hoe vis te drillen met lelies?


Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

02-09-2005 08:53

Mijn ervaring met lelievelden is alleen maar positief en dan praat ik over een leleiveld wat onder de eigen kant ligt en zich zon 15 a 20 meter uitstrekt naar voren er wordt dus tussen de plompen gevist en niet eerst vijtig meter water en dan een lelieveld.
Van alle obstakels is het lelieveld dan de makkelijkste mits je altijd bij je hengels blijft natuurlijk en wakker met een heel klein beetje geduld en rustig drillen komt elke karper er weer uit .Het meeste moeite kost nog de lichste karper die als ze eenmaal "vast"zitten gewoon niet sterk genoeg zijn om zich weer los te zwemmen.De strekere vissen zullen na een korte tijd van "bijkomen" weer weg willen en daar kun je van profiteren door de druk weer op te voeren en je hengel hoog te houden om zo min mogelijk stelen met je lijn te vangen.
Eenmaal onder je voeten kun je de vis op de plaats houden door je hengel top onder water te steken met een strakke lijn Bijvoorbeeld je vis gaat naar links snel de top naar beneden en naar rechts druk geven en de vis zal vrijwel meteen kantelen en weer naar rechts zwemmen.
de vis zal ook door het blad en de stelen afgeremd worden.Van deze natuurlijke rem kun je goed gebruik maken om de vis niet te ver weg te laten zwemmen.
Verder gebruik ik altijd een inline lood van 60 gram en heb nog nooit serieuze problemen mee gehad.
Een vismaat van mij gebruikt wartellood met een safety clip en heeft beduidend meer problemen.Het wartellood raakt toch wat eerder vast in de plompen en er is toch heel wat kracht nodig om de clip ze n werk te laten doen.
Op de honderden vissen die op deze manier gevangen zijn is er maar een die echt vast heeft gezeten en die zwom naar voren door het blad ging toen rechtsaf en zwom dertig meter verder weer het blad in maar door rustig af te wachten tot hij weer ging zwemmen kon ook deze zonder natte voeten geland worden.
Moet nog wel even erbij vermelden dat het blad niet zo dik ligt dat de bladen vertikaal tegen elkaar naar boven groeien maar gewoon dicht tegen elkaar aan de oppervlakte liggen

gr Gerrit
RoBerT Knijnenburg
Berichten: 114
Lid geworden op: 27-03-2004 18:28

02-09-2005 14:42

Je zegt tog dat er op 30 meter een plek is zonder lelies?? dan ga je daar tog zitten en gooi je hem vanaf die kant langs de lelies 8) heb je minder problemen met ingooien en drillen
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

02-09-2005 18:16

ok , hartstikke bedankt allemaal .
even voor alle duidelijkheid:
het is te diep voor een waadpak en er zwemmen aggresieve snoeken dus weinig kans dat ik het water in gaat :lol:
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

02-09-2005 19:10

ik vis ook met voorslag en een sterke nylon lijn (tube van ongeveer 50cm) tussen de lelies, en krijg ze er eigenlijk altijd wel uit. alleen wat al eerder genoemd werd, als je een kleine aan de haak krijgt, wordt het wat lastiger met wegkomen tussen de lelies, kost dan wat meer kracht om los te komen.
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

02-09-2005 20:23

Probeer een als de vis een aanloopje neemt richting lelies je hengel snel onder een andere hoek te gooien. Dit lukt niet altijd zeker niet bij wat zwaardere vis, maar is zeker het proberen waard. Op het moment dat jij je hengel i.p.v. boven maar naar beneden gooit is hij zijn evenwicht kwijt en komt hij naarboven toe. Zo kan je hem weer een stukje de goede kant op trekken...
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

02-09-2005 20:24

P.S.: als je je 'hengel onder een andere hoek gooit', houd hem dan wel vast :D
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-09-2005 20:40

Christiaan onder een andere hoek gooien is dat richting obstakel of ervan af?
Dus trek je de vis richting obstakel of trek je de vis van het obstakel af?
Vissen is een hobby, geen religie!
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

02-09-2005 20:54

Nee het is wel de bedoeling dat je je lijn strak houd. Je drilt bijvoorbeeld met de lijn haaks op de vis. Als je nu je hengel i.p.v. recht omhoog juist schuinrechts naar beneden trekt (bij een naar links zwemmende vis uiteraard) verliest de vis z'n evenwicht voor even en heb je 'm weer onder controle. Probeer het maar eens. Hoor wel of het bij jou ook werkt!

Vangse he!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-09-2005 21:10

Wat een rotzak is die Douwe toch, vragen naar de bekende weg, hoor ik sommigen zeggen.
Die weg is niet algemeen bekend lijkt het wel.

