september vangsten


Plaats reactie
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

23-09-2002 10:21

Ben sinds twee weken weer op n water aan het vissen waar ik in het verleden menig uurtje gespendeerd heb. Dit water, vrij groot heeft een leuk bestand, niet veel karpers maar wel bovengemiddeld kwa gewichtsklasse.

Heb nu twee weken om de twee dagen een 500 gram knikkers gevoerd. Na twee keer voeren zijn we gaan vissen ( ook snachts)Daar aangekomen constateren wij bovenop onze voerstek, springende en rollende karpers, en geloof me echt wel meer dan eentje! Dit komt goed, dacht ik! Rond een uur 10 savonds stopt het springen en rollen. Om 5 uur sóchtends begint het weer, en geloof me: alleen boven de voestek, sterker nog een marker hoef ik niet te gebruiken, ik zie exact aan de rollende en springende jongens waar mijn stek is. Maar vangen? Ho maar niks! Zaterdagnacht is me twee maal de swinger naar boven geslagen en that's it! Zelfs geen peipjes gehad in de andere sessies!


Ik weet niet meer waar het aan ligt! Mijn knikkers zijn goed. Mijn rigs zijn ook goed. De karpers hebben klaarblijkelijk de stek ontdekt gezien de activiteit aan het oppervlak recht boven onze stek. Ik ken het water, weet wat de normale aastijden zijn, ik dacht al dat dit misschien verandert was maar ook een aantal 24 uurs sessie leverde geen piep op. Normaliter vang je er toch wel minimaal 2 op een nachtsessie.

mijn knikkers liggen op een 3 meter 70 diep. De gemiddelde diepte ligt tussen de 3.5 en 4.5 m.

Mijn vraag: Hoe zijn jullie vangsten? Ook problemen op voor jou bekende wateren? gaat het juist goed? Wie concludeert na het lezen van mijn verhaal dat ik iets over het hoofd heb gezien?

Met onzekere groet

Tim Boelema

p.s. Een aantal bezoekers van dit forum weet exact over welk water ik het heb en weet ook de stek, let svp op je woorden mbt tot de naam van het water en de plaatsnaam!




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim Boelema op 2002-09-23 18:48 ]</font>
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

23-09-2002 18:50

oh nog iets noemenswaardig aan bevonstaand verhaal toe te voegen! Is het normaal dat een meerval van 1,5 meter lang op 3 meter uit de kant gewoon aan het oppervlakte je ligt aan te gapen? Niet schrikt als je je beweegt maar gewoon rustig wegzwemd?

Was een geheel nieuwe ervaring voor mij!!

groetjes Tim
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

24-09-2002 00:09

Was het wel een meerval? Misschien was het het monster van de plas & sprongen de karpers daarom uit het water...........
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

24-09-2002 17:08

Henri is het niet meer mogelijk dat iemand een seriueze discussie start zonder dat het door iedereen meteen belachelijk wordt gemaakt

Tim ik weet welk water je bedoelt maar ik zou niet weten waar het aan zou kunnen liggen misschien aan die honderde gevleugelde toeristen.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

25-09-2002 09:45

Ik had precies hetzelfde afgelopen weekend. Op het water waar ik vis springen haast nooit karpers, maar die avond was het een springfestijn op mijn stek. Helaas kwam er geen enkele vis vanaf, geen piepje, geen brasem, geen niks!!! Terwijl ik daar toch al een maand of 2 aan het voeren ben en elk weekend ca, 6 tot 8 vissen vang.

Het water is daar erg helder en aangezien het volle maan was afgelopen weekend, zou datr wel eens de oorzaak kunnen zijn, denk ik. Het was zo licht dat ik geen lamp nodig had dat weekend... niet echt ideaal.

Iemand anders andere ideeen?

Martin
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

25-09-2002 10:07

Dirk, ben jij een vriend van Rob?

Het viel mee met de gevleugelde toeristen ditr weekend! Ze zijn er ver weg! Vorige week zat het er bomvol met wilde ganzen en een dikke groep van aalscholvers en als laatst genoemde over je stek heen razen dan pak maar in!

Het was inderdaad wel zoals Martin hierboven al zegt krake helder weer en volle maan!! MAAARR...ik geloof niet zo in die volle maan theorietjes van iedereen!
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

25-09-2002 10:17

hoy, tim dirk is inderdaad mijn vaste vismaat!!!
heb met hemm ook die vijver gevonden!
we kunnen trouwens komend weekend weer niet omdat ik gene vrij krijg!!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

25-09-2002 10:31

Kheb afgelopen vrijdag ook zitten vissen en het was goed helder ja. Maar de vangsten bleven niet uit, met mijn vismaat hadden we er 4. Aankomende vrijdag weer een nachie pakken.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-09-2002 10:33

Beste Tim,

Heb het afgelopen weekend nagenoeg hetzelfde ervaren als jij beschrijft. Geen piep op 5 hengels. Ik moet er echter wel twee kanttekeningen bij zetten nl. er was veel leven aan de oppervlakte van mijn water. Maar niet zo extreem als jij beschrijft en niet exact op m'n voerstek.
Ten tweede zijn de vangsten het hele seizoen al sowieso belabberd, iets waarvan ik in het late voorjaar al melding maakte en vragen over stelde op ditzelfde board
Overigens heb ik WEL het vermoeden dat het afg. weekend een volle maan hier mede debet aan kan zijn geweest, aangezien mijn vangsten met volle maan ALTIJD minder waren.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Met vermoedende groet,

John

P.s. Ik vermoed dat het wel degelijk uitmaakt of het het ECHT volle maan is zoals afgelopen za. op zo. of bijna volle maan zoals afgelopen vrij. op za.
En dit zeg ik niet om de bevindingen van Stefan ( zie bovenstaande posting) te ondermijnen.
Vermoedt ik!!!!!!!!!!!!!!!!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2002-09-25 10:47 ]</font>
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

25-09-2002 10:50

Taj stefan ! dat bedoel ik!

John, het was echt waanzinnig! Ik had geen marker nodig want de karpers zaten zo letterlijk precies op mijn stek dat ze een soort baken vormde! Ik heb het gehele seizoen eigenlijk niet slecht gevangen. Heb deze plas enige tijd met rust gelaten en ben er nu terug. Ik ken de plas, weet wat me te doen staat deed alles zoals in het verleden maar niks!!! Echt vreemd! Dressuur is er niet want als er de afgelopen drie jaar vier verschillende karpervissers hebben gezeten zal het veel zijn! De reden hiervoor is simpel: natuurmonumenten heeft de boel afgezet en volgestouwd met highlander runderen en van die koninxpaarden. Je moet nu echt 20 minuten met je spullen leuren om de goede stekken te berijken en ik denk dat velen daarvoor passen. Met een transport kar is dat allemaal wel te doen.

Met vriendelijke groet

Tim boelema
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-09-2002 11:22

Beste Tim,

Ik denk dat ik hetgene jij beschrijft als lichtelijk traumatisch zou hebben ervaren.
En zou niet voor mezelf hebben ingestaan
omtrent de eventuele consequenties die hier aan vast zouden hebben gezeten.
Voor mezelf dan wel m'n omgeving.
Maar goed dit terzijde, een beetje "off topic" geloof ik.
Zou je met dit soort
vraagstukken/problemen bij stichting "Korrelatie" terecht kunnen???????
Sterkte,

John
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

25-09-2002 11:30

hey tim,

het kan inderdaad zijn dat het komt door de volle maan!! maar dan had je vorige week wel wat moeten vangen, vreemde zaak word tijd dat ik een een weekendje vrij maak en eens proberen. ik zal meschien een andere aanpak hebben wat meschien wel succes!(zal wet niet zo zijn maar je weet maar nooit).
ik heb trouwens die runderen nog nooit gezien daar wel die paarden maar dar heb je geen last van!
je zei net dat die ganzen zover weg waren hoe zit het dan met die aalscholvers zitten die er wel nog steeds??

tim ik ga je zien!
groeten rob
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-09-2002 12:31

Hier is het sinds vorige week eigenlijk weer goed begonnen, en zelfs met volle maan hadden ik en mijn maat 3 runs, 2 twintigers.. en 1 zware vis gelost. Geef mij dan maar die volle maan hoor ..

overigens schitterend zo'n volle maan !!!

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

25-09-2002 13:32

De afgelopen weken is het bij mij toch niet zeer slecht geweest. Afgelopen weekend heb ik zondag ochtend gevist (vis op een ochtendwater) en ving niets in de normale tijden wat mij wel opviel. Normaal vang ik altijd binnen twee uurtjes een vis van mijn voerplaats en met geluk een tweede. Nu had ik vanaf zes uur mijn hengels inliggen en liep hij om half 10 pas aan. Wel een mooie vis van 14.6 kg. De vissen aasden dus anders dan normaal afgelopen weekend, of dit aan de maan en het heldere weer ligt laat ik even in het midden.

Tim,

springende vissen op de plaats staat normaal toch wel garant voor een aanbeet. Je zou eens kunnen proberen om enkele meters buiten de voerplaats te vissen, dit levert op zo'n momenten vaker wel een aanbeet op. Ik ken waarschijnlijk de plas waar je vist, maar ik stuur daarover wel een privebericht. Heb er als het dit water is ook enkele keren gevist dit jaar en elke keer nog karper gevangen.

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

25-09-2002 13:42

hoy bart,

die vijver waar tim vist ik overigens ook is dat echt niet die op die foto met dat paard??

ik had je dit al eens gevraagd trouwens!

groeten rob
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

25-09-2002 13:46

hoy stefan,

ik denk dat het per water verschillend is!! op mijn thuiswater vang je geen klote als er volle maan was, ik zal het nog gekker maken als de lampen van het kort bij gelegen voetbal stadion aan waren ving je zelfs niks!!!

denk dat het puur eraan ligt of de vissen er normaal snachts of overdag azen!

groeten rob
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

25-09-2002 16:42

Tis allemaal heel vreemd, want ik vis op een rivier tegen de overkant aan. Aan die kant rijden auto's, staan lantaarnpalen etc. terwijl het aan mijn kant super donker is. Tis maar wat ze gewend zijn denk ik, want voetballichten staan niet iedere dag aan natuurlijk.
Succes.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

25-09-2002 16:45

hey stefan,

ik dnek dat het echt per water verschillend is!!!
denk dat die vissen de lampen van de straat wel gewend zijn!!

groeten rob
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

29-09-2002 15:03

Ben net terug van hetzelfde water! Same shit as last week! Weer niks alleen was er wat meer actie op de hengels. Maar verder niks bijzonders! Het water was strak en glad als een spiegel! geen zuchtje wind!

groetjes Tim
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

29-09-2002 15:29

Tim,
Ik heb vorig weekend ok zoiets meegemaakt; heel veel beweging boven mijn stek maar geen enkel piepje. Toen dacht ik als de vis de heletijd boven aan zit, ik vis ongeveer op 3.5 m diepte dus neem ik aan dat de vissen niet steeds van boven naar beneden duiken. Toen kwam ik op het idee om eens net onder het oppervlakte te vissen dus ik ff mn hengel klaargemaakt zodat ik een stukje korst had hangen zo'n 10/15 cm onder water oppervlakte. En zo'n 20 min later had ik beet op die hengel! Was wel de eerste en laatste vis maar het bewijst wel dat je toch wat kan vangen onder zo'n omstandigheden. Gewoon creatief zijn :razz:

Mvg,
Bart

Ps. ik viste op de SP te O. misschien ken je deze plas.
Eat... Sleep... Go Fishing...
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

29-09-2002 19:56

Beste Tim,

Mag ik vragen wat voor soort aas je voert? Alleen boilies of boilies same met partikels. In het 2e geval moet je gaan oppassen voor pre-occupatie. De vissen kunnen zich fixeren op een bepaald voedsel bv mais, hennep of zelfs muggelarven. Als dit het geval is dan kan ik je garanderen dat je boilie niet eens gaat worden aangeraakt. Ik heb over dit fenomeen reeds diverse malen gelezen en steeds kwamen ze tot deze vaststelling. Misschien gewoon eens proberen te vissen met 1 hengel boilies en de andere hengel een partikel dat je hebt gevoerd.

Mvg

Peter
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

30-09-2002 10:35

Tja peter,

helaas! Ik voer alleen boillies, ben niet zo'n fan van particles. Ik ga verkassen naar een oude vertrouwde stek.

Het was dit weekend alweer het zelfde liedje, dus ga nu eens switchen.

Bart, hebben we geprobeerd maar dan met een boillie maar haalde ook niks uit. De SP te O.? Ik heb zo mijn vermoeden met betrekking tot de plaatsnaam maar die SP zegt me even niks! Stuur maar een prive bericht dan kun je wat vrijer praten!

Groetjes Tim

Groetjes Tim
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

01-10-2002 08:40

Van de volle maan vind ik zever in pakjes, heb dikwijls goed gevangen bij volle maan. Ook afgelopen week nog, op twee nachten en dagen (bij volle maan) ving ik 18 karpers, zowel overdag als snachts!! Dat was zelfs een stukken beter gemiddelde dan dat je er normaal vangt, maar het weer was wel ideaal, een lekker strakke wind op m'n stek en af en toe een plensbui (net als ik beet kreeg natuurlijk)
Wat Peter daar noemt kan idd waar zijn, maar hou niet enkel rekening met die particles, misschien vis je wel op een natuurlijke aasplek (mosselbank of tubifexbed of zo) ook dan kan er beslist preocuppatie in het spel zijn.
Een goede methode om eens uit te vissen water er echt aan de hand is is om met superlicht look of nog beter met vrijlopende lijn te vissen. En dan natuurlijk de lijn slap laten naar de opzet toe. Dan zie je veel beter wat er gebeurt en worden ook kleine trokjes doorgegeven. Dan zie je tenminste of ze je aas pakken.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

01-10-2002 08:42

jongens toch kben weer goed bezig, superlicht lood moest dat dus zijn en gene look...komt ervan als je met lookboilies vist.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

01-10-2002 09:19

Afgelopen vrijdag nacht was het weer helemaal niks. Het was zeer koud en helder en ondaks dat we op dezelde stek zaten, kregen we alleen een aanbeet van een brasem.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Plaats reactie