Eerst dagsessies of meteen de nacht in.....??


Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

05-12-2005 18:34

Als je overstapt naar karpervissen is het dan verstandig om eerst een jaar alleen dagsessies te doen en aan te kijken of het je bevalt.... of is het nachtvissen{meerdaagse sessies} ZO interessant,qua vangsten, dat je beter meteen kan beginnen in een tent en dus te overnachten.....???

Ik ben de ervaren vissers weer zeer erkentelijk...!!! :D :lol: :o :roll:
Laatst gewijzigd door Hans Hendriks op 12-12-2005 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

05-12-2005 18:48

Hans,

Probeer het anders eerst in de avonden en de vroege morgens. (de beste tijden op veel waters, niet allemaal overigens) Als je het bevalt probeer je gewoon een nachtje of meer.
En als je net begint zoek de makkelijke waters met voldoende karpers, want als je vanaf het begin af aan al begint te blanken is de lol er zo weer vanaf.

groet wim.
To The Boat!
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

05-12-2005 19:05

nou hans,
ik vis nu een jaar of 5 fanatiek op karper.
en de meeste vissen vang ik toch tussen 8 uur savonds en 8 uur smorgens dus als je echt vissen wil gaan vangen zal ik je aanraden om toch gelijk de nachten te pakken.

ik vis zelfs regelmatig door de weeks kom dan savonds aan en ga smorgens weer vroeg weg om dan te gaan werken.

daar wil ik mee zeggen dat ik dus liever de nachten vis dan de dagen
ik zeg niet dat je overdag niks kan vangen maar om heel eerlijk te zijn sta ik er altijd raar van te kijken als ik overdag een run krijg.

nou veel succes de aanhouder wint in dit spelletje !!!!!
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-12-2005 19:22

Aastijden verschillen per water!
groeten Henk
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

05-12-2005 19:31

Henk kan jij aangeven waaraan dat ligt?
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-12-2005 20:17

Hengeldruk,jaargetijde,voorkeur van de vis etc.
groeten Henk
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

05-12-2005 20:28

Hans,

Als je echt wil weten wat de aastijden van de karpers bij jou in de buurt zijn moet je 24 uur gaan zitten.
Een paar dagen daarna pak je nog een keer 24 uur en je vergelijkt het een met het ander en trek je conclusies.

Gr,
J.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

05-12-2005 20:46

OK.....bedankt voor de info.

Ga zo snel het weer het toelaat met m'n pluutje met overwrap uren maken!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

05-12-2005 23:40

Ik denk dat het merendeel van de boarders toch wel is begonnen met overdag vissen. Ik denk dat je overdag meer handigheidjes onder de knie krijgt doordat je kan zien wat je doet. Bijvoorbeeld met uitvaren, als je geen hand voor ogen ziet, door mist of geen lamp. En je hebt nog niet vaak je lijnen uitgevaren is dat best lastig denk ik.

Ook met het drillen van vissen, scheppen, wegen en het maken van foto's zou het in mijn ogen niet onverstandig zijn wanneer je dit eerst overdag even ''oefent''.

Verder maakt het niet zoveel uit. Zorg snachts voor vaste plekken van je spullen. Zodat je elke keer weet waar iets ligt. Ik heb sinds een jaar een hoofdlamp, eerder viste ik altijd zonder lamp.

Mja, succes ermee.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-12-2005 18:46

Begin niet met alleen in de nacht te vissen zonder iemand in de buurt die je kan helpen.
Er zijn zoveel dingen anders in het donker dan bij daglicht dat het verstandiger is om eerst eens bij daglicht te beginnen, daarna vanuit daglicht naar het donker toe en dan om een uur of één weer in te pakken, en dan eens vanuit het donker naar licht toe te vissen.
Zo leer je iets over de aastijden en je leert het inpakken en het opbouwen in het donker.

Dat laatste is erg gemakkelijk als je alleen maar in het donker kunt vissen 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

06-12-2005 19:35

Goeie tip!!!

Zo ga ik het aanpakken.....ik moet alleen nog een geschikt water en een goeie stek zien te vinden hier in de buurt.
Ik pieker me suf!!!! :roll: :o
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

06-12-2005 21:21

Volgens mij denk je er veel te veel over na, ga vissen, ontdek dingen, zo creeer je kennis en ervaring.

Gewoon op de eerste en beste put die je tegenkomt. Ook al is het een mini stadsvijver. Ook daar zwemt genoeg karper rond.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

07-12-2005 11:30

Ja ik weet het.....maar ben nogal een moeilijke op dat gebied, .....geen snelweg achter me .....geen uitlaatservice op m'n stek.....niet de hele buurt op m'n dak als je een visje vangt......ruimte voor me spullen en hond....etc.etc.

Life's a bitch :D
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

07-12-2005 14:46

Sorry hoor, maar als je dat nog niet gevonden hebt dan ben je volgens mij ook nog niet opzoek geweest. Je wilt me niet gaan vertellen dat dat moeilijke eisen zijn.

En, als je in een stadsvijver gaat vissen moet je niet zeuren als er af en toe een auto langs komt. Je moet het ergens leren en stadsvijvers zijn daar de aangewezen plek voor.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

07-12-2005 14:50

Je moet niet vergeten dat ik een tijdje op witvis en snoek{baars} gevist heb en dit toch vooral 's ochtends heel vroeg en in de avondschemering en heb op de voor mij bekende en geschikte stekken weinig tot geen actie van karpers gezien,vandaar mijn probleem!Ik zal nieuwe stekken moeten "aanboren" en dat zal niet meevallen.....

Groet Hans :wink:
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

07-12-2005 14:56

Op wat voor wateren heb je gevist? En er zijn genoeg wateren waar de karper zich nauwelijks laat zien. Ga het er gewoon eens proberen.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

07-12-2005 15:14

Van de Rijn tot trekvaarten tot zandafgravingen ..... maar misschien moet ik me qua karper eerst concentreren op de Bosbaan in A'dam.....het schijnt een Peppie en Kokkie-water te zijn maar er zit in elk geval karper.
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

07-12-2005 15:18

Nou wat let je, pak je spul, draai die Sufix op je spoelen, trap de wagen aan en ga vissen.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

07-12-2005 15:20

Hahaha......ik wacht toch ook nog ff op wat lekkerder weer.....wilde als beginner niet gelijk als een "Bikkel" aan het water gaan zitten :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

07-12-2005 16:35

Even voor de duidelijkheid, karpervissen is meer dan je visje vangen bij dag of nacht. Het is voorbereiden, uitzoeken, proeven, ervaren, zoeken en nog veel meer om op te noemen.

Ik begrijp dat men graag zijn visje vangt, maar is het niet belangrijker om je goed voor te bereiden dan zo nu en dan ééns een visje vangen? Je kunt namelijk door een goede voorbereiding veel meer uit je visserij halen. Denk ééns aan de opgedane kennis en inzichten die je volgende keer kunnen helpen m.b.t. een volgende sessie.

Hans,

Ik vis nu al zo'n 10 jaar op karper en kan je zeggen dat de vangsten of het nu dag of nacht is, niet veel van elkaar verschillen. Veelal waren de voorbereiding en opgedane kennis de factoren die de doorslag gaven aan een goede sessie.

Mijn advies aan jouw, loop niet teveel mee met de hardlopers hier op het board die zeggen dat ze zich 's nacht of overdags helemaal blind vangen. Lees veel over het karpervissen, laat je niet omkopen met mooie verhalen over boilies, want er is zoveel meer in het karpervissen. Ga ééns een kijkje nemen in het forum over AAS. Dat is namelijk een bakermat van ervaringen, die je echt kunnen helpen in jouw beginnende stappen binnen het karpervissen. Neem ook eens een kijkje bij RIGPERIKELEN en neem de tijd ervoor uit te zoeken waar wat voor is, en wat voor effectieve bijdrage het kan hebben bij jouw uiteindelijke RIG presentatie.

DE KARPER IS GEEN DOM DIER DAT ZOMAAR EVEN JE AASJE KOMT OPPIKKEN...

Iets wat velen denken, daarom vangen ze ook nooit echt een leuke vis. Vissen azen uiteraard, ze moeten eten net als wij. De karper heeft alleen een heel ander eetpatroon, zo eten ze in de winter erg weinig en soms maar 1x op 48 uur, daarintegen staat dat ze in het voorjaar, zomer, en najaar vrij vaak heftig kunnen azen, soms wel 3/4 dagdeel lang.

Dus als je echt geinteresseerd bent in het leven van een karpervisser, of in ieder geval je tijd erin wilt steken, lees dan veel, luister veel, observeer veel en probeer de karper te begrijpen, dan kan het denk ik niet fout gaan. Maar nogmaals, iedereen kan een visje vangen, het is de kunst om ze te blijven vangen.

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

07-12-2005 16:56

Doordat ik op Carpboard bezig ben met mijn vragen en dankzij de input van personen net als jij ben ik al héél wat wijzer geworden......De wijsheid die ik opgedaan heb hier op het board van soorten lijn tot observeren tot soorten aas en dankzij een stel onderlijnen die ik van ervaren vissers gekregen heb{via het Board} zit ik bij mijn volgende sessie véél beter voorbereid aan het water als dat ik dat zelf in de praktijk had moeten leren......Deze wijsheid had me jaren gekost!!!

Dus aan allen : BEDANKT!!!!

Ik heb tijd zat....helaas niet teveel poen maar ik ga er in ieder geval veel tijd insteken komend jaar!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-12-2005 07:11

En toch Jeroen .......

Achter je pc vang je niets :lol:

Lezen = oke, maar er komt een dag dat je naar het water moet om de ervaringen van anderen eens te testen. Lees je alleen maar dan lijken een heleboel meningen wel te kunnen. Een heleboel gedachten worden geschreven alsof het de waarheid is ..... ok de gedachten die lijnrecht tegenover lekaar staan.

Ik heb het meeste baat bij, denk ik, lezen en het gelezene in de praktijk te toetsen. Grootste probleem is dat een aantal zaken, kan geen voorbeelden noemen, door de ervaringsdeskundigen achterwege gelaten worden in hun verhaal (onbewust) die je aan de waterkant opeens ontdekt. HIerdoor gaan mijn ervaringen, lees vangsten, vaak iets minder dan de successtories hier op het board.

Maar ik geef niet op hoor :P , de wateren die ik kies zijn niet de wateren met de grootste vissen (denk ik) en ik zal ze gaan vangen!

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

08-12-2005 12:17

Met al die info die je opdoet door te lezen en via het board herken je aan het water sommige situaties en weet je waarschijnlijk beter te reageren.....Ik sla alles op in m'n koppie en hoop dat het in de praktijk naar boven komt!

Mooi hondje trouwens Marc!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-12-2005 19:29

Beste Marc,

Die dag waar jij het over hebt, die dagen maak ik dagelijks mee. Iedereen heeft wel iets of iemand nodig om zijn visserij te kunnen spiegelen of niet??

Marc, ik lees dat je schrijft over successtories en dat je die niet vaak meemaakt. Tja wat moet ik daar over zeggen, de één vangt nu eenmaal beter dan de ander, dat zegt immers niks over de wijze van aanpak.

Ik ken ook mijn dagen, dat het gewoon niet lukt, toch tracht ik de volgende keer het beter te doen. Door goede observaties en inschattingen lukt het bij mij meestal de volgende keer wel.

De wateren die ik voorhande heb zijn talrijk, en dat kun je je als inwoner van Zuid-Holland mee rijk prijzen, je hoort de mensen in Friesland ook niet klagen. :wink:

De grote van de vis is voor mij onbelangrijk, slechts een leuke bij factor. Want als je in mijn ogen alléén maar vis op die ene grote vis, dan vergeet je denk ik de passie van het vissen en wordt het zo'n cliché... Het is maar mijn mening!

Dus Marc, ik zou zeggen pak die stokken,,,of staan ze al in het Vet :lol: :lol:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

09-12-2005 11:33

marc,

ik zie allemaal vrij uitgebreide antwoorden staan, die allemaal wel nuttig zijn , maar ik ben zelf ooit overdag begonnen. simpelweg omdat je in het begin toch wel je foutjes maakt. je kan overdag gewoon beter zien met een dril waar je karper heen zwemt, wat in het donker natuurlijk een stuk moeilijker is. ook je rigs in elkaar zetten kan je beter eerst bij daglicht oefenen dan midden in de nacht. ik zou gewoon eerst een tijdje overdag gaan vissen en als je dat aardig onder de knie krijgt zou ik de nachtsessie is proberen...

1 van de dingen die je namelijk s'nachts wil voorkomen is dat je de run van je vis niet kan volgen, en de vis zich vastzwemt in bijv. riet of waterlelies, is mij ook nog wel vrij regelmatig overkomen, en als je een beetje een leuke karper aan de haak hebt, gaan ze , waar ik vis, vaak op de bodem stil liggen, en in het begin heb je dan het idee dat je ergens in vast zit... overdag kan je kijken hoe dit zit , s'nachts wordt dat een stuk moeilijker...

ik zou dus als ik jou was , eerst de nodige ervaring overdag opdoen, en dan pas de nacht...

mvg.
k.