NEW WORLD COMMON CARP RECORD


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-10-2005 15:02

Laat ik het dan iets duidelijker stellen,

Het valt mij op dat op de Nederlandse wateren waar wel een visstandbeheerplan is er in bijna alle gevallen ook een overbezetting is (van de karper) en op wateren waar de natuur zijn gang kan gaan dan wel er geen uitzettingen gedaan worden er een veel kleiner bestand karper aangetroffen wordt (maar wel gezonder en gemiddeld groter).

Natuurlijk snap ik ook wel dat, zouden de uitzettingen van de OVB schubs door zijn gegaan, dat we allemaal nu met de vaste stok op karper zaten te vissen. Maar dat versta ik onder dat slechte beheer. Gelukkig dat er veel verenigingen zijn die minder of geen karper uitzetten.

Want dat sterftecijfer van 5% per jaar is in mijn ogen kolder, tenminste, op wateren die ik ken met een gezond klein bestand praat je misschien over 1% per jaar wat er sterft. Vandaar dat ik ook af en toe de hoeveelheden van huidige uitzettingen (SKP's) aan de hoge kant vindt. Verder een superinitiatief hoor, daar hoor je mij echt niet over, maar er blijven uiteindelijk veel meer vissen van leven dan gedacht (tenminste dat verwacht ik). En aangezien de meeste onder ons nog altijd grotere vissen willen vangen, liever 50 spiegels te weinig, dan 5 teveel.

Hopelijk is de gedachte achter het bovenstaande regeltje nu iets duidelijker.
mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-10-2005 15:07

Tja Herwin, deels is dat inderdaad de situatie bij nogal wat HSV-en. Maar...op hun manier (al is dat niet onze manier) doen die oudjes nog hun best, ook al is dat vaak met oogkleppen op en niet meer van deze tijd. De werkelijke verwijten moet je echter m.i. bij de leden (vissers dus) leggen daar daarvan nog geen 1% bereid is om ook maar het minste te doen buiten hun eigenvisserij om. En zolang die bereidheid er niet komt zal er in veel gevallen ook niets veranderen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-10-2005 15:12

Bart, vrijwel binnen alle huidige SKP's wordt de groei nauwkeurig gevolgd en zodra er ook maar de minste aanduiding komt dat ergens de groei achterblijft wordt of gestopt met uitzetten of het aantal drastisch beperkt.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-10-2005 15:14

Die oude generatie in de besturen, dat is inderdaad vaak het probleem binnen de verenigingen. Ikzelf kan het ook vaak maar al te goed merken, want "de ouwe rotten hun wil zijn wet". Ondanks hun vaak gevolgde cursussen bij het OVB hebben ze de ballen verstand van visstandbeheer (ook heb ik bij de denkwijze van die cursussen af en toe mijn twijfels, maar dat ter zijde).

Voorbeeldje:

Het is vaak maar gissen wat er zwemt en ze willen allemaal het liefste de voorn terug op de vijver. Want oh, die zat er vroeger toch zoveel (voor de invasie van die zwarte gevederde visvreters). Gelukkig zien ze bij ons inmiddels in dat het jaarlijks poten van 500kg voorn enkel kweekvoer is voor aalscholvers. We hadden dus afgesproken dat we een ton grote brasems uit zouden zetten, blijkt achteraf (buiten mij om) 4 1/2 ton te zijn geworden. Nu vangen de mensen wel vis, maar "van die vieze stink platvissen, daar ga ik niet meer vissen, waarom zet het bestuur geen voorn uit" is het antwoord wat je vaak krijgt. We zitten nu dus opgescheept met een vijver vol scheermessen, en een jaar of 10 geleden is het gros van de brasem eraf gevangen en verkocht aan Belgen, omdat de brasem de waterkwaliteit zou verminderen. Nu met een vijver vol scheermessen is het water ook weer troebeler, en zowaar, ze vangen nu weer volop kleine voorntjes....I rest my case
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-10-2005 15:21

Aart Lokhorst schreef:Bart, vrijwel binnen alle huidige SKP's wordt de groei nauwkeurig gevolgd en zodra er ook maar de minste aanduiding komt dat ergens de groei achterblijft wordt of gestopt met uitzetten of het aantal drastisch beperkt.


Helaas zullen de hardstgroeiende vissen over het algemeen ook het vaakste gevangen worden, waardoor je toch weer een enigzins vertroebeld beeld krijgt van de gemonitorde groei. Maar beter "vertroebelde monitoring" dan helemaal geen overzicht. Snap best dat niemand nog een keer dezelfde fout wil maken en we dadelijk opgescheept zitten met een land vol "verwilderde valkenswaardse spiegeltjes". Zoals ik al schreef, zolang het maar goed doordachte en afgewogen uitzettingen zijn heb ik er geen enkele moeite mee.
mvg

Bart van den Hurk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-10-2005 15:22

Beste Bart,

Mijn reactie was naar aanleiding van een opmerking van Robert de Jong. Natuurlijk is het slecht gesteld als het op visstandbeheer aankomt we hebben samen genoeg ervaring op dat gebied. Als onderstaande bedoelt is in de trend van geen ingrijpen in de vorm van vis uitzetting kan ik best een eind met je mee gaan. Visstandbeheer houdt natuurlijk wel meer in dan alleen vis uitzetten. Hier in Veghel ben ik met gemeente in bespreking over de grote hoeveelheden slib in stadswateren wat zeker ook met visstandbeheer te maken heeft. Zo zijn er wel meer van dat soort punten maar daar hebben we het hier niet over.

Bart van den Hurk schreef:Het beste visstandbeheer is geen visstandbeheer, maar dat is mijn persoonlijke mening...


Over de betreffende vis wat zeker een bak(fiets) van een vis is. Weet ik wel dat degelijke vissen haast niet te tillen zijn. Zeker als je hem in het begin van de nacht gevangen hebt, slapen doe je niet meer elk halfuur maar weer een keertje kijken af alles nog goed gaat. Of die vis nu wel of niet dat gewicht heeft is voor mij niet belangrijk. Voor de persoon in kwestie achteraf misschien ook niet wel leef je even in een roes op een dergelijk moment waarbij nuchter nadenken erg moeilijk is. Komt die van een BTW water af zowat, ondanks dat het vissen er een andere dimensie heeft in mijn ogen. En ik er die vis dus nooit zal vangen wens ik de vanger en zijn opvolgers er veel succes er mee. Ving ik hem in Canada op een pietsje groter water is het een ervaring die in geen verhouding staat met een vis van dergelijk gewicht die van een pisputje (varkensstal) afkwam, om het maar eens te vergelijken. Na een tijdje sta je weer met beide benen op de grond en ga je de betrekkelijkheid er wel van inzien.

Wens een ieder veel succes met het najagen van zijn dromen, als het vangen van dergelijke vissen (of je ze nu mooi of lelijk vindt) net zo gemakkelijk is als het leveren van kritiek zouden er nu vele met een natte broek rondlopen.

Mvg,
Peter
________________________
Relativeren is een kunst het vangen van karper een hobby.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

30-10-2005 20:18

Bart,

Ik weet niet of je de wateren zoals waar jij en ik op vissen kunt vergelijken met de 'OVB-schub watertjes' Met zoveel karper zal het sterftepercentage ook hoger zijn.

Daarbij komt ook dat je niet altijd alle vissen die sterven aan de oppervlakte vindt.

en. over de monitoring van SKP's, Dit gebeurt jaar na jaar, tot op het individuele niveau van de vissen, daar valt m.i. echt wel een helder gemiddelde uit op te maken...

Even off topic:

Iedereen kent de wateren waar je eigenlijk niet mag vissen, (die dus niet van een HSV zijn) maar waar je wel lekker kunt vissen en mooie vis kunt vangen. Ook hier zouden onderhoudsuitzettingen soms nuttig zijn. Hoe pak je dat aan? Als je daarom verzoek gooi je je eigen glazen in, maar als er niks gebeurt sterft het bestand in de komende jaren ook uit... Hoe denken jullie daarover?

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-10-2005 20:49

SCHITERENDE schub :o

Wanneer wordt die Alijn eigenlijk uit het VBK geflikkerd ?
Of zijn het daar allemaal betaalwatervissers ?

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

30-10-2005 20:51

Dennis van den Bogaert schreef:SCHITERENDE schub :o

Wanneer wordt die Alijn eigenlijk uit het VBK geflikkerd ?
Of zijn het daar allemaal betaalwatervissers ?

Dennis


Alijn Danau is dat niet die visser die veel brasems vangt ?Hij staat ook regelmatig met foto's in visblaadjes.
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

31-10-2005 01:02

verwijderen aub..
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 28-11-2005 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-10-2005 11:25

Hallo Bob,

Wie ben jij om te bepalen wat ik, Klaas van den Herik dus,
wel of niet mag zeggen?

Ik zou van jou zelf geen mening mogen hebben? Vind ik net zo'n onzin om iemand af te branden die zich niet verdedigt of kan verdedigen.

Of die nu Alijn Danau heet of een duitser is, die een kneiter heeft gevangen. Pas als er feiten zijn die het rechtvaardigen kan en mag iemand misschien oordelen.

Betaalwateren? Hooguit: Nee, tenzij...

Klaas
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

31-10-2005 12:00

Klaas van den Herik schreef:Betaalwateren? Hooguit: Nee, tenzij...


Tenzij er een wereld record zwemt zeker mijnheer van de Herik ? aaarghh !!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-10-2005 12:20

Bart Jaap,

Nee deze kon ik me wel in vinden.

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... eerVBC.pdf

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

31-10-2005 13:04

@Klaas

Zoek eigenlijk een btw waar ik van deze heerlijke jongens kan landen.
Afbeelding
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-10-2005 13:30

Jammer, dat persoonlijke zaken nu een rol gaan spelen in deze topic en andere daar misbruik van (kunnen) maken. Persoonlijke vendetta’s horen hier niet thuis en kunnen als daar behoefte aan is in een pb uitgepraat worden. Laten we proberen om ons bij de vraagstelling te houden, zou zonden zijn als men genoodzaakt is om hier een slotje op te plaatsen.

Mvg,

Peter
_____________________
Relativeren is een kunst het vangen van karper een hobby.
Gebruikersavatar
Anton de Rijk
Berichten: 115
Lid geworden op: 01-01-2003 01:00
Locatie: Roosendaal

31-10-2005 15:29

Prachtige vis van die duitser hoor, ondanks dat gezeik over die te dikke vingers. Mooi voor die vis dat ie het tot wereldrecord schub heeft geschopt in plaats van weinachts karpfen....

Tsja dat wereldrecords vanaf heden alleen te bewonderen zijn in btw das nu eenmaal de harde werkelijkheid. Zijn ze ook net iets makkelijker te vangen. Je jaagt nu eenmaal beter op "wilde zwijnen" in een varkensschuur dan in het wild he.


Grtz Toon
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

31-10-2005 16:15

amen
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

31-10-2005 16:18

Het is gewoon ziek hoe fanatiek er op dit kut topic gereageerd wordt.
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

31-10-2005 17:36

He dennis, wat nou tegen alijn?
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
piet de hoop
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-10-2005 19:18

Ik vind het een machtige vis en hoop er ooit ook eens zo 1 te vangen.
Dat stomme gezeik doe ik verder maar niet aan mee.

Gr Piet.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-10-2005 20:13

Zeker en vast een machtige schub, prachtig beest.

Mocht je de vingers te dik vinden (met andere woorden, de verhoudingen zijn scheef, zeg dat dan ook gewoon) dan is er maar 1 schuldig, en dat is de fotograaf.

Groeten,

Mark
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

31-10-2005 20:17

Piet GROOT GELIJK
groeten henk
Pieter de Jongh

31-10-2005 21:18

Ik heb nog een kruiwagen klaar staan die ik al vanaf 1988 wil vullen. Wie helpt me.. 8)
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

31-10-2005 21:32

Mark,

Tenzij de vanger opdracht geeft de vis met groothoek (want daar lijkt het sterk op) te fotograferen! :-?



Al met al een bak van een vis...

En pas op wat je zegt over die duitser, hij is namelijk fucking sterk :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
dennis van den hoven
Berichten: 187
Lid geworden op: 31-10-2005 20:54
Locatie: waddinxveen

31-10-2005 21:56

met zo`n vis gaan niet alleen mijn handen groeien.
karpervissen=wachten op iemand die je nooit eerder gezien heb