Explosie zoetwaterkreeften verantwoordelijk voor slechtere v


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

25-09-2002 08:02

Bij ons op een zandzuigput hebben duikers zoetwaterkreeftejes uitgezet enige jaartjes geleden.
Nu gaat het zeer slecht met de karpervangst dit jaar & nu hoorden wij gisteren van duikers dat het er dit jaar echt stikte van die beestjes, dus ja dan is een link snel gelegd, maar ik weet niet of het wel opgaat. In Frankrijk komen ook genoeg zoetwaterkreeftjes voor dus ja...

Kent iemand een soortgelijk verschijnsel of heeft iemand er iets anders zinnigs over te zeggen?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

25-09-2002 14:20

Ik heb zelf wel gemerkt dat er op de reeuwijkse plassen ook een explosie van zoetwaterkreeft heeft plaatsgevonden, dus misschien heeft het iets te maken met het weer of zo. Ik kan niet veel vertellen over de invloeden van zoetwaterkreeftjes wanneer ze in grote getale aanwezig zijn, want ik heb nooit in wateren gevist, waar op dat moment een explosie onder de populatie had plaatsgevonden.
Wel denk ik dat het voor de korte termijn ongunstig is en op langere termijn juist gunstig.
Met vriendelijke groet,
robert
Arjen Lans

25-09-2002 16:01

Henry ,
Ik zou dan zeer benieuwd zijn naar de gewichtstoename van de karpers op die plas. Als beide observeringen verband houden, dan zou dit op zijn minst tot uiting komen in een toename van cameravlees.

Arjen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-09-2002 17:49

Misschien zijn wij er niet zo blij mee, maar onze vriend karper kan er weer lekker van groeien .. 't heeft z'n voor- en nadelen denk ik.
Ook hier op de maas zijn er ineens wat meer kreeftjes, je ziet gewoon dat ze een beetje aan je boillie gezeten hebben.

mvg
stefan
marc kristalijn
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00

25-09-2002 19:01

Ik heb weleens gelezen dat karpers voornamelijk z w k eet wanneer deze aan het vervellen zijn en dat ze buiten deze periode er niet zo veel interesse voor hebben.
Wanner deze periode is weet ik niet.
Het schijnt wel meerdere keren per jaar te gebeuren in frankrijk .
Of dit in Nederland ook zo is ???????
Als het verhaal juist is zou je dus buiten de vervel periode weinig last van preoccupatie op z w k moeten hebben.
Als de karpers flink gegroeid zijn van de
z w k dan hoor ik het graag.
Heb zelf namelijk ook uitzet plannen.
BYE
Plaats reactie