Helder diepwater = grote vis...?


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-11-2005 20:48

Mensen,

Wat mij vaak opvalt, is dat heldere (zandafgravingen) diepe wateren veel-
al grote vissen bevatten. Tuurlijk zal de grote van de karper populatie ook
een rol spelen, even als natuurlijk voedsel aanbod. Maar dit valt mij ge-
woon op!
Wie deeld deze ervaring ook...? :roll:

Tot slot: Was goede waterkwaliteit, ook niet een bevordelijk iets voor het
voort brengen van grote karpers...!?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-11-2005 21:21

Benny van de Werfhorst schreef:Mensen,


Was goede waterkwaliteit, ook niet een bevordelijk iets voor het
voort brengen van grote karpers...!?

groetjes Benny


Er kan op helder water natuurlijk grote karper voorkomen, maar is het niet zo dat heel veel water in België verontreinigd is, en juist daar zwemmen bakken van karpers!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-11-2005 21:43

Ja Harnold,
maar op dat bruine water zie je ze niet! :o 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
jacco noordermeer

10-11-2005 21:43

[quote="Harnold Kikkert"][quote="Benny van de Werfhorst"]Mensen,


Was goede waterkwaliteit, ook niet een bevordelijk iets voor het
voort brengen van grote karpers...!?

groetjes Benny[/quote]

Er kan op helder water natuurlijk grote karper voorkomen, maar is het niet zo dat heel veel water in België verontreinigd is, en juist daar zwemmen bakken van karpers!

gr Harnold[/quote]

tís maar een detail :wink:

zelf heb ik op een groot helder meer gevist bij den bosch waar ik ook deze gedachte had als jij
het mooie was dat het grote deel van het bestand afgeschijden was van het grote meer dmv een dam die geplaatst was in de paaitijd :o
na de eerste vangsten zaten we redelijk op de goede weg naar 15kg+
maar helaas zijn we daar nooit boven gekomen
ook een lokale visser ving zelden zwaarder dan 15 kg
wel schijnt het zo te zijn dat daar 1 hele dikke spiegel moest zemmen van 20 kg+ maar of die ooit gevangen is weet niemand zeker
ook ging de roddel dat het om "hij"ging :-?

ps , op het meer heerst geen zware hengel druk en dat helpt wel degelijk bij de gewichten vd vissen ,kijk maar naar de plas
mvg jn
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-11-2005 21:53

Henk ter Maat schreef:Ja Harnold,
maar op dat bruine water zie je ze niet! :o 8)


Als je ze vangt, wel. :wink:

Of schoon water grote(re) karpers voortbrengt weet ik niet.
Ik denk dat mede een groot water, veel vreten(ja ook onze bollen) leiden tot grote(re) karpers.
Er zijn veel factoren die kunnen leiden tot het voortbrengen van dikke karpers.
Dus om nu in het hierboven gestelde, het diepe heldere water, als de factor te noemen, waag ik te betwijfelen.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-11-2005 21:55

Als je ze vangt, wel. icon_wink.gif

:-? :-? :-? :-? :-?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

10-11-2005 21:58

Een goede waterkwaliteit draagt bij aan veel natuurlijk voedsel.

Helder water hoeft niet altijd goed te zijn.

Pak als voorbeeld de limburgse beken, worden steeds schoner.

Zo schoon dat zelfs de ver du vase verdwijnd :o

Maar vis zit nog altijd IN water en als t water niet goed is word t met de vis ook niet veel.

Over dat kanaaltje in bels :

Ik denk dat die visjes in n kombinatie leven van bergen voer en t juiste soort. ( ras)

Vooral dat laatste is belangrijk.

Er zijn zat "oude "vissen die klein blijven , maar n klein visje valt gewoon weg niet op.

Gr :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-11-2005 22:10

De wateren waar ik die ervaring had, bevatte ook de juiste karper rassen.
Dus... :roll:
Helder water hoeft inderdaad niet altijd goed te zijn, maar de wateren
waar ik het hierover heb, worden steeds op zwemwater kwaliteit gecon-
troleerd; en dat is doorgaans prima!

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-11-2005 08:23

Benny,

Is van 2e weer 1.

Wat heeft een karper nodig om groot te worden?

In elk geval voldoende vreten.

Van nature zijn klei bodems en veenbodems voedselrijker dan zandbodems.

Er komen nu 2 variabelen bij: natuurlijke sterfte, dus minder vis/ha. Vissers voer, vaak niet het slechtste.


In Wageningen hebben ze een aantal exact dezelfde spiegels. Je zou er eens mee moeten experimenteren.

In zo natuurlijk mogelijke omstandigheid, wint een kleibodem.

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

11-11-2005 11:23

Ik deel dezelfde ervaring als Benny. Ik vis vrij veel op diepe (heldere) zandafgravingen en op meerendeel zit grote vis. 28+ ervaar ik in ieder geval als groot :wink:

Ik denk dat de oorzaak/reden hiervan ligt de ouderdom van zulke wateren. Een aantal van de putten die ik bevis zijn minstens 50 jaar oud en de karper heeft daar altijd al geleefd. 's winters als er dik ijs ligt kunnen deze vissen naar dieper gelegen plaatsen verkassen waardoor overlevingskansen ook weer groter zijn.

Een ander punt is dat veel afgravingen in de tijd dat deze actief waren voor winning van zand verboden waren voor onbevoegden, zo ook vissers. Deze wateren hebben dan ook een natuurlijke bestand aan karpers kunnen opbouwen. Ik veel van deze putten zit veel roofvis die er hoogstwaarschijnlijk ook wel voor zorgt dat er veel jongbroed niet overleefd, waardoor het bestand natuurlijk blijft en er weinig tot geen sprake is van voedselconcurrentie.

De conditie van het water zal zeker een rol spelen op het gewicht hoewel ik dit niet duidelijk kan onderbouwen. Ik zie het maar zo; als je je in een gezond mileu bevind dan functioneerd je lichaam optimaal. (vissen hebben geen snackbar e.d. dus voor hun gaat dit wel op)

De vissen in deze putten zijn vaak erg gezond en genezen over het algemeen erg snel van verwondingen.

Een andere belichting van het verhaal is dat er ook veel praatjes rond gaan over deze wateren. Zo zou een put bij mij in de buurt volgens een aantal vissers wel 30 meter diep zijn en er zouden vissen zwemmen van ruim 25kg :lol:

Deze wateren stralen vaak iets misterieus' uit... Omdat deze wateren vaak 'op slot' gezeten hebben weten de mensen soms leuke verhalen te vertellen.

Immers, in de nederlandse kanalen zwemmen toch ook wel bakken van vissen rond, terwijl het water vaak minder diep/schoon is.
Ik zet mijn huupie in
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-11-2005 11:48

Benny, in diepe zandafgravingen zit maar weinig vreten voor vissen, ook voor karpers. Die diepte daar hebben vissen niks aan want daar groeit niets en leeft ook nauwelijks iets. Bovendien is er op dergelijke plassen, beneden een bepaalde diepte geen of nauwelijks zuurstof aanwezig in bepaalde jaargetijden. Ze moeten het dus van de oeverzones hebben qua vreten. Slechts een , in verhouding klein bestand, kan daar voldoende vreten vinden en áls daar een klein bestand op zit zullen ze ook groot worden, mits het geen verwilderde schubs zijn daar die gemiddeld genomen nooit groot worden. Het aanhalen van rassen slaat nergens op daar er in Belgiè, Frankrijk en Nederland vanwege onderlinge vermengingen door de eeuwen heen geen zuivere rassen meer te vinden zijn. Om het simpel te zeggen, hoe meer een vis lijkt op de oervorm, lange superslanke schubs, des te minder zwaar die vis zal worden. Diverse OVB 25% wildbroedhybriden wegen inmiddels ook meer dan 40 pond, ook bij jou in de buurt Benny...
Het is ook een fabeltje dat vissen van een bepaald ´ras´ allemaal groot worden, ook karpers zijn individuen en de een heeft het in zich en de ander niet.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-11-2005 12:49

Aart,

De wateren waar ik het over heb, bezitten in de oeverzone veel natuurlijk
voedsel, zoals driehoeksmosseltjes. En er zit ook GEEN bestand op van
verwildere schubs. Wel een kleine karper populatie...
Ja, ik ben ervan op de hoogte, dat er hier op bepaalde wateren schubs
van de 25% wildbloedhybride hier over de 40 pond gaan. :wink:

Maar Aart, het is toch zo dat onder de juiste omstandigheden, een groot
groeiend ras, veel eerder op gewicht is dan een 25% wildbloedhybride???

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-11-2005 13:00

heldere (zandafgravingen) diepe wateren


Dus dat zijn alle of op zijn minst gemiddelde van een soort water.


Altijd zijn er individuele voorbeelden te verzinnen.

kleintje dan

clarrisa
raspberry

Die sloot spring je overheen



http://www.visenwater.nl/



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

11-11-2005 17:05

Het is natuurlijk de combinatie van factoren. Ik ken ook een heldere, diepe zandafgraving (die kent Henk ook :wink: ) waar erg fraaie vissen zwemmen. Daar: lage bezetting, helder water van goede kwaliteit dat onder andere veroorzaakt wordt door kwelwater vanuit een stuwwal. Dat de zandafgraving kwelwater aantrekt en zorgt voor verdroging in het tussengelegen bos is een ander verhaal.
Maar Aart heeft het over de grote diepte waar weinig meer groeit en niet veel te halen valt. Een voordeel van helder water is dat zonlicht verder doordringt en dat plantengroei dieper voorkomt. Wat ook weer meer voedsel voor karpers oplevert. Dat zal ook in het voordeel werken. Verder zijn dingen als lage bezetting, zoals ik al zei, natuurlijk voedsel, watertemperatuur, karperras, voer van karpervissers zaken die meespelen denk ik.
jacco noordermeer

11-11-2005 17:15

bennie wanneer zijn het in jou ogen "grote vissen"
zelf vind ik het pas grote vissen als ze boven de 12,5 kg en 85cm+ zijn 8)
daar onder kan je ze overal vinden/vangen :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

11-11-2005 17:22

tja... als je het zo bekijkt. Overal is tegenwoordig bijna wel een 30er te vangen. Op heel veel wateren zitten wel dikke vissen. Maar het gaat Benny denk ik om het gemiddelde gewicht op dit soort wateren. Ik denk toch dat een relatief lage bezetting over een groot oppervlakte een belangrijke rol speelt bij dit soort wateren. Hangt ook weer samen met het beschikbare natuurlijk voedsel per vis.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-11-2005 17:58

Jacco en Rick,

Ik bedoel inderdaad de gemiddelde gewichten. Van een pond of 25.
Ook weet ik wel wateren, die klein zijn van amper een hectare, maar waar
wel grote vissen opzitten. Vooral als deze wateren veel wier bevatten en
veel mosselen, en natuurlijk een lage bezetting aan karper; dit is dan
weer het andere uiterste.
Wat voer van vissers betreft: Op de wateren die ik bedoel, is dat niet van
invloed. Simpelweg omdat ik er nooit andere vissers zie... 8) :) Ook ken
ik wateren, waar "vissers voer" WEL van invloed is! De zogenaamde boilie
wateren...
Maar er zijn zoveel variabelen, dat je er denk nooit over uitgepraat raakt!

groetjes Benny
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-11-2005 18:18

Benny, natuurlijk zit er verschil in de groei van vissen van diverse kruisingen. Heel globaal groeien b.v. 'Duitse' en 'Franse' spiegels wat sneller in de eerste jaren dan de Valkenswaard spiegels, maar na verloop van jaren zit er niet veel verschil meer in. Ik heb Duitse en Franse spiegels maar even tussen haakjes gezet omdat feitelijk Duitse en Franse spiegels op zich niet bestaan daar dit ook weer kruisingen zijn van de oorspronkelijke rassen en er onderling ook veel verschillen bestaan in bouw, beschubbing etc.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

11-11-2005 22:03

Volgens mij heeft het te maken met vele factoren waarbij voedsel en populatie heel belangrijk zijn. Zelf vis ik op gezond helder water van gemiddeld 4 meter diep dus zeker geen afgraving. Alle vissoorten worden hier groot ( snoek, brasem, winde etc ). Ook de karper groeit prima maar er zwemmen er erg veel waardoor je veel klein vangt. De vissen zijn 90% aan schub karpers dus weinig spiegels. Kortom de populatie is te groot waardoor de echte kneiters moeilijk aan de bak komen. Weinig karper in gezond helder water van het goede ras nou toppie toch.

Gelukkig dat het allemaal niet zo voorspelbaar is dat houdt het spannend en leuk.

Tjuus Tom
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-11-2005 23:21

Tom Engel schreef:Volgens mij heeft het te maken met vele factoren waarbij voedsel en populatie heel belangrijk zijn. Zelf vis ik op gezond helder water van gemiddeld 4 meter diep dus zeker geen afgraving. Alle vissoorten worden hier groot ( snoek, brasem, winde etc ). Ook de karper groeit prima maar er zwemmen er erg veel waardoor je veel klein vangt. De vissen zijn 90% aan schub karpers dus weinig spiegels. Kortom de populatie is te groot waardoor de echte kneiters moeilijk aan de bak komen. Weinig karper in gezond helder water van het goede ras nou toppie toch.

Gelukkig dat het allemaal niet zo voorspelbaar is dat houdt het spannend en leuk.

Tjuus Tom


Tom, als er erg veel karper zwemt kunnen ze nooit prima groeien...
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-11-2005 08:39

Mannen, kijk hier in mijn hobbykamer op een aquarium (met filters) van een 210 liter daarin zit nu +- 4 kg spiegelkarper. Door dagelijks 15 tot 20% van mijn water te verversen, filters en eerste kamer 1 keer per week te reinigen ben ik in staat de waterkwaliteit optiemaal te houden, na de winter zijn de nu 1 jarige 4 spiegels zeker een 2 tal kg zwaarder geworden. Drie factoren spelen hier een rol, temperatuur, waterkwaliteit (meten) helderheid zegt niets, en voedsel om tot een constante groei te komen. Voor oppervlaktewater gelden dezelfde regels om tot een redelijke groei te komen. Vissen die niet die kans krijgen (degenereren) vallen na een aantal generaties terug naar het voormaat boerenkarper. Bij mensen is het niet anders, alleen krijgen ze geen staart :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-11-2005 09:04

Water wordt doorgaans troebel door alg. Een teken dat er een overschot aan voedsel is. Karper heeft daar geen enkele hinder van en kan prima groeien in deze omstandigheden. Vergeet niet dat één van de voedingswijze van karper het uitzeven van heel fijne zwevende voedseldeeltjes is. In troebel water is daar vaak genoeg van. Wat karpers groot laat groeien is slechts de verhouding tussen voedsel en eters.

Als je over ondiep water praat met weinig waterplanten maar wel veel oeverplanten (rietvelden), zoals bij vele polders, zijn er ideale voorwaarden voor voortplanting. Dit heeft tot gevolg dat het totale bestand aan vis relatief hoog is en de groei achterblijft omdat het voedsel verdeeld moet worden over meer eters.

Groet, Kees
Dirk Meulendijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-10-2005 22:12
Locatie: omg. Eindhoven

12-11-2005 10:23

ja klopt op een water hier in de buurt zitten ook heel grote graskarpers en is ook mooi helder en groot/diep water.
er zijn al graskarpers gevangen boven de meter en boven de 35 pond :D
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

12-11-2005 11:02

Dirk die plas die jij bedoelt komt omdat er daar super veel natuurlijk voedsel is voor de graskarper,
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-11-2005 11:55

Wat me van bepaalde wateren opvalt, is dat wateren waar de "zwemwa-
ter" kwalieit word gecontroleerd, vaak ook mooie karpers herbergen; mits
natuurlijk niet overbezet.
Ik had eens samen met een kameraad van mij, ieders een klein spiegel-
karpertje gekocht in een tuincentra. Bij ons zit ie in de vijver, en bij hem
zat ie in een aquarium. Wat was het verschil...? Die van mij groeide niks,
terwijl die van hem groeide als kool. Volgens mij had dit te maken, door-
dat hij steeds z'n water "vers" hield (goeie water kwaliteit). In een vijver
kan dat volgens mij nog al eens schommelen. Ook denk ik dat zijn karper
snellere groeiden, doordat onze karper zijn voedsel met "concurrenten"
moet delen...

groetjes Benny