Het Stonze systeem


Plaats reactie
Ivo Jacobs
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-06-2004 10:25

01-09-2005 14:02

Het zou een systeem moeten zijn wat dressuurdoorbrekend en aanpassende factoren heeft ten opzichte van het door jou te bevissen water.
In grote lijnen kan ik daarmee wel akkoord gaan, op een van mijn thuiswateren heeft het zijn vruchten wel afgeworpen.

Het grote nadeel van dit systeem is dat als je met een rig vist die niet al te schuurvast is, je regelmatig een kapotte onderlijn als resultaat van je run over houdt.

Een nog veel groter nadeel is dat als je een vis met succes weet te landen, hij vaak verwond zal zijn door die steen, ik heb vorige week een vis moeten behandelen omdat hij met een bebloede kop bovenkwam, duidelijk aangericht door de steen die dusdanig schuurt dat hij wonden achterlaat. ( deed me zeer, heb hem keurig behandeld en netjes teruggezet, hopende dat de schaafwond zich snel hersteld, zelfs de steen liet lichterlijk rode kleuren achter, waardoor ik de montage heb verwijdert en verder gevist heb met mijn oude vertrouwde inline systeem.. )

Wat ook vreemd klinkt maar wat ik wel degelijk heb moeten ervaren is dat er sneller sprake is van losschieters, nu zul je je afvragen waarom; ik denk dat het komt omdat die steen niet symmetrisch is en dus als een vreemd projectiel achter de vis aan slingert terwijl hij wegschiet ( de run neemt ) Het resultaat is eenvoudigerwijs het feit dat een kans op een losschieter verhoogd aanwezig is. ( bij mij tot 2 maal toe in 1 nachtelijke sessie, op een stiffrig die op andere systemen in 4 jaar tijd eigenlijk nog nooit is losgeraakt ! )

Ik ben van mening dat dit systeem bedoelt is om inderdaad dressuurputjes/wateren te bevissen om resultaat te boeken. ( het vangt vis )
Ik ben ook van mening dat een beetje karpervisser, die dus hart heeft voor zijn gevangen vissen, snel de nadelen inziet en dit niet als een betrouwbaar en goed voelende montage zal gebruiken. ( zeker ! )

Ik ben er dus al snel van afgestapt en hoop dat vele medevissers dit ook zullen doen.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, er zijn altijd vissers die wel positief zijn over dit systeem.

Ik denk dat er mensen met mij eens zijn, maar uiteraard ook het tegendeel zullen uitspreken.

Met sportieve groet,

Ivo
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-09-2005 15:40

Ivo,

Ondanks dat ik niet twijfel aan jouw waarnemingen, heb ik zo mijn twijfels of dit met al die stonze zo zal zijn. Ik heb er laatst een paar in mijn handen gehad en die waren superglad, vandaar dat ik het schuur verhaal niet 1,2,3 kan meevoelen.

Het kan zijn dat jij ruwere stenen hebt gehad en dat je daardoor tot jouw conclusie komt?

Maar als er idd meer mensen deze conclusie trekken dan moet er iets aan de stenen veranderd worden of ik ga er ook niet mee vissen.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

01-09-2005 17:42

Ivo,

Ik vis al jaren met steen en lood zowel inline als safetyrig.

Tot nu toe nog geen beschadigingen gehad,terwijl ik toch met uiteenlopende modellen vis.

Daarbij als het volgens jouw waarnemingen zo is dat de vis beschadigd is ,zal dit ook moeten gebeuren met lood,ik weet dat er type's stonzelood zijn die wat ruwer aanvoelen.

Vaak is dit ook nog een rubberachtige substantie die redelijk zacht is.

Hoe lang vis jij je onderlijnen als ik vragen mag ik gebruik bij dit systeem ongeveer vanaf 25 cm rig.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

01-09-2005 18:04

Op dit topic worden stenen als loodsysteem ook behandeld. Er worden ook de voor -en nadelen besproken, misschien dat je daar nog wat informatie uit kunt halen.

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... tenen+lood
Ivo Jacobs
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-06-2004 10:25

01-09-2005 18:39

Er zullen ongetwijfeld meerdere verschillende stenen in omloop zijn, daar twijfel ik dus ook niet aan.
Boven water voelen ook mijn stenen glad aan, je zou de steen na een 4 uurtjes op de stek gelegen te hebben even moeten voelen, hij is dan aanzienlijk ruwer geworden.

Ik denk, omdat ik wel positievere reacties heb gekregen, dat ik hier duidelijk een verkeerd systeem heb aangeschaft.
Ik gebruik overigens green hornet, jelly wire (gecoat) of amnesia.
De lengte van de rig varieerd van 12 tot 26 cm.

Misschien dat de riglengte hier een aanzienlijk hogere bepaling heeft dan op mijn "normale" systeem ?

Ik ben er in ieder geval van afgestapt en heb met mijn oude vertrouwde systeem alweer een mooie 30er mogen landen.

Dus: mensen die gelukkig zijn en vertrouwen in het Stonze gebeuren wens ik daar uiteraard veel plezier aan.
Mensen die overwegen om te gaan vissen met dit systeem kan ik vanuit mijn beleving een negatief advies meegeven.

Met sportieve groet,

Ivo
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

01-09-2005 19:12

Ivo

Nadelen kunnen heel verfrissend werken,je kunt er nl ook van leren .

ik vis mantis gold en mantis snakebite.

Gr Paul 8)
Ivo Jacobs
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-06-2004 10:25

02-09-2005 08:49

Ach ja, materialistisch gezien is vrijwel alles te vervangen.

Het grote nadeel van deze wijze les is de vis die ik beschadigd heb geland.
Zal, als het aan mij ligt, uiteraard niet meer gebeuren.


Snakebite is overigens heerlijk vissen, heb het nog wel maar zal er naar moeten zoeken, heb ik om een of andere reden ergens onder in mijn koffer weggestopt.

Met sportieve groet, en alvast een fijn weekend,


Ivo
Plaats reactie