Wat is het succes van een plateau?


Willem Barnas

14-09-2005 21:32

Kevin,

FUCK OFF met je Barnas-bui, er is er maar één in een Barnas-bui en dat ben ik. Maak je eigen bui man.

Klaas,

In de ogen van een karpervisser is ondiep water warmer.

:-?

Marijn,

Die (zwane)mosselen van jou liggen negen van de tien keer onderaan het talud van een plateau of ondiepte, in plaats van op het randje bovenaan. Daar kom je achter als je peilt met een waadpak of een lange bamboestok/uitschuifbare vaste hengel.
Als je het over driehoeksmosselen hebt kon je weleens gelijk hebben, jammer dat de rest van het talud dan ook vaak totaal bedekt zijn met die beestjes. Als het er een beetje stroomt tenminste....

Tot zover de mosselleer.

Kees,

En het kost karpers minder moeite om in horizontale stand te azen (dus tegen een talud), dan op een vlak stuk...

Genoeg zo,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-09-2005 21:53

Karpers houden simpelweg gewoon van onregelmatigheden in het bodemverloop of de oever. Waarom? Je ne c'est pas...

En waarschijnlijk houden hier wel meer diertjes van. Waarom? Je ne c'est pas... :roll:

Denk! Alles wordt gedaan om te leven en te overleven...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-09-2005 22:04

Tja ;

N kat wil ook graag hoog zitten
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-09-2005 22:21

Professor Barabas,

Ik doelde ook op de 3-hoeksmossels... en ja, die liggen ook op de steile taluds.

Kees,

Wat bedoel je met dat de rig op een vlakke bodem beter werkt dan een steil talud?

Ben het daar niet mee eens.

Voorbeeldje:
Je vist op een steil talud, vis komt aanzwemmen en diet die heerlijke knikker liggen... De vis pakt het aas, en de haak prikt de vis, herdoor verschuift het lood en knalt het lood van het talud naar beneden, waardoor er nog meer druk op de haakpunt komt.
Nu kan de vis gaan schudden met de kop wat hij wil, maar de haak is al te diep geprikt... Die krijgt hj nooit meer los!

Als je op een vlakke bodem vist en diezelfde vis wordt geprikt, kan die gaan schudden met de kop, zonder dat jij een piep krijgt.
Enkele tikken op de top, meer niet... Maar een fluiter krijg je niet en uiteindelijk krijgt hij de haak uit de bek.

Geef mij maar een steil talud!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-09-2005 23:03

Gaan we melig doen Kevin?

Ga maar eens varen met je dieptemetertje aan. Zo een meter of 30 uit de kant op het moment dat je stil ligt een plateau. Draai je nog eens om je as, wordt het helemaal een mooi plek. Waait het nog een beetje en drift je af, heb je nog een kuil ook.

Reken m,aar dat ik al gelachen heb, maar owee hoe stom een mens kan zijn.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-09-2005 10:35

Bart,

Inderdaad... Raar!

Het kan zo zijn dat je hengel 2 net even op de hotspot legt en hengel 1 daar niet komt.
Op een water waar ik vis heb je dit soort steile taluds, maar je hebt er ook een kleine richel lopen.

Nu sprak ik een bekende van mij die daar de richel heeft getest.
1 hengel precies in de richel, de ander er 40 cm boven...
Het werd 12-0, en dan praat je over 40 cm verschil.

Soms heb je van die overklaarbare redenen, maar ikzelf gebruik altijd hengel 1, op die manier vis ik tegen de taluds aan, omdat je anders 400 meter moet uitvaren, wil ik hengel 2 in positie krijgen.. Niet de bedoeling!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

15-09-2005 11:24

Ik vind de tekening wat raar...

Is hengel 2 popup en 1 hengel komt van boven en de ander van rechts.
Ben je op 2 plaatsen tegelijk?



gr Harnold
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

15-09-2005 11:34

Dat zou een verklaring kunnen zijn Marijn.

Hengel 2 vaar ik uit en drop ik vrij precies m.b.v. mijn fishfinder terwijl hengel 1 er enigzins op "goed geluk" ingaat.

Toch raar dat 40 cm zoveel verschil uitmaakt tussen vangen en niet vangen.

Zelf dacht ik dat het mischien aan de onderlijn (stiffrig) zou kunnen liggen (onder een bepaalde hoek i.v.m. de bewegingsvrijheid) i.c.m. hoe de karper aan komt zwemmen.

Ff toelichten anders snapt niemand er iets van.....

Ervanuitgaand dat de karper van onderaf komt aanzwemmen, kan de rig van hengel 2 naar de karper toe draaien en zal dus natuurlijker bewegen, dit in tegenstelling van hengel 1 die niet verder naar beneden kan ( naar de bek van de azende karper).

Maar weer ff crea bea geweest met paint :oops:

Afbeelding

Mvg,

Bart
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

15-09-2005 11:37

Harnold Kikkert schreef:Ik vind de tekening wat raar...

Is hengel 2 popup en 1 hengel komt van boven en de ander van rechts.
Ben je op 2 plaatsen tegelijk?



gr Harnold


Nee Harnold, vis de ene keer aan de linker kant en de andere keer aan de rechterkant :D Ben niet zo'n ster met paint :oops:

Hengel 1 staat op de kant met top omhoog vanwege de richel, hengel 2 komt van de overkant en daar hangt een toploodje aan.

Mvg,

Bart
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-09-2005 11:46

Bart,

Als de pijl de aanzwemroute van de vis is zou hengel 2 m.i. minder moetn vangen, vanwege de lijn die er tussen aas en vis in komt te liggen.

Waarom komt de vis van beneden naar boven...??
Mijn ervaring is dat de vis meestal van boven naar beneden aast, en zodoende zou hengel 1 beter moeten vangen.

Het verschil in die 40 cm is heel groot:
De richel bevat zo veel natuurlijk voedsel, daar liggen ze gewoon op, die 40 cm naar boven... ze vertikken het om hun nek uit te steken, heel typisch.

Als de vis komt aanzwemmen, aast hij van boven het aas... mee eens?
Door een iets soepelere onderlijn te gebuiken, zal het aas van beide hengels natuurlijker bewegen op de lichte stroming.
Persoonlijk heb ik een afschuw tegen een stiff omdat ik hem te onnatuurlijk vind en te stijf. De haak kan niet goed draaien, zoals je bijvoorbeeld met een combi wel hebt.

Als je de lijnen uitvaart, ben je veel preciezer en nauwkeuriger te werk dan dat je het zaakje van de kant ingooit.
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

15-09-2005 11:57

Waarom komt de vis van beneden naar boven...??
Mijn ervaring is dat de vis meestal van boven naar beneden aast, en zodoende zou hengel 1 beter moeten vangen.


Normaal gezien wel Marijn, echter is de bovenkant van dat plateau 20-30 cm diep, na vele uren observeren heb ik ook nog nooit een karper gezien daar, ze zitten allemaal tussen de 2 en 4,5 meter diepte vandaar mijn theorie dat ze vanuit de diepte komen. Verder naar het midden van het water is het 16 meter diep.

Komend weekend zit ik er weer en zal eens een combi en een stiff inzetten, laat wel weten wat er beter scoorde :D

Mvg,

Bart
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-09-2005 12:15

Bart,

OK, ze zwemmen dus niet van boven naar beneden, maar ze zwemmen dus op 2.5 - 4 meter diepte.
Dan nog zullen ze met de koppen omhoog komen om te azen en pakken ze het aas van boven.

Het gebeurd niet vaak dat een karper van de zijkant gaat azen.
Kijk naar bijvoorbeeld de DVD door de ogen van de karper.
Je ziet dat de vis zijn kop naar beneden gooit en zijn staart omhoog.
Als hij de boiile wil kraken dan komt hij in horizontale richting te liggen om vervolgens de bollen de kraken.

Tijdens dat omhoog komen (rechtliggen) wordt de vis geprikt, de lijn wordt strak ggetropkken op het lood en de haak draait en prikt de onderlip.

Ik kan mij niet voorstellen dat de vis onder het talud begint en met de kop naar boven gaat azen, want dan kunnen ze niks meer zien.
Ze hebben een beperkt gezichtsbeeld en doordat ze met de kop naar beneden azen, kunnen ze de boel beter waarnemen en alles meer in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

15-09-2005 12:30

Ok, dan is mijn theorie niet juist :D

Bedankt voor de toelichting Marijn!

Waarschijnlijk zal het dan wel zo zijn dat de ene hengel op een hotspot ligt en de andere niet, ik zou zo 1-2-3 geen andere dingen kunnen bedenken :)

Mvg,

Bart
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

15-09-2005 18:47

Het tekeningetje van Bart geeft precies aan wat ik bedoel met het rigprobleem wat je kunt hebben op taluds. Namelijk gebeurt het heel vaak dat het haakaas zich onder het lood bevindt en dat geeft een hele inefficiente aasaanbieding. Bij hengel 1 zou je vis eigenlijk in de bovenlip moeten haken. En dat gebeurt gewoon niet.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-09-2005 09:20

Kees,

bovenlip???

Verklaar a.u.b.

Tekening van Bart hengel twee. Zoals Harnold al en keer vroeg popup?

Nee dan hangt je rig vanaf het lood naar beneden langs het talud en niet zoals je nu hebt getekend.

Dat is pas inefficient want dan loopt je hoofdlijn vlak boven je rig. Gevolg lijnzwemmers en lood vallt verder het talud af, haakpunt pakt ondertussen wat vuil op.

In Frankrijk opgelost door een markeerdobber op de hoofdlijn te zetten, hierdoor loopt de hoofdlijn vanaf het lood redelijk recht omhoog en vanaf de oppervlakte naar de hengel.( Soort van afstandpenvisserij :wink: )
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-09-2005 09:24

Michel,

Een grote snoekdobber helpt ook al.
Je ziet het idd vaker in Frankrijk, ook als delijn over de boomstronken moet komen, dan wordt ook een dergelijk systeem gebruikt.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-09-2005 09:32

Marijn,

Ik snoek niet,

dus ik pak wat ik wel voorhanden heb, een markeerdobber dus, die ik overigens ook als peildobber misbruik.

Ik heb er ook wel eens een plastic flesje voor gebruikt.

Waar het omgaat is wat is het probleem en hoe los ik het op.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2005 10:37

slider gram of 20.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-09-2005 10:41

Ligt de bol en/of haak op/onder je tube.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2005 10:52

1 Plas tijden zo bevist. Nooit een probleem mee gehad. Klopt natuurlijk ook. De vis aast horizontaal. Viste je alleen in principe een kortere onderlijn dan je dacht.


Mocht ik kunnen kiezen, maar ja dat kan niet altijd.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-09-2005 11:01

Klaas,

Je montage onder een hoek, schuin naar de overzijde gegooid waarschijnlijk ? Die keuze heb je echter niet altijd.

Dan ligt je bol en haak i.i.g. niet op je tube.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2005 12:19

Voila Michel


Enne de "problemen" begonnen pas toen ik wist hoe schuin het talud was. Daarvoor ving ik gewoon.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-09-2005 12:31

Een talud wordt volgens mij door karpers gebruikt als orientatie en zwemroute. De ene keer vang je vissen bovenaan het talud en andere keer onderaan, afhankelijk van weer en watertemperatuur.

Het rigverhaal zal duidelijk zijn, maar dit dwaalt een beetje af naar een andere discussie.

De vraag over de plateau's is een beetje weggedreven en omgeslagen naar de taluds. Misschien dat er nog iets zinnigs te zeggen is over de plateua's.
beetje bij beetje