BIG HIT! Eens wat anders dan alleen de topvissen belagen.


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-09-2005 13:59

Eens hele poos geleden heb ik al eens een topic geopend over het onderwerp (ineens ging het wel weer over wat anders) waar ik het nu weer over wil hebben.
De visserij op kleine afgesloten watertjes met een hoge bezetting. De parkvijvers, verenigingswatertjes, plasjes en meertjes met flink wat vis. De wateren die enorm goed geschikt zijn voor de aantallen visserij. De manier van vissen waarbij je eens niet probeert de topper eruit te tillen maar zoveel mogelijk actie te hebben op een dagje.
Een manier van vissen waar ik me wel eens schuldig aan maak. Een manier van vissen waar ik eerlijk gezegd de laatste jaren steeds wat beter in ben geworden.

Sommige vinden deze manier van vissen echter een soort schande. Op speciaal gegraven, aangelegde putjes op frommeltjes vissen terwijl peppie en kokkie naast je staan met ieder een fles bier en een joint in de handen. Die mensen mogen van mij gewoon doorlezen maar hoeven eens een keer geen reactie met alle mogelijke kritiek te geven. Sommige wateren zijn inderdaad liploos... maar lang niet alle. Dus vandaag eens een dagje waarop niet alle hoogbezette watertjes over dezelfde kam gaan.





Blablablablabla. Wat een inleiding voor een topic zeg.

Met deze topic wil ik het eigenlijk een beetje hebben over de aantallenvisserij. Makkelijk water en veel vis. Hoe zijn de voorbereidingen? Hoe pak je de dag aan? Met z'n tweetjes of alleen? Welk aas en waarom?
Geen simpele antwoorden als spodden, the method. Uitleg waarom, uitleg hoe en hoe je erop gekomen bent. En dan maar eens kijken of we allen flink wat wijzer zijn geworden van deze topic.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-09-2005 14:24

Wat als je dit soort putjes vermijd?

Heb ook wel op een dergelijk water gevist, veel vis, voornamelijk kleine schubs...
Dan kom je toch uit op het spodden... Waarom??
Omdat als devis eenmaal achter de plons komt en op je stek komt, ze dan wel wel vreselijk hun best doen om zelfs de spod leeg te vreten zodra hij te water komt...

Dan sta je dus steeds met 2 kromme hengels en dan moet je tussentijds ook nog spodden.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-09-2005 14:49

Zelf moet ik bekennen zo goed als geen ervaring te hebben met het spodden. Pas sinds het voorjaar maak ik er eigenlijk met regelmaat gebruik van bij het oppervlakte vissen.
Wat me hierbij opviel is dat veel vissen vlak na de plons voor een zeer korte tijd weg zijn en daarna voor een korte poos als een gek vreten.
Voorbeeld:

Plons,

Vis schrikt een beetje.

10 seconde later ineens een stek vol met vissen die gedurende een minuut alles wegvreten dat ze tegenkwamen.

Dit is dan echter wel wat ik heb gezien bij het oppervlakte vissen. De vissen lagen dus echt aan de oppervlakte met hun kopen boven water te vreten. Ik denk dat de vissen dus ook schrokken van de spod aangezien hij soms rakelings langs een vis vloog tijdens de landing.

Deze situatie heb ik na de ervaringen op zo'n runs/aantallen/hoog bezet water eens proberen te krijgen op een moeilijk water met een totaal ander bestand. De meesten weten echter al hoe dat afliep.
Veel kennis die je hebt opgedaan tijdens het "bestandje op een dagje-knallen" was dus echt handig op de moeilijkere wateren.



Aangezien ik het hierboven toch al over de oppervlaktevisserij had zal ik er maar even over doorgaan. Zomaar wat dingetjes die mij aan het denken hebben gezet en mijn visserij mede hebben ontwikkeld tot wat het nu is.

De eerste jaren van mijn oppervlakte-visserij waren nog de jaren van een korstje tussen de plomp. Een leuke manier om te vissen op die zonnende vissen tussen de waterplanten. Naar mijn idee alleen niet DE manier om de vis uit de bovenste waterlaag te plukken.

Van de broodkorsten kwam er langzaam een weg naar hondenbrokken. Zolang de brokken dreven en een meter of twintig weg te schieten waren ze goed om te vissen. Handje brokken te water. Wachten tot een vis bezig was en dan uitgooien. Leuk en aardig en goed voor een visje.
Langzaamaan begonnen we steeds meer te voeren en duurde he vaak een uur voordat we ook maar de hengels optuigde. Voeren tot ze gek werden van de voedselnijd en ineens vangen tot wij gek werden van de actie.

Langzaamaan ging ik nog een stapje verder. Door het bijvoeren met een aangepaste spod maakte het formaat van het aas niet meer zo erg uit. Met dat stuk plastic vloog het toch wel naar het midden van het water.
De manier waarmee ik op sommige wateren leuk ving (hennep, pellets, kleine zaden en mais) werd omgetoverd tot een plannetje voor de oppervlakte.
Kleine brokjes, vijver sticks, mini korstjes en ander klein grut met hier en daar een grotere brok ertussen. De vissen begonnen ineens gewoonweg te stofzuigeren in plaats van brokje voor brokje te pakken. Ineens kwamen de aanbeten makkelijker... ving ik ze op plastic, kurk, gele en roze pop-ups. De andere vissen keken zelfs toe hoe de vissen de met brokjes gevulde pva-zakjes uit elkaar getrokken werden door de vissen. Waanzin! En dat allemaal door de vissen gek te laten worden door kleine hoeveelheden klein (drijvend aas) dat met regelmaat werd bijgevoerd.

Een kwestie van dingen aanpassen, uitproberen en een beetje denkwerk. 8 vissen in 2 uur (1 visser, 1 hengel), 7 vissen in 5 uur (1 visser 1 hengel), 17 vissen in 3 uur (2 vissers en in totaal 2 hengels) en zelfs geweldige vangsten op een water dat als moeilijk bekend staat. Vangsten van 1 vis per weekend was er normaal. Aan de oppervlakte ging het al beter. Een visje per dag was wel te halen. Met 1 vis per 2 uur vond ik het wel netjes. 8)
En door gewoon de aantallenvisserij te blijven ontwikkelen en te kijken wat ik er aan had op andere wateren.

Snappen de mensen nu waarom ik nog af en toe op die wateren te vinden ben?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

27-09-2005 15:09

ik ken ook zown watertje af en toe leuk als je weken niks heb gevangen of om er te leren vissen.
vorige keer avondje zitte met 2 hengels 3 uur tijd 9 runs
maarja wat je zegt ook veel liplose vissen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-09-2005 15:16

Kevin,
Snap je helemaal, ben namelijk zelf ook af en toe op zo'n watertje te vinden. Afgelopen zomervakantie nog een paar weken met rigs aan het experimenteren geweest op zo'n putje, ook hierbij wat in de oppervlakte gevist en leuke observaties gedaan. (artikel zou hier binnenkort moeten verschijnen, Bertil???)
Dat oppervlakte verhaal klinkt trouwens erg interessant, zal het eens proberen. Ik heb er voornamelijk op de bodem gevist, vrijwel de hele tijd met verspreid voeren over een hele flinke oppervlakte.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-09-2005 15:25

Daaf,

Als je een beetje rondzoekt op internet zal je ook nog wel vinden hoe je maden, casters en zelfs hennep als oppervlakte aas kan gebruiken... :wink:
Maar er is nog veel meer buiten de oppervlaktevisserij.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

27-09-2005 15:40

kevin diederen schreef:Met deze topic wil ik het eigenlijk een beetje hebben over de aantallenvisserij. Makkelijk water en veel vis. Hoe zijn de voorbereidingen? Hoe pak je de dag aan? Met z'n tweetjes of alleen? Welk aas en waarom?
Geen simpele antwoorden als spodden, the method. Uitleg waarom, uitleg hoe en hoe je erop gekomen bent. En dan maar eens kijken of we allen flink wat wijzer zijn geworden van deze topic.



