Voerplek is geitje aan een boom


Plaats reactie
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

26-09-2002 00:09

Toen ik bijna 20 jaar geleden na een voercampagne met boilies begon te vissen en zeer goed ving, en ik een collega (niet-visser) enthousiast vertelde over de manier waarop en de vangst daarna, keek hij mij meewarig aan.
'Het doet me denken aan prins Bernard die vanuit een boomhut een tijger afschiet nadat hij eerst een paar dagen die tijger geleerd heeft dat er iedere avond een geit aan een boom vastzit. Of buffels een paar dagen voeren en dan vanuit een hinderlaag ze op die voerplaats waar ze nietsvermoedend zitten te kanen, te grazen nemen.'
Die collega vergeleek appels met peren (de jacht is onherroepelijk) en ik was al lang blij dat ik eindelijk eens wat vis ving, maar het feit dat ik mij die opmerking na 20 jaar nog herinner, geeft te denken.
Spelen wij extra vals? (Vissen is al vals spelen). Is de struiner die alleen wat voert op de plek waar hij die dag nog gaat vissen (de actieve jager) sportiever dan de boilieboy die zorgvuldig een voerplek opbouwt (geitjes aan een boom bindt)?
En ik weet ook wel dat de struiner die zijn vis slecht behandelt lager op de sportieve ladder staat dan de boilieman die zijn vis liefdevol, geknield verzorgt.

Met de laatste tijd hoofdzakelijk jagende groet,

Peter
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

26-09-2002 01:17

Peter,

Ik zie mezelf alleen als een jager als ik iets dood, om te overleven. Of om juist die eene vis in het net te krijgen.

En hoezo extra vals? Spelen we nu vals dan?

MVG J0H@N
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

26-09-2002 09:04

Ja, spelen we vals dan? Ik geloof niet dat je het jagen op een tijger kan vergelijken met vissen. Of je zou ook een hengel moeten gebruiken om er 1 te vangen :smile:.
Een voerplek zou je kunnen zien als de eenden voeren en niet een geit aan een paal binden en dan laten opvreten door een tijger. Er gaat geen dier dood aan een voerplek, ze worden er alleen maar beter van (mits er op de juiste manier gevist wordt).
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2002 09:24

Peter,

Een struiner of actieve visser is meer mijn stiel. Maar wat heeft dat nu weer met het slecht behandelen van vis te maken? Sorry, daar heb ik geen associatie mee.

Uiteindelijk telt de vangst. Maar slechts voor mezelf op mijn eigen manier. Elk element van competitie bij het vangen van karper is mij een gruwel. Fotoboeken houd ik derhalve ook niet meer bij. Geen geshow met al of niet eerlijk verkregen vangsten.

Hoewel ik als actieve visser minder investeer op een wat langere termijn zet ik ook mijn val voor de karper net als jouw "boilieman". Moet het alleen nog meer hebben van observatie en interpretatie. Overigens is mij ook wel eens onsportiviteit verweten omdat ik niet in een water mee investeer maar meer een water afroom. Het is kennelijk nooit goed. Ik voel me in ieder geval niet slechter of beter dan een ander.

Groeten, Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-09-2002 11:51

op zich vind ik het wel een goede vergelijking en heb er zelf ook wel es op die manier naar gekeken gellukkig doden we onze vangst niet maar het princiepe blijft hetzelfde

mvg martijn
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

26-09-2002 12:16

Mijn slogan is "vissers zijn jagers".
Wat betreft de manier van jagen is er alleen wat veranderd. Jagers oogsten en eten uit/van de natuur. Vissers zetten tegenwoordig hun vangst (meestal) terug. Maar de roep van de natuur (call of the wild) die vissers en jagers aanspoort en hun "driften" aanwakkert is dezelfde.
Wat voeren betreft in relatie tot visen en jagen. Je kunt vissen op een van te voren aangelegde en bijgehouden voerstek, je kunt ook struinen. Zo kun je ook jagen, op een voorgevoerde eendeput (ook met mais) ef gewoon voor de voet jagen op wat er op dat moment aan bejaagbaar(eetbaar)wild zit.
Zelf mag ik in het voorjaar en in de zomer graag struinen en in herfst en winter (meestal in donker) vis ik vooral statisch.
Het heeft allemaal zijn charmes, net als jagen maar daar gaat het hier eigenlijk niet over.

groeten,

Henrie
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

26-09-2002 20:02

Johan en Stefan

Natuurlijk spelen we vals, een vis neemt niets vermoedend een stuk voedsel van de bodem op. Blijkt er een haak in te zitten...

Kees,

De struiner die zijn vis slecht behandelt, daar bedoel ik mee wat er staat; niet dat iedere struiner per definitie zijn vis slecht behandelt.

Wat ik probeer duidelijk te maken: zijn we wel zulke geweldige vissers, die trots met een vis op de foto staan, alsof we net een wereldprestatie hebben geleverd? Het is vaak een kwestie van voer dumpen en wachten, de grootste onbenul kan zo'n vangst realiseren; daarom zijn er ook zoveel karpervissers.
Waar is de watersense gebleven? Het in de huid van een karper kruipen? De trucendoos volledig opentrekken om de vis toch tot toehappen te verleiden?
Dat tref je nog bij penvissers aan.

Met pennende groet,

Peter
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

27-09-2002 09:49

Peter,

Niet alleen penvissers hoor! Voor de jagende karpervisser die veel tijd aan het water doorbrengt en die het er voor over heeft om zelf onderzoek te doen naar bodemgesteldheid, diepte, taluds, aasperioden, trekroutes etc. is penvissen één van zijn mogelijkheden. Maar hij zal met regelmaat ook zijn vismethode moeten aanpassen aan de omstandigheden ter plaatse en daarvoor heeft hij tegenwoordig een heel scala aan aassoorten en vismethodes tot zijn beschikking. Dus de statische voorvoerende visser met vastlood is niet per definitie de luie makkelijk vangende dagjesvisser.

met jagende groet,

Henrie
Plaats reactie