betaalwater geeft het voldoening


geeft betaalwater voldoening

nee absoluut niet
25
42%
ja
16
27%
weet niet
19
32%
 
Totaal aantal stemmen: 60
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

18-12-2005 15:42

betaalwater geeft het voldoening?
ik zou het misschien in het eerste opzicht wel doen en waarom?
je zit op een water betaald geld en je zit op een water waar dikke 30ers en 40ers zwemmen voor mij is dat nog ff dromen om zon vis te vangen dus in het eerste opzicht leek het mij wel wat.
totdat ik een verhaal in de karperwereld las over waar die vissen vandaan komen en dan krijg je er toch al een andere kijk op wat kies je zware gestolen vis of neem je genoegen met in mijn geval 24 pond?
Ik ga het dus niet doen een betaalwater ik wil geen visdieven steunen.
Maar waarom koop ik dan nog nash boilies die #####**** jat ook vissen.
dit is bedoelt om jullie reacties te zien en met elkaar te delen.
succes en denk goed na voor je op een betaalwater gaat vissen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-12-2005 15:55

Blijven we hier nu mee bezig?
:roll: :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-12-2005 16:07

Patrick,

Goed te lezen de betrokkenheid die je met ons deelt als nieuwkomer, of je reactie veel toevoegt zullen we moeten afwachten?

m.vr.gr.
Peter
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

18-12-2005 16:09

beste karpervisser,

sorry ik had beter moeten nadenken voordat ik dit plaatste ik zal proberen voortaan als ik wat bedenk goed nadenken of jullie daar wat aan hebben
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

18-12-2005 20:54

patrick,

wat ze bedoelen is:

dat er al 100 topics over zijn geweest.

ben ook benieuwd hoe lang het duurt voor hier een slotje opgaat ;-)
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

18-12-2005 22:20

Het blijft een onderwerp dat de gemoederen bezig blijft houden. Ik denk alleen wel dat, na een topic of 50, alle voors en tegens zo onderhand wel besproken zijn. Als nieuwkomer op de stek kon Patrick dit natuurlijk niet weten. Om alsnog een antwoord te geven op de vraag: mij geeft een betaalwater totaal GEEN voldoening. Laat mij de biggen zelf maar opsporen en vangen. En of ze nu 15 pond, of 15 kilo zijn, het zal me een zorg zijn.
peter andrae

19-12-2005 01:14

Patrick je hoeft niet naar een betaalkut voor grote vissen hoor,je kan ook gewoon op water gaan vissen waar die gewichten die jij noemt wel rondzwemmen dan gaat je pb van 24 pond heus wel omhoog,je bent 15 tijd zat nog :wink:.


Er lopen al topics over betaalwater als je die nou heel goed doorleest dan weet je al een beetje dat het niet pluis is dus jong doe het niet wees wijs draai je om en spuug op de grond en daarna loop je weg.



Meer zeg ik er niet over er lopen al zat betaaltopics.


Mvg peter.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-12-2005 20:17

Er is al veel geschreven over betaalwateren. Hier op het board en dus ook in de rotary. Waarbij ik de laatste bijdrage van Lukas een zeer helder betoog vind. Duidelijk is dus dat er nogal wat verschillen kunnen zijn. Om het even erg zwartwit te formuleren: enerzijds de putjes met gejatte 30ers en 40ers, volgestouwd met vis. Zonder enig besef van waterbeheer en de draagkracht van een water voor zoveel vis. Anderzijds de goed beheerde wateren met originele bestand, goed beheer enz. enz.

Dan de vraag of het voldoening zou geven op een betaalwater een mooie vis te vangen. Ik zie in de eerste plaats niet in waarom ik er zou gaan vissen. Op niet-betaalwateren kun je ook karper vangen. Als je snel een (dikke) vis wil vangen moet je naar zo'n jatgat gaan, maar dat zou mij dus geen voldoening geven. Als je daar bijvoorbeeld een karper van 30 pond vangt zou ik daar toch een naar gevoel bij hebben. Dat die vis weggekapt is uit een water waar sportvissers er met hart en ziel op viste speeld dan in je hoofd mee. Als je tenminste wat gevoel in je hebt. Een achterloze pondenjager zal er best tevreden mee zijn. Maar ik zou er niet echt blij van worden. Daarom ook dat ik nooit op een dergelijk water gaan vissen. Door de vraag naar dit soort ontwikkelingen niet te versterken voorkom je alleen maar dat het zich uit gaat breiden in de toekomst. Afin, ik kan wel een heel verhaal verder ophangen, maar nogmaals er is al veel zinnige taal geschreven over het begrip betaalwater. Het zou mij dus zeker geen voldoening geven. Heeft niet veel meer met karpervisserij te maken.
Richard Klinkenberg
Berichten: 299
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp, Nederland

19-12-2005 21:29

Ach tegenwoordig kun je vrijwel bij elk onderwerp wel zeggen dat dit al reeds besproken is, we raken gewoon een beetje uitgeouwehoerd met zijn allen.

Hoe dan ook, betaalwater gaf mij wel degelijk de voldoening in het verleden (gaan jullie me nu afmaken) maar zal me nu niet meer die voldoening geven als toen, zelf ben ik helemaal niet tegen een goed beheerd betaalwater hoewel je mij er niet meer zal zien.

Richard
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-12-2005 22:01

Hoe dan ook, betaalwater gaf mij wel degelijk de voldoening in het verleden (gaan jullie me nu afmaken) maar zal me nu niet meer die voldoening geven als toen, zelf ben ik helemaal niet tegen een goed beheerd betaalwater hoewel je mij er niet meer zal zien.

Richard[/quote]

Beste Richard,
Ben benieuwt waar die voldoening uit bestond, je bent niet tegen een goed
visstandbeheer van btw, waarom niet? Massale vissterfte wat de gevolgen van een dergelijk beleid kunnen zijn doet je niets, vreemd een dergelijk water kan ook nog jaren besmet blijven als het tegen zit.

Peter
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

20-12-2005 11:52

Rick slaat de spijker op zijn kop met het feit dat er een splitsing is onder de betaalwateren. Ik schrijf ook mee in de rotary deze maand en mijn bijdrage komt er binnenkort op. Voldoening uit betaalwateren? De eerste keer, of paar keer, frankrijk (dus zolang je nog afhankelijk bent van niet-vissers voor vervoer e.d.) heb ik er wel voldoening uit gehaald. Mijn eerste 3 dertigers komen van dergelijke wateren, en ze gaven wel zeker voldoening. Maar een dertiger van openbaar water gaaft gewoon nog meer voldoening ben ik dit jaar achter gekomen. Zolang ik nog aangewezen ben op andere personen zal ik dus ook voor een btw kiezen. Maar ik zie dit als vakantie en niet als b.v. een sessie op mijn thuiswater...
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

20-12-2005 21:05

Is het niet zo dat als je een beetje je huiswerk doet dat je er voor zorgen kan dat je niet in een "jatgat" zit te vissen?
Ik denk dat dit wel kan en een aantal van jullie ook zo te lezen en heb dus ook voor volgend jaar 5 dagen geboekt bij een water wat via foto's de vis die er zwemt van kleins af aan heeft gevolgd!!
Door de mensen daar zelf opgekweekt dus!!
Geen masale sterfte door een zieke overgeplaatste vis.
De man waar ik geboekt heb heeft mij ook verteld dat ik niet moet rekenen op de ene run na de andere, het bestand zou goed zijn dus.
Dit jaar heb ik niet kunnen vissen in frankrijk omdat de nachtvisstekken allemaal bezet waren op het water wat ik had uitgekozen.
Kan je zeggen, je hebt je huiswerk niet goed gedaan.
Nou dat had ik wel denk ik, alles bij me maar niemand die mij heeft verteld dat er maar zo weinig plaats was op de nachtviszone's en dat het zo druk zou zijn.
Dit overkomt mij niet nog een keer!!!
Ik heb geen mogelijkheid om uit te wijken omdat ik geen rijbewijs heb.
Ik ga dus naar een betaalwater nu om er voor te zorgen dat ik de zeer beperkte tijd die ik per jaar kan vissen in frankrijk ook echt kan benutten.
En natuurlijk geeft een gevangen 30er op een "gewoon water" meer voldoening, maar kans maken om een paar dagen mooie grote vissen te vangen klinkt mij niet gek in de oren.
Lekker niet praten over betaaltopics is struisvogelpolitiek, het is er en het gaat nooit meer weg!!
Er zijn wel meer dingen waar oeverloos over geschreven wordt...
Ik denk dat in de toekomst dit de enige manier van vissen gaat worden.
Begrijp me niet verkeerd want ik hoop het niet, ben er wel bang voor.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2005 21:43

Sorry Marc, jouw een na onderste regel zal gelukkig nooit waar worden. In ons land al helemaal niet omdat, op wat uitzonderingen na, veruit de meeste viswateren in handen zijn van HSV-en en federaties, ook zullen rivieren nooit geen BTW putjes worden.
Maar dat geldt ook voor Frankrijk, de huidige ca. 525 BTW putjes/putten zijn nog geen 1% van al het Franse oppervlakte water. De Franse HSV-en (rond de 3000 !!!) en federaties zullen het door hen gehuurde water heus niet uit handen geven...Geldt evenzo voor de Franse rivieren. Wie denkt dat de 3 miljoen Franse vissers, die aangesloten zijn bij de Franse HSV-en/federaties wel bereid zullen zijn om ook tenminste 200 Euro voor één week vissen te gaan betalen heeft het faliekant mis, oftewel ook in Frankrijk zullen openbare wateren ook in de toekomst VERUIT in de meerderheid blijven, zowel wat aantal betreft en al helemaal wat oppervlakte betreft.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2005 21:45