Kevin,

Makkelijk water en veel vis en vissers,

Alle zogenaamde 'goede' plekken zijn bezet door andere vissers.
En ookal waren ze niet bezet zou ik ergens anders gaan vissen.
Kies altijd een makkelijke plek..langs de kant..waarom?
Strakke lijnen bezetten het watertje en de vis schuift in alle rust onder de kant door.
Strakke lijn? weg vis!

Manier van voeren,

Voer vaak verspreid..zodat ze gaan zwemmen.
Als ik met boilies vis, ook geen hele boilies maar een stukje.
Met voeren hetzelfde.

Hoe je er op komt,

Goed opletten en uitproberen.

Daarom vis ik ook nagenoeg altijd met de pen in dit soort watertjes.
Als je goed oplet kun je een boel leren van hoe het in zijn werk gaat, en veel vangen


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-09-2005 16:10

Kevin,

Op zulke wateren, zul je helemaal moeten afwijken van de huidige norm
die daar heerst!
- Ga eens voeren met een aas wat daar nooit gebruikt word.
- Wees niet te zuinig met voer, vooral als het een water betreft die vol zit
met karper en er weinig natuurlijk voedsel is.
- Ga vissen op stekken, die weinig bevist worden.
- Wijk qua rig systeem af van de rest.
- Kantjes zijn vaak productief.
- Wijk qua voertactiek af.
- Wees redelijk mobiel (ga niet bij elke sessie naar dezelfde stek).
- Wees rustig!

Al met al, komt het er dus op neer: "Doe anders dan de rest van de kar-
pervissers die daar vissen"!

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-09-2005 16:16

Dat op veel van die wateren de vissen erg dicht onder de kant komen weet ik uit eigen ervaring.
Kort geleden nog in zeer korte tijd enkele vissen gevangen door 3(!!) boilies van 18 mm in stukjes te breken en onder de kant te voeren. Als haakaas viste ik hier dan 2 stukjes nep-mais popup op. 3 vissen terwijl de hengel met een hele boilie in het midden niks deed.
Dit terwijl er op dat water al enorm veel met blikmais wordt gevist en ik eigenlijk eerst dacht dat de vis de nepmais (gele kleur) als gevaar zou zien.
Iets dat ik binnenkort maar weer eens ga proberen. Want zoals het nou lijkt, lijkt het dat ik op het moment veel aas weg vis met de nepmais. Nouja, de keren dat ik ermee vistte kreeg ik de meeste actie daarop.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-09-2005 16:23

We zijn nu dus al wat verder:

AAS

*Afwijkend aas zorgt vaak voor een leuke opleving met de vangsten.

*Door een redelijke hoeveelheid klein aas krijg je de vissen vaak lekker op het aas. Op een druk bezet water zal dit alleen maar meer vis aantrekken.

Hier in de buurt zie ik vrijwel geen karpervissers bezig met maden en hennep. Jammer voor hun. Leuk voor de mensen die het wel doen. Afwijkend en goed voor de vreetbuien. Op de maden na is het ook nog eens goedkoop. Wat ik echter wel een enorm balen vind is de prijs van maden. Vooral als je enkele liters wilt hebben ben je al bijna een fortuin kwijt.

STEKKEN:

Rustige stekken en stekken waar je een redelijke kans heb om grote hoeveelheden vis langs te laten trekken. Kan dus werkelijk vanalles zijn en is per water TE verschillend om over verder te gaan...


Rig's, manier van voeren en echt al het andere kan nog aan pas komen. En tja, aas is altijd een hot item he.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-09-2005 16:24

Kevin,

Op zulke wateren (tenminste als je voor aantallen gaat!) zou ik al hele-
maal niet met boilies vissen. Ik zou eerder naar een partikel grijpen, die
daar weinig gevist word. Eerst even de nieuwe partikel introduceren, en
dan pas vissen.
Kijk ook eens in de supermarkt, bij de groente en fruit blikken. Staat ook
genoeg interessants tussen.
Wanneer je op dergelijke wateren WEL met boilies gaat, dan zou ik voor
mini's gaan; 8mm boilies.

groetjes Benny
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

27-09-2005 16:34

Ik vis afgelopen week alleen nog maar met maden en wormen. OP een bedje van hennep met de pen. Werkt als een dolle. Of de karper op zoeken in de waterplanten (azen met kop hoor in het water op waarschijnlijk slakjes ofzo) en dan free lined wat maden in het wier ( o.i.d) leggen. Alleen moet je dan niet hopen dat de haak waterplanten pakt. Had ik laast, de vis als een dolle zuigen maar de maden kwamen maar niet los :cry: Had hem even later nog wel :lol:

mvg anton
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-09-2005 16:43

Benny van de Werfhorst schreef:Kevin,

Op zulke wateren (tenminste als je voor aantallen gaat!) zou ik al hele-
maal niet met boilies vissen. Ik zou eerder naar een partikel grijpen, die
daar weinig gevist word. Eerst even de nieuwe partikel introduceren, en
dan pas vissen.
Kijk ook eens in de supermarkt, bij de groente en fruit blikken. Staat ook
genoeg interessants tussen.
Wanneer je op dergelijke wateren WEL met boilies gaat, dan zou ik voor
mini's gaan; 8mm boilies.

groetjes Benny


Benny,

Gek genoeg heb ik op enkele van die wateren dan wel weer goed gevangen met boilies. Wel dan meestal op kleinere maatjes en kleinere hoeveelheden.
Raar...

Maar een partikel als hennep zorgde bij mij altijd voor een grootste deel van de vis.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-09-2005 17:40

Kevin,

Mini boilies kunnen inderdaad veel karpers opleveren! Op overbezette
wateren met weinig natuurlijk voedsel, kunnen boilies (niet in de winter)
met een wat hoger eiwit percentage beter scoren. Vismeel knikkers zijn
dan b.v. een goed iets.
Hennep: Wat moet ik daar nog over vertellen! Gewoon het beste voer
wat er is! En inderdaad in combinatie met wormen of maden. Ook de
"maden regen" tactiek kan erg succesvol zijn. Gewoon met een pennetje
vissen, en dan constant om de 5 minuten maden bijvoeren. Soms gebruik
je wel 10 liter maden in een halve dag.
Een trosje wormen of maden een 10 a 20cm onder een klein baarsdrijver-
tje, kan ook erg succesvol zijn! Vooral in de zomer als het met korsten
niet wil lukken, of wat dacht je van een octopussie...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-09-2005 18:17

Kevin ;

U is verhuisd naar limburg ??? :P



Gr :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-09-2005 11:50

Er is ook een dvd over: Korda State Of The Art Big Hit Carpfishing. Hierin volgt Danny Fairbrass twee van zijn collega's tijdens een dagje big hit vissen en tijdens de voorbereiding. Ze laten verschillende tips en trucs zien voor deze visserij. Verwacht geen wondermiddeltjes, maar er zitten handige dingen bij, zeker als je op deze manier wil vissen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-09-2005 17:18

En laat die handige dingen nu net het doel van deze topic zijn. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-09-2005 17:45

Kom op mensen... ben toch niet de enige hier.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-09-2005 22:21

nee hoor ik kijk ook mee :D

zou alleen niet weten hoe je VEEL vis op je stek krijgt/houd
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
jan van kranenburg

01-10-2005 02:25

Kevin,

Je krijgt een PB.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-10-2005 09:14

vissen met de Method methode of spodden
HB
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-10-2005 09:55

Sinds wanneer is het op hongerwatertjes nodig om speciale trucs uit te halen? Doorgaans bestaan dit soort wateren juist vanwege het feit dat de karpers lekker vangbaar zijn.

