zeer slappe twintiger


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

28-10-2005 20:23

hallo!

dat er dit jaar in de flevopolder om en nabij lelystad bijzonder slecht wordt gevangen, weet iedere plaatselijke karpervisser.
na een goed voorbereid, maar vruchtloos avondje vissen, had ik zin om eens gewoon dom te vangen. dus ik de voorntjes hengel gepakt, en in het kanaal achter mijn huis voorntjes vissen.
na een klein half uurtje een aanbeet, en ik kwam er al snel achter dat het geen voorntje was. direct lag er een dikke karper aan het oppervlak. nadat ik deze vis met een schuifhengeltje van 5 meter en een lijntje van 14 hondertste een kwartier "gedrild" had, kon ik 'm met mn handen uit het water tillen. de vis was een zeer sterk gebouwde, en zeer gezond uitziende schub van 23,5 pond!!
hoe kan het dat een dergelijke vis die er zo gezond uitziet en zo groot is, zo ontzettend weinig kracht bezitten dat ik 'm met een schuifhengeltje kan vangen!? hij lag een beetje aan het oppervlak te spartelen als een brasem! heeft iemand hier een verklaring voor??
hij zag er zeer gezond uit, had een mooi buikje, en zag er gewoon sterk uit....
iemand een verklaring??

groeten tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

28-10-2005 20:27

Ik heb me er ook al eens over bewonderd dat oude keeltjes met een vaste hengel een karper uitdrillen. en het zijn vaak geen kleintjes ook.

Het lijkt wel of ze niet 'willen' vechten
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Derk Roelsen

28-10-2005 20:55

Ik heb ook eens een karper aan de vaste stok gehad, maar dat was maar een paar seconden. ( het ging waarschijnlijk om een sterke schub of graskarper).

groeten roel
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

28-10-2005 21:12

Mijn maat kreeg een run s'nachts en binnen 5 minuten kon ik de vis voor hem scheppen,kleintje dacht hij.
Wat bleek, precies 30 pond !
De vis zag er ook gezond uit alleen hij bood helemaal geen weerstand.
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-10-2005 21:13

Misschien..... maar dat is maar een gedachte. Vechten ze minder hard omdat je zelf ook minder druk zet. Omdat je maar een dun lijntje op de vaste staak hebt durft je niet hard te trekken anders knalt een karper er zo doorheen. Misschien dat ze daarom minder tegendruk zetten. Al heb ik zelf vaak genoeg meegemaakt dat een karper na gehaakt te zijn op de vaste hengel er zonder genade direct doorheen knalde....
Soms heb je weleens een karper die nauwelijks vecht, misschien is dat het gewoon. Ik heb ook weleens karpers gehad die nauwelijks iets deden, of pas onder de hengeltop "wakker worden".
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

28-10-2005 21:14

Ik heb ook ervaring met karper aan vaste stok (zelfde als roel) :wink:

Maar even waarom z'n karper niet tegenstribbelt: het kan zijn dat hij nog niet in de gaten heeft dat hij gehaakt is. Had ik ook met vaste stok, hij deed niks, tot hij schepnet zag en er vandaar schoot. Toen was er niks meer aan te houden. :roll: Ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik een volle run krijg, aansla en vervolgens zwemt de vis gewoon het schepnet in :-?

Maar er kunnen verschillende verklaringen voor zijn :wink:
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan: KSN!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

28-10-2005 21:46

Ik denk toch dat het gewoon een lui beest was. Ik had pas nog (op een polderkanaal 8) ) een 18 ponder. Deze vocht ook nauwelijks. Het leek eerst op een sterke brasem.

Ook gewoon een gezonde vis
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

28-10-2005 22:31

heb me vaste hengel weleens uit het riet moeten vissen! :lol:

dat was een van de eerste ervaringen met karper....en gelijk verkocht!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

28-10-2005 23:30

ja inderdaad, de andere keren dat ik een karper aansloeg met de vaste stok voelde ik meestal nieteens weerstand of de lijn had het al begeven! maar ik kan het me haast niet voorstellen dat de vis niet doorhad datie vast zat, hij lag al een paar keer aan het oppervlak voor apengapen... en ik weet niet of iemand al eens geprobeerd heeft om zo'n vis met de hand te "scheppen" maar dat doe je niet in 1 keer :roll: ik denk dat ie toen wel doorhad dat er iets niet goed was. ook op de mat deed ie niets.
maarja, het was een schitterende mooi gekleurde herfstvis, en tevens de zwaarste vis die ik in deze kanalen gevangen heb, er zitten namelijk erg veel kleinere karpers van onder de 20 pond. ik ben tevreden! :P
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-10-2005 23:39

Heren,
ik kan de plaatselijke situatie moeilijk inschatten vanaf deze kant van het land...maar euh, lees het verhaal van Willem Barnas in het laatse nummer van KARPER er maar eens op na
= artikel operatie overstort
Wellicht heeft dit ermee te maken?
mvg
Hans Brinkel
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

29-10-2005 09:43

mijn gedachte is dat de vis misschien vaak gevangen is en weet dat vechten geen zin heeft maar even meespelen en dan weer teruggezet worden de snelste manier van vrijheid heeft.....
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

29-10-2005 10:11

Jongens, allemaal verplicht 'De werphengel als volmaakt vistuig' van Jan Schreiner lezen. Het kan inderdaad voorkomen dat een vis de weerstand die hij voelt niet aan een hengel of enig ander gevaar toeschrijft. Zeker als het om wat kleinere weerstand gaat (vaste stok + 14/100).

Mijn eerste ervaring met karper was op bungalowpark de Weerterbergen. Tijdens het vissen op voorntjes (wat ik toendertijd altijd deed met een 4 meter vaste stok en 18/100, omdat ik de lijn altijd van mijn werphengel afhaalde) kreeg ik een vis eraan die de hengel dieper deed buigen dan ik ooit had gezien. Maar met meelopen en hulp van de boilieboys (ik dacht serieus dat ze met kersen visten) aan de overkant werd de vis geschept. Een schubkarper van 65 centimeter. Als je dan nu aan de penhengel een soortgelijke vis 10 meter door de slip ziet knallen vraag je je weleens af hoe die vis er toen in hemelsnaam uit is gekomen.

Groeten Christian
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

30-10-2005 13:39

De vissen van tegewoordig gaan te laat naar bed toe. 8)

Maar dat denk ik niet..

Is het water wel goed? Daar kan het ook aan liggen...

Mvg.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-10-2005 13:58

Nick Verhagen schreef:De vissen van tegewoordig gaan te laat naar bed toe. 8)

Maar dat denk ik niet..

Is het water wel goed? Daar kan het ook aan liggen...

Mvg.


Ehm, hoe bedoel je dat?? Of de waterkwaliteit goed is? Of bedoel je of het een goed water is omdat de karpers er hard vechten.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

30-10-2005 14:00

Ja. Als je water van slegte kwaliteid is kunnen de vissen ook slap zijn.

Mvg..
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-10-2005 14:02

Ok, nou ik denk dat hij in hetzelfde kanaal vist als waar ik ook viste bij mijn slappe vis. De kwaliteit van dit water is goed. Ik ving een avond later eenn karper van 14 pond en die vechte als een echte polderkarper.

Dus het ligt waarschijnlijk niet aan het water.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

30-10-2005 17:21

Nou Peter, ik weet niet precies over welk of wat voor kanaal het gaat, maar in een kanaal zitten meestal ook sluizen he. En als er boten varen en fabrieken staan kan er ook iets gelekt zijn mischien. :wink:

Mvg..
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-10-2005 18:17

Toevallig...

Ben vanmiddag wezen penvissen. 1 brasem kwam even gezellig op de koffie. Toen ik een uurtje later weer beet kreeg en aansloeg zei ik: Shit weer brasem en draaide hem naar de kant. Toen ik hem zag in het heldere water zag ik dat het toch een karper was, verbaasd over hoe slap hij zich hield. Nou oke, ik draaide verder, na 1 keer kopjes geven lag ie in het schepnet. Een schubje van 10 pond. Geen monster maar dit was wel een hele makkelijke. Binnen 30 seconden op de kant. Dus nog een voorbeeld van hoe karper soms erg slap is tijdens het drillen...
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

30-10-2005 20:15

Tijdje terug heb ik veel op een vijver gevist waarbij ik (bijna altijd) van tevoren kon vertellen of het een grote vis was (20+) of een klein (vaak spiegeltjes van rond de 16-18 pond)... De kleintjes gingen als een gek tekeer, maar de groten daarentegen deden bijna niets.. Het was gewoon binnentakelen, 2 keer spartelen voor de kant en het feest was voorbij :cry: ... Vissen waren echt wel helemaal gezond, niets mis mee...
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

01-11-2005 09:01

Nick Verhagen schreef:Ja. Als je water van slegte kwaliteid is kunnen de vissen ook slap zijn.

Mvg..


haha
patrick de leeuw van ween
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-05-2005 14:48

01-11-2005 10:08

haha?
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

01-11-2005 10:24

Ik heb al meerdere malen ervaren dat als je echt weinig druk uitoefend op de karper deze soms ook heel rustig blijft onder je hengeltop. Ooit een 26 ponder op de korst tussen een ourwoud van takken/bomen heel zachtjes aangeslagen. Ik oefende aan het begin vrijwel geen druk uit waardoor de karper heel rustig precies onder mn hengeltop rondjes bleef zwemmen. Toen voorzichtig het water ingegaan, uit de takkenjungle gelopen en vervolgens wel kracht gaan zetten. De karper begon toen pas echt te vechten, nam tientallen meters lijn in 1 harde run! Dit geldt niet voor alle karpers, de meeste gaan er na de aanslag als een speer vandoor...

Net als Hans eerder opmerkte, lees het artikel van Willem Barnas eens in de laatste Karper. Het zou een karper kunnen zijn met leververvetting, belabberde conditie etc. maar in dit geval denk ik niet dat hier het geval is.. Overigens een interessant, leerzaam en erg leuk geschreven artikel van Willem!!

Groeten
Bas
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

01-11-2005 18:12

Bas Stevens schreef:
Net als Hans eerder opmerkte, lees het artikel van Willem Barnas eens in de laatste Karper. Het zou een karper kunnen zijn met leververvetting, belabberde conditie etc. maar in dit geval denk ik niet dat hier het geval is..
Groeten
Bas


Eum, wat zijn nog meer kenmerken van leververvetting???

Zou ik eens willen weten, want ik ving pas ook een (slappe) rare 20er in hetzelfde kanaal (denk ik) waar dit topic overgaat.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-11-2005 18:54

Het kanaal waar dit over gaat echt niet veel in gevoerd.

Ik denk dat de karper gewoon een beetje de weg kwijt is door al dat mooie weer.
vang ze tegenwoordig ook al een stuk rustiger dan normaal gesproken.

Blijft vaag maar ze zien er gezonmd uit en heb ook nog niets gehoord van vissen die er slecht uitzien ofzo

Gewoon een gevalletje najaarsmoeheid
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

01-11-2005 19:07

Maar mijn karper was in de zomer gevangen

Geen najaars moeiheid dus 8)

Of het was gewoon een luie flikker
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Plaats reactie