Modderbodem: liggen of trekken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

05-12-2005 17:17

Ik ga vissen op een modderbodem........ :D

Nu is mijn vraag moet ik de rig na het uitgooien laten liggen ( lood zit beetje in de modder)

Of moet ik stukje trekken/binnehalen totdat ik voel dat het lood verschuift? Trek je het lood hierdoor niet verder de modder in? :-?

Ik pas mijn rig wel aan, maar dit wil ik even weten.

Mvg
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

05-12-2005 18:48

Jesse ,

-De één laat liever zijn lood liggen om te voorkomen dat hij zijn haak niet in een blaadje trek of iets anders wat er op de bodem ligt (niet echt bevoorderend voor je inhaking :) maar lijkt me logisch :wink: )
-Ik doe liever een foampje op me haak zodat je onderlijn even (lees tot dat het foampje opgelost is) omhoog gaat staan door het drijvende vermogen dat 't foampje, als ik me lood voel neervallen geef ik altijd één klein tikje met de hengeltop omhoog om te zorgen dat me lood niet in de zit (zou je met je hengeltop opzij een tik geven dan zou je hem misschien wel in de blubber trekken , ligt natuurlijk ook aan de diepte enzz )
- Wat je ook kan doen is gewoon voor een lange (liefst soepelen) onderlijn kiezen (30 cm of misschien nog langer , wanneer nodig is)icm een licht loodgewicht, liefst 50 gram of lichter , maar ligt eraan hoe zacht je bodem is
Om dit uit te vinden moet je met een paar gewichten gaan gooie en misschien verschillende vormen en dan je lood gewoon laten zakken en hem dan uit de bodem trekken (hoe makkelijker je hem eruit krijg hoe beter natuurlijk ) en dan net zolang je gewicht veranderen tot dat je heel makkelijk je lood de bodem uit krijgt, als dit wat voor je is hoef je natuurlijk niet een lange onderlijn te gebruiken want dan zakt je onderlijn tog al niet of bijna niet de bodem in.
-Wat je ook kan doen is gewoon uitvaren , maar 't is maar wat je wil :wink:
Ik hoop dat ik je hier mee heb geholpem...

Gr Wouter
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

05-12-2005 19:00

Wat je kan doen is een pva wokkel aan je haak prikken,als je dan geworpen hebt en je trekt je rig+lood een stukje uit de modder,kan er geen vuil op je haak terrecht komen.
Doe het alleen wel snel voor dat de wokkel opgelost is.
Het mooie van dit is,dat je en geen vuil op je haak krijgt en je rig zal eerst gaan zweven tot dat de wokkel is opgelost,dus dan komt je haakaas op het modder/vuil gedeelte terrecht.

gr Danny
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

05-12-2005 19:37

ik gebruik op modderbodems meestal een steenlood. dit zakt door de lagere dichtheid minder ver weg. ook gebruik ik altijd een foampje.

ik laat mijn lood/steen altijd liggen. ondanks dat ik met redelijk korte onderlijnen vis(15 cm).

ik vertrouw erop dat het goed ligt omdat ik mijn lood minder hard laat neerkomen. door het lood aan een strakkelijn aftelaten zinken en de lijn zeker een minuut omhoog en onder spanning te laten. ik denk dat hierdoor het lood minder de bodem in zal zakken
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

05-12-2005 19:59

langwerpig loodje
Met gooien je worp remmen doormiddel van je vinger op je molenspoel
je hengel op dat moment van remmen halvere houden en dan als hij het wateroppervlakte raakt langzaam meegeven
wokkel doet de rest of 'plastic' pva zakje.
Langere onderlijn
Als de hotspots de zachtere bodem is. Vind die karper heus wel je onderlijn montage hoor :wink: Hij is dan niet anders gewent om zijn gekke balletjes uit die modder op te speuren..

Succes rudy
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

05-12-2005 20:41

Klinkt allemaal goed,

Mijn rig had ik al aangepast wou alleen even weten wat jullie hem laten liggen of ff een "rukje :wink:" eraan geven.

Ik dacht een wokkeltje maar dan gewoon laten liggen?

Mvg
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

05-12-2005 20:43

het vangt allebei

probeer een hengel wel en de ander niet. als je op een meer vangt moet je het ff laten weten
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

06-12-2005 07:42

Ja maar om dat te vergelijke moet je eigelijk op de zelfde diepte met het zelfde aas met de zelfde rig...

En ik was wel van plan ze op verschillende dieptes te liggen hier waar ik nu niet weet waar ze liggen precies...(diepere gedeeltes ja)

Maar tis wel een optie als ik ze gevonden heb!

Mvg
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-12-2005 08:53

Jesse,

Op een modderbodem vis ik het liefst met een rekker-rig en een wa lichter lood, want je lood zakt toch wel rustig de modder in...

Na het ingooien als het lood het water raakt hand op de spoel en de hengel voorzichtig naar achter halen, zo komt je miontage rustig op de bodem, daarna niks meer aan doen en wachten op die aanbeten.

P.s. Heb jij een vergunning voor de Braak...???
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

06-12-2005 09:28

Hoi jesse,
Je zou ook een helikopter systeem kunnen gebruiken.
Dan kan je de boel na het inwerpen gewoon laten liggen,en ben je er zeker van dat je rig niet in de prut vedwijnt.
Ik heb dit systeem vaak gebruikt bij ons in de buurt.
Waar wil je gaan vissen(stuur maar een PB)dan weet ik waar je het over hebt.
spreek je later.
Groetjes Erik
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-12-2005 09:36

Iedereen die met een wokkel vist en inwerpt.

Leuk detail is, dat bij inslag in het water je wokkel al van je haak is.

Dit is dus praktijk, kan je ook zelf uitproberen. Een boot is dan wel handig.

Je probleem Jesse:

Doordat je lood in de bodem verdwijnt heb je in principe minder loodgewicht nodig om te prikken.

Leuke anekdote wat het waard is moet jezelf maar kijken.

Al jaren beviste hij een bepaalde stek. Op een keer zat hij met een vis vast. Hij is de vis gaan halen. Terplekke zakte hij over zijn knieen in de bag.

Uiteraard bleef hij de stek gewoon bevissen. alleen de rig en lod enzo werd aangepast. Helaas bleven de aanbeten uit. Later weer "normaal" gevist. En weer gewoon beet.


MVG

Klaas
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

06-12-2005 09:50

even een reaktie op Klaas,
Ik deel die ervaring met de wokkels,maar na het lezen van een engels karperblad ben ik de wokkels gaan vastbinden met een stukeje pva op mn tube.
Stek je onderlijn en prik de haak in de wokkel.
En op deze simpele manier om de boel schoon en goed op de bodem te krijgen.

Verder gebruik ik op zachte bodems graag een soepele onderlijn.

groet Erik
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

06-12-2005 11:20

marijn ham schreef:Jesse,

Op een modderbodem vis ik het liefst met een rekker-rig en een wa lichter lood, want je lood zakt toch wel rustig de modder in...

Na het ingooien als het lood het water raakt hand op de spoel en de hengel voorzichtig naar achter halen, zo komt je miontage rustig op de bodem, daarna niks meer aan doen en wachten op die aanbeten.

P.s. Heb jij een vergunning voor de Braak...???


Lichter lood en rekker-rigs zijn niet de ideale combinatie. 8) Tenzij jij natuurlijk 110 gramn lood lichter lood vindt natuurlijk :wink:

Wel wakker blijven he.,...

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

06-12-2005 11:46

marijn ham schreef:P.s. Heb jij een vergunning voor de Braak...???


Nee, en ik ga er niet vissen ook :wink:

Wat is er dan Marijn?? :roll:
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

06-12-2005 12:14

Beste collega's...

Ik heb even zitten meelezen met de gegeven reacties, en nu valt mij op dat de meeste van jullie het hebben over de foam wokkels. De vraagstelling van Jesse was, "moet ik de rig na het uitgooien laten liggen of moet ik stukje trekken/binnehalen totdat ik voel dat het lood verschuift". Even een korte conclusie, de wokkel gebruikt men ter voorkoming dat de haak iets in zijn baan meeneemt en zodoende de beetregistratie terugbrengt tot zeer klein. Het heeft dus niets met de vraag van Jesse te maken.

Mijn antwoord zou zijn, gebruik voor het uitgooien gewoonweg langere onderlijnen, vaar je lijn uit doormiddel van een voerboot of rubberboot en ga na wat de dikte van de modder is. Zoek een wat harder stuk uit, gewoon even je wat beter voor bereiden op het stuk dat je wilt gaan bevissen. Ik heb namelijk zelf ervaren dat ik er dit jaar veel en echt veel meer vis mee heb gevangen dan voorheen. Het is maar een tip!

Succes...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-12-2005 12:25

Reneetje,

Ik ben wel wakker...
Als je ingooit zakt je lood verder de modder in dan dat je hem )zoals wij doen) uitvaart...
Als ik met 130 granm ga ingooien op een hele zachte bodem, dan ligt met lood en mijn rig gelijk diep in de zooi...

Door lichter lood te gebruiken, zakt je lood wel in de bodem (dus meer weerstand tijdens het prikken) maar zakt hij niet diep genoeg om alles onder de zooi te krijgen..

Op dat prutwatertje waar wij weleens hebben gevist in de winter, viste ik ook met 40 gram... want hij zakt namelijk erg ver in de blubber... dus genoeg weerstand.



Rene Berger schreef:
marijn ham schreef:Jesse,

Op een modderbodem vis ik het liefst met een rekker-rig en een wa lichter lood, want je lood zakt toch wel rustig de modder in...

Na het ingooien als het lood het water raakt hand op de spoel en de hengel voorzichtig naar achter halen, zo komt je miontage rustig op de bodem, daarna niks meer aan doen en wachten op die aanbeten.

P.s. Heb jij een vergunning voor de Braak...???


Lichter lood en rekker-rigs zijn niet de ideale combinatie. 8) Tenzij jij natuurlijk 110 gramn lood lichter lood vindt natuurlijk :wink:

Wel wakker blijven he.,...

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-12-2005 12:26

Jesse,

Je hebt jouw album onder je naam staan, je kan me veel vertellen...
Maar die vissen zijn toch echt van de Braak


Jesse Oud schreef:
marijn ham schreef:P.s. Heb jij een vergunning voor de Braak...???


Nee, en ik ga er niet vissen ook :wink:

Wat is er dan Marijn?? :roll:
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

06-12-2005 12:27

Marijn je krijgt PB
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

06-12-2005 16:17

Ruud Visser schreef:Als de hotspots de zachtere bodem is. Vind die karper heus wel je onderlijn montage hoor :wink: Hij is dan niet anders gewent om zijn gekke balletjes uit die modder op te speuren..


Soms moet er niet nagedacht worden waarom je ze vangt.. Gewoon vangen en niet nadenken. Ook meegemaakt bij een cultuurwater vlakbij mijn huis.. Overal niet dieper 50cm ( op enkele kuiltjes en dingetjes na :D ) Ik zomers erin ik moest harde plaatjes en die dingetjes zoeken haha. Ik ruim een meter door de bagger heen lopen/zwemmen 3/4uur lang. Mooie dingen gevonden zeker weten waar. Ik ving zeker vis op die harde plaatjes en dingetjes :wink: maar die grotere vissen bleven gewoon uit de modder komen....
Tis maar dat u het weet..

Groetjes
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

06-12-2005 16:32

marijn ham schreef:Reneetje,

Ik ben wel wakker...
Als je ingooit zakt je lood verder de modder in dan dat je hem )zoals wij doen) uitvaart...
Als ik met 130 granm ga ingooien op een hele zachte bodem, dan ligt met lood en mijn rig gelijk diep in de zooi...

Door lichter lood te gebruiken, zakt je lood wel in de bodem (dus meer weerstand tijdens het prikken) maar zakt hij niet diep genoeg om alles onder de zooi te krijgen..

Op dat prutwatertje waar wij weleens hebben gevist in de winter, viste ik ook met 40 gram... want hij zakt namelijk erg ver in de blubber... dus genoeg weerstand.



Rene Berger schreef:
marijn ham schreef:Jesse,

Op een modderbodem vis ik het liefst met een rekker-rig en een wa lichter lood, want je lood zakt toch wel rustig de modder in...

Na het ingooien als het lood het water raakt hand op de spoel en de hengel voorzichtig naar achter halen, zo komt je miontage rustig op de bodem, daarna niks meer aan doen en wachten op die aanbeten.

P.s. Heb jij een vergunning voor de Braak...???


Lichter lood en rekker-rigs zijn niet de ideale combinatie. 8) Tenzij jij natuurlijk 110 gramn lood lichter lood vindt natuurlijk :wink:

Wel wakker blijven he.,...

Mvgr. Rene Berger


Ja dat zal wel, maar toen viste je niet met een rekker-rig. :wink:

Nee licht lood en een rekker rig werken niet. :D

Mvgr. Rene
peter andrae

06-12-2005 16:35

Jesse tips zat zou ik zeggen wat ik nooit doe op wateren met een modderbodem is mijn lood verplaatsten is ook helemaal niet nodig als je ziet dat alles goed te water gaat.

Ik weet op welk water Ruud vist met deze tips ben je al een heel eind op weg das pas modderig :wink:.

mvg peter.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

06-12-2005 17:23

Rene,

Marijn bedoeld dat door de druk die erop je lood komt te staan.Omdat hij in de modderbodem ligt, zich min of meer vastzuigt. Waardoor je niet de 80gr druk krijgt op je onderlijn montage maar misschien wel het dubbele.
Alleen gaat dat niet op voor elk soort modderbodem. Je moet meer denken aan kleiachtige bodems. Niet de slikbaggertroep wat op veel cultuurwatertjes voorkomt. Dus een beetje dubieus antwoord Marijn... :wink:

Rudy
Plaats reactie