Welzijn van de Karper klinic/ jodium


Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-09-2005 20:12

Dat het spul helpt (of niet) kan toch gewoon getest worden?

Misschien een idee. Wanneer het helpt koop ik meteen zo'n potje. Nu vinde ik het geldverspilling. Ik betwijfel of het helpt
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2005 20:27

Ook niet lelijk bedoeld hoor maar zolang jij niet in staat bent om mijn naam juist neer te zetten neem ik je niet serieus.

Jordy, stellend neerzetten is een manier van schrijven die jij ook goed beheerst.
Niks mis mee hoor als je doorgaat kom je vast ergens tussen beide meningen in, dat bereik je niet door je al bij voorbaat kwetsbaar op te stellen.

Het is wel wetenschappelijk bewezen dat dergelijke middelen slecht zijn bij verkeert gebruik.

Waarom waarschuwen ze er anders voor, het staat op de bijsluiter zodra je het als geneesmiddel koopt voor andere soorten vis bv koi.

Over het gebruik op het lichaam heb ik geen commentaar wel over het gebruik in of rond de bek.

Dit als afsluiting, prettige vangsten heren en neem eens een slokje klinic en besef dat het dier veel meer proeft dan jij ooit zult waarnemen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-09-2005 21:02

Peter,

Om iets te testen heb je een blanco nodig. Een niet behandelde vis in vergelijk met een behandelde vis. En liefst nog wat meer vissen om toeval uit te sluiten. Dit kun je dus zelf niet zo maar testen, maar moet onder gecontroleerde omstandigheden in een bak.

Maar de uitkomst is al bekend. Een gezonde vis geneest uitzonderlijk snel van een onbehandelde wond. Alleen een niet gezonde verzwakte vis loopt kans op een infectie. Klinic is geen geneesmiddel en een ongezonde vis wordt er niet gezond mee.

Nu lees ik ook iets van dat het geknoei met vissen wel aandoenlijk is en als het niet helpt je toch leuk bezig bent met het welzijn van de vis. Tja, zo lust ik er wel een paar. Wie zegt dan dat het niet schaadt.

In de herhaling. De eerste keer dat ik het toepaste stuiterde de koi letterlijk tegen het plafond omdat hij compleet streste van het prikkende desinfecteermiddel. Dus heb ik koi eerst verdoofd voordat ik ze behandelde. Toen ik het middel daarna gebruikte op een wond op de flank van een vis werd de omgeving van de wond zwaar geïrriteerd zodat het er alleen maar erger op werd. Ik heb mijn les geleerd. Geen goedbedoeld geknoei met koi of karper.

Verhoogde stress. Irritatie van de huid. Mogelijk afsterven van delen van de kieuwen. Niet geheel onschadelijk, lijkt me.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

17-09-2005 23:27

Mijn alleerste en allerlaatste reactie op dit forum.
Ik sta volgens mij al jaren geregistreerd op dit forum, en ik lees het zo goed als dagelijks. De reden om normaalgesproken niet te posten zijn dit soort discussies.

Karpers zijn tegenwoordig net goden, en karpervisser heilige boontjes. Elke karpevisser gebruikt ALTIJD zijn onthaakmat. Je gelooft het zeker zelf??? Een onthaakmat is totaal overbodig als er gevist wordt op kanten die met gras bedekt zijn. Begrip voor de situatie is ook al niet op te brengen. Als je 3 nachtjes gaat is het een kleine moeite om ook die onthaakmat ff in de auto te leggen. Als je gaat pennen, of drijvend vissen wordt het toch lastig een KSN-superonthaakmat (***) mee te zeulen. Als een wat minder ervaren karpervisser zijn foto's op dit forum plaatst, en er wordt VERMOED dat er geen onthaakmat gebruikt is dan is deze visser de lul. Hij wordt afgezeikt, op een manier die niet meer normaal is, en de grond in gestampt als een heipaal. :oops: :oops:
Voor bepaalde mensen op dit forum heb ik diep respect. Die durven zelfs in dit wereldje nog vol te houden dat ze wel eens niet een mat gebruiken of een ander carp-health-care-product in de winkel laten staan. Ik hoop dat ze het hoofd boven water houden.

