Hoe meer lijnen in het water, hoe minder aanbeten...


3de hengel op klein tot middelgroot water alleen maar nadelig...

Mee eens
52
55%
Mee oneens
25
26%
Weet het niet
18
19%
 
Totaal aantal stemmen: 95
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2005 21:01

Mensen,

Naar aanleiding van een topic over de 3de hengel, ben ik weleens be-
nieuwd wie ervan overtuigd is dat die 3de hengel soms juist MINDER aan-
beten opleverd.
Ik zelf ben ervan overtuigd, dat op klein tot middelgroot water die 3de
hengel vaak minder aanbeten opleverd. Gewoon door het feit dat er dan
meer lijnen door het water lopen, zeg maar lijndressuur. Op dergelijke
wateren kies ik altijd voor zo min mogelijk hengels uit, dus gewoon 2 en
een flink eind uit elkaar.

Tot slot: Knoop er ook een poll aan vast! :P
Ben benieuwd... :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-08-2005 21:19

Ik ben daar niet zo zeker van Benny, het hangt uiteraard ook af hoeveel vissers er zijn die met drie hengels vissen op een bepaald moment.
Dan hangt het ook nog af hoe strategisch de vissers denken, 1 hengel onder eigen kant brengt al 1 lijn minder door het water bv.
Daar zou jezelf dan ook geen last van hebben.
Ontwijkend gedrag tov lijnen is volgens mij ook afhankelijk van de openheid van het water, tussen riet of aan de rand van riet of andere begroeiing valt die lijn al niet meer op.
Er zijn teveel variabelen om je vraag zomaar eventjes te beantwoorden.
Ik heb het dus ook maar niet gedaan.

Wat wel als een paal boven water staat is de overlast die je veroorzaakt bij andere vissers, tenzij je de lijnen recht vooruit vist maar dat zul je niet gaan doen.
Reden genoeg om om dat type water nooit toe te staan om met drie hengels te gaan vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

23-08-2005 21:22

Ik vis bijna altijd met drie hengels dus ik heb het niet over die derde hengel maar dat wanneer er minder lijnen door het water lopen meer vis op de kant komt ben ik het zeker mee eens.

Toevallig afgelopen week nog drie nachten gevist waar dit een goed voorbeeld van is. We zaten met vier man op een punt van 4Ha ongeveer. Ik met mn maat en twee anderen. De eerste twee nachten beide nacht 1 vis terwijl de andere jongens in 2 nachten 1 vis hadden. Toen die andere twee weggingen vingen we gelijk vier vissen in een nacht. Kan toeval zijn maar ik denk dat dit wel degelijk een voorbeeld is van lijndressuur.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-08-2005 21:24

Op zich ben ik het zeker met je eens. Vooral dus op die kleinere wateren waar je op doelt. Daarnaast probeer ik tijdens het vissen met 2 hengels ook zo veel mogelijk karper te kunnen bereiken, dus zo ver mogelijk uit elkaar, of zo min mogelijk op dezelfde (mogelijke) zwemroute van de vissen je 2 hengels droppen.
Maar het is een beetje afhankelijk van de opbouw van het water. Een klein of middelgroot watertje waar bijvoorbeeld veel eilanden inzitten zou best plaats KUNNEN bieden aan een derde hengel door de vele extra oevers, bochten en hoeken die aanwezig zijn. En op een water met bijvoorbeeld een zijslootje zou je soms weleens een 3e hengel in t slootje willen gooien , daar waar hengel 1 tegen een groot lelieveld aan ligt en hengel 2 wat dieper op een mooi plateau ligt. Het is soms moeilijk kiezen, als je tenminste netjes met 2 hengels vist. Maar al met al kan ik me zeker op de kleinere wateren in de meeste gevallen goed uit te voeten met 2 hengels en ben ik het met je eens dat meer lijnen in het water en meer voerplekken zeker nadelig kunnen zijn. Ik probeer mn lijn ook altijd zo goed mogelijk te verbergen.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2005 21:29

Douwe,

In jou betoog zit zeker wat in!
Het is zekers zo, wanneer je met 3 hengels aan de gang gaat, dat je deze
dan wel strategisch moet plaatsen. Vaak op kleinere wateren is hier de
ruimte niet voor, of er lopen al veel lijnen (nadelig naar mijn mening) van
collega vissers door het water.
Ik denk dus (heb het al eens eerder ergens gezegd) dat je over het ge-
bruik van een 3de hengel goed na moet denken, in de vorm van: Kan ik
die 3de hengel strategisch plaatsen, zonder dat die lijn(en) afschrikt. Als
dat NIET het geval is, dan zou ik persoonlijk die 3de hengel mooi in het
foudraal laten! :)
Vis trouwens sowieso niet zoveel (ben geen heilige hoor!) met een 3de
hengel.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-08-2005 21:39

Met al die argumenten ben ik het wel eens je kunt je lijn goed tegen de grond krijgen dat is het punt niet.
Waar ik op doel is dat je het water niet voor je alleen hebt.
Je moet dan dus niet zeuren als iemand anders jou lijn oppakt en daar begint de ellende dan dus vaak.
Enkele honderden meters schuin weg vissen is allang geen unicum meer.

Zit je idd alleen of niemand anders in de weg is het aan jezelf of je het risico wilt lopen.

Elco ik denk dat dat toch iets te kort gedacht is, stel dat de vis idd ontwijkend gedrag tov van lijnen heeft ontwikkeld waarom komt hij dan wel in de buurt van jou lijnen?
Tellen kan het dier niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2005 21:45

Douwe,

Het is inderdaad niet de bedoeling dat iemand anders last heeft van die
3de hengel. Moet je ten alletijden voorkomen!!! :wink:

Tot slot: Zie ook weleens mensen met een bootje op klein water, de lijnen
kris kras door het water uitvaren; terwijl men gewoon aan de overkant
kan gaan ziiten. ZEER ERGELIJK, EN DAN OOK NOG HET GEHELE WATER
CLAIMEN... :evil: :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

23-08-2005 22:11

Mee eens, met een maarrrrrrrrrrtje!!!

Natuurlijk azen de vissen minder met een hoeveelheid lijnen in het water, dat is een feit. Oke oke misschien niet op alle wateren, maar wel op 90% van de wateren.

Nu heb ik dit gegeven een aantal maanden geleden bestudeerd. Ik ging op circuit wateren zitten waar verschrikkelijk veel gevist wordt. Zij aan zij, net een paddestoelen park. Dat terzijde!

Ik bemerkte dat eigenlijk al die vissers, met hun lijnen hoog door het water visten. Dus wat zou de vis doen als ik zou vissen met toplood, natuurlijk won ik wat procenten ten opzichte van de vangst kansen, maar moest dit mij helpen de streep te halen...

Ik miste iets, en na wederom een observatie wist ik dat iedereen met boilies viste. Oke dat is een pluspunt, want ik wilde namelijk niet met boilies vissen.

Ik voerde de spots 1 avondje voor. ( alleen als er geen vissers te zien waren ) Dat deed ik met red kidney beans en mais ( 3 kilo de spot ). De volgende dag kwam ik aan en ging er op liggen met een cocktail van bonen en mais op de hair.

Die dag ving ik 3 vissen, waarvan er twee hoge twintigers bij waren. Het leuke was dat alléén ik die dag ving!

Nadat ik dit nogmaal een aantal keer zo heb mogen ondervonden wist ik dat de hengel druk op sommige wateren de oorzaak was van de slechte vangst, maar dat de vis het toch niet kon weerstaan te azen op aas waar hij al even veilig heeft van kunnen proeven.

Een persoonlijke overwinning op mezelf, maar de reden waarom ik dit schrijf is omdat ik de jeugdige visser en een ander ook zijn visje gun.

Staar je niet blind op die hengeldruk!!!!!

:wink: :wink: :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

24-08-2005 00:22

Ik moet zeggen dat ik hier over twijfel,
Of nu een hengel meer in het water minder vis op zal leveren weet ik niet of het moet echt een zwaar toegetakkeld maar als het nu om meerdere hengels gaat ben ik daar wel zeker van.
Tja,als die eene hengel nu van mezelf is dan is er natuurlijk ook een kans dat ik met die hengel vang.
Maar het heeft natuurlijk met veel factoren te maken.
Denk daarbij maar aan bv toplood,aas keuze of zoals ze zeggen anders doen dan een ander :wink:
Maar met name met toplood is het mij enkele keren opgevallen dat het een positieve invloed had

Ik en m'n maatje gingen vissen na 3 dagen flink gevoerd te hebben met hetzelfde aas en ook ongeveer dezelfde hoeveelheid het enige verschil was eigenlijk dat ik met nylon viste en hij met gevlochten(miss.had dit er ook iets mee te maken)en ik gebruikte toploodjes en hij niet.
24 uur later had ik er al 5 gevangen en 1 losser en m'n maatje nog niks gehad.
Bij toeval zeg maar besloot ie om ook toplood te gaan gebruiken omdat er eerder die dag al 2 keer ganzen tijdens hun vlucht zijn lijn schepte.
Daarna heb ik geen piep meer gehad en m'n maatje ving er nog 2,zet je toch een beetje aan het denken toch.
Maar het kan natuurlijk ook toeval,stek(miss.),trekroute of windrichting zijn geweest en zo kunnen het nog veel meer dingen geweest.


mvg....
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-08-2005 00:44

Ik moet er misschien bij vermelden, dat ik van een strakke hoofdlijn uit
ging in mijn gedachten. Helaas, vissen er nog steeds veel mensen met
een strak opgespannen hoofdlijn.
Tuurlijk zijn er veel factoren die het 1 en ander bepalen, maar persoonlijk
zie ik het nut niet in van een 3de hengel op een klein water; en vooral al
niet als er ook collega karpervissers aan de gang zijn.

groetjes Benny
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

24-08-2005 00:55

Nee Oke,
Maar dan kun je net zo goed met een hengel gaan visse toch...
Ik zie het zo die 3de hengel is een extra kans om er vis mee te vangen.
De eene keer zul je 10 vissen op 1 hengel vangen en de andere keer 10 vissen verdeeld over de 3 hengels.
Ik denk zelf eigenlijk niet dat door middel van die eene lijn meer die door het water loopt je veel minder vis zal vangen.
Dus als de mogelijkheid er is,is het voor mijn 3 hengels vissen.
Maar ja,zo denk ik er over en er zullen er ook genoeg anders over denken
maar ieder zijn eigen mening en ervaring he :wink:


mvg....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-08-2005 09:12

Ben het helemaal eens met de stelling!
Maar... Het is wel per water afhankelijk.

Als je een water bevist waar je echt de ruimte hebt om met een 3e hengel te vissen zal ik het ook doen (foei Marijn)
Maar in veel gevallen en vooral op wateren waar al aardig wat wordt gevist vis ik liever met 2 hengels, want hoe meer lijnen er in het water kliggen... Hoe minder er vis er op de kant komt.

Voorbeeld: Ik vis vaak op een groot bekend karperwater, er worden ook weleens wedstrijden gehouden, dan ligt het water vol met lijnen... In 2 nachten en 3 dagen vissen worden er misschien 7 vissen gevangen door 30 vissers...

Op een doordeweekse dag als je lekker je gang kan gaan kan je dat aantal op een middag vangen...

Hoe minder lijnen hoe minder de jkans bestaat de vis zich heel schuw en onrustig gaat gedragen, hoe groter de kans is dat je vis vangt.
Gebruikersavatar
mike van 't zelfde
Berichten: 138
Lid geworden op: 01-11-2004 13:11
Locatie: zuid - holland

24-08-2005 09:33

mee eens....

daarom gebruik ik altijd toplood.
en zeker als het een druk bevist water is.

groete....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-08-2005 10:31

Op sommige wateen kan je geen toplood gebruiken...
Hoe wil je het dan doen..???
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-08-2005 11:03

Marijn inderdaad!

Soms kun je gewoon domweg niet met slappe lijnen of toplood vissen.
Denk aan als je b.v. strak tegen obstakels vist, b.v. een brug. Dan vis ik
niet graag met een slappe lijn of toplood, aangezien ik elke reactie wil op-
merken, en met een strakke hoofdlijn gaat dat nu eenmaal beter!

Tot slot: Ik blijf er dus persoonlijk bij, dat die 3de hengel vaak op klein
water alleen maar nadelig is. Zowel qua vis tactisch, als ook dat het op
kleinere wateren vaak irritatisch oproept bij de overige vissers; kan niet
de bedoeling zijn lijkt me...! :wink:

groetjes Benny
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

24-08-2005 14:40

Benny,
Je raakt een zeer belanrijk puntje.
Ik zelf predik zoveel mogelijk "rust" als ik op grote vis.
Veel collega's doen teveel, gaan te hard van stapel als je het mij vraagt.
Soms al een uur na aankomst staan er al vier markers met daarbij meer dan 10 kilo voer voor de acht hengels op het plateau op afstand. Als er gevangen wordt is het geluk of klein.
Ik zie het dus veel breder dan een lijntje meer of minder en hou daar extreme gedachtes aan over.
Een paar voorbeelden;
* Ik start pas op een plek (ook in het buitenland) als daar minimaal 24 uur van te voren mijn voer op is gegaan. Liefst nog wat langer. Na een vangst laat ik de hengel eruit en breng hem pas 24 uur na de eerste start (dus niet na de vangst)weer in. Er zijn dus veel momenten dat ik niet vis op de voerplek. Dit is dus geen optie als je de meeste wil vangen...wel als je voor de grootste wil gaan.
* Elke trip zet mij voor de vraag of ik alleen ga of gezellig met mijn vismaten. Als er al onrust is door een derde hengel kan je helemaal je lol op met je maat. De laatste jaren vissen we daarom (als we samen gaan) ieder op een andere sector. Hierdoor leer je trouwens ook veel sneller het water kennen.
* Ik maak zo min mogelijk lawaai. Niet (alleen) voor de vissen maar meer voor de ongewense aandacht van andere (vissers). Ik demp al de piep bij het aanzetten van de beetverklikker. Ook als ik legaal vis (altijd :oops: )
* Ik had een paar weken geleden last van andere vissers die pal naast mijn lekker lopende voerstek kwamen mee liften. Ik heb moeten lullen als Brugman voordat ze toegaven dat een zo zelfde aktie van mij bij hun ook niet gewenst was en dat het ten koste gaat van de vangsten van ons allemaal. Er was iets verder wel ruimte, lees andere stekken genoeg. Als ze waren gebleven was ik daar gestopt! Het werd later trouwens toch nog heel gezellig. :P
* (ik) hou er rekening mee dat alles de vis kan afschrikken om te azen. Denk ook een aan het gebruik van je boot of nog erger je dieptemeter. Tik tik tik en hier ben ik :wink:
Rust is troef, ook voor mijn eigen plezier!
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-08-2005 15:00

Als je eens wist hoe karpers op lijnen/rigs in het water reageerde zouden een hoop mensen het wel uit hun hoofd laten een derde of zelfs vierde stok in te zetten.

Meermalen en op 2 verschillende wateren heb ik karpers geobserveerd die aan het azen waren op door mij gevoerde boilies. (in de kant)

Ik moet zeggen dat de vissen behoorlijk gretig aan het vreten waren...todat er een lijn te water ging.

Dit met een volledig slappe lijn!

De vissen waren meteen super gestressed en aasden echt boilie voor boilie en verdewenen vaak van het toneel na 1 of 2 ballen te hebben gepakt om later weer terug te keren, of niet.

Pas als (zo goed als) alle boilies verdwenen werd soms de haakboilie opgepakt.

Stel je voor dat ik in zo'n geval met een stakke lijn had gevist of meerdere lijnen. (ik vistte met 1 hengel)

Zulke voorvallen zet je wel ff aan het denken, ik weet zeker dat ze op een of andere manier het zaakje detecteren.

Voor mij is 2 hengels dus max, soms zelfs maar 1 en dan heb ik het niet over pennen of korsten. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-08-2005 15:30

Rob,

Mooi betoog en ik ga met je mee!
Beter is het om de stek rust te geven en rust te creeeren in het water.
Gelijk storten en markers plaatsen is op zich niet verkeerd, maar laat de vis even rustig op de stek afkomen.

Ik zie het als volgt:
Als je gaat korsten en de eerste vis arriveert op de korsten, vang je hem dan weg, of laat je hem azen om zijn werk te doen?
Met zijn werk doen bedoel ik... zien azen doet azen.
Die ene karper zal ervoor zorgen dat er meer vis op je stek komt.

Vang je gelijk de eerste vis dan ben je de rest van de dag de lul... omdat je de vis hebt laten schrikken en ze geen tijd hebt gegeven om ze laten wennen en rustig te kunnen azen.

Zo werkt het ook onder water.
Met lange sessie is het makkelijker om te beginnen met 1 hengel, vanaf de 2e dag kan de 2e hengel erbij...
Zelf voer ik dan ook erg verspreid, ik begin met 7-8 kilo boilies, die verspreid ik over een groot oppervlakte (veelal de trekroute die ik wil bevissen).

Ik cvoer een strook van 100 meter bij 30 meter, dat is dan de diepte die ik wil bevissen, tussen de 7 en de 12 meter.
Overal verspreid 5 boilies, af en toe een enkele boilie voeren en soms een serie van 10 boilies.

Zo krijg je een wirvar van kleine voerhoopjes. De scholen vis gaat verspreiden op de stek en als je een vis haakt, zal de oevrige vis niet wegschrikken, omdat de school vis uit elkaar is getrokken en apart naar voedsel gaan zoeken.

Het voordeel is ook dat de vis blijft zoeken naar nieuwe boiiles.
Per aanbeet 500 gram bijvoeren, zo blijft de vis lang op je stek en zullen er ook steeds meer vissen op je stek komen...

Uiteindelijk zullen ook de meest onvangbare grootste vissen langssnuffelen...


Benny,

Inderdaad... Obstakelvissen kan niet met slappe lijnen of toplood.
Bij de eerste tik op de top pak ik hem al op, vaak voordat de 1e piep zich heeft gemeld...
2 seconden te laat betekend dat de vis al onder de brug tussen de palen zit met alle gevolgen van dien...
Gebruikersavatar
mike van 't zelfde
Berichten: 138
Lid geworden op: 01-11-2004 13:11
Locatie: zuid - holland

24-08-2005 19:01

betste benny en marijn,

k vis best vaak bij opstakels..vooral bruggen.
ook hier bij deze bruggen waar veel troep ligt
vis ik gewoon met toplood wat me overigens best
goed af gaat.
bij zulke opstakels zet ik gewoon mijn piepers heel gevoelig
en slip dicht....

wateren waar ik geen toplood kan gebruiken ben ik volgens
mij nog niet tegen gekomen.
alleen wat ik mij weet te herinneren is de rivier andere wateren
weet ik nu ff nie te bedenke..

mvg
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-08-2005 19:10

Mike,

Wat dacht je van obstakels in de kant? Zou daar niet graag een toploodje
laten zakken... :-?
Het is gewoon een feit, dat een toploodje de registratie van een aanbeet
vertraagd. Kan misschien wel vaak goed gaan, maar je zult net zien dat
die ene keer... :roll: :)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mike van 't zelfde
Berichten: 138
Lid geworden op: 01-11-2004 13:11
Locatie: zuid - holland

24-08-2005 19:21

bennie,

ja daar heb je wel gelijk in ja
en daar ben ik het ook helemaal mee eens ja.
zoiets heb ik ook, helaas, wel eens meegemaakt ja
dat er net toevallig een oude dooie tak onder 1 hengel lag
waar dus inderdaad me toploodje in vast zat....:( en das
zeker wel kl*te ja.
maar op de meeste wateren probeer ik het toch wel toe te
passen om zo min mogelijk de lijnen hoger door t water te laten
lopen. want de meeste wateren waar ik vis is het over het algemeen
best druk. alleen in het vroege voorjaar en straks in het natte koude
najaar word het weer rustig :D...

maar probeer t toch wel vaak toe te passen gewoon weg, omdat
de karpers dan minder snel me lijn tegen komen als ze rond zwemmen.

mvg...
Gebruikersavatar
patrick kappen
Berichten: 58
Lid geworden op: 31-07-2005 16:10
Locatie: enschede

25-08-2005 08:42

Voor het grootste deel ben ik het er wel mee eens dat de vangst er op achter uit gaat. Maar stel zoals ik gister zat als de eerste aan het water bij me voer stek en toen kwamen er later allerlij mensen bij zitten en zo lagen er elf hengels maar omdat iedereen met andere boilies viste en ik met de boillies van me voerplek was ik de enige die er 2 uit haalde en voor de rest is er nix gevangen. En toen ben ik maar weg gegaan want het werdt mij te druk.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-08-2005 09:13

Op sommige wateren tolood gebruiken kan zeker meer aanmbeten opleveren, maar als ik tegen obstakels aanvis, dan zal ik nooit toplood gebruiken...
Ik ben 1 keer de fout in gegaan...

De bruggen die ik bevis staan allemaal op palen, aangezien ik strak tegen de brug aanvis moet iedere tik op de top worden aangeslagen, slip dicht en 2 stappen naar achter, anders zwemt de vis zich vast.

Probleem is dat de vissen daar al vaak kapotte bekken hebben, omdat men niet weet hoe je bij de obstakelsmoet vissen.

Als je niet scherp achter de stokken kan zitten, moet je het niet doen.

Veiligheid van de vis staat bovenop!
Je kan wel 6 aanbeten krijgen, maar als je er maar 2 op de kant brengt, wil ik niet weten wat r met de andere 4 gebeurd met al dat lood en troep wat achter zich aansleept.
De vis zwemt tussen de palen omdat hij daar veilig is en zwemt zich vast, ghaat lopen trekken met als geviolg dat zijn bek kapot gaat...

Zelf merk ik weinig verschil wat aanbeten betreft...
Laatset 2 meter leadcore gebruiken, ligt je laatste gedeelte van de lijn nog over de bodem, aangezien de vis aast van achter de palen, zal hij geen last hebben van de lijn in het water...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2005 10:46

Marijn,

De manier van hengel opstelling, voorkomt ook al veel dat een vis even-
tueel in de (brug) obstakels schiet.
Bij obstakels gebruik ik het liefst die 3de stok ook niet, je moet al heel
alert vissen; en dan zou je ook nog die 3de stok hebben uitstaan... :wink:

groetjes Benny
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-08-2005 11:07

Ook ik heb me wel eens schuldig gemaakt aan het vissen met 3 hengels. Maar dan komt de tijd van bezinning (winter) en dan kom je erachter dat die 3e stok eigenlijk alleen maar in de weg ligt. Ik heb al moeite genoeg om 2 hengels op productieve stekken te krijgen :lol: .

Ik ben er zeker van overtuigd dat hoge hengeldruk de vangsten negatief zal beïnvloeden. Meestal lijkt het dan wel compleet stil te vallen. Dat is mijn ervaring tenminste. Nu zal dat op wateren van 100 hectare of meer wel enorm meevallen, maar vooral op kleinere wateren merk je het echt.

Groet,
Stefan