Uitleg van wat ik ermee bedoel ben ik wel schuldig vind ik.

Een karper heeft de gewoonte om tegen de druk in weg te willen komen.
Maw. steek je de hengeltop onder water komt de vis naar boven, houdt je de hengel hoog blijft de vis diep.
Houdt je de hengel vlak over het water trek je de vis gemakkelijk(er) uit het evenwicht.
Trek je de vis naar links wil hij naar rechts en visa versa.
De karpervisser kan hier gebruik van maken, trek je de vis richting obstakel wil hij tegen de druk in, dus weg van het obstakel.

Let wel het lukt niet altijd, er zijn van doe domme diesels die hebben de raadgevingen nooit gelezen maar neem van mij aan dat het heeeeeeeeeellllllllllllllllllllll vaak wel opgaat.
Deze truc leerde ik rond 1980 van een ouwe karpervisser dus nieuw is het zeker niet.

Succes ik hoor wel of het lukt,
Ohh bij de weg, Christiaan sorry dat ik je uit de pen lokte.

Douwe

.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 03-09-2005 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

02-09-2005 23:10

[quote="Bas Hofkens"]Dion,

Ik heb het dit jaar veel toegepast en werkt mijns inziens perfect. Denk jij dat het verschil maakt of jij nu de spanning van je lijn haalt of je freerunner erop zet? Wat als de vis nu 50 cm naar je toegezwommen komt, dan valt toch ook de spanning eraf? :roll:

Eerlijk gezegd vind ik ook het merendeel van de reacties in deze topic waardeloos. Volgens mij berusten deze tips op aannames, i.p.v. ervaring. Erg jammer. :cry:[/quote]

Ik probeer zelf zoveel mogelijk de spanning op de lijn te blijven houden, want net wanneer ik voel dat die vis terug zwemt dan draai ik een stuk op tot op het punt dat het niet meer kan.

Dus geen aannames maar heb het zelf regelmatig ervaren.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2005 08:32

Mijne heren kibbelaars, het KAN wel degelijk verschil uit maken of je de lijn slap laat vallen of de druk erop houdt.
In mijn relaas hiervoor komt nog een eigenschap van het tegendraadse karakter van het dier.
Stel, je kunt met geen mogelijkheid de eerste run stoppen de vis gaat richting palen of wat dan ook maar, wat nu.
De vis wil tegen de druk in weg komen is mijn ervaring, geen aanname dus, als je nu de lijn plotseling helemaal slap laat vallen valt de vluchtpoging heel vaak ook stil.
Daarna de druk voorzichtig opbouwen je zult merken dat de vis meekomt bij een geringe druk, je kunt later in veiliger water de druk weer opvoeren.
Wederom geen 100 % zekerheid maar je moet het wel proberen want als je de druk erop houdt ben je de vis ook kwijt.

Mijne heren wees moedig. 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

03-09-2005 09:10

Volgens mij berusten deze tips op aannames


Als je een zin begint met "volgens mij "ben je zelf al met aannamens bezig.

gr Gerrit
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

04-09-2005 10:43

Gerrit,

Zeg nu zelf, als je sommige van de reacties hier leest, zul jij je toch ook weleens afvragen "heb je het zelf weleens geprobeerd?"

Als dat niet zo is, heb ik niets gezegd .....
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

04-09-2005 16:38

Bas
Dat is maar al te waar

gr Gerrit
jacco noordermeer

05-09-2005 20:38

wouter ik word een beetje moedeloos als ik de zgn tips lees van de meeste (karpervissers)

met jouw bart smit bootje kan je prima vis drillen maar
dan moet je eerst een plank zagen van 9mm dik die presies in de bodem past , net als bij een zodiac
dan snij je een tuinslang in de lengte door en vouw de slang om de rand van de plank, puur ter bescherming van je boot!
nu kan je prima op je knieén de vis drillen

ik hoop dat dit iets is waar je wat aan hebt
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

06-09-2005 15:05

haha , als die vis eindelijk moe is dan dobber ik ergens 200 meter verder ? :lol:
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

06-09-2005 15:11

Ben het helemaal met Douwe eens en ja ik heb dit uit praktijk ervaring. Wil ik een vis naar rechts hebben zet ik druk naar links en omgedraaid.

Is een vis echt niet te houden en is er een serieus gevaar om de vis te verspelen, laat ik de lijn slap vallen.

LET OP: Het sturen lukt in 80 procent van alle gevallen, met het slap laten vallen van je lijn bestaat er ook de kans dat de vis zich lost, vandaar dat ik het alleen doe in extreme gevallen.