Bivvy's het hele jaar toegestaan!


Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-08-2005 23:10

Beste collega's...

Nu hoorde ik van één van de heren van het GZH ( controleurs Zuid Holland ) dat men er mee bezig is om binnenkort de bivvy en de tent het gehele jaar te gaan laten toestaan.

Mede omdat men veel klachten heeft gehad dat vissers in vergelijking met campeerders wel oogluikend worden toegelaten in hun bivak praktijken en campeer recreanten niet.

Het plan is dus om een aparte vergunning te gaan maken waarmee de visser zichzelf kan identificeren. Deze wordt naast de gewone visakte en grote vergunning aangeboden.

In hoeverre zijn jullie hiervan op de hoogte en wat vinden wij vissers hier nu eigenlijk wel niet van?

Trekt men nu niet de recreanten ook naar het water toe en zal de drukte in vele mate groeien?

Barst maar los....

Ps: Deze argumenten werden aangevoerd door een vrij bekende controleur in de regio ZH.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2005 23:16

Jeroen, wettelijk gezien kan GZH dat helemaal niet zelf bepalen. Na intrekking van de WOR kunnen de lagere overheden (lees gemeenten) dit wel.
Die controleur heeft de 'klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-08-2005 23:18

Er stond een diender naast hem die het verhaal bevestigde!

Er zal best wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2005 23:56

Nee Jeroen, kan niet daar de GZH niet wettelijk daartoe bevoegd is. En ...die diender zou dat ook moeten weten 8)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-08-2005 00:02

Je bedoelt een slimme diender Aart?

Tip : Denk hierbij aan woordspeling!

gr Harnold
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-08-2005 00:15

Nee Harnold, je weet wel 'iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen' destemeer geldt dit voor ALLE dienders :lol:
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

20-08-2005 01:07

Laten we nu alsjeblieft niet gaan discussieren over OF hij dat nu WEL of NIET zou kunnen bepalen...

Even iets fantaseren mensen: STEL DAT!
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

20-08-2005 01:24

Zou toch mooi zijn als ze dat gaan invoeren,lijkt mij :-?

is dat niet trouwens dat gedoe met die pasjes,daar heb ik laatst ook iets over gehoord.


mvg......
Gebruikersavatar
Dick Appel
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-06-2005 04:35

20-08-2005 05:58

Jeroen Hof op't schreef:Beste collega's...

Nu hoorde ik van één van de heren van het GZH ( controleurs Zuid Holland ) dat men er mee bezig is om binnenkort de bivvy en de tent het gehele jaar te gaan laten toestaan.


Bivvy (plu met overwrap of oval met infill) ja, tent wordt toch lastig vrees ik. Want waar ligt de grens om te voorkomen dat de waterkanten gaan veranderen in openbare campings? (de familie "Flodder" koopt een visvergunning en mag hiermee met de bungalowtent aan de Haringvliet staan)
Als ze toch tenten willen gaan toestaan zal deze duidelijk omschreven moeten worden als een speciale "karper- of vistent", dus groen of camo van kleur, geschikt voor hooguit 2 personen etc.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

20-08-2005 08:11

Het zou dus een hoop voordelen bieden, maar ik voel dat er een addertje onder het gras zit. Ik weet niet precies wat, maar er zullen zeker nadelen aan zitten.

Éen van die nadelen die ik me kan voorstellen komt door het zien van het programma "undercover in nederland". Je zag daar mannen uit de struiken komen die net obscéne praktijken hadden verricht etc etc. Is het niet iets te ver gezocht als ik zeg dat diezelfde lui met de door die diender voorgeschotelde vergunning een vrijbrief krijgen om in het openbaar, hier,daar en overal vrij te kunnen neuken.

Ik zou er ziek van zijn om te zien dat er 20 tenten langs de waterkant staan waarvan er 5 vissen en de rest,,,een shell leiding licht te repareren.

Of zouden er duidelijke richtlijnen in moeten staan, dat deze vergunning alléén voor sportvissers is?? Maarja die gasten schaffen een hengeltje aan en klaar is kees, plus Jan!!

Wat voor richtlijnen zouden er volgens jullie in moeten komen, "stel" dat het er van komt?
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-08-2005 10:01

Jeroen, de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) maakt een z.g. 'Groen boekje' en daarin staat hoe straks de Gemeenten, na intrekking van de WOR, allerlei regels in hun APV of bestemmingsplannen zouden kunnen opnemen m.b.t. tot campings etc.
In overleg met / opverzoek van de KSN heeft de NVVS het voor elkaar gekregen dat in dat groene boekje ook het 's nachts vissen met gebruikmaking van een vistentje in een groene-bruine-of camou kleur en een maximale afmeting onder voorwaarden (heel in het kort: men moet daadwerkelijk aan het vissen zijn en de vereiste papieren bezitten) is opgenomen.
Na de daadwerkelijke intrekking van de WOR (moet gebeuren door de 2e en 1e Kamer, maar de vaste kamercommissie is ervoor, zodat intrekking ZEKER doorgaat) heeft iedere gemeente tot 1-1-2009 de tijd haar eigen regels in de APV of bestemmingsplannen op te nemen. Zodra een gemeente dit gerealiseerd heeft gelden vanaf dat moment de gemeentelijke regels, zolang nog niet gerealiseerd blijven de WOR bepalingen van kracht.
Natuurlijk valt nog af te wachten hoeveel gemeenten uiteindelijk dit voorstel over zullen nemen, de plaatselijke HSV-en c.q. hun karpercommissies kunnen dit ook nog dringend bij hun gemeente onder de aandacht brengen. Evenals karpervissers dit bij hun bekende gemeenteraadsleden / politieke partijen in de gemeenteraad kunnen doen.
Door de NVVS is ook de brochure Nachtvissen begin dit jaar naar alle HSV-en en gemeenten verzonden.
De intrekking van de WOR is de enige mogelijkheid om een 'vistentje' wettelijk geregeld te krijgen per gemeente.
Gebruikersavatar
Ton Lejeune
Berichten: 22
Lid geworden op: 16-01-2005 13:27
Locatie: Brunssum
Contacteer:

20-08-2005 10:08

Kan wel praten over zuid-limburg.
Hier is men van plan nog strenger te gaan optreden tegen in hun ogen het wild kamperen. Ik heb begrepen dat men alleen nog parapluis wil toestaan. Dit is nl. controleerbaar., iedereen weet hoe een parapluit er uit ziet. Men kon mij niet vertellen of een paraplui met zijflappen wel wordt toegestaan. Ga er van uit van wel. Heb hierover geinformeerd bij de regio politie zuid het onderdeel die de kampeer wet uitvoerd. Ik wil nl ook een betere bescherming voor aan de waterkant aanschaffen. Wordt voor mij dus de oval plus van FOX.

gr ton
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-08-2005 10:16

Jeroen,

Gezien de mentaliteit van sommige GZH-ers zullen zij er niet blij mee zijn als deze regeling misschien ooit van kracht wordt. Maar goed zij zijn gelukkig geen beleidsbepalers en hebben slechts uit te voeren wat ze opgedragen wordt. Werk waar overigens niets mis mee is

Ik heb wel gehoord, dit jaar, dat de federatie bezig is om vrijstelling voor het nachtvissen in de maanden mei en september aan te vragen. Nou is dit iets wat ik al enige tijd geleden hoorde en daarna bleef het ernstig stil daar omtrent. Misschien een zeepbel die vroegtijdig uiteengespat is?? Maar goed er zal ergens toch wel een kern van waarheid in deze "verhalen" zitten.
Laatst gewijzigd door Arno Spruit op 26-08-2005 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

20-08-2005 15:04

zo'n artikel is toch al van kracht.
zolang je tent geen vast grondzijl heeft mag je hem gebruiken toch.?
groeten nico
Marco Reurink
Berichten: 426
Lid geworden op: 23-05-2005 20:14
Locatie: Delft

20-08-2005 15:08

Dick Appel schreef:
Jeroen Hof op't schreef:Beste collega's...

Nu hoorde ik van één van de heren van het GZH ( controleurs Zuid Holland ) dat men er mee bezig is om binnenkort de bivvy en de tent het gehele jaar te gaan laten toestaan.


Bivvy (plu met overwrap of oval met infill) ja, tent wordt toch lastig vrees ik. Want waar ligt de grens om te voorkomen dat de waterkanten gaan veranderen in openbare campings? (de familie "Flodder" koopt een visvergunning en mag hiermee met de bungalowtent aan de Haringvliet staan)
Als ze toch tenten willen gaan toestaan zal deze duidelijk omschreven moeten worden als een speciale "karper- of vistent", dus groen of camo van kleur, geschikt voor hooguit 2 personen etc.


Kijken of er hengels bij staan mischien ook een idee
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-08-2005 15:16

Nico, dat wel of geen grondzeil heeft er absoluut niets, maar dan ook helemaal niets mee te maken!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-08-2005 15:19

Arno, die ontheffing of vrijstelling krijgen heeft z'n tijd nodig daar de ambtelijke molens slechts heel langzaam malen, moet jou niet onbekend zijn...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-08-2005 15:29

Ton, het is erg te hopen dat alle gemeenten op termijn éénzelfde beleid gaan toepassen inzake een onderkomen tijdens het nachtvissen. Maar gezien de verschillen in overlast per gebied/gemeente zit dat er waarschijnlijk niet in. Karpervissers, HSV-en en karpercommissies binnen HSV-en kunnen zich hiervoor wel sterk maken in hun gemeente m.a.w. het zal dus deels van onszelf gaan afhangen welke regels een gemeente gaat invoeren.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-08-2005 15:48

Klopt Aart, ze draaien idd vaak erg langzaam en soms zijn er mensen die het proces frustreren. Op de site van de federatie is er ook nog niets over terug te vinden. Ik ben benieuwd of dit weer een van de veel loze geruchten is geweest. Zo niet dan is het een mooie verruiming.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

26-08-2005 11:12

Jeroen,

Ik ben zelf gisteren gecontroleerd door een medewerker van de GZH op de Brielsemaas. Afgaande op jouw berichtgeving hierboven, heb ik de controleur op de man af gevraagd of het inderdaad klopt dat de plu, in de toekomst, gedoogd gaat worden het hele jaar. Zijn antwoord was hoop gevend, alhoewel hij nog niet helemaal openheid van zaken gaf. Waar het op neer kwam was dat het zeer waarschijnlijk op een aantal wateren in het Zuid-Hollandse inderdaad toegestaan gaat worden om het hele jaar te nachtvissen met gebruikmaking van een niet afsluitbare plu(en niet meer dan dat, dus geen tent!!!!). Het was nog niet rond maar dat er een en ander gaat veranderen(in het voordeel van ons karpervissers) werd mij wel verzekerd.

Deze controleur was hier overigens zeer positief over en zag er de voordelen wel van in.

Wordt vervolgd..........
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

26-08-2005 12:26

Dat is heel goed nieuws mensen want zeg nou zelf:

Iedereen wil toch in de beste maanden van het jaar OOK 's nachts kunnen vissen!!
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

26-08-2005 16:03

Martijn Huisman schreef:Dat is heel goed nieuws mensen want zeg nou zelf:

Iedereen wil toch in de beste maanden van het jaar OOK 's nachts kunnen vissen!!


Uh ja :-?
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

26-08-2005 18:48

nou maar hopen dat ze hier in de regio ook eens wat milder worden
dat gezeur over nachtvissen is echt een domper op mijn hobby.
en kost mij dan ook gauw een aantal prentjes per jaar

het moet toch ook gewoon mogelijk zijn voor ons karpervissers om het hele jaar door nachten te pakken.

mids je natuurlijk gewoon netjes de rommel weer opruimt !!!!
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-08-2005 19:30

Arno, vraagje: van de visrechthebbende mag je daar al het hele jaar door nachtvissen?
Barry, is geen gezeur! Als je dat geregeld wilt hebben zul je dat dus bij de visrechthebbende(n) moeten aankaarten. Dat is (zijn) de enige(n) die hiervoor ontheffing kan (kunnen) aanvragen...
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-08-2005 15:20

Hoi Aart,

Nee helaas de federatie Zuid-West Nederland staat het nachtvissen buiten de reguliere maanden op de Brielsemaas (nog) niet toe. Ook op de Zevenhuizenplas en Vlietlanden niet. Dit zijn wel onder andere de wateren waar we in principe over spreken.

Er zijn overigens wel wateren van de federatie waar het nachtvissen al wel is toegestaan het hele jaar.
Zie de website van de federatie voor de lijst met wateren
http://www.sportvisserijbelangen.nl/

Ik begreep van deze controleur dat e.e.a in strak overleg met elkaar gaat tussen het recreatieschap (de GZH) en de federatie(visrechthebbende). Om een voorbeeldje te geven. Stel dat de federatie zegt: "Ga jullie gang maar het hele jaar", dan is het recreatieschap is staat, als ze het
's-nachts verblijven niet willen hebben, om het tegen te houden.

Ik denk, maar dat is zomaar een ideetje van mijn kant, dat het "succes" van Busloo in den lande bij de heren bestuurders langzaam aan bekend begint te raken. Correct me if i'm wrong.