Hoe meer lijnen in het water, hoe minder aanbeten...


3de hengel op klein tot middelgroot water alleen maar nadelig...

Mee eens
52
55%
Mee oneens
25
26%
Weet het niet
18
19%
 
Totaal aantal stemmen: 95
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-08-2005 11:18

Bij bruggen vis ik nooit met vastlood, altijd met een slappe vrije lijn en zeer lichte wakerafstelling.
Wanneer een vis aan het aas ruikt zie ik het al en wacht dan de aanbeet af.

Heb het ooit ook met 110 gr vastlood geprobeert en met een strakke lijn, maar dit beviel me absoluut niet!
De vis heeft zich al gehaakt en zijn vluchtroute ingezet wanneer de de hengel krom trekt.

Nee dan ga ik toch liever wat subtieler vissen en zet zelf de haak.

Een plaatselijke plas waarop nogal veel gevist word met zwaar vastlood levert bijna geen vis meer op met dit systeem.
Afgelopen weekend werd er(tot woensdag) door drie man slecht gevangen, twee vissen op totaal 360 uur vissen!
Gistermorgen om half negen ook daar aan dat water, kwart voor 10 de eerste en om 12 uur de tweede vis..3 1/2 uur voor nodig!
Nog meer?..
Neen licht vissen met een schuiflood en zelf de haak zetten volstaat.

Het is dan misschien wat ouderwets, het vangt wel.
En daar kwam ik dus voor :o :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2005 11:27

Henk,

Waarom ouderwets?
Gewoon zo lekker blijven vissen, als het goed gaat! :wink: :)

Stefan,

Ben het met je eens! :P :)

groetjes Benny
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

25-08-2005 11:52

Korstvissen...dat is een mooie vergelijking Marijn. Rust, geduld en geluk. :lol:

Ook een mooi betoog mbt. het (voor) voeren en ik ga met je mee alleen gaat er bij mij na een flinke start van ongeveer 5 kilo om de 4 tot 6 uur (vergeet vooral de vroege ochtend, voor de zon komt niet) een pond, soms 2 of 3 bij.
Het is nog net geen spodding, zelf voer ik ook erg verspreid.

Uiteindelijk zullen ook de meest onvangbare grootste vissen langssnuffelen... Uiteindelijk?? meestal vang je binnen de eerste 6 uur na het uitleggen van de lijn(-en) een van de grootste ontvangbaar of niet?
Mijn karper-maatjes uit de omgeving Leiden hebben het dan over afromertjes :wink:
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-08-2005 12:06

Stefan,

Ook op grote wateren heb je dit probleem.
Ik vis regelmatig op een plas van dik 80 hectare en als je met veel lijnen vist... vang je niks of nauwelijks vis.
Als je met minder lijnen gaat vissen en je lijnen ook nog eens goedverspried, dus niet met 4 hengels op 20 vierkante meter gaat vissen, krijg je ook meer aanbeten.

Henk,

Schuivend en licht vissen kan ook heel goed bij bruggen en obstakels, omdat je de vis al hebt gekeerd voordat hij met een spurt kan beginnen,.
nadeel vind ik dat je veelal lucht slaat...

Rob,

ijvoeren is ook een pre vind ikzelf.
Vooral als je begint met een zznienlijke hoeveelheid boilies, zal je moeten zorgen dat de aanwezigevis blijft zoeken naar die bollen, sowieso na iedre aanbeet gaat er een pond bij, maar ook tussen de aanbeten door bij blijven voeren om maar een situatie te creeeren waarin de vis niet verzadigd wordt, maar wel op je stek blijft ronddwalen op zoek naar die bollen.

Benny,

Bij de bruggen vis ik ook niet met rodpod maar met losse steunen, betere beetregistratie dan dat ze op zo'n pod liggen.
Scheelt inderdaad een hele hoop, swingers ultralicht en slip helemaal dicht.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

25-08-2005 12:17

Douwe Bijlsma schreef:Elco ik denk dat dat toch iets te kort gedacht is, stel dat de vis idd ontwijkend gedrag tov van lijnen heeft ontwikkeld waarom komt hij dan wel in de buurt van jou lijnen?
Tellen kan het dier niet.


Ik denk dat de vissen gigantisch lijnschuw zijn.. Ik denk dat de vissen een soort van afschrikgedrag hebben (gehoord van anderen hoor, niet zelf bedacht) dat als ze meerdere lijnen raken tijdens het rondzwemmen dat ze dan gewoon niets doen... Dat ze dan gewoon ergens gaan liggen en niet asen... Er zaten 2 anderen op het water, dus 6 lijnen meer... 12 lijnen is iets anders dan 6... Plus, als die andere 6 lijnen weg zijn, kun jij zelf meer verspreid vissen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-08-2005 15:19

Marijn,

welke gek vist er dan ook met 4 hengels op 20 vierkante meter :D , ik bedoel maar...

Groet,
Stefan :wink:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-08-2005 15:50

geloof me....

Veel meer dan je denkt!
Marker plaatsen, 20 kilo voer storten en vissen maar...
En weet je... ze vangen nog vis ook!

Al vangen ze voornamelijk de midden- en onderklasse van het water, maar toch...

Op dit soort wateren heb ik het al veel vaker gezien.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-08-2005 17:30

Stefan,

Ik viste gisteren met 3 hengels.
Eentje met een voerveer zomaar de plas op..(stilstaand water).
De twee andere lijnen zat nog geen meter tussen, de linker lag 110 meter ver.
De aanbeten kwamen beide op de lijn welke in dezelfde richting lag, 1 meter naast die lijn op afstand.
Slappe lijn, schuiflood en waker heel licht onderin hangen.

Had ik met 4 oz vastlood en strakke lijn gevist, had ik op zeker geen tikkie gehad.

Met z'n allen en al onze superstrakke lijnen zijn de vissen hier behoorlijk "lijnschuw" geworden en vangt men geen ruk meer.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-08-2005 17:45

Henk,

Brasems tellen niet, hè? :wink:


:lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-08-2005 01:21

Ik denk dat het effect van lijnen door het water, net als het effect van menselijke aanwezigheid aan het water door veel mensen ontzettend wordt onderschat.
Ook als die lijnen slap liggen liggen er nog altijd vissende rigs die gedetecteerd kunnen worden, het gaat misschien iets minder snel, maar ook met slappe lijnen zullen de vissen schuwer worden.
Het grote schoolvoorbeeld van de effecten van lijnen en veel volk langs het water zijn de ksn jeugdkampen. Hoewel er af en toe best redelijk gevangen wordt is het toch altijd duidelijk merkbaar dat de vansgten in geen verhouding staan tot wat je zou halen als je er alleen zou zitten.
Neem als goed voorbeeld het kievitsveld. Op de eerste dag kregen wij van een "locale"karpervisser wat info en tips over het water. Ook vertelde hij wat hij gemiddeld op een sessie van ca 24 uur ving. Nou moet ik aan het einde van de week de conclusie trekken dat wij met zijn allen in een week minder hebben gevangen dan hij gemiddeld per nacht haalde! Daar kan je echt niet alleen het weer de schuld van geven! :roll:
Nou kan ik hier een soortgelijk verhaal gaan vertellen over alle andere ksn kampen waar ik geweest ben, want dit soort resultaten zien we vaker. Voor wie de weide aa kent, is het niet opvallend dat een willekeurige visser ergens illegaal diep achter in het slootje een ontzettende topnacht draait terwijl de plas vol zit met vissers en geen vis een vin verroerd?
Ik denk dat dit soort dingen duidelijk aan geven dat de vis van drukke plekken wegtrekt als ze dat kunnen en anders houden ze gewoon hun bek dicht of azen ze veel voorzichtiger dan normaal.
Het formaat van het water hoeft er niet eens direct mee te maken hebben, hooguit dat je op een groot water eerder 3 hengels kwijt kan dan op een klein water.
Heb vanavond nog een mooi stukje lijnschuuwheid kunnen zien. Ik zat gewoon statiesch te vissen en ondertussen had ik ook wat kattebrokjes gestrooid ruim voor de kant. Nou is er op dit water een vrij bijzondere, niet altijd even prettige, situatie. Er zit namelijk een wel enigzins interessant oud bestand op, maar de visvereniging heeft er ook een enorme vracht kleine karper bij opgeflikkerd (dat wordt nog gezellig op de jaarvergadering :evil: ). Hierdoor komen er eigenlijk altijd wel een paar van die knollen omhoog om wat brokjes weg te werken. Na een tijdje ging hetr er erg heftig aan toe en er zaten zeker zo'n 20 visjes te azen. Langzaam dreven de brokjes echter richting mijn strakstaande linkerlijn. Na een tijdje lagen ze dus om het punt waar de lijn het water in gaat heen. Even later kwamen er een paar vissen wild azend van achteren aanzwemmen, die dus tegen mijn lijn aanzwommen. Wat ik toen te zien kreeg waren een stuk of 4 boeggolven en een partij brokjes die de eerste 20m minnuten rustig met de wind mee konden drijven, tot de familie eend er aan kwam. Pas na een minuut of 20 vertoonde een klein groepje visjes zich weer, die de boel dan weer aanzwengelen.
Die lijn die de schranspartij hier verstoorde had dus niks met die brokjes te maken, want die liep naar een bonk lood die 80 meter verderop lag. In dit geval kon ik echter wel in de oppervlakte, dus erg duidelijk de reactie van de visjes op een strakke lijn zien.

Enuh Douwe,
Die vissen kunnen vast niet tellen, maar wel merken dat ze veel vaker een lijn tegenkomen dan normaal.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2005 07:46

Daaf,

Kijk ook maar eens naar de zogenaamde karper wedstrijden. Word vaak
praktisch niets gevangen, ook zo'n voorbeeld... :wink: Alleen de genen
die aan de buitenkant zitten of ver van de andere meute verwijderd, ko-
men af en toe aan bod voor een aanbeet.
Lijndressuur bestaat dus wel degelijk, naar mijn mening! Wat rigs betreft,
naar mijn mening bestaat er ook zeker rigdressuur. Dit zal natuurlijk per
water verschillen (hoe meer er gevist word op een water hoe groter de
kans op genoemde punten!).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-08-2005 08:55

Zo krijg je een wirvar van kleine voerhoopjes. De scholen vis gaat verspreiden op de stek en als je een vis haakt, zal de oevrige vis niet wegschrikken, omdat de school vis uit elkaar is getrokken en apart naar voedsel gaan zoeken.


Hm, heb wel eens een dvd gezien waarop onmderwaterbeelden stonden .... het verstoren van de plek valt reuze mee denk ik door een `vluchtende` karper.

1,2,3 hengels......

Per water verschillend denk ik.

Ik kan me geen sessie herinneren dat ik op alle 3 de hengels een aanbet heb gehad eigenlijk. Misschien moest ik ook maar eens overgaan tot 2 hengels?

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-08-2005 10:47

Marc,

dat was n.a.v. een voerstek die al weken dagelijsk werd bevoerd en de vissen er met heel veel vertrouwen op aasden, niet te vergelijken meeet een sessie waarin je geen 6 weken dagelijsk hebt gevoerd.

Heb zelden op alle 3 de hengels vis gevangen... Raar maar waar!

je hebt vaak 1 perodyuctieve hengel, een 2 hengel kan je ook redelijk productief maken, maar voor 3 hengels een productieve stek vinden... is erg lastig!
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

26-08-2005 13:09

Marc, Marijn,

Ik heb heel veel voorbeelden dat alle drie de hengels vissen vangen. Soms springt er een hengel uit maar opvallend vaak is er een mooie verdeling van aantal maar ook mbt gewicht.

Heeft een hengel niets opgeleverd dan wordt deze verplaatst. Ik vis alle hengels zoveel mogelijk anders.. diepte, afstand en uitelkaar. Hierbij zoek ik naar een verdeling zodat de ene hengel geen last heeft van de andere. ook met drillen een voordeel.
Ik ga er (helaas ten onrechte) veel te vaak vanuit dat andere " vissers" dat (niet alles op een hoop gooien) ook doen en snap dan totaal niet wat ze met z'n alle in diezelfde zone te zoeken hebben.

Ik heb eens een hengel die goed liep niet meer uitgevaren. Als ik door was gegaan had ik er misschien wel 10 gevangen tot 12 'a 13 kilo (mooie vissen)
Een van de andere hengels die niet productief was werd na een paar uur wakker. Hierop kwam een vis van een andere catagorie :lol:
Hoe ouder... hoe voorzichtiger lijkt wel. Geld niet alleen bij visjes :wink:
Rob
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2005 15:40

Rob,

Het gaat er inderdaad om, dat je die aantal hengels die je gebruikt zo op-
timaal verdeeld over de productieve stekken. Toch zie je nog veel men-
sen die alles op een kluitje gooien.
Toch heb ik zelden gehad, dat alle 3 hengels allemaal productief waren;
als ik met 3 hengels viste. Meestal waren maar 2 hengels productief, aan-
gezien deze hengels op de hotspot lagen. Vandaar dat ik nog zelden een
3de hengel gebruik. Gebruik ik 'm wel, dan is dat steevast omdat ik die
3de hengel dan wel optimaal kan gebruiken, en dus ook productief is als
de vis meewerkt.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-08-2005 16:31

Rob,

zelf heb ik op 1 water en op 1 bepaalde stek wel met 3 hengels goed gevangen, maar ik zat dan ook op een trekroute te vissen.
De vissen kwamen uit de vaargeul het plateau opzwemmen, daar lag de eertse...
Op het plateau lag de 2e, die was een tijd productief en dan aanhet inde van het pateau lag de 2e... die werd na de 2e productief...
En zo verplaatste de vissen zich weer naar de vaargeul, dan begon de 2e hengel weer te lopen en als laatste de 1e hengel, dan wist je ook dat het was afgelopen.
Op goede dagen kon je er op een nacht 15 vissen vangen...

Op andere wateren heb ik dit nooit meegemaakt, al ben ik ook met je eens door je hengels op andere dieptes en plaatsen in te zetten.
ik zal nooit 2 hengels op 1 diepte bevissen.
Morgen gaan we weer op een groot water zitten, dan gaat de ene hengel op 7 en de ander op 11 meter.
De hengels van mijn maatje gaan op 5 en 9 meter...

Zo kom je ook sneller achter de dieptes waar de vis zit.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

26-08-2005 18:50

zolang je elkaar maar niet in de weg zit ben ik het oneens met deze stelling

wel als je elkaar in de weg gaat zitten
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-08-2005 19:41

Dan de volgende vraag, wanneer zit je elkaar in de weg? Je kan op veel plekken rustig een derde stok tussen de andere twee in leggen, ik kan me echter weinig plekken bedenken waar dat ook echt meer vis opleverd. En als het wel meer vis opleverd zal dat (vrijwel) nooit recht evenredig met het aantal hengels lopen.
Kan me uit mijn verleden één situatie bedenken waar die derde hengel echt meer vis opleverde en ook echt anderhalf keer zoveel als wanneer ik met twee hengels zat. Dit was een klein water, maar beviste hier met mijn drie hengels wel een stuk van ongeveer 120 meter oever.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl