Zwarte lijst


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

17-08-2005 21:47

Beste Boarders,

Stel je eens voor:

Je bied iets aan op het forum, er zijn mensen geinterreseerd. Een koper meld zich en je zegt de andere geinterreseerde af. De producten zijn immers onder voorbehoud verkocht.
Er wordt een afspraak gemaakt wanneer er waar de producten worden opgehaald cq betaald.

Wachten wachten wachten,.. niemand komt opdagen, je checkt je mobiel om te kijken of diegene misschien heeft afgebeld ? maar nee hoor. Je probeert die persoon te bellen,.. geen gehoor. Je komt erachter dat deze koper gewoon niet komt opdagen en nieteens de moeite heeft genomen om je af te bellen (we hebben immers wel betere dingen te doen dan thuis te wachten toch ? denk aan vissen ?)

begrijp me niet verkeerd, Ik heb ook wel eens een bod gedaan op één of meerdere producten waar ik achteraf nog van af zie maar ik meld dit altijd netjes af ruim van tevoren.

Gezien het feit dat meerdere mensen last hebben van bovenstaande: het niet komen opdagen en niet afbellen, is het misschien een idee om een soort zwarte lijst te maken ?

Voor de duidelijkheid,.. dit geld dus alleen voor mensen die een afspraak met de ander maken en vervolgens zonder af te bellen wegblijven.

Misschien schrikt zo'n lijst zulke personen af,.. en zal deze lijst het kaf van het koren scheiden.

Ben benieuwd of hier vraag naar is ?

Brandt maar los ?!

Vriendelijke groet,
Ron.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

18-08-2005 07:50

Ron een goed punt van jou dit gebeurt maar al te vaak.Heb dit zelf ook al een paar keer vorig jaar ondervonden.SPOOKKOPERS noem ik dat erg vervelend :evil: :evil:
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

18-08-2005 08:00

Ben liever een spekkoper... :lol:

Ron, kan me je frustraties voorstellen ! Persoonlijk zou ik aangeven
dat 't artikel bijna verkocht is en dat ik een mailtje zou sturen naar de
tweede geinteresseerde indien de eerste afhaakt of niet op komt dagen.

Een zwarte lijst klinkt leuk, maar wat als ik jou erop zet omdat je
grotere vis vangt ? Of als geintje ? Of misverstanden ? Lijkt me niet haalbaar/controleerbaar.

Heb ook een schurfthekel aan mensen die ;
geen antwoord geven op PB's,
afspraken niet nakomen,
ga nog maar even door.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2005 08:26

Ron,

In al de individuele gevallen is het voor buitenstaanders die niet direct betrokken zijn onmogelijk een onbevooroordeeld oordeel te vormen over wat er precies aan de hand is. Verder zijn er altijd omstandigheden die meetellen. Gaat er iets mis, geef het dan door aan ons. Als er meerdere meldingen zijn kunnen wij eens ernstig polsen bij de aanbieder wat er aan de hand is. Ook dit geeft niet altijd direct zichtbaar resultaat, maar vanwege de persoonlijke privacy zal het altijd achter de schermen blijven.

Groet, Kees
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

18-08-2005 09:25

Dan moet er ook een zwarte lijst komen van verkopers die hun afspraken niet na komen.
Ik wou spoelen voor een daiwa molen kopen van iemand uit landgraaf.
Na mail kontakt werd afgesproken dat hij eerst een paar dagen ging vissen in belgie , en dat hij dan weer kontakt met me op zou nemen.
Je raad het al geen mailtje .
Pas na meerdere mailtje van mijn kant kwam het antwoord , DE SPOELEN ZIJN AL AAN EEN ANDER VERKOCHT.
Als troost kreeg ik mail adres van iemand uit leliestad die ze ook verkocht. (natuurlijk was die persoon veel duurder)
Eigenlijk worden er door verkopers en kopers afspraken niet na gekomen.
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

18-08-2005 09:34

Niets menselijks is de karpervisser vreemd... :cry:

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

18-08-2005 10:09

Misschien net zoiets opzetten als bij Ebay waar je kan kijken bij de betreffende verkopers en kopers hoe het de vorige keren is gegaan.

Dus een soort van feedback hoe de verkoop is verlopen waaruit je dan kan zien hoe betrouwbaar het is!!

Maar denk dat dat te veel tijd van de beheerders gaat kosten??
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

18-08-2005 10:40

Martijn,
dat zal best mogelijk zijn alleen lijkt het me dan niet meer dan logisch dat er op een gegeven ogenblik a la e-bay en marktplaats een vergoeding tegen over komt te staan.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

18-08-2005 10:50

Mee eens Peter,

Daar had ik nog niet aan gedacht en gaat natuurlijk te ver!!

Is natuurlijk ook weer een vorm van normen en waarden.
Kijk, ik vindt het niet meer als normaal om even af te bellen!!
En met mij velen maar er zijn er altijd een paar tussen die dat blijkbaar niet nodig vinden en iemand heel de avond voor niks laten wachten
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-08-2005 11:13

De rijdende rechter heeft hier een tijdje geleden een uitspraak over gedaan.......

internet verkoop is een geldige verkoop met alle rechten EN plichten van dien. Indien jullie het eens zijn over de prijs en de koop is gesloten (per e-mail bijvoorbeeld) hebben beide partijen zich er gewoon aan te houden. INdien een van de partijen eenzijdig de koop annuleerd dan kan de andere partij zich tot de rechter wenden.

Een beetje een overtrokken actie zo op het eerste gezicht maar wel een mogelijkheid om dit soort zaken eens aan te kaarten en welicht dat er mensen zijn die zich dan wel aan de afspraken gaan houden.

Een hoger bod voor de verkopende partij mag geen reden zijn een eerdere afspraak (verkoop) te negeren.

Een goedkopere aanbieding is geen reden voor een koper de goederen dan maar elders te halen.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2005 13:12

Marc,

Wetmatig allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk ingewikkelder.

De koop vind doorgaans pas plaats bij het feitelijk zien van het aangebodene. Op voorhand worden er niet vaak toezeggingen gedaan, anders dan dat er een afspraak wordt gemaakt om het aangebodene te bezichtigen omdat de koper mogelijk geïnteresseerd is. Als de verkoper dan afhaakt omdat iemand anders werkelijk koopt en vaak ook direct afneemt, is er geen verhaal voor de eerder geïnteresseerde. Ik vind dit zover plausibel genoeg en begrijpelijk. Het is natuurlijk niet netjes om de afspraak van de eerder geïnteresseerde niet af te zeggen. Maar dat is fatsoen.

Bovenstaande details zijn voor buitenstaanders niet zichtbaar, zodat je een oordeel niet te snel klaar moet hebben. Is er werkelijk gekocht, dan gaat jouw rijdende rechter verhaal op. Maar dit moet je dan wel aan kunnen tonen. Ook de koper mag vaak wel eens wat duidelijker zijn in de communicatie en niet proberen 10 slagen om de arm te houden.

Wordt er werkelijk een bod gedaan en toegezegd af te nemen mits in goede staat, dan is het een ander verhaal.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-08-2005 13:41

Kees,

Ik koop en verkoop ook regelmatig en ik ben het meteen met jou eens dat er gradaties zijn in de term " verkocht".

Echter als ik iets in de verkoop heb en iemand wil het wellicht wel kopen en maakt hiervoor een afspraak dan vertel ik er altijd wel bij dat indien iemand anders sneller kan / wil kopen dat die dan wel voorrang krijgt.

Soms zit je met spullen weken en soms wel maanden te wachten totdat iemand van de andere kant van het land eens komt kijken, zonder koopgarantie overigens. Als ik dan de spullen binnen een week kan verkopen dan heeft die eerste pech. Ik heb diot dan wel van te voren gemeldt uiteraard.

Weken wachten op een koper, waarvan je niet eens zeker weet dat hij ook daadwerkelijk koopt of zelfs KOMT! of NU verkopen aan iemand die meteen duidelijk is .....

Ik vind wel dat men eens wat eerlijker moet zijn over de kwaliteit van het gebodene ....... nieuwstaat lijkt mij een duidelijke term, maar als je soms ziet wat men aanbied als zijnde nieuwstaat ..... pfffffffffff.

Vraag dus ook altijd om foto's van hetgeen ze aanbieden en accepteer geen plaatjes van de leverancier.

Blijft lastig .......
blijft ook kwestie van vertrouwen.

Mocht iemand ooit iets van mij kopen en het blijkt niet aan de verwachting te voldoen ..... terug sturen en je krijgt pronto je geld terug.

Gr. M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

18-08-2005 13:49

Ik heb met iemand een afspraak gemaakt voor het kopen (althans eerst bezichtigen en dan wellicht kopen) van een boot.
Planning was komende zondag even er naar toe rijden,maar door mijn werk (jaja werk gaat bij mij voor hobby)ga ik dat zondag niet redden.
Even een mail gestuurd en kreeg mail terug,er was nog een gegadigde die na zondag bericht kreeg of de boot nog te koop was (verkoper ging er van uit dat ik zondag kwam dus door hem is super netjes gehandeld)

Nu doet zich dus een probleem voor,tenminste dat zou kunnen.

Heb echter een mail gestuurd dat hij de andere gegadigde maar moet laten komen om de boot te bezichtigen en eventueel te kopen,is hij verkocht heb ik pech (had ik zondag maar moeten gaan) is hij niet verkocht ga ik er volgende week alsnog naar toe.

Vond dat dit het minste is wat ik kon doen,belt hij namelijk de andere gegadigde af en ik koop de boot volgende week niet dan zit hij met een nog steeds onverkochte boot.

Ben ik nu een slechte koper? (kom tenslotte mijn afspraak niet na)
Is hij een slechte verkoper? (verkoopt wellicht de boot waar ik interesse in heb)

Denk geen van beide door omstandigheden leek me dit de beste oplossing.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

18-08-2005 13:55

Wil, ik denk zelfs dat je heel correct hebt gehandeld... :roll:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

19-08-2005 12:05

Een ZWARTE lijst?
Dit ruikt naar dicriminatie.
Ik vind dat er ook een witte lijst moet komen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-08-2005 12:47

Dat gaat niet dan zou het verschil tussen zwart en wit werken ook komen te vervallen.
We staan er maar mooi gekleurd op.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

21-08-2005 10:38

Martijn Huisman schreef:Mee eens Peter,

Daar had ik nog niet aan gedacht en gaat natuurlijk te ver!!

Is natuurlijk ook weer een vorm van normen en waarden.
Kijk, ik vindt het niet meer als normaal om even af te bellen!!
En met mij velen maar er zijn er altijd een paar tussen die dat blijkbaar niet nodig vinden en iemand heel de avond voor niks laten wachten


Martijn,
als dat je te ver gaat dan misschien toch maar accepteren als zijnde een gegeven wat nu 1 maal voorkomt ? Ik maak me er in ieder geval niet zo druk over. Wil je meer zekerheid kies dan voor bijvoorbeeld e-bay, ik heb mijn auto er ook te koop staan en het laatste bod is bindend voor een koper.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Plaats reactie