hier echt zo van van slag raken?

hetzelfde met luchtdruk, wat is de impact van een dalende/stijgende luchtdruk, immers een karper hoeft maar een paar cm dieper/ondieper te zwemmen en er is een net zo groot drukverschil(waterdruk) vergelijkbaar met die luchtdrukverschillen,

wat wind betreft luidt het spreekwoord: schuim op de kant, is karper in de hand (ofzoiets), of dat altijd zo is dat karper de wind volgt weet ik niet,
maar ik vind het nooit verkeerd hoor dat windje op mijn eigen kant,

vergeet ook de lichtintensiteit niet, zeer belangrijk vooral in het winter-->voorjaar!

met winderige groet
matje
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-10-2002 02:34

beste Gerrit,

9 graden in 14 dagen langzaam........
Om dieper te zwemmen moet er wel water onder zitten..... op 2 meter diepte kunnen ze wel 6 meter diep willen maar dan wordt het graven....

met koude groet, MB

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michael Bouman op 2002-10-15 02:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

15-10-2002 08:14

Op een grote zandafgraving vis ik altijd op de kant met de wind & als de koppen er op staan is het feest; vrijdagnacht echter heb ik te lekker geslapen als jullie begrijpen wat ik bedoel....nada gevangen!

De watertemperatuur was er gedaald van 15 naar 11 graden! De karper is waarschijnlijk wat van slag geraakt, want het begon net weer te lopen........
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

15-10-2002 09:21

hoy,

ik denk dat het ook sterk afhankelijk is van het water waar je vist!
op het water waar ik regelmatig vis is absoluut niks te vangen met een wind uit het oosten!! maar daar is wel meer wat uit het oosten komt slecht!!!
op een ander water waar ik vis heb ik wel weer met oosten wind gevangen, dus ik denk dat het aan het water ligt!!
op de luchtdruk heb ik eigenlijk nog nooit gelet!

groeten rob
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

15-10-2002 09:56

Michael,

Het forum is te klein om al de verhalen die mijn opa destijds vertelde te vermelden.
Wakvissen werd inderdaad ook gedaan, maar alleen bij extreme winters. Hij viste veel in de Hollandse IJssel en dat is een getijdenrivier die alleen bij extreme winters dicht gaat. Zijn vissen was overigens altijd noodzaak want gevangen vis was een welkome aanvulling van het dagelijks eten.
Als je hedendaagse tips wilt over het wakvissen dan moet je bij Hans van Moorsel zijn. Die zit waarschijnlijk daar in finland nu al weer te wakvissen.
Voorlopig richt ik me op de komende donderdagavond, dan wordt er flink wind uit het zuidwesten met lage luchtdruk voorspeld.

groeten,

Henrie
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

15-10-2002 18:40

Nou Henry,

het valt nogal mee. Ik heb gisteren nog kunnen voeren zonder dat mijn boilies naar de overkant stuiterden. Mijn laatste twee sessies zijn wel uitgelopen op blanks maar zolang het water open blijft blijf ik het proberen. De watertemperatuur was gisteren nog 5 gr. en ook hier kampen wij al een hele tijd met een "noord oosten wind". De eerst sneeuw hebben we een week geleden al gehad en ook vandaag heeft het behoorlijk gesneeuwd maar met een temperatuur van enkele graden boven nul is dat een lekker zootje geworden. Nachtvorst hebben we al genoeg gehad maar nu met die depressie blijft de temperatuur dag en nacht zo ongeveer het zelfde.
Morgen toch maar weer voorzichtig wat gaan voeren en dan van het weekend proberen om een lekkere dikke winterkarper te vangen.

Met toch al wel een beetje bibberende groeten, :smile:

Hans
Veeckman Tim
Berichten: 60
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: gavere

15-10-2002 23:52

mja hier hoor je heel wat waarheden :smile:... naar mijn ervaring is ZW de beste windrichting ... lage druk beter dan hogedruk , volle maan niet aan te raden en je schepnet vergeten zeker niet! maar goed... wij vingen vrijdagnacht ook niks was nochtans de 4de voerweek.... de 3de week had ik 2 runs bij NW. tis wel een moeilijk water..; ben der nog niet helemaal uit...
ik denk dat veel afligt van water tot water... oppervlakte en diepte en dergelijke spelen vats een rol... het ene water koelt rapper af dan het andere omdat het bv een groter windveld heeft of omdat het minder diep is... enz..
ieder heeft zo zijn ervaringen maar... voor sommige vissoorten bestaan bepaalde regels.. er zijn altyd uitzonderingen op de regels... maar door de band kan men bepaalde wederkerige gebeurtenissen vaststellen...
doch ik denk echter dat ik de gouden regel van 4 hierboven vermeld heb... mijn insziens... kdenk dat velen zich hierbij aansluiten, ook degenen die dit hierboven al aanhaalden
met blankende groet
Tim
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

16-10-2002 10:49

Hans,
Je boft maar weer dat je nog kan karperen. Als hoewel baarzen boven een wak ook zijn charmes heeft. Wat dat betreft zou ik hier wel weer eens een keer een streng wintertje willen.

Tim, je somt zegoed op, vooral die 4e, dat schepnet. Dat is een belangrijke.
Dan kan je zelfs bij een blank door oostenwind altijd nog een beetje opscheppen.

Ik ging vanmorgen met tegenzin naar mijn werk, gunstige wind en gunstige luchtdruk vandaag. En dan moet je werken!

groeten,

Henrie
mark hofman.

17-10-2002 18:11

oosten wind is zeler niet de ideale wind in het najaar en winter die voert namelijk koude lucht. de watertemparatuur daalt dan drastisch en de vissen stoppen dan vaak ineens met azen.
gelukkig is de wind nu weer gedraagt maar ik ben gvd al heel de week ziek dus vissen in deze ideale omstandigheden is er weer niet bij(k+t zooi)

met duizenlende groet
mark
Plaats reactie