Voor mij is er een vergelijkbare situatie. Als het een tijdje niet goed loopt heb ik wel eens zin om ongecompliceerd karpers te vangen. Bij ons in Noord Holland zijn er genoeg polders waar veel te veel karpers zit door natuurlijke aanwas. Daar ga ik dan voor de afwisseling wel eens een keer heen. Nachtvissen is niet toegestaan, dus gewoon een dagje vissen. Instant. De karpers zijn niet groot maar wel makkelijk vangbaar. Ik vis daarom met licht materiaal. Verder helemaal niets moeilijks, statisch met 2 hengels (zoals gewoonlijk).

Echt kritisch op het voer zijn ze niet. De kunst is om met instant voer te vissen dat zoveel mogelijk deeltjes in de omgeving verspreid en de karpers aantrekt en op de voerplaats houdt. Dit lukt al met wat ballen grondvoer, boiliekruim en pellets. Gewoon met boilies overheen vissen werkt prima. Het gaat hierbij juist om het ongecompliceerde van deze visserij. The Method is een goede optie die helemaal bij deze manier van vissen aansluit. Spodden is vaak niet nodig vanwege de geringe werpafstanden. Ik wil geen reclame maken maar Dynamite heeft heel goede voertjes voor deze visserij. En er zullen er wel meer zijn.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 01-10-2005 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-10-2005 10:02

:D
Gebruikersavatar
Daan de Lange
Berichten: 92
Lid geworden op: 18-07-2005 19:51
Locatie: Hillegom

01-10-2005 10:56

Kevin,

Na het introducren van de tijgernoot op een mini cultuurwatertje, 500m2.
Ving ik in een middag 12 vissen, het bestand bedroeg 15 vissen.

Dit was wel met de pen, en ik had 7 dagen met tijgernoten gevoerd op 5 plekjes. Een vis vangen en weer naar de volgende was het devies.

Een productief middagje gehad met prachtige schubs van 4-8 pond.

mvg, Daan
Herfst!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-10-2005 11:52

Moeilijk doen op makkelijk water. Soms goed om in plaats wat visjes te vangen ineens massa's vis te vangen. Van 2 naar 6 vissen in enkele uurtjes was bij mij al snel het voordeel.
Op een ander water was het verschil zelfs nog groter.

Nu dan maar enkele dingen waardoor je niet meteen veel meer zal vangen. Maar dat alles wel wat makkelijker maakt.

*Als je grote hoeveelheden voer moet spodden en tijdens het vullen van de spod steeks moet bukken omdat de emmer op de grond staat zal dat niet in je voordeel werken. Zet de emmer eens op een soort tafeltje, een krat of een andere emmer waardoor je je niet hoeft te bukken. Het zal allemaal veel sneller en makkelijker gaan.

*Zet de hengels liefst zo dat je tijdens de dril zo min mogelijk last hebt van vissen die als een gek over de andere stek vliegen. Stekken een beetje uit elkaar of eens kijken welke kant de vissen het meest opvluchten.

*Loop tijdens de dril niet een enorm eind van de hengels af om de vis ergens anders te scheppen. Het is me al vaak zat gebeurd dat ik 20 meter van de stek af was gelopen en ineens ook nog een run kreeg op de andere hengel. Als je op dat moment in je eentje bent voel je je dus echt lullig.

*Zorg dat je echt voor honderd procent weet waar je alles in je tacklebox weet te vinden zodat je niet een uur hoeft te zoeken naar een reserve onderlijntje op het heetst van de dag.

*Om nog sneller te vissen kan je eventueel ook nog reserve onderlijntjes al beazen en klaar leggen. Met die snap-links van korda of soortgelijke produkten is het vaak sneller dan opnieuw beazen. Verder heb je zo ook minder risico dat je met een botte haak vist.
Als de hengel dan weer uitligt kan je dan gewoon de onderlijn op je gemak controleren.
Sommige mensen gaan zelfs zo ver dat ze een complete reserve hengel opgetuigd en beaasd hebben klaar staan. Kijk dan weer echter uit voor de controlerende instanties.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen