Welke factor is het belangrijkst voor succes in je visserij?


Welke factor is het belangrijkst voor succes in je visserij?

Aassoort
6
5%
Rig
2
2%
Water/stekkeuze
44
40%
Voerstrategie
7
6%
Mate van hengeldruk
2
2%
Geld
5
5%
Tijd
13
12%
Plezier
32
29%
 
Totaal aantal stemmen: 111
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

16-08-2005 21:38

Douwe,

Je kunt de sportvisserij onderverdelen in diverse variabelen die je zelf kunt beinvloeden en de meesten zijn door Frank of anderen bij dit onderwerp inmiddels wel genoemd.

Diverse andere variabelen zoals het weer, bijtlust van de vissen, concurrentie en dergelijke kun je niet of veel minder beinvloeden.

Als je nu de variabelen die je wel kunt beinvloeden zoveel mogelijk constant houdt; dat wil dus zeggen dat je niet teveel varieert, dan is de kans op een meer constante uitkomst van je vistrips groter.

Dat dit niet ieders kopje thee is, dat kan ik begrijpen. Voor mij werkt deze aanpak in ieder geval goed in de diverse disciplines die ik binnen de hengelsport beoefen.

Groet,

Martin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-08-2005 21:44

Bart bij doorzettingsvermogen hoort ook een stuk vertrouwen in jezelf. En dat laatste ontbreekt m.i. bij een heleboel vissers. Reden waarom het gemiddeld genomen nog steeds erg rustig is op rivieren en de echt grote meren in ons land. Het is toch zo dat als er een grote vis gevangen werd op Nieuwkoop men als bijen op de stroop af komt om maar een voorbeeld te geven. 'Elders' op de genoemde wateren zitten ook grote vissen, maar zolang dat niet bekend is zie je daar ook niemand of maar en enkeling vissen. Kortom ca 90% van de vissers vist op ca 10% van de Nederlandse wateren omdat daarvan bekend is wat er zit en 'elders' ziet men dat niet zo zitten, gebrek aan zelfvertrouwen dus...
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

16-08-2005 21:51

daar zit een grote kern van waarheid in Aart
dat is ook de reden dat ik graag op de rivier vis . lekker rustig daar
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

16-08-2005 21:53

Aart Lokhorst schreef:Bart bij doorzettingsvermogen hoort ook een stuk vertrouwen in jezelf. En dat laatste ontbreekt m.i. bij een heleboel vissers. Reden waarom het gemiddeld genomen nog steeds erg rustig is op rivieren en de echt grote meren in ons land. Het is toch zo dat als er een grote vis gevangen werd op Nieuwkoop men als bijen op de stroop af komt om maar een voorbeeld te geven. 'Elders' op de genoemde wateren zitten ook grote vissen, maar zolang dat niet bekend is zie je daar ook niemand of maar en enkeling vissen. Kortom ca 90% van de vissers vist op ca 10% van de Nederlandse wateren omdat daarvan bekend is wat er zit en 'elders' ziet men dat niet zo zitten, gebrek aan zelfvertrouwen dus...


Dat is toch niet erg Aart.
Zou zeggen houen zo.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-08-2005 21:55

Nee, helemaal niet erg Wil, zal ook wel zo blijven...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

16-08-2005 22:06

Wie geen plezier in zijn visserij kent kan beter thuis blijven!!!

Daarnaast zijn in mijn ogen net als wat Bart al aanhaalt en wat mij meteen te binnen schoot toen ik de kop van je Topic las, het doorzettings vermogen. Ik ga niet meer aanhalen waarom, dat kun je namelijk zelf wel bedenken.

Ook is het van belang voor jezelf een keuze te maken "Wat wil je er zelf insteken" een belangrijke vraag. We kennen de zonnebrand vissers en de hardliners ( die hard all-rounders ). Voor ieder zijn eigen ding!!

Ga jij voor die paar visjes kun je beter de zomer en najaar nemen, ga je omdat het een deel is van je leven, je hobby en passie is en alles graag wil uittesten en resultaten zien dan neem je geen genoegen met die paar visjes en pak je alles aan om resultaat te boeken. ( Persoonlijk mijn style )dat terzijde :wink: !!

Echter moet men elkaar wel respecteren en elkaar de ruimte gunnen. Gooi je lijnen niet op de overkant als je buurman daar zit te vissen, en zo zijn er tal van voorbeelden op te noemen. Heb plezier en respecteer elkaar. Ook de natuur behoeft respect, gooi je troep weg en laat geen lijnen achter.

Als je hier een goede keus in kan maken, ben je voor altijd geslaagd!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

16-08-2005 22:13

Aart :

Mond houden en zitten laten.


:wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-08-2005 22:19

Jawel Menno :lol: Jeroen, neem je troep mee zul je wel bedoelen en niet gooi je troep weg...
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-08-2005 22:40

Daar heb je helemaal gelijk in Aart, ik betrap er mezelf ook af en toe op, niet zozeer in het ding wat ik doe, maar wel de wateren waar ik vis. Al is het maar een beetje info, maar ik zou zonder iets van een water te weten er ook niet snel mijn kostbare vistijd insteken. Nu heb ik wel het voordeel dat je veel weet als je midden in het viswereldje zit. De al betreden paden zijn favoriet bij het gros van de vissers, zou ik geen lol meer hebben in cirquitwateren door Nederland, dan zal ook ik gaan vertoeven op de NL rivieren, maar daar ben ikzelf nu nog niet aan toe, dat komt over een paar jaar wel...

Maar inderdaad, hoeveel vissers ik aan de waterkant tegenkom dan wel tref in de winkel waar ik werk, altijd twijfelend aan hun aanpak en keuzes, zoekend naar een stukje zekerheid en hopend op die aangereikte puzzelstukjes. Maar het is dan ook zo: "Resultaten uit het verleden geven vertrouwen voor de toekomst!". Pas als je ze daadwerkelijk gevangen hebt ga je jezelf dit pas realiseren.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

16-08-2005 22:45

Anyway we bedoelen hetzelfde Aart!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

16-08-2005 22:51

bij mij dus helaas de TIJD


daar heb ik nog al n gebrek aan :cry:

maar we maken nog wel wat goed voor t jaar om is :P
wimke vd sanden
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-03-2004 16:14
Locatie: boxtel

16-08-2005 23:06

ik hou het simpel hij staat er niet bij maar voor mij is het puur VERTROUWEN!!!!!

HAKA-FISHING TACKLE
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

16-08-2005 23:09

Bij mij is tijd de bepalende factor.
Sinds ik een kleine heb ben ik van 5 keer in de week naar 2 keer in de maand gegaan (ik heb het dus over vissen)

Gr,
Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen Leuven op 17-08-2005 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

17-08-2005 00:35

Je uiterlijk :lol:

Nee maar even serieus. Het is natuurlijk een ophoping van verschillende factoren. Maar plezier is de grootste. Er is niemand die jaar in jaar uit blijf vissen zonder dat hij er geen plezier in heb.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-08-2005 01:16

Remco, misschien toch een beetje twijfelachtig? Wie geen plezier in het vissen heeft zal ook nooit gaan vissen! Dus lijkt mij plezier geen succesfactor in iemands visserij.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

17-08-2005 09:30

Aart,
succes gedefinieerd is als optie 2 --> iets wat geslaagd is.
als jij met plezier hebt gevist en je vindt het geslaagd dan is het toch een succes. heerlijk dat miereneuken op de vroege ochtend :D :D :D
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

19-08-2005 16:07

Ik zie succes in mijn visserij cker als mijn vangsten.. Het geeft mij een heel fijn gevoel als ik dikke vissen vang.. Mooie vissen vang... Dat is dus voor mij succes... Waar ik die dikke vissen kan vangen bepaald dus voor mij mijn succes... Het is misschien wel het verhaaltje van horen dat er vis zit en er als een dolle naartoe trappen met de viskar..

Ik zal niet op een rivier gaan vissen, voor mij te veel moeite... Daarvoor wil ik eerst meer mooie vissen hebben gevangen en meer rust binnen mezelf hebben.. Ik denk dat je pas op een rivier gaat vissen als je genoeg 'mooie' vissen hebt gevangen en daar niet direct naar opzoek bent.. Ik weet dat riviervissen moeilijk is en dat je er veel tijd in moet stoppen, dan houd dat dus ook voor mij in dat het erg lastig zal zijn om snel 'succes' te hebben, toch is dit succes wat ik zoek..

Op dit moment vis ik op de wateren waar ik denk genoeg succes te hebben en waar ik denk een mooie dikke vis te kunnen gaan vangen... Misschien ben ik al wel 'kapot' van binnen en wil ik alleen nog maar dikke en grote vissen, maar ik denk dat dit ook wel weer over zal gaan :roll:
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

19-08-2005 16:13

water stekkeuze heb ik gekozen maar ik vind plezier en een goede voerkampange zeker ook heel erg belangrijk

het is mijn hobbie dus plezier zal ik er zeker wel aan beleven ik heb zelfs plezier in alle dingen om het karpervissen heen
zoals

boilies draaien
vreemde viswinkels bezoeken
watertjes zoeken
voeren

het hele karpervissen is voor mij gewoon a way of life !!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-08-2005 22:03

Ik ga voor plezier in mijn visserij. Zonder dat ik ergens plezier in heb kan ik nooit de drive er in houden en dus zullen mijn resultaten minder zijn. Daarbij valt het succes volgens mij nooit aan één factor toe te schrijven, het is altijd een combinatie van water, stekkeuze, voertactiek, aas en geïnvesteerde tijd.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-08-2005 12:02

Fuck plezier, waar heeft iedereen het over?
130 km rijden om aan te komen in een stortbui bij een fucking overbevolkt kanaal.

Plezier?

Rot op, gedrevenheid, obsessie, drang, dat is het!

Heb ik dan geen plezier in m'n visserij?
Wat dacht je? :D

Stekkeuze, voor mij veruit het belangrijkste in dit hele gebeuren.

Hoe was het ook weer?
Beter met een konijnenkeutel op de kwestie dan met een gouden boilie ernaast?

Nr 2 is een heeeeeeeeeeeeel eind weg maar is waarschijnlijk de factor tijd, zonder tijd wordt het lastig om aan het water te zijn hoewel tijd vaak meer iets is van prioriteiten stellen, of noem je het dan gedrevenheid?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-08-2005 12:09

Een beetje vreemd dat niemand nog voor de 'mate van hengeldruk' heeft gekozen. Ik vis graag ergens alleen d.w.z. beslist geen andere vissers binnen oogafstand of binnen enkele km's en probeer liefst ook alleen maar vissen te vangen die nog nooit eerder zijn gevangen.
Zo zijn er beslist wel meer (dat weet ik zeker), maar die reageren hier dus niet of laten liever niet het 'achterste van hun tong' zien om maar eens een spreekwoord te citeren.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

21-08-2005 13:40

Ik kan niet voorstellen dat iemand voor een andere reden vist dan plezier.
Een, toch wel debiele, bezigheid zoals karpervissen doe je toch niet omdat je er iets anders mee wil bereiken dan een plezierige vrijetijdsbesteding...?

Kom op mannen, even nadenken. Deze pol heeft Frank tenslotte opgezet om jullie een "beetje" aan het nadenken te krijgen. Met karpervissen kun je geen eer behalen. Ja, misschien hooguit bij simpele zielen die denken dat het vangen van dikke karpers het einde van de wereld is. Ok, en dan, als je die allerdikste karpers hebt gevangen...? Wat dan, krijg je dan de Nobelprijs uitgereikt of zo. Wordt je dan in de geschiedenisboeken vermeld om in de toekomst in één adem genoemd te worden met b.v. Goethe, Einstein, Newton of andere mensen die echt iets voor de mensheid hebben betekend? Sorry dat ik het zo sarcastisch breng.

Alle bezigheden zoals stekkeuze, ontwikkelen van aas, uitdokteren van voerstrategieën, knopen van vangende rigs, samenstellen van een goede uitrusting en het allerbelangrijkste, het maken van tijd, doe je alleen maar omdat je plezier hebt in het karpervissen.
Als je geen plezier meer in het vissen hebt is ook de hele drijfveer weg en zul je stoppen.

AMEN :D

Kommakommakommakomaarrrrr... Maar dan wel graag goede onderbouwde argumenten waarom ik geen gelijk heb... 8)
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Willem Barnas

21-08-2005 14:00

Waarom?

Buiten zijn, rust, karpers vangen, liefst nog gave, dus blij da'k in het noorden woon, geen gekloot met z'n allen op een hoop, geen geouwehoer om stekjes en geen vissen met blauwe bekken of frommelmondjes, want daar wordt ik dus echt heel erg moe van.

Fuck het plezier?

WHOEHÁÁÁÁÁÁÁÁÁH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wat een lulkoek... Ga dan de politiek in, daar is ook geen drol aan, maar je bereikt er vast en zeker meer mee. Zonder plezier, geen vertier.

Ajuus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

21-08-2005 15:26

HA!!! Lang leve het anarchistisch karpervissers genootschap... :wink:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Michel Vreeke
Berichten: 167
Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
Locatie: Emmeloord

21-08-2005 15:58

Ik kan mij eigenlijk alleen maar aansluiten bij Raymond en alle andere die hetzelfde gezecht hebben hier.

Het karpervissen bestaat voor mij grotendeels uit het plezier om erop uit te gaan. Zonder plezier om te gaan vissen, zou ik echt niet mijn bed vroeg uit gaan of een hele nacht niet slapen tijdens het vissen.

Heerlijk in de natuur vertoeven zonder een hele hoop mensen om je heen, als de werkweek weer begonnen is, verheug ik me er alweer op om het aankomende weekend weer te mogen gaan vissen.

En dat allemaal vanuit het oogpunt dat ik er plezier in heb, zonder plezier zou ik het niet kunnen.