Tenenkrommend krantenartikel.


Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

06-09-2005 11:18

gewoon een benaming voor mensen die een zootje maken van onze hobby! :-?
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

06-09-2005 13:24

he jongens
die bekken van somige karpers is gewoon triest maar hoe komt dat eigenlijk ?????

zijn niet wij degene die voordurend de karpers belagen ???

ze met een haak in de bek pircen en ze dan tegen hun wil de kant op sleuren.

die bekken zijn het gevolg van onze hobby !!!

dan vind ik het altijd vreemd hoe er mensen hier reargeren alsof zei daar niks me te doen willen hebben.

nogmaals ik vind het niet tof dat die vissen zo toegetakeld worden maar ik denk er dan wel weer zo over als een vis veelvoudig gevangen word dan moet hij er toch vanzelf zo uit gaan zien.

wat vinden jullie hier nou van ???

groetjes barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-09-2005 14:02

weerhaakloos vissen ,licht drillen en niet op super druk viswater gaan zitten.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

06-09-2005 16:01

Inderdaad wel een frommelmondkarper. Maar wat is er mis met het verhaal dan eigenlijk??? Niet iedereen wil volgens moderne maatstaven op karper vissen, is daar iets mis mee? Ik bedoel, die gasten die jullie "peppie en kokkie" noemen, praten gepassioneerder over karpers dan menig moderne "crack" hoor.

m.v.g. ChrisN
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

06-09-2005 16:45

Het is gewoon een feit dat er op druk beviste wateren frommelmondkarpers zitten. Meestal zijn deze wateren overbezet volgens de normen die gesteld zijn.
Wie zegt of de normen geheel juist zijn?
Waardoor komt het dat het merendeel van de karpervissers naar dit soort wateren gaat?
Laten we elkaar geen mietje noemen, als je niet wil dat karpers frommelmondjes oplopen moet je niet gaan vissen. Het is onmogelijk om te vissen zonder dat een bek van een vis beschadigd wordt.
Journalisten die dit soort berichten schrijven zijn op zoek naar nieuws, en als ze twee vissers treffen kunnen ze daar een verhaaltje omheen draaien.

Jos
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

06-09-2005 19:19

Barry,

Dat karpers beschadigd raken valt niet te voorkomen en als ik medelijden met ze zou hebben dan zou ik niet op ze vissen, maar ze de kant op sleuren doe ik nooit. Daar zit denk ik het verschil.

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

06-09-2005 19:29

Chris,

De toestand van de bek van die karper is juist het gevolg van "modern" karpervissen. Dat is nu precies het probleem.

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

06-09-2005 20:10

Oke Maarten, is duidelijk. Maar ik dacht uit dit topic op te maken dat er ook iets mis was met het artikel zelf, vandaar mijn reactie.
m.v.g. ChrisN
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2005 20:35

Maarten, toen jij nog luiers om had waren er op drukbeviste putjes ook al veel karpers met frommelmondjes. Een 2 lb hengel was toen al zwaar en 22/100 nijlon al dik, dus destijds geen sprake van 'modern' karpervissen...
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

06-09-2005 20:39

Maarten was laat met de luiers :lol:
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

06-09-2005 21:51

Op een water waar ik vis zit een spiegel van 20 pond, deze heb ik al 7 keer gevangen in 4 jaar tijd. Mijn vismaat heeft deze vis ook al een keer of 3/4 gevangen. En van anderen weet ik ook dat ze deze vis al een paar keer hebben gevangen. Frommelmond? Nee de bek ziet er prima uit!! De reden? Serieuze vissers die het juiste materiaal gebruiken en goed drillen. Tuurlijk raakt de bek licht beschadigd van het vangen, maar over het algemeen geneest dit weer prima. Het zijn mijns inziens dus puur de mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn die de boel verknallen en dus niet de karpervissers in het algemeen. Wil je onbeschadigde vissen vangen dan moet je gewoon op moeilijke wateren gaan zitten of op wateren waar om wat voor reden dan ook niet veel gevist wordt door hen die het verknallen voor de serieuze vissers.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2005 22:01

Beste Harmen, als dat nu eens een domme vis zou zijn geweest die niet pakweg 15 keer in 4 jaar gevangen was maar b.v. 45 of 50 keer ?
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

07-09-2005 12:25

Harmen,

Bedankt voor je toelichting, dat is precies wat ik ook bedoel.