Stefan, wil jij dan de 'spitsing' van alle ca. 525 BTW in Frankrijk even aangeven s.v.p.
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

21-12-2005 08:10

Aart, even een fantasie van mij, ik ben bang dat de dierenbescherming ,groenen, moraalridders het in de toekomst gaan winnen van de vissers.
Tegen die tijd zal het vissen alleen nog op betaalwateren kunnen of zelfs dat niet meer.
Maar dat is een gedachten en niet een vast staand feit natuurlijk.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-12-2005 08:34

ik had een droom.

Zie de oude doos op:

http://www.karperstudiegroep.nl/

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

21-12-2005 08:36

Aart, ik heb hem helemaal uitgeschreven in de rotary. Zal hem even kort aangeven.

Ene kant de wateren met een slecht beheer: gejatte vis, overbezet, zolang de visser en dus de portemonnee van de eigenaar maar happy is.

Aan de andere kant (waarschijnlijk zijn deze wateren helaas sporadisch) de wateren waar wel een goed beheer op nagehouden wordt, en waar je ook echt aan het werk moet voor je visje. Winst is leuk, maar niet ten koste van alles.

Stefan
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-12-2005 08:46

Betaalwateren in de toekomst de enige manier van vissen? Al zou het een misdrijf worden, ik zou niet van de rivier af kunnen blijven. En ze zouden me er ook niet vinden trouwens!

Betaalwater zou me nooit voldoening kunnen geven. Zie er absoluut geen enkele uitdaging in, maar dat heb ik ook met die druk beviste pispotputjes vol afgelebberde talloze malen gevangen karpers.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-12-2005 09:36

Even kijken hoor:

Ik heb geen tijd, dus ik ga naar een btw om grote vissen te vangen.

Dan geeft zo'n vis zeker een voldoening


Ik heb geen tijd dus ik ga naar openbaar water en stel mijn doelstelling bij. Bijv. incalculeren dat je nix vangt (komt voor he) of kleintjes tellen ook.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-12-2005 14:02

Klaas,

Voldoening is iets heel persoonlijks, dat weet ik. Vroeger gaf een 12 pondertje uit een slootje mij erg veel voldoening. Nu alleen een dertigplusser? Nee hoor, als ik op de rivier een karper vang, heb ik daar sowieso al voldoening van.

Ik kan me zelfs voorstellen dat er mensen zijn die voldoening hebben aan het vangen van een karper in een volgeplempt BTW (waarom moet ik toch steeds aan de belastingdienst denken?). Het is maar net wat je uitdaging is! Ook ik heb ooit eens (in '98) een targetvis bejaagd en gevangen. Deze vis was toen 38,5 pond en nu zelfs 46 pond. Ik zou er nu echter geen zin meer in hebben om daar nog een seizoen aan te gaan verspillen, euhhh besteden.

Laat een veertiger nog maar een droom zijn die ik op de rivier ooit zal verwezenlijken, dat staat vast voor mij!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

21-12-2005 14:48

Beste Kees,

Voldoening gaat voor een aantal onder ons veel verder dan grote of kleine karper vangen. Op een stuk kanaal waar normaal gesproken in het voorjaar geen karper te vangen is maar ligt aan een bosrand waar je s’nacht uilen op een paal ziet zitten en de nachtegaal je uit je slaap houd, geef mij een voldoening dat wil je niet weten. Zie je dan om 6 uur de zon opkomen aan de horizon, is het een vermoeide nacht geweest maar een ervaring die je niet snel vergeet, visvangen is dan totaal niet belangrijk voor mij. Vertoon je tunnel gedrag dat veel karpervissers hebben is dat voor hen de rede is om er mee te stoppen of uitwijken naar btw.
Hoeveel gefrustreerde karpervissers ik al uit Frankrijk terug heb zien komen, het geen week uithouden om dat het tegen zit dat wil je niet weten. Zie het als een week hardwerken maar toch oog houden voor de kleine dingen die doorslaggevend zijn om de trip te doen slagen, met of zonder grote karper. Wat is voor hen het alternatief ……. :oops:

m.vr.gr.
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-12-2005 20:17

Mark, gelukkig klopt jouw fantasie niet en zal die ook niet gaan kloppen.
Enige jaren geleden heeft de DB alle gemeenten in Nederland benaderd en geprobeerd het vissen door kinderen in gemeentewateren verboden te krijgen. Tevens heeft de DB en aanhang enige kinderviswedstrijden verstoort. Zelfs Beet heeft een kinderviswedstrijd destijds afgelast daar de DB dreigde die ook te verstoren.
Dit heeft allemaal niets uitgehaald en momenteel is zelfs de DB van mening dat het niet haalbaar is om gedaan te krijgen dat kinderen niet meer gaan vissen!!! Hun strategie was destijds duidelijk, proberen te voorkomen dat kinderen nog gaan vissen, dan zou op termijn de sportvisserij vanzelf ten onder gaan.
In Nederland vist ruim 10% van de totale bevolking boven de 15 jaar wel eens. Het aantal kinderen dat vist is gestaag toegenomen, is momenteel ca. 500.000 en neemt nog steeds toe.
Op de Scandinavische landen na zijn er in geen enkel West-Europees % gezien t.o.v de totale bevolking zoveel vissers dan in Nederland (Ook niet in Engeland, als je dat mocht denken...).
Met vanaf 1-1 a.s. één grote belangenbehartiger als Sportvisserij Nederland zal de politiek etc. nog veel meer dan tot nu toe overduidelijk met de 'sportvissers geluiden' te maken krijgen.
Stefan, ik zie nog steeds geen splitsingen, alleen maar een veronderstelling...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-12-2005 20:28

Beste Peter,

Ik denk dat we qua beleving van de visserij, het viswater en de natuur eromheen niet veel van idee verschillen. Het is daarom vooral dat ik de Lek bevis, want voor de karpervangsten aleen hoef je het niet te doen. De rust, ruimte, natuur en de sterke rivierkarpers, alsmede de hoge moeilijkheidsgraad zijn voor mij de broodnodige factoren om voldoening te hebben. En na een nacht blanken de zon boven het dampende water te zien opkomen is inderdaad meestal al voldoende.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

22-12-2005 12:07

Aart, het is goed te horen dat dit nooit zal gebeuren.
Het is ook maar goed dat niet iedere fantasie die ik heb uitkomt want dan krijg ik ruzie met mijn vrouw.......lol, maar dit heeft niets met dit topic te maken.
Terug naar de voldoening,
op mijn thuiswater(de lage vaart in almere) vang je gemiddeld karpers rond de 12 pond met een enkele uitschieter richting de 20.
Deze vissen geven mij enorm veel voldoening al moet ik zeggen dat een 30er wel eens welkom zou zijn.
En gelukkig is de kans normaal gesproken best groot dat je elke keer een karper vangt.
Dit jaar niet maar een slechter jaar heb ik dan ook nooit gehad.
De natuur geeft mij misschien nog wel meer voldoening, de ijsvogeltjes en de bever die in de buurt van mijn stekje huizen zijn een onuitputbare bron van plezier.
Toch moet ik zeggen dat de zekerheid van een stekje en de veiligheid van een betaalwater me trekken.
Het word de eerste keer en of het voldoening zal geven kan alleen de toekomst uitwijzen.
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

22-12-2005 18:01

Aart,

natuurlijk is het een ding dat je nooit zeker kunt weten. Maar ik heb als voorbereiding op de rotary wat discussies over betaalwateren terug gelezen. En dan zie je heel duidelijk dat erg veel mensen niet tegen een betaalwater zijn, mits deze goed beheerd worden. hieruit heb ik die splitsing opgemaakt met aan de ene kant de slecht beheerde pretputjes en aan de andere kant de wateren waar wel een goed beheer plaatsvindt. Je kunt dit helaas niet aan het water zien... En als je de discussies terug leest zul je zelf deze tweedeling ook wel terugzien neem ik aan. Het is dus geen vaststaand feit, maar gebaseerd op hoe de meeste mensen het begrip betaalwater zien.

Sterker nog, je hebt die splitsing zoals ik het noem zelf ook al eens aangegeven in je gastbijdrage op de rotary 2.5:

Quote Aart Lokhorst:

BETAALWATEREN (vnl. Frankrijk):
Nogmaals, voor alle duidelijkheid: tegen degene die een water bezit (of pacht) en hierin een verantwoord (t.o.v. de draagkracht van dit water) aantal kweekkarpertjes uitzet, deze ‘groot’ laat worden en dan vissers tegen betaling op dit water (meestal incl. wat sanitaire voorzieningen) laat vissen heb ik niets op tegen.

In de meeste gevallen is de praktijk echter duidelijk anders, betaalwateren zijn voor vissers alleen maar interessant als men waar voor zijn geld krijgt. Er moet dus gevangen worden (en liefst ook nog wat grotere vissen) nietwaar?



Stefan Gooijert