Geen jodium begint tegenwoordig ook een probleem te worden. Als je een karper niet wilt verwonden ga dan NIET vissen. Jodium is een middel voor de visser die in de gaten heeft dat ie eigenlijk fout bezig is. Eerst een karper van tweehonderd meter naar de kant treken met 150 gram slingerend lood op een rekloze lijn. Vervolgens jodium smeren????? Laat maar...... Nog ff en op de foto's moet op de DUIDELIJK ZICHTBARE KSN-superonthaakmat ook nog een flesje jodium liggen........ :oops: :oops: :oops:

Volgens mij is een van de KSN geboden dat elke vis een gelijke behandeling moet krijgen. Brasems en zeelten ook??? Volgens mij behandeld de helft van alle 'karpervisser' hun bijvangsten alsof het stukken vuil zijn. Wel eens jodium in een brasembek gesmeerd.??? Wel eens een zeelt op een onthaakmat gelegd.??? Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig op de pen bijna netzoveel papegaai-brasems als karpers vang. :oops: :oops: :oops: :oops:

Een goede karpervisser:
- Is lid van de KSN
- Gebruikt een net waarin een walvis kan worden geschept
- Gebruikt een kingsize onthaakmat, liefst de KSN-superonthaakmat.
- Heeft voor zoveel euro's aan spullen dat hij wel een sponser MOET hebben, Dit wordt duidelijk vermeldt en is op alle foto's te zien. Belachelijke kreeft op een muurtje bij de topic vangsten op datum bijv.
- Denkt over 10 jaar nog even fanatiek te zijn.
Dit is wat ik in ongeveer 1.5 jaar meelezen uit de berichten heb gedestilleerd. Laat maar dan hoor ik er dus niet bij, en daar ben ik blij om!!!!!

Gefrustreerd?? ja. Gebruik ik altijd een onthaakmat?? Vaak wel, regelmatig niet, als het niet nodig is?? Gebruik ik jodium?? NEE. Behandel ik mijn vissen met respect en probeer ik ze zo weinig mogelijk te verwonden. JAAAAAAA.

Je kunt hierop reageren wat je wilt een reactie van mij komt er toch niet. Tis maar dat je het weet.

Later,
Pieter
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

18-09-2005 01:21

Pieter Stam schreef:Mijn alleerste en allerlaatste reactie op dit forum.
Ik sta volgens mij al jaren geregistreerd op dit forum, en ik lees het zo goed als dagelijks. De reden om normaalgesproken niet te posten zijn dit soort discussies.

Karpers zijn tegenwoordig net goden, en karpervisser heilige boontjes. Elke karpevisser gebruikt ALTIJD zijn onthaakmat. Je gelooft het zeker zelf??? Een onthaakmat is totaal overbodig als er gevist wordt op kanten die met gras bedekt zijn. Begrip voor de situatie is ook al niet op te brengen. Als je 3 nachtjes gaat is het een kleine moeite om ook die onthaakmat ff in de auto te leggen. Als je gaat pennen, of drijvend vissen wordt het toch lastig een KSN-superonthaakmat (***) mee te zeulen. Als een wat minder ervaren karpervisser zijn foto's op dit forum plaatst, en er wordt VERMOED dat er geen onthaakmat gebruikt is dan is deze visser de lul. Hij wordt afgezeikt, op een manier die niet meer normaal is, en de grond in gestampt als een heipaal. :oops: :oops:
Voor bepaalde mensen op dit forum heb ik diep respect. Die durven zelfs in dit wereldje nog vol te houden dat ze wel eens niet een mat gebruiken of een ander carp-health-care-product in de winkel laten staan. Ik hoop dat ze het hoofd boven water houden.

Geen jodium begint tegenwoordig ook een probleem te worden. Als je een karper niet wilt verwonden ga dan NIET vissen. Jodium is een middel voor de visser die in de gaten heeft dat ie eigenlijk fout bezig is. Eerst een karper van tweehonderd meter naar de kant treken met 150 gram slingerend lood op een rekloze lijn. Vervolgens jodium smeren????? Laat maar...... Nog ff en op de foto's moet op de DUIDELIJK ZICHTBARE KSN-superonthaakmat ook nog een flesje jodium liggen........ :oops: :oops: :oops:

Volgens mij is een van de KSN geboden dat elke vis een gelijke behandeling moet krijgen. Brasems en zeelten ook??? Volgens mij behandeld de helft van alle 'karpervisser' hun bijvangsten alsof het stukken vuil zijn. Wel eens jodium in een brasembek gesmeerd.??? Wel eens een zeelt op een onthaakmat gelegd.??? Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig op de pen bijna netzoveel papegaai-brasems als karpers vang. :oops: :oops: :oops: :oops:

Een goede karpervisser:
- Is lid van de KSN
- Gebruikt een net waarin een walvis kan worden geschept
- Gebruikt een kingsize onthaakmat, liefst de KSN-superonthaakmat.
- Heeft voor zoveel euro's aan spullen dat hij wel een sponser MOET hebben, Dit wordt duidelijk vermeldt en is op alle foto's te zien. Belachelijke kreeft op een muurtje bij de topic vangsten op datum bijv.
- Denkt over 10 jaar nog even fanatiek te zijn.
Dit is wat ik in ongeveer 1.5 jaar meelezen uit de berichten heb gedestilleerd. Laat maar dan hoor ik er dus niet bij, en daar ben ik blij om!!!!!

Gefrustreerd?? ja. Gebruik ik altijd een onthaakmat?? Vaak wel, regelmatig niet, als het niet nodig is?? Gebruik ik jodium?? NEE. Behandel ik mijn vissen met respect en probeer ik ze zo weinig mogelijk te verwonden. JAAAAAAA.

Je kunt hierop reageren wat je wilt een reactie van mij komt er toch niet. Tis maar dat je het weet.

Later,
Pieter


Gefrustreerd knul? :D
Karpers zijn Goden!! Ze zijn de mooiste wezens die hier op deze aardbol leven!! En nee met struinen hoef je geen giga onthaakmat mee te nemen! Ik neem altijd een klein matje mee waar ik zelf op zit, totdat ik de eerste vis heb gevangen natuurlijk. Nu is dat hier in Ede geen probleem omdat hier toch vooral kleine karpertjes rondzwemmen die gelukkig kalm blijven als je een duim in hun bek steekt.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-09-2005 03:06

Pfff, als je al gefrustreerd raakt van Internet Forums hoe moet je het dan in gods naam in de echte wereld redden?

Ik kan me wel vinden in een aantal dingen die jij aanhaald maar druk om maken, nee. Lach er liever om!

Vangze en keep on smiling.....
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

18-09-2005 09:54

Pieter

Vanaf de eerste letter tot en met de laatste compleet met je eens.
Jammer dat je niet meer reageerd trouwens. Mensen met een no-nonsense mening hebben we te weinig hier. (vroegel wel)

Feit is, je kunt een eikel de dikste mat en de grootste flessen jodium meegeven, die karper gaat daardoor echt niet ongeschonden terug. En die karpervisser die weet hoe die weidelijk moet vissen, en bij wie alles ongeschonden terug gaat, word erop aangekeken dat zijn onthaakmat te dun is. Buh. Geloof me, het is echt nog steeds zo dat beschadigde karpers niets, maar dan ook NIETS te maken hebben met het wel of niet gebruiken van een onthaakmat of ontsmettingsmiddel, maar alles met de kunde van de vanger. Jammer dat iedereen de onthaakmat en nu dus ontsmettingsmiddel zien als een maatstaaf voor de weidelijkheid waarmee karpers behandeld worden. Maar ik ken karpervissers die het met een mat van 30 centimeter dik en vijf liter jodium nog niet voor elkaar krijgen een karper ongeschonden terug te krijgen.