Aart,

Natuurlijk raakten de vissen vroeger ook beschadigd. Maar het vangen van een karper is vanwege de moderne technieken van zelfhaking en selectieve aassoorten kinderlijk eenvoudig geworden. De groep vissers wordt daarom niet alleen steeds groter, de groep die niet weet waar ze mee bezig zijn ook.

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

07-09-2005 22:38

Aart Lokhorst schreef:Beste Harmen, als dat nu eens een domme vis zou zijn geweest die niet pakweg 15 keer in 4 jaar gevangen was maar b.v. 45 of 50 keer ?


Dan is het wat anders inderdaad, maar (domme vraag waarschijnlijk) gebeurd dat dan?

En Maarten,

Graag gedaan :)
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

07-09-2005 23:26

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2005 01:33

Dat gebeurt zeker Harmen. Op sommige druk beviste putjes worden dezelfde vissen ook wel een 3x per week gevangen. Natuurlijk niet iedere week, maar beschadigingen aan hun bek is dan helaas onvermijdelijk.
Nog een vraag: hoe zwaar was die spiegel toen je hem 4 jaar geleden ving?
peter andrae

08-09-2005 06:15

We hebben het over de bosbaan 2 km lang 116 mtr breed bestand 4000 vissen wat er op dit water vist valt nauwenlijks karpervisser te noemen het overgrote deel wat daar vist zijn peppie,s ook nooit van een onthaakmat gehoord en van vissen hebben ze ook al niet echt veel sjoegen dit zeg ik niet zomaar maar is gewoon zo de meeste mensen die hier vissen hebben geen zin in de lange wachttijden op een ander water,dus dan is de keuze snel gemaakt.

Gelukkig worden er geen karpers meer uitgezet zodat ook dit bestand met de jaren flink zal verminderen en ik zeg flink omdat er veel vissen verdwijnen in de achterbak van duisteren figuren die hier komen vissen heb het zien gebeuren verders lopen hier ook nog mensen rond die ze meenemen om hun visspullen mee te betalen en geloof mij maar ik heb met deze man gesproken ze gingen zo levend en al de vuilniszak in,na het gesprek liet hij deze vis toch maar weer gaan,zal je maar gebeuren op een ander water in Amsterdam weg topvis :cry:,ze zijn er voor in staat,en zeg niet dat het niet mag het staat in de vergunning.

De bosbaan is de nationale roeibaan hier trainen de nederlandse toppers en toch zijn er lulletje,s die met een rubberboot uitroeien terwijl er word getraind hoe dom kan je zijn dit soort mensen moet er tussenuit gehaald worden ga maar lekker thuis in de badkuip vissen.

Denk toch dat die stukkende bekken iets is van de laatste jaren en niet van vroeger hoe kan het dan zijn dat ik al jaren op het oude bosbaan bestand heb gevist en alleen maar mooie vissen ving en als ik zeg mooie vissen dan meen ik dat ook vissen van in de 20 en 30 pond en bijna allemaal spiegels,de technieken zijn zo vooruit gegaan binnen het karpervissen dat de meest onbereikbare stekken bereikt kunnen worden en wat ik al zei obstakselvissen okay maar dan wel achter je hengels blijven zitten en niet in je tent gaan liggen.


Op de baan zwemmen nog wel wat vissen rond waar niks mis mee is alleen veel zijn het er niet meer en het zal alleen maar erger worden met de jaren.

mvg peter.
peter andrae

08-09-2005 06:21

Zal even toelichten het oude bosbaan bestand is vroeger overgezet op een ander water hier in de buurt dit was omdat men steen en been klaagte dat er niet veel meer werd gevangen dus moest er nieuwe vis in zodat er weer gevangen kon worden,hebben die vissen toch een beetje mazzel gehad anders waren het nu ook papegaaien geweest :wink:.
peter andrae

08-09-2005 06:26

:oops: ja ben ik nog even wat ik ook een leuke vind is dat er op de bosbaan een voerverbod is op een bestand van 4000 vissen terwijl op andere wateren met een veel kleiner bestand geen verbod is al stort je er een eiland van voer niemand die er moeilijk over doet,maar op een water met 4000 vissen op 2 km lengte mag dat niet het zal wel weer aan mij liggen maar volgens mij klopt dit niet helemaal.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

08-09-2005 08:49

Aart,

Deze karper woog 20 pond, de keren dat ik deze hierna nog ving woog hij steeds tussen de 23 en de 20 pond. Vorig jaar ving ik hem voor het laatst en heb ik em niet meer gewogen maar hij zag er prachtig en nog even vol uit.
Ook sprak ik toen een andere visser die me vertelde dezelfde vis in het voorjaar te hebben gevangen op 24 pond dus het gewicht wil nog al eens varieren.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

08-09-2005 09:37

Barry,

Dat karpers beschadigd raken valt niet te voorkomen en als ik medelijden met ze zou hebben dan zou ik niet op ze vissen, maar ze de kant op sleuren doe ik nooit. Daar zit denk ik het verschil.

Mvg,
Maarten


beste maarten begrijp mij niet verkeerd het was meer een uitdrukking
maar als we toch bijdehand gaan doe hoe vis jij dan eigenlijk ????

zwem jij de vissen achteraan met een vlindernetje ofzo ??? :wink:

ik bedoelde eigelijk te zeggen dat het voor een karper zowezo niet tof is om gevangen te worden en een vis word ook niet altijd in zijn bek gehaakt en als hij dan een goede tegenstand geefd kan hij wel eens leelijk uitscheuren dit is natuurlijk zeer triest !!!

maar onvermijdelijk als er duizenden mensen hier in nederland op karper vissen.

of vind jij dat dat met "JOU" techniek niet kan gebeuren ??

dat er mensen zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn is weer iets anders dat maakt het hele verhaal nog triester.

maar ik blijf er bij zolang er mensen op karpervissen zullen die beestjes beschadigen !!

en nog even iets anders ik weet niet of julie het karpermagazine Karper hebben gelezen daar staat een stukje in over het WK in Amerika daar heefd jerry van raven ook een papagaaibekkarper gevangen terwijl er daar volgens mij helemaal niet veel op karper gevist word
maar dat weet ik niet helemaal zeker maar naar mijn weten vinden die amerikanen karpers maar niks !!

groetjes barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Chris de Veen
Berichten: 1
Lid geworden op: 26-08-2005 11:29
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

08-09-2005 11:31

Karpers zullen inderdaad wel eens verwondingen oplopen tijdens het vissen maar zoals deze karper eruit ziet is niet normaal volgens mij is hier iemand gewoon bruut aan het scheuren geweest.

En bij het karpervissen gaat het niet alleen om de dril natuurlijk maar ook om alles er om heen. genieten van de natuur, de rust en de spanning. het voorbereiden is natuurlijk ook een kunst op zich. hoe ga je te werk wat voor aas ga je gebruiken waar ga je zitten.

Karpervissen is heel wat meer dan alleen een visje vangen. het is een kunst op zicht.

Groet,

Chris
--> Carpfishing is a Passion <--
peter andrae

08-09-2005 13:57

Nee Barry de meeste amerikanen vinden karper niks daarom zijn er ook mensen die met strongbow and arrow op karpers vissen,dat levert maar een klein gaatje op,er staat hier op het board een stukje over geschreven met foto,s.

En idd heb je gelijk dat de karpervisser zelf de schuldige is ook al dril je nog zo voorzichtig er kan altijd iets niet goed gaan en de massa die zich op dit moment uitleeft op de karpers doet ook geen goed,maar ja ik denk dat het kwaad al is geschied en veel beter zal het er niet op wprden met de vissen ik zie het alleen maar drukker worden.

mvg peter.
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

08-09-2005 20:47

Barry,

Met dit antwoord wek je bij mij een hele andere indruk dan bij je eerdere posting. Natuurlijk vallen beschadigingen niet te voorkomen, maar we moeten er ook weer niet te makkelijk over doen. Maar in je laatste betoog kan ik mij iig prima vinden.

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

08-09-2005 20:54

Peter,

Wat een triestigheid allemaal wat ik daar bij je lees. Dat het zo erg was wist ik helemaal niet. Ik vis bijna nooit meer op de Bosbaan, maar toch blijft het voor mij een speciaal water. Ik denk dat iedere Amsterdammer dat wel heeft. Ik kom er al van kinds af aan. Dat andere water waar je het over hebt ken ik denk ik ookwel. Ligt aan een lange dijk toch?

Mvg,
Maarten