vissen in de winter


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Evers
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-08-2005 16:31
Locatie: In het schone brabant

14-10-2005 20:56

Dag karpervissers

Ik ga dit jaar eigenlijk voor de eerste keer door met het vissen in de winter en heb paar vragen, ik hoef naturlijk niet al je geheimen te weten want die houd iedereen voor zich maar gewoon het algemene van wintervissen :wink:
Heb van de volgende onderwerpen vragen:

- fruit boilie/vis boilie ?
- werken pop-ups goed in de winter ?
- passen jullie je onderlijnen aan andere rig of korter/langere onderlijn?
- partikels in de winter ?
- hoelang voorvoeren en met hoeveel gram/kilo perdag
- Moet je juist diepe of ondiepe plekken bevissen geulen/plateus/zandvlaktes?

Dit zijn best hoop vragen die ik eigenlijk stel aan de ervarende wintervissers Je hoeft niet op alles antwoord te geven maar als iedereen al 1 tip kan geven ben ik al een tevreden man Als ik iets heel belangrijk ben vergeten(wat helemaal anders is dan in de zomer) hoor ik het graag 8)

alvast bedankt Groetjes Jeroen Evers
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-10-2005 21:22

Niet lullig bedoelt, maar heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd. Ik denk dat er tussen honderden topics best wat geschreven is over wintervissen, misschien dat je daar ten eerste al wat bruikbare informatie uit kunt halen.

Dan even kort wat antwoorden:

werken pop-ups goed in de winter ?
>>Ja, heb zelf goed gevangen op een klein pop upje. Ook single hookbaits pop up is het proberen zeker waard!!

passen jullie je onderlijnen aan andere rig of korter/langere onderlijn?
>> Ik vis in de winter veelal met klein aas, op een dressuurputje dus pas mijn onderlijn in die zin wel aan. Maar niet perse omdat het winter is. Klein aas, klein haakje, korte onderlijn die snel haakt.

partikels in de winter ?
>> Jahoor, ik heb erg goed gevangen met een mix van hennep, mais pellets en boillies. Ik voerde met de spod en viste met een kleine boillie (soms pop-up) op deze voerplek. Deze plek is een stek waarvan ik weet dat er altijd vis in de buurt zit. Het water kent geen grote diepteverschillen en vis zit veelal onder deze overhangende struiken, waar ik tegenaan vis. Ik voer dan een spodje of 5 tegen deze struiken aan. Ik wil deze winter meer gaan vissen met slechts 1 maiskorrel aan de haak of 1 pellet. En dan op dezelfde wijze voeren. Omdat deze stek altijd wel vis herbergt voer ik hier ook niet voor.

Wat wel "helemaal anders is dan de zomer" is de temperatuur. Kleedt je goed, zorg dat je warm blijft en wat warms te eten/drinken mee hebt dan hou je het een stuk langer uit. Maar ook dit soort dingen zijn al eens besproken.

Succes ermee
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

14-10-2005 21:53

Het is Indian Summer man, beste najaar wat je je kan wensen!
GA VISSEN!!!!

:P

Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
michael van de boom
Berichten: 112
Lid geworden op: 30-01-2004 19:17
Locatie: Didam
Contacteer:

15-10-2005 00:49

Ik ga helemaal met rick mee.

We zullen er nog een paar uit trekken van de winter in het
dresuurputje. :wink:
laat je swingers maar swingen :-))
Gebruikersavatar
bram evers
Berichten: 5
Lid geworden op: 28-08-2005 11:11
Locatie: didam

15-10-2005 01:45

michael van de boom schreef:Ik ga helemaal met rick mee.

We zullen er nog een paar uit trekken van de winter in het
dresuurputje. :wink:
jah rick doe michael maar goet wat voor
:D geintje haah
de winterstop is beter op mijn weeg klok
Gebruikersavatar
Jeroen Evers
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-08-2005 16:31
Locatie: In het schone brabant

18-10-2005 22:45

owkey al bedankt rick ;) zijn er nog meer mensen die enkele tips hebben ? :oops:




Groetjes jeroen Evers
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

19-10-2005 08:41

Daniel Takken schreef:Het is Indian Summer man, beste najaar wat je je kan wensen!
GA VISSEN!!!!

:P

Daniel


Nou geef mij maar een forse zuid wester, donkere luchten en af en toe van die lekkere buien erover heen. Herfst dus, die Indian Summer mag wat mij betreft achterwege blijven.

Ik vind dit nou niet echt het ideale najaar, maar goed je moet er het beste van maken.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-10-2005 09:35

Volgens het Belgisch weerbericht komt er ander weer aan met wind uit zuidwesten, meer bewolking en kans op een bui. Daarentegen wordt het 's nachts wel zachter! Lijkt me goed..
Laat de winter nog maar lang op zich wachten. Zolang het nog zomer-herftsachtig weer is, kan het nog geen winter zijn, dus profiteer er maar van.
Wat betreft wintervissen en het weer: Ik zoek vaak (met een beetje geluk) de dagen uit dat het meer herftsachtig weer is dan echt winterweer. Omdat ik dus veel instant vis in de winter kun je zo goed uit de voeten met het weerbericht in de gaten houden en 's ochtends naar buiten kijken. De dagen dat er een ijzige strakke oosterwind staat ben ik over t algemeen niet aan t water. Meer de dagen dat het niet of nauwelijks waait, bewolkt is... een beetje zacht weer. En als er een pak sneeuw ligt, want ik wil nog eens een karper in de sneeuw vangen! :lol:
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

19-10-2005 12:11

De beste winter resultaten behaal ik op een diep (on-verwarmd) meer door vanaf deze periode al te beginnen met voeren op regelmatige basis. De stekken voer ik 3 á 4 maal p/week aan met een pondje boilies. Deze bollen worden verdeeld over een groot oppervlak (1 á 2 hectare)
De stekken zijn hotspots waar ik ook op andere tijden in het jaar (behalve tijdens de paai) vis vang. Wat mij is opgevallen is dat de betere vissen van diepere plekken komen dan de kleinere exemplaren. Het aantal vissen neemt wel af als je dieper presenteert.

Begon ik in de winter (pas) met voeren dan zijn de vangsten al stil gevallen en is het mij niet mogelijk om ook maar één vis te verleiden op deze put. :evil:

Elk nieuw seizoen zijn er (nieuwe) collega's die hun geluk ook op dit water willen testen. Vol goede motivatie starten ze in februari of in maart. Ik het eerste jaar ook. Helaas vang je je eerste vis dan pas na de paai op dit water en dan zijn veel collega's al naar een ander water afgetaaid. Jammer.... :oops: als men in oktober start en de stek onderhoudt dan kan je de ganse winter door vangen (incl. het voorjaar :wink: )
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

19-10-2005 15:43

diep of ondiep maakt volgens mij niet echt veel uit.ik heb altijd goed gevangen in de winter.
maar wel met zoet en flink geurende boilies.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-10-2005 17:28

diep maakt wel degelijk uit op bepaalde wateren..... ondiep komen ze ook....waneer? waar? etc

ik heb ook altijd goed gevangen in de winter, maar heb nog nooit met zoete, flink geurende boilies gevist in de winter.

Elk water is weer anders en lokaliseren van de vis is numero uno in de in de winter.

Tenzij je -inderdaad- in deze tijd al begint met voeren. Dan kun je je stekkie vaak tot diep in de winter aan de praat houden. Ook met een vismeelbol :wink:

een vriendelijke groet uit Amsterdam

Mitsz
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

19-10-2005 17:50

ik heb vandaag ook gevist. brr er stond wel een koude wind

maar de vangsten worden al wel wat beter vergeleken met de zomer.
ik had de vissen allemaal op een singelbait hook,



Jeroen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-10-2005 19:14

Even tussendoor.

Suc6 in de winter is of... zie Rob van Riet of vissen op verwarmd water of op overbezet water. 1e zie alweer Rob, veel afhakers dus.

2e. Bijna niet meer aanwezig. Soms weet de karper het nog niet.

3e: moet je het eigenlijk van hebben.

De rest is gewoon pet.

Eind 80 begin 90 werd zo bijv. goed gevangen op de Sloterplas. Eigenlijk om een simpele reden er werd veel gevist en gevoerd. Situatie 1 dus.

Ga gerust romantiseren over winter vissen, maar het is gewoon zwaar but.

Meeste kans op suc6 op open wateren is op niet al te diep water. Komt m.i. omdat de weersinvloeden er veel invloed op hebben. Storm en zo.


Is dit niet waar? Hierbij nodig ik u uit om deze winter een visje te komen van in het merwedekanaal of kanaal van Steenenhoek of..


MVG

Klaas

PS De voldoening zal dan daarom wel zo groot zijn.
jacco noordermeer

19-10-2005 19:23

Klaas van den Herik schreef:Even tussendoor.

Suc6 in de winter is of... zie Rob van Riet of vissen op verwarmd water of op overbezet water. 1e zie alweer Rob, veel afhakers dus.

2e. Bijna niet meer aanwezig. Soms weet de karper het nog niet.

3e: moet je het eigenlijk van hebben.

De rest is gewoon pet.

Eind 80 begin 90 werd zo bijv. goed gevangen op de Sloterplas. Eigenlijk om een simpele reden er werd veel gevist en gevoerd. Situatie 1 dus.

Ga gerust romantiseren over winter vissen, maar het is gewoon zwaar but.

Meeste kans op suc6 op open wateren is op niet al te diep water. Komt m.i. omdat de weersinvloeden er veel invloed op hebben. Storm en zo.


Is dit niet waar? Hierbij nodig ik u uit om deze winter een visje te komen van in het merwedekanaal of kanaal van Steenenhoek of..


MVG

Klaas

PS De voldoening zal dan daarom wel zo groot zijn.


waar kan ik me inschrijven!!!??????? :lol:

zelfs voor de winter is het afzien voor sommige ,laat staan in de winter
maaaaaar ik ga het proberen :P
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

20-10-2005 13:18

Klaas van den Herik schreef o.a:
Meeste kans op suc6 op open wateren is op niet al te diep water. Komt m.i. omdat de weersinvloeden er veel invloed op hebben. Storm en zo.
(zoals vandaag, lekker waaien uit west :lol: ) en lokaliseren van de vis is numero uno in de winter zoals ook Mitsz weet.
Klopt ook helemaal maar dat is voor mij alleen de beste optie als ik vanaf de herfst op dat water geen voer plekje heb gemaakt of er een ander op zit :evil: of …als de voer plek twee maal achter elkaar niets heeft opgeleverd. :roll:
Zo heb ik wel eens op één stek vanaf de herfst tot de paai door gevist (3 á 4 keer p/mnd) zonder twee maal achtereen op deze voer stek te blanken. Halleluja-ja
Meestal zijn mijn sessies ver van tevoren "in geroosterd" en kan ik niet inspelen op het weer. (werk en gezin) Met een voer plek ben je minder afhankelijk van de weersomstandigheden.

Off topic (algemeen, dus niet alleen in de winter) zie ik wel een relatie tussen bepaalde ( (-: grote) vis gunstige) weersomstandigheden en de stand van de maan. Wel mooi zo'n volle maan boven het dampende kanaal maar je kan beter straks gaan.
De rode loper voor de Westen wind heb ik ook altijd uitgerold. Als ik nu niet op 't werk had gezeten dan…

Rob.
killian de bruijne

20-10-2005 21:41

hoi,

aaankomende winter ga ik ook nog maar een paar nachtjes pakken. aangezien de zomer niet zo visrijk is geweeest voor mij. ( heb al 2 maanden niet meer gevist ofzo) dus hoop nog een paar kanjers te kunnen vangen :D al zal dat niet gemakkelijk zijn. en al helemaal niet op mijn water!

ik ga het gewooon op zo veeel mogenlijk plekken proberen. en dan lijkt het mij dat ik vanzelf wel een keer op de vis stuit!

groete
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

21-10-2005 17:17

Wintervissen...

Ik ga dit jaar eigenlijk ook voor de eerste keer heel de winter door vissen. Ik heb al een hele tijd niet meer gevist en ik denk dat ik binne kort weer eens zal gaan.
Op je vragen heb ik niet egt een antwoord, maar dat zal na de komende winter wel veranderd zijn... ( hoop ik :D )

Succes ermee.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Jeroen Evers
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-08-2005 16:31
Locatie: In het schone brabant

21-10-2005 19:45

is goed Nick :lol:






Groetjes Jeroen Evers
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

24-10-2005 11:17

ik had een topresultaat.32pond op 2 meter diep
BI rules
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

24-10-2005 13:17

mijn ervaring is dat het in de winter voornamelijk van belang is dat je aan het vissen bent waar de vissen zich op dat moment bevinden.het
grootste verschil met de andere seizoenen is dat de vis zich (veel)minder
verplaatst,over het algemeen genomen dan.
lokaliseren is dus van vitaal belang.het enige hufterige is,dat de plaatsen waar je vissen kan spotten,soms niet de plaatsen zijn waar ze bereid zijn tot azen,dit is vaak op water met diepte verschil.vaak is een ondiepere plek,die er niet ver vanaf is productiever,of de helling van een talud,en dan voornamelijk die kant waar de zon het beste kan doordringen,dus niet
de schaduw kant.voor het instant vissen is vooral dat zonlicht naar mijn mening van belang.
ook dichte rietkragen waar de vis in kan zwemmen zijn vaak plaatsen waar ze liggen,het water is daar iets warmer meestal,zeker na een dagje
met veel zon,ook hier ving ik weer het best op het stuk van de riet kraag waar op dat moment de zon op stond,de plek veranderd in de loop van de dag dus met de zon mee.
echt sterke flavours gebruik ik niet,maar een wit haakaas,pop-up of zinkend,op donkere voer boillies,werkte naar mijn gevoel beter.
boterzuur was dan de enige sterke attractor die ik soms gebruikte,
en anders een flavour op ethyl alcohol,pineapple vind ik wel goed in de winter,maar niet veel,eerder weinig.ondanks dat ik instant vis,voeg ik wel wat extra zemelen aan mijn mix toe.hoop dat je er wat aan hebt,

m.v.g. robert
Plaats reactie