Wat betreft papagaaienbekken. Dit is een oorzaak van vaak gevangen worden door verkeerde mensen. Een flesje jodium of klinic maakt in deze werkelijk geen hol uit.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-09-2005 10:19

Zelf gebruik ik geen klinic, omdat ik er weinig in geloof dat het de haakwond zal ontsmetten of beter zal helen..

Ik ga liever mee met ChrisN en "frusty" Pieter, die wel gelijk heeft in sommige dingen (behalve de kreeften op een muurtje).

Vroeger wist ik niet eens wat een onthaakmat was, de vis werd voorzichtig in het gras gelegd, onthaakt en hij ging weer zwemmen.

Ik denk dat er af en toe teveel heisa wordt gemaakt om een onthaakmat.
Begrijp me goed, ik heb zelf ook een mega grote onthaak, maar er wordt soms m.i. te zwaar aan getild.

Hoevelen hebben voorheen jarenlang geen mat gebruikt, dan denk ik aan Klaas, Aart, Douwe en Peter Otte... Met alle respect, die mat was er vroeger gewoon niet.

Klinic was er vroeger ook niet en nu het er wel is, wie gebruikt het echt?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-09-2005 10:43

Marijn,

jutezak werd als bewaarzak gebruikt deed daarbij onbewust dienst als onthaakmat.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-09-2005 10:50

Pieter, Je hebt helemaal gelijk. het lijkt alsof hier allemaal engeltjes rondlopen. Iedereen maakt wel eens een blunder, en dat is menselijk. Ik had gister ook een karper even op het (natte!) gras gelegd omdat ik de onthaakmat moest pakken. Kan gewoon een keer gebeuren, en ik weet zeker dat het bij iedereen wel gebeurt.

Maar, Nu weer ONTOPIC!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-09-2005 13:34

Ik gebruik never nooit clinic... Maar wel medicarp.

Verder heb ik een niet zo'n hele grote maar ook nog eens dunne mat.



Jongens... kom maar op met die rotte eieren. :roll:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-09-2005 13:36

Ik heb ook zo'n mat kevin, voldoet prima. het gaat er enkel om dat de vis niet beschadigd.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

18-09-2005 14:07

Ik sluit mij geheel aan bij Pieter Stam, maar dat wisten jullie inmiddels al.

Ik gebruik geen mat en geen smeerseltjes. Zodra ik misselijk word van de wonden die ik de vissen aandoe stop ik ermee.



Ik ben zo voorzichtig mogelijk met de gevangen vis, laat deze nooit vallen en leg hem nooit op een droge ondergrond. Maar Het tot in het oneidige vertroetelen en verafgoden van de karpers kan ik helaas niet aan meedoen.
lou van houten
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-09-2005 16:34
Locatie: Giekerk-Friesland

18-09-2005 14:57

Beste Visbroeders,


Clinic, onthakingsmatten, nu nog het slaapliedje :o

Alle gekheid op een stokje, het is een prima instelling wanneer je om het welzijn van de karper bekommert wanneer deze eenmaal op de kant ligt, nu nog het welzijn van deze prachtige sportvis aan de andere kant van de lijn tijdens het drillen.
Dus met verstand/overleg, geduld en juiste materiaalkeuze, bespaart een hoop onnodige verwondingen!!!
Het is eigenijk oud nieuws, jammer dat het steeds moet worden herhaald, het is blijkbaar nodig!

