gediplomeerde vissers


Plaats reactie
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

06-09-2002 22:15

Als je de topic van Pascal Rijzinga bekijkt, kun je lezen over een water dat verboden is geworden voor karpervissers. Daar er al veel vaker discussies bij verenigingen over karpervissers zijn geweest o.a. over het verbod van boilies, voer beperkingen, kamperen, rondslingerend rommel, geluidsoverlast (met name in de nachtelijke uren) en ook het verbod op karpervissen, etc. Worden wij als groep karpervissers dezer dagen steeds vaker in kwaad daglicht gezet. Dit alles door een kleine groep van deze groep die zich ook (karper)visser wil noemen. LET OP!!! Vele voorbijgangers merken u als karper visser op, vroeger dacht men vaak wat een vreemde vogel en liet je dan ongemoeid verder vissen, en sommige kwamen nogwel eens een praatje maken en waren nieuwsgierig wat al die piepkastjes en die mooie groene tent allemaal wel in hielden, en die hengels, waar is je dobber dan meneer?? Tegenwoordig is dat vaak anders, de mensen lopen met een grote boog om je heen en bellen eerder de politie dan dat ze je belangstelling tonen. We worden steeds vaker bestempeld als asociaal. Dit alles had nooit hoeven te gebeuren, en het zal mij niets verbazen als er meer berichten komen van verbod op vissen op wateren. De groep karper vissres is in de loop der jaren dan ook aardig gegroeid. Daarom het idee om mensen een visbewijs of cursus te laten doen alvorens een vergunning aangeschaft kan worden vind ik niet eens zo een slecht idee. De controles aan de waterkant zullen toch steeds strenger worden, aangezien er beloofd is door politiek Den Haag dat er meer blauw op straat komt. Geen diploma is geen vergunning, en geen vergunning is een bon!
Ik ben benieuwd naar jullie reakties, let wel, het is voor het behoud van onze hobby, er zijn instanties die het vissen willen verbieden, totaal! laat het niet zo ver komen...
Catch and relees, take care of you're capture
Met karperachtige groeten, Ed van Peppen
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

06-09-2002 22:44

Wat bedoel je met cursus? Is dat een uitleg van 1 uurtje of echt iets dat je bv elke zaterdag doet en na 5 keer een test aflegt. In ieder geval lijkt het mij niets. Ik wil gewoon lekker ff kunnen vissen. Net als een potje voetbal en wil daarvoor geen vergunning halen. De (overdreven) serieuze karpervissers zullen het natuurlijk geweldig vinden , maar ik vind het gewoon leuk om een nachtje te vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-09-2002 22:46

Nou prachtig? Standaard reactie is dat zo’n visdiploma reeds jaar en dag in Duitsland verplicht is. Ik weet niet of er daardoor minder Duitse "pretvissers" zijn, maar onze Oosterburen werden lange tijd ervan beschuldigd toch wat minder zedelijk te zijn dan wij. De verplichting tot het doden van vis is een ander kenmerk van de Duitse regels. Er zijn vast wel fatsoenlijke Duitse karpervissers. Maar is er minder kaf onder het koren dan bij ons? Wie weet meer?

Groeten, Kees
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

06-09-2002 22:51

Ik hoop ( en verwacht) trouwens niet dat het beloofde blauw naar de karpervisserij gaat. Er zijn betere manieren om de politie effectief te gebruiken!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-09-2002 22:58

Beste Ed,

ik ben bang dat een cursus weinig effect zal sorteren bij de bewustte doelgroep.

Voorbeeld?
Ik heb rijbewijzen voor motor en auto, en toch rij ik wel eens te hard.
Wanneer men nu de boete's zou vertienvoudigen, ja dan zou ik het denk ik wel laten.

Duitsers moeten een vis diploma hebben voor ze een vergunning krijgen, en wat schetst mijn verbazing?
Overlast te over waar ze vissen, lees het board er maar op na.

Je geeft het zelf al aan; vroeger liet men die vreemde vogel rustig verder vissen.
Een zonderling figuur ineen gedoken aan het water, soms kruipend en soms sluipend, geen enkele overlast veroorzakend.

Tegenwoordig lijkt het er meer en meer op dat er een relatie bestaat tussen het lawaai volume welke men produceerd en het aantal te vangen karpers.
Hoe meer lawaai en rotzooi, hoe beter de vangsten, toch?

Het ligt ook niet aan de rotzooi en het lawaaivolume kan ik je zeggen.
Het ligt steeds vaker en meer aan de hersenpan-volume plus inhoud van de overlast veroorzakers.
Bijkomend nadeel; tegenwoordig worden misdragingen toch GEDOOGD, dus wie doet je wat.
Terwijl men 30 jaar geleden zich wel tien keer bedacht om niet een gummilat op de rug te krijgen, of een vervaarlijk uitziende briesende boer met riek op je stek.

Enne die boetes?
Het is moeilijk veren plukken van een kale kikker, toch?

Opvoeding moet thuis beginnen, en niet op latere leeftijd moeten worden rechtgetrokken door al het blaauw op straat wat men thuis heeft na gelaten!?
Dank u.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-09-2002 23:02

Goed idee, dan hou je ook gelijk die oostblokkers enigszins tegen, die hele wateren kapot/leeg vissen.

Maar... ( Er is altijd een 'maar' :razz: )

Ik ben bang dat dat hetzelfde zal gaan verlopen als het rijbewijs. Tijdens de cursus houdt iedereen zich keurig netjes aan de regels, maar als het rijbewijs dan op zak is, wordt er gewoon te hard gereden, door rood gereden enz.

Het zal wel iets helpen. Misschien zou men het zo kunnen aanpakken, dat als men na een aantal waarschuwingen zich nog steeds niet fatsoenlijk wil/kan gedragen aan de waterkant, dat ie het dan gewoon NOOIT MEER TERUGKRIJGT. Of minstens voor 5 jaar ofzo. Iemand moet natuurlijk wel de kans krijgen om zich te verbeteren, maar als hij dat niet doet, dan moet er ook echt lik-op-stuk beleid gehandhaafd worden. Alleen zo heeft een dergelijk plan enige kans van slagen, naar mijn mening...

Met hoofdschuddende groet,

Sjoerd
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-09-2002 23:09

Sjoerd,

ten tijde dat ik zonder verunning vistte, ving ik er niet minder om hoor.

Voordeel van geen vergunning;
je kan eenvoudigweg niet op de hoogte zijn van allerlei regeltjes en verbodsbepalingen,
vaak resulterend in een waarschuwing plus een dagkaart.

sportieve groeten Henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2002 23:20

Henk, wat betreft die opvoeding, daarover zijn we het natuurlijk 100 % eens.
Zit er minder kaf onder het koren? Ik zou het niet weten (is ook nooit onderzocht!). Maar.... er is wel aanzienlijk minder koren (verhoudingsgewijs t.o.v. ons kleine landje), m.a.w. door het verplicht stellen van zo'n diploma gaan er gewoon aanzienlijk minder mensen vissen!!! En dat geldt niet alleen maar t.a.v. karpervissers, maar voor alle visdiciplines.

Het bovenstaande zou, als in ons land ook zoiets ingevoerd zou worden, o.a. betekenen:
- dat een groot aantal HSV-en zich financieel niet meer kunnen redden
- of: vergunningen zullen dan aanzienlijk duurder moeten worden omdat b.v. de pacht van al het viswater dan wel door zeer aanzienlijk minder vissers opgebracht zal moeten worden
- het 'verweer' tegen b.v. de DB zou aanzienlijk zwakker worden omdat er dan veel minder mensen zouden vissen en een kleinere groep is nu eenmaal gemakkelijker 'aan te pakken'.
- veel hengelsportwinkels zouden dan hun deuren moeten sluiten

En zo kan ik nog wel even doorgaan!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-09-2002 23:29

Ha die Aart,

Behalve alle door jou aangewendde tegenargumenten zou het diploma ook nog steeds geen garantie bieden tegen de overlastveroorzakers.

Ik hou het vooralsnog bij de opvoeding.

sportieve groeten Henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2002 23:38

Hoi Henk, maar minder vissers is ook minder tuig onder die vissers dus ook minder overlast in toaal gezien, maar dat terzijde.

Het enige wat helpt is: meer controle, veel zwaardere sancties en een goede registratie.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

07-09-2002 00:19

Momenteel is er een 'normen en waarden-debat'. Dit houdt in dat je elkaar moet kunnen/durven corrigeren. Maar daar gaan we weer: als je bijvoorbeeld in de trein vraagt of degeen die tegenover je zit zijn voeten van de stoel wil halen, kijken ze je, in het gunstigste geval, aan alsof je niet goed snik bent of vragen ze waar je je mee bemoeit. In het ongunstigste geval... enfin, vul zelf maar in.
Mentaliteit/fatsoen heb je van je ouders meegekregen of doordat je zelf een goed ontwikkeld geweten hebt en en kun je niet via een diploma of een cursus afdwingen. Zolang er ouders zijn die hun kids een karperuitrusting cadeau doen om maar 'van ze af te zijn' zal het alleen maar erger worden. Als we toch naar de normen en waarden van vroeger toe moeten, dan ook maar de nachtvisserij verbieden, optonics etc. Het aantal showvissers zal afnemen en, inderdaad, de inkomsten vam hsv'en zullen verminderen (moet je er rouwig om zijn dat je die salonvissers kwijt bent?) het antigeluid tegen de dierenbescherming zal afnemen; aan de andere kant zal de db ook heel wat minder reden hebben om die asociale vissers eens flink op de korrel te nemen.


Peter
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

07-09-2002 02:38

ja idd! meer controles en hogere sancties ! en sommige zijn het daar niet mee eens, maar zolang de echte karpervisser gewoon netjes vist en zich aan de regels houdt! dan hoeft diegene zich ook geen zorgen te maken voor controles! en de andere "vissers" (tuig) die er wel een rotzooi van maken en overlast veroorzaken, die gaan dan minder snel vissen omdat ze elke keer boetes of iets dergelijks krijgen, doortdat er zoveel controles zijn!
dus een diploma ofsow lijkt me geen juiste oplossing! meer controles en hogere sancties wel!!
jan witter

07-09-2002 11:03

Alles is gebaseerd op normen,waarde en opvoeding.

En dat kun je niet leren dat krijg je mee van thuis en allerlei regeltjes verzinnen heeft echt geen zin want , Henk praat over dat hij misschien niet meer te hard rijd als de bekeuring hoger ligt nou ik kan je vertellen dat ik daar niets van geloof dat hij daardoor minder hard gaat rijden , ja misschien dat hij minder hard gaat rijden als de pak kans word vergroot en dan de bekeuring hoog maakt , maar anders niet....

En dat het een probleem van jongeren geloof ik ook niet er zijn bewijzen zat dat ook een gedeelte ouderen voor overlast kunnen zorgen.. Dus met leeftijd heeft het ook niet te maken.
Ik geef je hier even voorbeeld van wat er tijdens een jeugdwedstrijd is gebeurt organisator heeft een vergunning om een parcourtje uit te zetten met nrs wat doet een (volwassen ?)visser komt met zijn spullen aan trekt een nrtje uit de grond en wil gaan beginnen degene die het organiseerd loopt er heen en vraagt vriendelijk om te vetrekken dit akkefietkje loopt uit de hand.Omdat de man vind dat het zijn stekkie is.

Ik ban het met Aart eens dat er meer controle moet komen ,maar dan krijgen we weer een praktisch probleem waar halen we al dat blauw vandaan ik denk dat er vanuit de hsv meer controle's uit gevoerd moeten kunnen worden.Voorbeeld je stuurt 2 vereningings controleurs die je als enige bevoegdheid geef tot laten zien van de vergunning, worden er door die heren dingen geconstateerd die niet door de beugel kunnen dan moeten zij het blauw inschakelen...Ook daar zitten haken en ogen aan ben ik mij ook terdege bewust van maar ik zou het anders ook niet weten , want meer blauw op straat is een illusie ben ik bang voor .......

Tot slot wil ik nog zeggen dat ik vind dat zo'n cursus volgens mij helemaal geen kwaad kan en dat de hsv meer met dat soort dingen bezig zou moeten tav de jeugd en leden die zich misdragen zonder dat je ze direct de vergunning opzegt wat m.i. wel zou moeten als je in herhaling valt......
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

08-09-2002 02:13

Het is gewoon een feit dat als je iets ongewenst wilt aan pakken je dit bij de bron moet doen. Maar dan zal je eerst de bron moeten vinden. Een goede start is denk wel om de jeugd die begint met vissen de normen en waarden bij te brengen die bij het vissen en natuurlijk in de natuur gelden. De intresse in het vissen en in de natuur zullen opgewekt moeten worden en er zal geleerd moeten worden dat het niet alleen een nacht vol plezier, blowen en herrietrappen is. Het is niet alleen vissen vangen en gewicht is niet alles dat telt. Respect voor elk ander en voor alles in de natuur, je bent er immers te gast! Rommel deponeren op de juist plek en niet achter laten, zodat er een volgende visser (of vogelaar) geen last van heeft en er ook geen vogels in vislijnen verstrikt kunnen raken.(ergenis no. 1 van de DB en anderen, en terecht) Daarnaast harde sancties tegen overtreders, desnoods dmv het in beslag nemen van het visgerei, dit zal de persoon in kwestie hard raken. Ja zoals al gezegd werd, opvoeding moet van huis uit komen, maar als die opvoeding gefaald heeft, dan moeten we proberen om dit recht te zetten. Als groep word je vaak over een kam gescheerd, dus zullen wij vissers de negatieve factoren in onze groep zoveel mogelijk moet uitbannen, willen wij onze hobby kunnen behouden. Ik weet niet of een diploma hierbij helpt, maar het kan in elk geval een factor zijn. Ik ben voor hardere sancties en zeker als deze gepaard gaan met legalisatie van het nachtvissen het gehele jaar, want daar ben ik ook een voorstander van alleen zal dit nooit lukken als die rotte appels blijven bestaan.

Gun jezelf niet wat je een ander ook niet gunt, respect all of us...

Mgv Ed
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

08-09-2002 11:38

zeker net je VCA gehaald ed :smile:
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

08-09-2002 20:22

Ik denk dat wij dan als "fatsoenlijke vissers" gewoon het goede voorbeeld moeten geven. Ik denk dat een dergelijk opvoedcursus ook alleen goed werkt, wanneer er ook daadwerkelijk meer gecontroleerd gaat worden. en wie dan die controle moet gaan uitoefenen is een andere discussie.

Pascal Rijzinga
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

12-09-2002 01:15

Ik denk dat je die cursus voor een groot deel uit voorlichting moet bestaan zodat je ze de achterliggende gedachten bij kunt brengen (ik heb ze in eerdere discussies al toegelicht) en dan kun je daar op voortborduren. Nu weten velen niet waar ze mee bezig zijn en ze kunnen zo schade aanrichten. Ik zie er wel wat in. Je kunt dan ook (als visclub zijnde) een aantal vissers de bevoegdheid geven hierop te controleren. Deze vissers zijn een soort viswaterwacht. (Het moeten vissers zijn die heel goed weten hoe het wel moet, ze moeten het water regelmatig bezoeken maar ze moeten het natuurlijk ook graag willen)Bij overtreding (lichte vormen) geef je de overtreder een berisping en bij herhaling trek je zijn vergunning in namens de club Kom je ze nog een keer tegen dan help je ze bij de zwemles (GEINTJE).
Ik geloof dat dit een aardige richtlijn is en misschien kan men er iets mee.
mvg Rob van Os
Plaats reactie