Werking zijlijn: "deskundigen" gevraagd


Plaats reactie
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-09-2005 10:23

Beste mensen,

Gisteren heb ik de stoute schoenen getrokken. Ik heb iets gedaan, dat je tijdens een sessie probeert te vermijden.

Ik liep langs het water tot ik op een ogenblik iets donkers over de zandbodem zag schuiven. Toen ik beter keek, zag ik dat het een schubkarper was. Ik ben even blijven staan kijken en vervolgens gaan voeren. Toen ik terugkwam, was het gezelliger geworden. Ze waren nu met zijn twee. Ze lagen op ongeveer 5 meter uit de kant, op maximaal 80 centimeter water te azen. Zo'n kans kreeg ik niet snel meer en wilde iets uittesten. De stek lag immers ver weg.

Ik stampte op de grond, om te kijken hoe goed nu die zijlijn wel niet werkt. De eerste keer stampte ik harder dan je gemiddeld je voet zou neerzetten. Reactie van de karpers: geen. "HUH, apart!"

Tweede keer stampte ik zo hard, dat mijn pezen in mijn voeten er zeer van deden. Wat er gebeurde, was het volgende: beide vissen schrokken, draaiden van de kant af en knalden zo'n 4 meter naar achteren. Vanaf daar gingen ze weer verder azen, richting de kant. De ene vis ging rustig verder met azen, terwijl de linkse iets onrustiger bleek.

Vervolgens heb ik nog een keer gestampt, maar iets zachter dan de tweede keer, maar harder dan de eerste keer. Snap je? :oops:

Wat ik nu frappant vond; de vis die het kortste bij me lag (steeds de vis die het rustigst was en bleef) schrok nu niet meer, terwijl die andere weer schrok en wegzwom. Maar het verschil hiertussen valt misschien uit te leggen door middel van de positie van de vissen.

De vis die door bleef azen en dus niet schrok bij de derde poging, lag onder een hoek van 45 graden richting kant, dus de trillingen kwamen schuin op zijn zijling. Bij de vis die weer schrok en wegzwom, was dit haaks. De trillingen kwamen dus recht op zijn zijlijn.

Nu is mijn vraag aan de mensen die er verstand van hebben; worden de geluiden en trillingen (beter) opgevangen als deze er haaks of recht opkomen, dan wanneer dit schuin gebeurd? Wie weet hoe deze precies werkt?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-09-2005 10:44

Allesbehalve deskundig kun je alleen speculeren.
Natuurlijk zou de vis die haaks op de richting staat directer de trillingen voelen.
Maar volgens mij spelen er meer dingen mee, een karper is een individu de één reageert anders dan de ander.
Op een recreatiewater hier in de buurt is een zandpad fietsers en bromfietsers maken er ook gebruik van de vissen zijn gewend aan de trillingen en reageren er niet op.

Ik viste voor een tijd terug langs een provinciale weg, veel autoverkeer de vissen bleven rustig en ik bleef aanbeten krijgen.
Met een vangst verlegde ik het aas naar de overkant en als de vis terug langs de kant kwam ging ik er ook weer naartoe.
Tot er een motorrijder met hoge snelheid langsraasde de vissen vlogen alle kanten op, dat waren ze dus niet gewend.

Dat ze de plaats vertrouwen is duidelijk, ik weet ook niet of er gevist wordt of niet.
Je weet nu het uur en de plaats doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Zo zie je maar weer dat voorzichtig zijn soms niet hoeft.

Bij het bootvissen mocht je vroeger niet eens spreken de trillingen werden via de huid van de boot doorgegeven aan het water.
Het valt wel mee er zijn hier ook andere zaken die meespelen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-09-2005 11:18

Bas,

Ik ken het verschijnsel maar weet niet hoe representatief dit is. In het verleden heb ik veel met de vlieg en kunstaas gevist. Een visserij waarbij je struinend langs kilometers oever je aasje telkens na wat meters verder lopen werpend aanbiedt. Vrij standaard beeld was dat de aanwezige vissen wegstoven zodra ze mij in de gaten kregen. Zo heb ik vele grote karpers geobserveerd die met een grote V in het water snijdend richting onbereikbare verten vertrokken. Ik trainde mijzelf daarom gehurkt te vissen om mijn profiel laag te houden en meters uit de kant te blijven om eerst de oever zone af te vissen. Maar het bleef lastig en ik heb een sterk vermoeden dat mijn visserij mij meer verassingen had kunnen geven als ik voor de vis onmerkbaar aanwezig zou kunnen zijn. Dit staat mij altijd bij en ik voel mij ongemakkelijk als ik mij aan de oever bloot geef met werpen uit staande positie of voeren met de werppijp. En mijn ervaring is dat dit niet onterecht is. Overigens komen mijn koi op mij af als ik de vijver benader maar stuiven weg bij elke onverdachte beweging. Dus wantrouwen blijft instinctief aanwezig, ondanks gewenning. Ze keren weliswaar snel terug, maar kunnen geen kant op natuurlijk.

Bij karpervissen gaat het vaak om die ene vis die je na lang wachten vangt. Je hebt niet zo gek veel ruimte voor foutjes, dus alles wat je kunt doen om je kans te vergroten zou ik niet nalaten. Maar ja, alles heeft zijn beperkingen.

Helaas, over de werking van de zijlijn weet ik niet veel, maar het is een combinatie van zien en het opvangen van trillingen die de karper doen waarschuwen.

Groet, Kees
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-09-2005 11:51

Heren, bedankt voor jullie reacties.

Douwe, ik heb zelf ook al gedacht aan onderlinge verschillen tussen vissen, zie het misschien als karakter. De ene was een bange en de ander misschien een lefgozer! :lol:

Om daar te gaan vissen? Nee, die plek is vrij vooraan, met als gevolg vele irritante duikers over de stek die het lollig vinden je visserij te verpesten. Niet voor niets dat ik liever een eindje loop! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-09-2005 12:13

Bas,

Er zijn ook dieren die gewoon te dom zijn om te vluchten :P of te gewend om nog te vluchten.

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

10-09-2005 12:26

@ Bas;

Dat de karpers niet direct weg-gesprint zijn heeft misschien te maken met de bodemsoort van de oever.
De ene soort bodem kan de trillingen van het stampen beter doorgeven dan een andere bodemsoort.

Wanneer je in het water zou gaan poeren met een stok of zo, dan waren ze misschien wel direct weg geweest, of niet natuurlijk.

Hoewel, soms kun je een karper de maiskorrels bij wijze van spreken op de kop gooien, en gaan ze nog niet weg. En soms gaan ze er direct vandoor als je zelf iets beweegt.
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-09-2005 13:13

Wouter, dat klopt inderdaad. Het is kleibodem, dus volgens mij geeft dat de trillingen erg door.

Ik ben daarnet weer gaan voeren en verdorie: er lagen weer 2 karpers op de stek. Ik heb weer eens gestampt, toen er maar 1 vis op de plek lag (die andere was even een rondje zwemmen :wink: ). Deze kleine schub lag met zijn kop van mij af, dus zijn zijlijn kon in deze stand het mijns inziens het minst detecteren, toch schrok hij en vluchtte wat.

Nu zal ik die arme beestjes met rust laten. Als ze mij voortaan zien aankomen, zullen ze wel denken: "Kijk, daar heb je die verveeloor weer, met zijn zware voeten!" :oops: :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2005 13:27

Bas, de stand van de zijlijn t.a.v. de oever maakt geen barst uit daar de gevoeligheid daarvan voor ons mensen gewoon niet voorstelbaar is. Al of niet gewend aan bepaalde trillingen zal de grootste rol spelen en natuurlijk reageert iedere individuele karper weer iets anders. Kees omschrijft goed de natuurlijke situatie, bij jou is daar al helemaal geen sprake meer van gezien de vaak aanwezige duikers en vissers.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-09-2005 13:28

Dat is duidelijk, Aart. Ik heb dus weer teveel nagedacht. :oops:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-09-2005 14:41

Je kunt nog wel iets verder doordenken hoor, je moet vissen waar de vis is.
Ik loop geen plekken voorbij waar ik vis tegenkom die aan het azen is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-09-2005 15:09

Er zijn nog wat andere variabelen in het spel, Douwe. Hier lijdt een effectieve visserij onder. Dat heb ik niet graag.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

10-09-2005 15:21

ff niet om het 1 of ander , maar ik zou de volgende keer maar gewoon een stokkie meenemen , pennetje er aan , beetje aas .... beet .. aantikken en .. hakken .
Dan vluchten ze wel die vissen ! :lol:
Die ene in je netje , die andere komt gewoon terug na tien minuten .. daarna hetzelfde ritueel .. en hakken .. heb je toch nog leuk gevist en geobserveerd .. toch ? ik bedoel waar maak je je druk om met die zijlijn , het is gewoon een vleermuisachtig orgaan die ze waarschuwd voor onregelmatigheden in en om het water .. de ene vlucht van een bol die je in het water pleurt , de ander schrikt nog niet van een F16 in full afterburn ! .. Het is maar net wat ze gewend zijn en dus niet echt belangrijk .. je kan ze beter proberen te vangen ..

:wink: Dag ..
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-09-2005 16:56

Koos, dat is de volgende keer ook wat ik wilde doen! :wink:

En ik maak me niet druk om die zijlijn, maar ik ben gewoon geïnteresseerd in zulke zaken en de werking ervan. Sorry hè? :)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-09-2005 19:28

Bas,
Mijn ervaring is dat hoe groter en zwaarde de vis is...hoe rustiger deze vaak onder onverwachte omstandigheden blijft. M.a.w. hij laat zich niet zo snel gek maken :wink: . Of dit nu lopen langs de oever is of schijnen met de zaklantaarn in het water s'nachts.
De wat kleinere vissen reageren over hat algemeen schrikachtiger.
Dat wil niet zeggen dat die grote vis dan niet schrikt..hij zwemt vaak rustig en bedaard weg om niet meer terug te keren :cry:
Uitzonderingen daargelaten :lol:

Enne..ben benieuwd welke van jou twee vissen nu de grootste v.d twee was :roll:
gr
Hans
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

10-09-2005 20:31

Hmm, kleinere vissen banger dan de grotere, dit klinkt logisch.

Het zou kunnen, dat de kleine vissen schrikachtiger zijn dan de grotere, omdat dit natuurlijk/aangeboren is.
"Kleine" vissen zijn eerder slachtoffer van predatoren dan de grotere.

dwz. een kleinere karper is banger voor "iets boven water / aan de waterkant" dan de grotere, omdat de kleine rekening houdt met bv een aalscholver oid.

of zoiets




mvrgr;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

11-09-2005 15:16

Hans Brinkel schreef:Enne..ben benieuwd welke van jou twee vissen nu de grootste v.d twee was :roll:


Die snap ik niet helemaal, Hans.

Ik heb het over een kleinere en een grotere vis, waarbij de grootste nog maar zo´n 15 pond was hoor. :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
rene hoogeveen
Berichten: 533
Lid geworden op: 28-01-2003 01:00
Locatie: almere
Contacteer:

11-09-2005 19:45

bas u heeft mail


vrgr rene
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

11-09-2005 20:05

Zag het, heer Hoogeveen.

U en uw zoon ook! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Plaats reactie