Betekend dit het einde?????????


Plaats reactie
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

10-12-2005 12:10

Beste medeboarders,

ik ben al een tijdje niet meer op het board geweest omdat ik de laatste tijd weinig bezig ben geweest met vissen.. Maar nu zit er toch een vraag al een tijdje in mijn hoofd rond te spoken..

Ik zal het hele verhaal ff uitleggen..
Sinds het voorjaar is mijn thuiswater nou niet meer echt een water met bepaald grote vissen (de topvissen zijn dood gegaan) de meeste vissers stopte er ook mee om naar het water te rijden, want voor een paar 20 ponders ga je geen 30 km rijden.. Er word dus al vanaf mei heel weinig gevist en al helemaal als ik kijk naar vorig jaar.. We hadden toen nachten met 10 a 15 man en het water lag weer vol met lekkere dingen voor de karpers.. En vooral in het najaar gingen de nodige kilo's bolle het water in van menig vissers.. Soms wel meer als 5 kilo en dan laat ik de mais en dergelijken nog achterwegen.. Maar nu komt dus mijn grote zorg.. De vissen konden deze voeding goed gebruiken om een dikke vetlaag aan te brengen voor de winter waar ze dan op konden leven.. Maar dit jaar heeft er echt letterlijk niemand gevoerd en zelfs niet gevist op het water vanaf mei.. De vissen lopen nu dus werkelijk veel eten mis en ik ben bang dat dit gevolgen kan hebben voor volgend jaar.. Er is namelijk niet echt veel natuurlijk aas voor de karpers want daar zitten er gewoon teveel voor..
Ik denk dat de meeste mij verhaal wel begrijpen en mss ook wel de vraag kunnen bedenken..

Overleven de vissen deze winter wel tot volgend jaar nu ze zo weinig voedsel konden opslaan..

Of maak ik me nu om iets zorgen wat niet nodig is?

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

10-12-2005 12:42

Hoe groot is het water, en hoe groot is het bestand? (ongeveer)

Mvg
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-12-2005 12:49

Totaal onbelangrijk om dat te weten, veel belangrijker is het om te weten of er voldoende natuurlijk voedsel in het water aanwezig is.
Het zou een zeer slechte zaak zijn dat de karper op water zwemt waar de visser in de voedselvoorraad moet voorzien.
Dit zijn de zgn hongerputjes.

Geen dertig kilometer willen rijden voor een paar 20 ponders tsja dat is de verschuiving in de hedendaagse beleving van het vissen.
De kilo,s bepalen de populariteit van een water, ik ben blij dat ik op water mag vissen waar een paar 20 ponders per sessie een geweldig resutaat zou zijn, maar het is wel zo dat de kans om zwaarder te vangen ook aanwezig is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

10-12-2005 13:03

Sorry Douwe, vergeef me he? maar je heb wel gelijk :wink:
Vissen is gezond!
qerel henny

10-12-2005 16:27

Ik weet welk water Robert bedoeld en het is zeker waar dat er vroeger veel gevist werd en nu nauwelijks meer.

Voor het bestand karpers die eerst gewend waren hun voedsel gemakkelijk te verkrijgen met de nodige extra`s aan eiwitten, vetten enz
zal het wellicht even wennen zijn.

Ik denk echter niet dat je bang hoeft te zijn dat ze het niet trekken in de winter. Dat lijkt me haast onmogelijk gezien het bestand en de grootte van het water plus het natuurlijke voedsel.
Ben eerder bang voor weer zo`n grote sterfte op het water in het voorjaar.
jacco noordermeer

10-12-2005 16:44

dit is hier in de buurt ook gebeurt op een putje
niet dat de top vissen dood zijn gegaan maar omdat je er gewoonweg bijna niet meer kan vissen

vroeger viste ja al snel met 4 of 6 man in het weekeind

nu hooguit 1 per weekeind

ik kan nu niet zeggen dat de vis er onder geleden heeft eerder integendeel
de top is zelfs gegroeid
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

10-12-2005 17:49

De vissen komen tot rust en de natuurlijke evenwicht zorgt er wel voor dat alles in leven blijft, op natuurlijke sterftes na dan. De vissen zijn echt niet afhankelijk van het voer van de vissers. Hoe zal het dan zijn op wateren waar nooit of heel weinig gevist word?
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

10-12-2005 17:50

Natuurlijk voedsel is er wel te vinden maar ik denk veel ste weinig voor al die karpers die er zwemmen en er zitten toch een aantal vreetzakken tussen.. Maar wat mij juist was opgevallen was dat de karpers in de zomer al soms 2 a 3 kilo ligter waren als normaal.. Ik heb dit jaar namelijk een paar vissen gedubbeld die ik met de drukte had gevangen en in de zomer toen er niemand meer viste.. Soms was het 3kilo bij bepaalde vissen die normaal dik in de 25 zaten en nu laag in de 20.. En daarom maak ik me toch wel een beetje zorgen omdat ze al op een veel lager gewicht zaten als normaal..

Qerel ben jij wel eens op mijn thuiswater geweest? zoja hoe lang geleden want de laatste jaren is er best wel een hoop veranderd..

Ik denk zelf dat ik er weinig aan kan doen maar ik ben er liever op voorbereid dan dat ik het volgend moet zien gebeuren zonder er iets vanaf geweten of door gehad te hebben..

Lukas, bij wateren waar bijna nooit of nog nooi is gevist zijn de vissen het gewend om geen extra grote hoeveelheden voedsel aangeoden te krijgen.. Het water waar ik het over heb daar werd al bijna 6 jaar dik gevoerd dus het was een gewoonte voor die vissen..

Ik ving ook veel meer vissen als de andere 3 jaren hier voorheen, ik voerde 2 dagen en had dik veel vis op me stekkie wat normaal niet zo was..

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
qerel henny

10-12-2005 19:17

@ Robert.

ik heb er best vaak gevist maar niet altijd hetzelfde.
Vijf of zes jaar geleden heeft een maat van mij er 6 gevangen en allemaal boven de 26 pond tot 32 pond. Ze zaten er!!!

Nu ben ik er al een jaar niet meer geweest. Tussendoor nog veel gevist en veel geblankt met soms hier en daar een mooie karper van vaak al gauw 25 pond en hoger. Maar nooit meer dan 1 per dag/nacht.

Toen je nog op de KV op karper mocht vissen ving ik er daar meer!
Achterin bij de lelies hebben we er wat gevangen.
Op de GV zitten wel grotere maar is veel moeilijker. En ik heb juist het idee dat er niet meer veel zit op de GV....

Maar jij zal het wel weten aangezien het jouw thuiswater is. Meestal zocht ik ze op en voerde dan links en rechts op strategische plekken zodat ze er langs MOESTEN komen. Dat ging vaak beter dan zomaar ergens gaan voeren en omdat het zo`n lange 'sloot' is, werktte dat wel.

Heb je er pas geleden nog gevist/gevangen?
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

10-12-2005 20:02

waarom ga je zelf er dan niet zitten asl je weet dat er niet word gevist.
ze moeten toch eten ,en dan kan het er wel is storm gaan lopen met
de vangst.
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

10-12-2005 20:12

dennis van selst schreef:waarom ga je zelf er dan niet zitten asl je weet dat er niet word gevist.
ze moeten toch eten ,en dan kan het er wel is storm gaan lopen met
de vangst.


hahaha!!! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

10-12-2005 20:28

Dennis,

daar heb ik verschillende redene voor waarom ik er nog zo weinig zit.. Ik zal er een paar voor je opnoemen:

1- Nu heb kouder word kruip ik op het moment liever bij me vriendin in bed dan in een koude slaapzak :wink:

2- Nu ik weer naar school moet en 1 dag in het weekend werk blijft er nog 1 dag/nacht over en je raad het wel meestal ga ik nu met die kou naar me vriendin..

3- Heb mij visspullen opgeruimd om mijn jaarlijkse winterstop te houden..

4-Heb momenteel veel aan me hoofd met schoolwerk (net een nieuwe mbo SPW opleiding dus is ff wennen en veel leren)..

5- Ik heb bijna alle topvissen te pakken op 1 na en dubbel topvissen al dus ben ik een beetje uitgekeken op dit water..

En zo kan ik nog wel ff door gaan..

Qerel,

op de kv vang je inderdaad veel meer maar daar zit ook redelijk veel karper voor zo klein watertje.. en ze weten nog niet wat een haak is :wink:

op de gv is het niet al te moeilijk als je maar vaak aan de waterkant ben (zoals ik) en ik heb er nachten gehad met 4 karpers waarvan 3 x 20+ en dat is me dit jaar nu al een paar keer gelukt.. Veel 25+ zwemt er niet meer namelijk..

Er zwemt op dit moment best een hoop van dat kleine spul rond vanaf 12 pond enzo en dan heel veel van die uitzet spiegels maar daar zijn er maar enkele van die door groeien.. Somige wel heel goed, kwamen op 5 pond en zijn nu 25 pond en hoe komt dit? door het vele voer wat er is gestrooit.. dus de uitzet karpers weten niet anders dan dat er zoveel voer ligt.. daarom denk ik zelf dat het toch goed fout kan gaan..

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

10-12-2005 20:32

beetje erg veel eigendunk! niet echt een duidelijk antwoord op je vraag!
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

10-12-2005 21:19

robert grootenboer schreef:
Lukas, bij wateren waar bijna nooit of nog nooi is gevist zijn de vissen het gewend om geen extra grote hoeveelheden voedsel aangeoden te krijgen.. Het water waar ik het over heb daar werd al bijna 6 jaar dik gevoerd dus het was een gewoonte voor die vissen..

mvg,

robert


Klopt, ben ik met je eens. Maar je vraag was: "betekend dit het einde??". En volgens mij betekend dit niet het einde. Wanneer er dan na verloop van tijd minder vissersvoer is te verkrijgen schakelen de vissen wel over op het natuurlijke voedsel aanbod. Is er dat niet al te veel dan passen ze hun gedrag er wel op aan. Wat ik eerder ook al zei, de natuur zorgt voor het natuurlijke evenwicht wat er voor zorgt dat alle vissen de winter overleven Alleen op een misschien iets andere manier dan toen er veel gevoerd werd.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

10-12-2005 23:00

En Robert,de karpers in die put eten nu ook bijna niks.Zwemmen kost energie en daarvoor hebben ze voedsel nodig!Dat is er nu zeker niet,dus zwemmen en azen ze bijna niet!
Dus maak je geen zorgen.De natuur regelt het zeker!!
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-12-2005 23:05

Robert, waarom zijn die grote vissen doodgegaan?
qerel henny

11-12-2005 12:37

vissen zijn doodgegaan door weer zo`n onverklaarbare sterfte.
en volgens mij zijn er ook vissen uit mee genomen en overgezet...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-12-2005 23:06

Q!erel of Henny (voornaam is mij niet duidelijk), die onverklaarbare sterfte kan evengoed veroorzaakt zijn door het vele onnatuurlijke voer wat er telkens ingesmeten is...!
qerel henny

12-12-2005 08:59

dat zou kunnen maar dan moet er echt veel ingesmeten zijn,
sommigen overdrijven het soms ook echt wel met al dat voer.

is dat vaker gebeurd dan Aart? En is dat bevestigd?
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

12-12-2005 20:42

j van der beek,

ff ten eerste dat heb ik dus echt totaal niet van mezelf.. ik heb gewoon netjes verteld waarom ik er op het moment erg weinig ben, maar op jou reageer ik niet meer als ik van die domme berichten krijg je kwam tevens ook met niet iets nieuws of nuttigs wat mij verder helpt met het probleem. Je had niet meer te melden als HAHAHAHA jou laat ik dus lekker verder lullen.. HAHAHAHAHAHAHA...

Nu weer even sirieus.

Aart,
we weten niet precies hoe het komt dat die grote vissen dood zijn gegaan maar we hebben wel zo onze vermoedes. Ze werden te vaak gevangen (de topvis wel 10 a 12 keer per jaar) en de andere topvissen waren al heel oud, ik kan je foto's laten zien en nog eentje stierf waarschijnlijk aan een ziekten. De vis had rode vlekken op zijn lichaam zo groot als voetballen.
Maar zoals u zegt kan het ook wel door het voer komen, denk maar aan voer dat niet goed is gekookt (tijgernoten en mais). Zo kan het volgens mij ook nog wel eens verkeerd aflopen met een vis.

Ik overdrijf echt niet dat er zo veel voer is ingegooid. Ik hield het namelijk zo beetje van iedereen bij omdat ik daar mij eigen voerstrategie op kon aanpassen. :roll:

Aaron,
daar heb je natuurlijk gelijk in dat ze nu niet meer bewegen en bijna niks hoeven te eten maar wat ik probeer duidelijk te maken is juist dat ze voor deze kou nog helemaal geen dikke vetlaag hebben kunnen aanbrengen voor deze winter.

Maar nu even alles kort samengevat:
De karpers gaan weer over op natuurlijk voedsel en moeder natuur regeld weer voor een goede evenwicht in het water. Ik hoef me dus nergens bang voor te maken. Ook al zouden er misschien wel wat vissen kunnen sterfen het grootste gedeelte overleeft het "makkelijk".

Ik denk dat we het hier dan het best bij kunne houden of er moeten nog mensen zijn met nuttige info..

En aart ik hoop van u ook nog een antwoord te krijgen.

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Plaats reactie