Welzijn van de Karper klinic/ jodium


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-09-2005 09:40

En vér daarvoor werden ze gevangen, doodgemaakt en opgegeten, was best verantwoord gezien de armoede in die tijd.
Er wordt naar mijn smaak soms wel wat al te hysterisch geschreven en gehandeld t.a.v. een sterke vis als de karper nu eenmaal is.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 09:45

Zolang er vissers zijn die karpers niet met respect behandelen zal dit altijd wel een hot item blijven.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-09-2005 12:25

Respect, is ook lachen vertel mij eens hoe je met respect een vis een haak in de bek ramt daarna de vis minuten lang uitelkaar trekt, daarna in zuurstofnood op de kant neerlegt dan ook nog eens een tijdje in een zak plant.
Ik ben toch blij dat ik niet zoveel respect ontvang.

Is niet een opmerking op een persoon hoor meer in het algemeen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

19-09-2005 15:38

Ik hoor veel mensen hier zeggen: Voor struinen neem ik een klein matje mee, voor instant vissen een grote dikke.

Verdienen die 'instant karper' meer dan een gestruinde karper? wat maakt het verschil? als een dunne genoeg is voor een met de pen gevangen karper is dezelfde dunne mat ook genoeg voor een instant gevangen karper.

Het enigste Nuttige van onthaakmat vind ik: Je hebt een natte ondergrond, en je beschadigd de huid niet.

Dat hij zacht en dik is is alleen maar onpraktisch om mee te nemen. De mat moet wel groot genoeg zijn.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Willem Slingerland
Berichten: 15
Lid geworden op: 06-01-2005 17:15
Locatie: zuid holland

19-09-2005 16:17

Beste .ouwe,

Was even vergeten dat jij nog van de generatie roggebrood en aardappels was.(er gaan ook wel eens dingen spontaan was zoekfunctie ff vergeten) :roll:
Voor de rest wil ik aan jou weinig woorden meer vuil maken je bent de moeite niet waard ps: is je kapper dood!!!!
===============================================
Voor de rest van alle boarders mijn mening is dat sommige onderwerpen best wel weer eens herhaald mogen worden omdat je dan scherp blijft.

Willem
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

19-09-2005 16:24

Jeroen Hof op't schreef:Beste Marijn,

Ik ben een voorstander van het gebruik van de mat, ten allertijde. Voor instant vissen neem ik mijn dikke mat mee. Voor struinend vissen mijn kleine matje. Vroeger toen Jordy en ik begonnen ging er ook welééns een vis op het luchtbed, beetje water erop en oke, wel werdt de grond altijd gemeden. Het welzijn van het beestje staat altijd voorop.


Ik gebruik de Chub Extreme Protection.
In de mat kan mijn vrouw zich opvouwen en op slapen...

Of het nodig is zo'n grote mat...??
Liever te groot dan te klein.

In de boot ligt ook altijd een mat in de voorkant, waar de vis op wordt gelegd na het drillen uit de boot.

Pennen doe ik niet meer, maar daar ging ltijd de kleine mat mee.

Ik gebruik 100% van mijn sessies een onthaakmat, maar soms wordt het overdreven en lijkt het alsof je slecht bent als je geen mat gebruikt, dat gaat me ff te ver.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 16:25

Beste Peter,

Voor struinend karpervissen neem ik een klein matje mee, dit heeft totaal geen betrekking tot grote of kleine karper, slechts een minimalisering van spullen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 16:34

Marijn,

Natuurlijk gaat het soms te ver in de karpervisserij, maar wat is te ver. ik voel me er prima bij er net als jouw ééntje bij me te hebben.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-09-2005 17:20

Beste Willem, of mijn kapper dood is, ik zou het niet weten kom er nooit meer.
Als je komende berichten net zoveel inhoud hebben als deze ben je een aanwinst voor dit forum.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

19-09-2005 17:50

[quote="Jeroen Hof op't"]Beste Peter,

Voor struinend karpervissen neem ik een klein matje mee, dit heeft totaal geen betrekking tot grote of kleine karper, slechts een minimalisering van spullen.[/quote]

Maar moet je goed lezen, wat is het verschil tussen in instant gevangen karper en een pen gevangen karper? Verdienen ze een andere behandeling? Ik snap dat je tijdens het pennen ruimte bespaard, maar dan kan dat instant toch ook?

Ik vind zo'n dikke mat onpraktisch in gebruik. Als hij groot is is het al goed.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

19-09-2005 17:51

ja wat valt er verder nog over de mat te zeggen.

Idd, een lichte mat voor het stalken/pennen en veelal een dikke bubbeltjesmat voor de statische visserij. Maar dit hang ook weer af van de te lopen afstand/eventueel verkassen en de duur van de sessie.

Ik zou niet durven stellen dat een lichte, veelal dunnere mat meer of minder bescherming bied, in vergelijking met een ''bubbeltjesmat''
Maar om praktische redenen wordt hier wel een afweging in gemaakt.

Eveneens ben ik het eens met de stelling dat een karper wel wat kan hebben, en niet geheel moet worden beschouwd als een zeer teer zieltje.

Maar buiten dit gegeven ben ik favoriet voorstander van de mat ''om in het plaatje carp care'' te blijven. Zeker tijdens winterse sessies leg ik een vis niet graag op de harde veelal bevroren ondergrond!
Enfin, zolang als het wel of niet gebruiken van clinic of een onthaakmat als een verplichting is gesteld ben ik van mening dat wij het maar zelf moeten afwegen '' alhoewel ik de mat zeer hoog prefereer''


Peter...duidelijk nu? de stelling meer of minder bescherming met een dikke/dunne mat is niet echt aan de orde. Maar bedenkend dat zeer grote met name dikgebouwde vissen op een goed gevulde ''proline/cypro'' mat beter liggen dan op een zeer dunne mat of gewoon gras lijkt me niet moeilijk te begrijpen.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

19-09-2005 17:54

Nee, je hebt gelijk hoor! ik begrijp het wel. maar ik kan het niet onder woorden brengen.

Waarom verdient een penkarper een dunnere mat dan een instant karper?

ach laat ook maar! 8)

Verder over de topic!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 18:30

Peter,

Mij gaat het er niet om op welke manier je hem vangt, meer de manier waarop je je kunt verplaatsen. Natuurlijk verdient iedere vis een goede ondergrond te hebben voor landing. Ik ben alleen NOGMAALS van mening dat wanneer je aan het wandelen bent, een klein maar effectief matje net zoveel uitkomst brengt als een grote, alleen zorgt hij voor minder bepakking. Natuurlijk kun je bij het statisch vissen ook een dunne en kleinere mat bij je hebben, het is maar waar je de voorkeur aangeeft.

Ik denk dat je het niet zo diep moet zoeken! :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-09-2005 18:56

Sjee, wat een "discussie". :-?

Jammer dat de oude topics op Carpweb niet meer te lezen zijn. Hier opperde ik ooit om allemaal een desinfecterend bassin mee te nemen, waarin we de karper 100% veilig kunnen onthaken. Complete waanzin natuurlijk!

Nu on-topic.

Klinik (of je het ook spelt) is in mijn ogen puur afzetterij. Karpers zijn ontzettend sterk. Als je soms leest wat voor afschuwlijke, verminkende proeven worden/werden gedaan met karpers, die ze vervolgens gemakkelijk overleven, dan zal je staan te kijken. En wij maar smeren met Klinik als we een miniscuul gaatje maken in de bek :S
Als je dan ook nog leest dat het gebruik van Klinik zelfs averechts zou kunnen werken, dan zou ik het al helemaal niet gebruiken. Ik gebruik het in ieder geval al jaren niet meer...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-09-2005 19:36

Om nog maar wat zout in de wonden te smeren het volgende.
Zoals Kees al memoreerde kan die rotzooi schade veroorzaken aan de kieuwen.

Door water langs de kieuwen te pompen onttrekt de vis het voor zijn leven noodzakelijke zuurstof uit het water.
Het afvalgas - kooldioxide - verlaat via de kieuwen het lichaam.

Ieder weldenkend mens mag niet het risico nemen om een vis als een COPD patiënt door het leven te laten gaan.
Onder het mom van Carp Care - om maar weer eens een Nederlands woord te gebruiken - stellen de smeerders en stippers de vis bloot aan het vroegtijdig verlaten van de karperellende die hij toch al ondervind.

Indien je die zorg voor de karper zo hoog in het vaandel hebt staan moet je alle risico,s vermijden die je weldenkend kunt vermijden.

Willem en verwanten mogen van mij denken wat ze willen maar willen ze de vis werkelijk laten stikken? nee toch!

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
peter andrae

20-09-2005 05:24

Douwe je hebt gelijk hoor ze snappen niet dat dit goedje alleen goed is voor de knip van de fabrikant en niet voor de karper,maar ja hoe kunnen wij dit nou snappen wij zijn tenslotte van de aardappel en roggebrood generatie :wink:.

Wat gek ook dat ik vissen vang die ik 15 jaar geleden al eens heb gevangen en niet heb behandelt met dat goedje dat die er nog zwemmen zeg.


Zal zeker een goed gevoel geven aan je eigen als je zo een vis desinfecteerd,ik zit eigenlijk te wachten op de eerste doe het zelf operatie kit voor aan de waterkant stel je voor zeg dat die karper aan het zuurstof moet of dat ie een ingescheurde bek heeft moet natuurlijk ff een naald en draad aan te pas komen :roll:.

jongens je moet doen wat je goed lijkt maar ik vind dat je toch ook eens moet nadenken over het nut van sommige dingen vissen gaan echt niet dood door een prik van een haak als dat zo was geweest hadden er nog weinig karpers rong gezwommen in Nederland :wink:.


mvg peter.
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

23-09-2005 15:43

Heren ik weet genoeg, ik merk wel dat de meningen over wel/niet gebruik klinc verdeeld blijft de ene persoon vind het onzin en de ander weer niet.
Betreft gebruik onthaakmat naar mijn mening moet elke karpervisser die hebben.
Het is alleen zo jammer dat er altijd een paar personen ipv een tip te geven liever iemand zwartmaken want dat staat errugghhh stoer.
Volgens mij is dat niet de bedoeling van dit discussieboard :o .
Ik hoopte wat meer info hierover te krijgen maar helaas
Tevens wilde ik nog 1 ding kwijt over gebruik van klinic,waarom is het op sommige water in Frankrijk toch verplicht omdat te gebruiken.
Terwijl er op dit board de meeste mensen negatief hierover waren.(gebruik klinic onzin richt alleen maar schade aan doet de vis geen goed).
===============================================
Misschien toch maar beter zuurstofflessen meenemen en materiaal om de vis ter plekke te hechten. :o
Zeker wanneer de karper met 50 KM/PU naar de kant wordt getrokken gedurende 20 minuten en half dood in een bewaarzak doet, om vervolgens nog een foto van te maken.
Einde Topic

Willem
PS:Vis gelukkig pas 15 jaar op karper weet wel degelijk hoe er met een karper moet worden omgegaan....... :P
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-09-2005 16:01

Willem je hebt anders informatie genoeg gekregen ook informatie met een duidelijke mening over het waarom niet.
Dat jij het niet wilt lezen of begrijpen is niet de schuld van het board.
Klinic gebruik is niet goed omgaan met de vis ook al vis je er 40 jaar op.
Dit is geen zwartmaken maar puur een eigen mening en dat mag op een board.

Ik wens je nog vele mooie vangsten.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
willem slingerland76
Berichten: 112
Lid geworden op: 27-04-2005 19:19
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

23-09-2005 20:12

Beste Douwe,

Ik heb inderdaad informatie genoeg gekregen.
Puntje helaas, is voor mij dat je altijd wel een aantal negatieve reactie´s krijgt niet, niet alleen bij deze topic maar ook bij andere topic's.
Opbouwende kritiek komt beter over lijkt mij :lol:
Voor de rest geen haat gevoelens.

Vangse Douwe,

Willem,
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-09-2005 20:17

Maken we er verder geen woorden over vuil 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
rudie smulders
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 13:18
Locatie: roermond

23-09-2005 21:43

Weet je waar ik me aan erger!
Die mensen die met dyneema op de molen zitten te vissen, en dan krijgen ze een run, en vliegen naar de hengel om vervolgens een zwiepert te geven op een afstand van net 30 meter!

Op sommige vijvers krijgen de karpers nog geen boilie meer in de bek
zo zijn ze verminkt.

Meestal zijn het van die gasten die zich een uitrusting kopen en denken dat ze gelijk alles weten.

Ruud
ut is un kwestie van geduld voordat.......
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-09-2005 21:49

Heel goed Rudie,

Daar helpt zelfs een jerrycan clinic niet meer!

Een verplichte viscursus en weidelijk omgaan met de buit zou meer goed doen dan alle jodium, pleisters, clinic en onthaakmatten bij elkaar!
Groet'n Henk..

still growing Old.
peter andrae

24-09-2005 14:44

Juist Henk wat zullen er veel zakken voor hun examen :wink:.
Youri Hoogstrate
Berichten: 143
Lid geworden op: 22-06-2002 02:00

24-09-2005 14:52

Moeten we dan ook geen weerhaken gaan verbieden?
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

24-09-2005 14:58

Dat zou de 1ste x zijn dat ik een examen zou afleggen mensen STA ME BIJ :lol: