Hoeveel lossers is acceptabel?


jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

14-05-2004 09:48

Nou Rogier, dan zou ik toch kiezen voor het vissen met een standaard-rig. Misschien haak je op een stiffrig dan wel meer vissen, maar als je dan weer meer lossers krijgt, betekent dat dus ook een grotere kans op uitscheuringen en verwondingen bij de vis. Een stiffrig is voor de vis wellicht moeilijker uit te spugen en pakt vaker vlees, maar door het karakter ervan is de plaats waar de haak inslaat onvoorspelbaar en heb je dus meer last van lossers. Ik vis vanwege het onnatuurlijke karakter ervan sowieso niet graag met stiffrigs.

Bij het statisch vissen heb ik dit jaar nog weinig problemen met lossers (2 niet doorzettende runs, kan ook brasem zijn geweest, en geen enkele losser). Ik ben dan ook behoorlijk tevreden met mijn rig (12cm super skin met nash fang maatje 4). Bij de oppervlaktevisserij, die een belangrijk deel uitmaakt van mijn jaarlijkse vangsten is er onherroepelijk meer sprake van lossers. Ik ben door dressuur genoodzaakt om met kritische rigs te vissen onder het principe inspecteren…pats..hangen. De inhaking is hierdoor niet altijd optimaal en lossers zijn dan soms het gevolg, maar dat is volgens mij inherent aan de oppervlaktevisserij, aangezien je sowieso moeilijker kunt bepalen waar de haak haakt. Al valt het dit jaar allemaal nog wel mee.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

14-05-2004 21:57

Om heel eerlijk te zijn verspeel ik bijna geen vis. Hoe het komt weet ik ook niet. Alleen dit jaar heb ik er 4 gevangen en 1 verspeeld. Dit verspelen kwam door een domme fout van mij. Had de knoop van de onderlijn niet goed geknoopt. Heb dus 25% verspeeld.

Groeten Rick.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-05-2004 22:24

Als je het mij vraagd is er gewoon geen persentage aan te geven.
Tot 2 weken terug had ik 5 losschieters van de 41 vissen.
Begin ik op een nieuw water, sessie van 2 dagen.
Pak 2 vissen en 6 losschieters.

Ja, dan maar weer kijken waar het aan ligt.
Ben er nu wel achter, tenminste daar ga ik volgende week achter komen.

Kan ik nu een persentage losschieters aangeven, welnee weet toch niet hoe het gaat aflopen.

Zo zitten er mensen een heel seizoen te tobben en andere hebben het spelletje heel gauw door.
De een blijft op zijn ouwde vertrouwde water met zijn ouwe vertrouwde rig.
Een ander die zoekt nieuw water en nieuwe methodes, mischien met vallen en opstaan (lees losschieters) maargoed.

De een pakt 15 20tigers en verspeeld er 6, de ander pakt 5 dertigers en verspeeld er 1.
Dit is allemaal toch niet te voorspellen jongens, de ene vissituatie verschilt geheel van de ander.

Hoeveel losschieters is acceptabel?
Dat bekijk ik ter plekke of het toelaatbaar is.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

16-05-2004 21:34

[quote="Rick Nijland"]Om heel eerlijk te zijn verspeel ik bijna geen vis. Hoe het komt weet ik ook niet. Alleen dit jaar heb ik er 4 gevangen en 1 verspeeld. Dit verspelen kwam door een domme fout van mij. Had de knoop van de onderlijn niet goed geknoopt. Heb dus 25% verspeeld.

Groeten Rick.[/quote]

Rick, 1 van de 5 is volgens mij toch echt 20% hoor :wink:
rens kop
Berichten: 89
Lid geworden op: 07-04-2004 17:26
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

17-05-2004 22:29

1 op 10 was vorig jaar mijn uitkomst. moet wel zeggen dat het niet alleen losschieters waren. lijnbreuk is erin opgenomen.

alleen de losschieters 1 op 12 vind ik een mooi getal en daar streef ik ook naar.

gr rens :lol:
Gebruikersavatar
poelmans gunther
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-12-2003 01:00
Locatie: meeuwen,limburg,belgie

17-05-2004 22:42

vorig jaar van die 76 beten 72 vissen gevangen.4 verspeels dus.3 ervan vast in obstakel en 1 vis uigescheurd.ik baal serieus van verspeelde vissen en ik streef dan ook naar een nultolerantie.mzzl
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

13-10-2005 01:27

Over de laatste 27 gevangen vissen had ik er 3 lossers tussendoor
Iets waar ik wel mee kan leven :wink:
en ook nog 3 gemist door lijnbreuk helaas :-?


Mvg...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-10-2005 07:10

Mannen,

Uiteraard is 0% het enige goede antwoord, maar ik vind wel dat jullie veel te hard zijn in jullie conclusies over Rene en zijn onderlijnen :evil:

0% is het streven, als je daar boven zit dan is er een probleem, maar ik ken Rene een klein beetje en denk dat hij zichzelf al bij iedere losser een slag voor zijn plaat geeft en er uren over loopt te peinzen hoe het heeft kunnen gebeuren.

Rene,

Als je echt op grote afstand vist ..... zijn de runs dan wel echte runs? Of loopt je lijn over een put waardoor er vissen tegen je lijn aan zwemmen, wat jij vertaald als een run?

Als jij al aangezet hebt en de vissen tijdens een dril lossen dan is er echt iets aan de hand, maar wat is de grote vraag. Helaas ben jij de enige die daar iets mee kan en alle goede adviezen ten spijt you're on your own :o

Hoop dat je er snel achter komt, jou kennende sluipt het je hersenpannetje in en laat het je niet los voor je een antwoord hebt.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

13-10-2005 07:49

ik heb nog maar 2 lossers gehad van de ongeveer 40 vissen dit jaar..

dit zijn dan de echte losschieters!! niet de vissen die ik verspeeld heb in obstakels.. anders komt het aantal op 6 a 7. en die vastzwemmers waren allemaal in het begin van het seizoen toen ik nog niet wist waar alle obstakels onder water lagen.. nu weet ik dat gelukkig wel en de laatste maanden heb ik ze niet meer in de obstakels zitten..
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-10-2005 08:47

Mannen,

Laat ik even voorop stekllen dat Rene een goede visser en heel goed weet war hij mee bezig is...
Zijn onderlijnen zijn praktisch hetzelfde als de onderlijnen die ik gebruik, maar ik heb misschien wat meer mazzel...

In de afgelopen 2,5 jaar heb ik nu 6 lossers gehad, op pakweg 300 vissen.
1 daarvan was eend omme fout door mijn haak niet te controleren, terwijl deze erg bot was...

De andere 5... Ja, waarschijnlijk 1 vis waarvand ebek kapot was en de rest pech of een rig die niet perfect draaide...

Dat Rene dit jaar zoveel lossers heeft, heeft veel met pech te maken, haken die afbreken, uitbuigen of zelfs een wartel die breekt... Daar is niet tegenop te vissen.



100% score halen is niet haalbaar, maar wel uiets waar ik naar streef.

Mijn % lossers is voor mij meer dan acceptabel, en ik maak me daar dan ook geen zorgen om.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

13-10-2005 14:18

Ik vind elke losser er 1 teveel.
Dat het gebeurt is gewoon pech,of het komt door de visser zelf,het niet controleren van onderlijnen of haken e.d.

Het vissen hier in de omgeving is soms al moeilijk genoeg, als je er dan 1 haakt en je verspeelt hem ook nog..komt het dubbel hard aan..het kan pech zijn, maar de visser speelt ook zeker een grote rol.

Het hoort er nou eenmaal bij.


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-10-2005 14:32

manier van azen, harde/zachte bekken, papagaaibekje

om zo een paar variabelen te noemen.

MVG

Klaas
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

13-10-2005 14:46

@ Marijn

Ik lees dat je een domme fout maakte door met een botte haak een losser te hebben daar je hem niet controleerde.Hoe kan je nu weten of ie bot was ,je controleerde hem niet!!!Dat de haak bot was kan nu net door die losser zijn geweest.Met een nieuwe haak kan je de vis misprikken ,zeg maar net op het keiharde deel van de bek waardoor ie net daardoor bot word.Ik spreek uit ervaring hoor,meerdere keren meegemaakt dat zelfs na het vangen van 1 karper een nieuwe haak naar de kl....ten was
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
jacco noordermeer

13-10-2005 15:03

als het niet wil ,wil het niet simpel toch
alles geprobeert en veel haken gebruikt waar sommige het bij zweren
als het niet wil ,wil het gewoon niet
maandag een vis die zig vast zwom in de wortels van lelies,
dacht gelijk het wil niet vandaag
na 10 minuten worstelen met de wortel kreeg ik hem los(de lijn dan hé)
k.t k.t.k.t etc draai ik de resterende lijn binnen zit de vis er nog steeds aan :o :o :o

als je naam er op staat vang je hem/haar gewoon simpel als het is :wink:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-10-2005 15:09

Nou is deze topic uit mei 2004, ik mag toch wel hopen dat Rene zijn losser probleem ondertussen redelijk opgelost heeft?

Dus Rene, .......... Opgelost ???

Oh ja,voor mij is een losser een haak die tijdens de dril uit de bek losschiet, voordat de dril begint weet je namelijk nooit zeker wat de run heeft veroorzaakt.

Lijnbreuk, wartelbreuk en haakbreuk vallen onder de noemer materiaalpech/verkeerde materiaalkeuze.

Een losser of materiaalpech, beiden leveren echter geen vis op de mat.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-10-2005 15:39

Zomaar ineens nieuwe reacties, het doet me enigzins verbazen maar ik vind het wel errug leuk.

Maar Michel heeft gelijk, begin 2004 heb ik veel last gehad van lossers. Maar halverwege en eind 2004 heb ik toch nog wel het e.e.a. recht getrokken als ik het zo mag zeggen. :D

Begin dit jaar heel veel pech gehad zoals Marijn al zei, maar zie de vangsten van oktober 2005 er maar eens op na, zo´n vis doet je gauw alle ellende vergeten.

Even nog over de grote afstanden, omdat de dril langer is zou je mijn inziens ook langer de tijd hebben om een vis te lossen. Eerlijkheids halve moet ik zeggen dat ik juist op grote afstanden nog geen vis gelost heb. maar juist wel op de korte afstanden. Mijn vraag in eerste instantie is ook geweest om te peilen hoe andere daar over dachten.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-10-2005 15:59

Geert,

Op dat water waar ik de haak niet controleerde heb je vissen met gave bekken, geen grijs puntje of vlekje in de bak...
De bekken zijn niet kneiterhard en ook niet superzacht.

Na de run kreeg ik na 5 seconden een losser, iets wat mij op dat water niet eerder en later is gebeurd.

Voordat ik ingooi controleer ik mijn haak zo goed moegelijk.
Ik gebruiki mijn haak maximaal 1 sessie, soms vervang ik hem al na 1 gevangen vis als ik er geen lekker gevoel bij krijg.

Ik ben liever zeker van mijn rig en haak dat ik het liever overdrijf dan er te makkelijk mee omga.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-10-2005 21:19

Klaas van den Herik schreef:manier van azen, harde/zachte bekken, papagaaibekje

om zo een paar variabelen te noemen.

MVG

Klaas

This space for Rent....wat gaat mij dat kosten Klaas?....doe je het ook voor een gratis T-shirt?
:D
gr
HB
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-10-2005 23:56

verkoop me ziel voor een t shirtje Hans.


Krijg er nog 1 van Wil. Die van Impact zeg maar.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-10-2005 00:02

Klaas van den Herik schreef:verkoop me ziel voor een t shirtje Hans.


Krijg er nog 1 van Wil. Die van Impact zeg maar.


MVG

Klaas

OK.......1 t-shirtje in ruil voor het recept van Jacco :lol: :P :roll: :wink: z'n bollen :D
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-10-2005 08:19

Ik maak geen t shirts Hans.

MVG

Klaas
jacco noordermeer

14-10-2005 14:26

ik wel bollen :wink: :lol: 8)
Gebruikersavatar
Jeroen Evers
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-08-2005 16:31
Locatie: In het schone brabant

14-10-2005 21:08

100 vissen 5 verspeeld! niet slecht zal je denken? Maar dit zijn er 5 te veel. 4 van de 5 vissen die ik verspeelde lag niet aan MIJN onderlijn want die was niet van mij. Er was zon man aan het opscheppen over dat hij zo goed kon vissen en dat hij geweldige riggen had hij gaf me een rig en ik verspeelde er 3 mee :x Toen ik hem weer tegenkwam zei die dat het een foute montage was kreeg ik andere rig van hem met zijn verontschuldiging 8) en verpilde de eerst volgende vis weer :evil: Dit was echt een leerproces dat ik never nooit meer een rig van iemand anders aanpak :lol: De 2 onderlijnen zijn rechtstreeks de kliko in gegaan :D


Groetjes Jeroen Evers
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-10-2005 00:26

Jeroen Evers schreef:100 vissen 5 verspeeld! niet slecht zal je denken? Maar dit zijn er 5 te veel. 4 van de 5 vissen die ik verspeelde lag niet aan MIJN onderlijn want die was niet van mij. Er was zon man aan het opscheppen over dat hij zo goed kon vissen en dat hij geweldige riggen had hij gaf me een rig en ik verspeelde er 3 mee :x Toen ik hem weer tegenkwam zei die dat het een foute montage was kreeg ik andere rig van hem met zijn verontschuldiging 8) en verpilde de eerst volgende vis weer :evil: Dit was echt een leerproces dat ik never nooit meer een rig van iemand anders aanpak :lol: De 2 onderlijnen zijn rechtstreeks de kliko in gegaan :D


Groetjes Jeroen Evers

Jeroen......onderlijnen zijn niet biologisch afbreekbaar...hoort dus niet in de kliko thuis maar gewoon in de prullenbak :D :lol: :P :wink:
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-10-2005 00:50

Klaas van den Herik schreef:Ik maak geen t shirts Hans.

MVG

Klaas

Volgens mij niet geheel goed begrepen Klaas.......je krijgt van mij een t-shirt in ruil voor recept van Jacco z'n bollen...niet verder vertellen he!!