Mvg, Lou.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-09-2005 17:19

Pieter van mij ook de handjes op elkaar.
Je kunt aan de reactie na jou zien dat er mensen zijn die de vis op een sokkel plaatsen.
Jammer, er is meer tussen hemel en aarde waar je je beter druk om kunt maken.

No nonsens reacties gaan er bij mij wel in, zeker als ze ook nog mijn kant uitgaan 8) 8)

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

18-09-2005 17:36

douwe heeft pb :roll:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-09-2005 18:49

Ik zou het eerst niet doen, maar jij ook 1 tje terug
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-09-2005 19:01

Jammer dat het pb is, zou wel graag willen wezen wat er in stond.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

18-09-2005 19:08

Peter,

sommige zaken dienen achter gesloten deuren te worden besproken. Dit omdat er van die mannetjes hier berichten posten in de hoop weer een nieuwe onzinnige discussie te creëren. Probeer je hiervan te weerhouden aub.

p.s was niet aan jouw gericht, of open je ook de post van je ouders :wink:
p.s Douwe, je hebt bericht terug. Hopenlijk begrijp je na het lezen een en ander, ik hoop het.

Groetjes,
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-09-2005 19:38

haha, twas maar een geintje hoor.

Maar nu weer over het beruchte middeltje....
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

18-09-2005 19:51

peter ok 8)

maar zoals ik al aangaf. Voor echte wonden buiten de vissenbek gebruik ik woundseal uit de koi industrie. Hier geloof ik wel in.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-09-2005 19:56

Beste mensen, al enige tijd hou ik bezig met het opkweken van spiegelkarpers. Mijn ervaring met verwondingen in het bijzonder het verlies van schubben is het volgende. Een rode plek verraad vaak de plek des onhels na twee dagen is de rode plek verdwenen en heeft de plek een melkachtige kleur gekregen. Na een week is de lichte plek al voorzien van een dunne schub zo snel gaat het. Dit is wel een aquarium voorbeeld in mijn vijver heb ik de indruk dat het iets langer duurt, het opserveren is hier echter een stuk moeilijker. Hengelvangstregistratie geeft het zelfde beeld, door foto’s te vergelijken van vissen met ernstige verwondingen door de jaren heen brengt mij tot de uitspraak dat de natuur zijn werk goed doet.
Of karper tegen het plafon springt bij het gebruik van dergelijke middelen is weer in tegenspraak met de stelling dat karper geen pijn kan voelen.

Van karper die uitgezet wordt heeft men de zelfde ervaring tijdens het vervoer komt het voor
dat ze beschadigingen oplopen. Aan de hand van foto’s die men maakt van de linkerkant van de vis is naderhand goed de mate van herstel waar te nemen. Fijn dat er karpervissers zijn die zich druk maken om het welzijn van de vis in dit geval is het echter niet nodig.

Peter
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-09-2005 20:00

Ik denk ook dat de vis zichzelf ook wel kan genezen. Als het spul helpt kun je het er altijd opsmeren, maar het verplicht maken....

Denkt niet!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

19-09-2005 09:27

Michel Hollaar schreef:Marijn,

jutezak werd als bewaarzak gebruikt deed daarbij onbewust dienst als onthaakmat.




Michel,

Dat lijkt me niet echt goed voor het welzijn van de vis, maar zo ging het vroeger toch?
Ik heb zelf (tijdens de eerste keer boilievissen op Centerparcs) een dekbedovertrek gebruikt en deze gebruikt als bewaarzak....

Ook niet echt ethisch verantwoord, maar goed...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 09:38

Beste Marijn,

Ik ben een voorstander van het gebruik van de mat, ten allertijde. Voor instant vissen neem ik mijn dikke mat mee. Voor struinend vissen mijn kleine matje. Vroeger toen Jordy en ik begonnen ging er ook welééns een vis op het luchtbed, beetje water erop en oke, wel werdt de grond altijd gemeden. Het welzijn van het beestje staat altijd voorop.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding