Wat zou dit kunnen zijn?


Plaats reactie
Mike Straver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18-08-2005 22:56

19-08-2005 00:31

Goede avond,
Ik stel mezelf eerst even voor. Ik ben Mike, ben 17 jaar en kom uit vlaardingen. Op m'n 12e ben ik een beetje begonnen met karpervissen, de (toenmalige) vriend van mijn zus was een karpervisser. Ik ging weleens met hem mee, en ik vond het geweldig. Ik begon al met beginnersgeluk, ik had een 26 ponder te pakken op mijn simpele spinner hengel. Toen ik 16 was, en wat geld had gespaard heb ik wat spullen gekocht. Ik kocht toen meteen een bivvy etc. voor het nachtvissen. Ik vond het geweldig, en nog steeds heb ik altijd zin om een leuke karper te vangen. Sorry voor dit lapje tekst, maar ik wist even niet waar ik mezelf anders moest voorstellen. Ik dwaal al een tijdje rond op dit forum, ik heb er veel van opgestoken en zal nog wel veel leren van jullie. Verder ben ik meer een lezer dan een "poster".

Goed, nu mijn vraag, Maandagnacht had ik een karper aan de haak, het was een mooie, sterke en volgens mij gezonde schubkarper. Maar, gisternacht (woensdagnacht), ving ik precies dezelfde vis. Zoals jullie op de foto's kunnen zien, zit er een wond op de buik. En naar mijn idee is die wond ineens veel groter. (ik heb hem zeer netjes behandeld, onthakingsmat etc.) Zouden jullie weten wat dit is, is dit gewoon een normale wond of infectie, of zou het wat anders kunnen zijn?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-08-2005 07:24

Mike,

Allereerst welkom!!

Dat je meer leest dan post, join the club denk ik dan maar. Doe ik ook, ik probeer niet te reageren als ik niets zinnigs te melden heb. Dat doe jij blijkbaar ook, prima toch!!

Dan nu de beschadiging, lijkt mij heel erg op de baschadiging door een lijn (hoeft niet de jouw te zijn hoor!!) Dat het erger lijkt dan de eerste keer vangen kan natuurlijk door het gevecht komen dat hij met jou geleverd heeft. Komt wel weer goed hoor, tijdens en na de paai zien ze er regelmatig veel rotter uit :o

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Mike Straver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18-08-2005 22:56

19-08-2005 11:49

Oke dan, hartstikke bedankt voor de reactie!
Een maatje van me zei dat het buikzucht had kunnen zijn, maar hij had geen uitstekende schubben en uitpuilende ogen. Toch vroeg ik me af wat het wel kon zijn, vond het namelijk erg zonde voor dit mooie 20 pondertje.

met bedankende groet,
Mike :D
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

19-08-2005 15:27

Ik vind dat het er totaal niet ziet als een beschadiging door een lijn, maar meer als een grote geirriteerde plek
Michel Ots
Berichten: 49
Lid geworden op: 24-04-2002 02:00
Locatie: Breda

19-08-2005 16:15

Dat is zeker geen buikwaterzucht. De primaire oorzaak kan een lijn geweest zijn of simpelweg een steen bijvoorbeeld. Dit maakt de vis op dat moment gevoelig voor invloeden van buitenaf en dit heeft zo te zien een ontsteking / bacteriele infectie veroorzaakt.

Wanneer de vis gezond en sterk is zal zijn afweersysteem dit herstellen en zie je er over een tijdje niets meer van of hooguit een paar missende schubben welke door de infectie los zullen laten.

Overigens zie je bij buikwaterzucht duidelijk uitstaande schubben ergens op de vis (dus niet perse op de buik!).

Michel
Gebruikersavatar
Maruk Hermsen
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-08-2005 14:25
Locatie: Den Haag

19-08-2005 17:37

Dat die plek groter lijkt kan wellicht komen doordat je de vis in een andere hoek houd.
Zowiezo. Onder de brug van Avignon...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-08-2005 20:35

Maruk Hermsen schreef:Dat die plek groter lijkt kan wellicht komen doordat je de vis in een andere hoek houd.


Klopt, tel mde rijtjes met schubben maar eens.

gr H.K.
Gebruikersavatar
Maruk Hermsen
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-08-2005 14:25
Locatie: Den Haag

19-08-2005 20:43

Ja inderdaad, volgens mij is de plek hetzelfde, door de hoek en omdat de 2e foto's van verder zijn genomen (minder licht van de flits) en daardoor donker der zijn lijkt de plek donkerder en intenser.
Zowiezo. Onder de brug van Avignon...
Mike Straver
Berichten: 7
Lid geworden op: 18-08-2005 22:56

20-08-2005 15:01

Oke bedankt jongens,
gelukkig dat het een gewone wond is die zich vanzelf weer geneest, niets te vrezen dus. Althans, dat hoop ik.
Bedankt voor de reacties!
Plaats reactie