Welke factor is het belangrijkst voor succes in je visserij?


Welke factor is het belangrijkst voor succes in je visserij?

Aassoort
6
5%
Rig
2
2%
Water/stekkeuze
44
40%
Voerstrategie
7
6%
Mate van hengeldruk
2
2%
Geld
5
5%
Tijd
13
12%
Plezier
32
29%
 
Totaal aantal stemmen: 111
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-08-2005 11:57

Voor mijn:

1- Stekkeuze.
2- Tijd.
3- voerstrategie.
4- plezier (ook belangerijk!).

groetjes Benny
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

16-08-2005 12:06

plezier...zonder dat is je hobby maar een grijze invulling van je tijd.
Groet'n,
Tim
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

16-08-2005 12:06

Hoe kan ik in godsnaam succes hebben als ik er geen plezier in heb?

Als ik geen plezier heb ik het vissen of geen zin heb om te gaan dan ga ik niet. Ik zal mezelf nooit dwingen om te gaan vissen, nog niet om te gaan voeren. Geen zin om te gaan voeren = niet voeren bij mij.
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

16-08-2005 12:09

Beste Peter P. ,

Als ik woonde waar jij woonde kon ik miss. ook wel de enigste op het water zijn, tja die Randstad he druk druk druk.

Maar als ik op hetzelfde water als jij zit te vissen en jij zit op stek A en ik op stek B en jij vangt er die nacht 10 en ik maar 1 moet ik dan gaan zeggen dat ik er 1 heb en toch succes heb?

Nee zo zit ik niet in elkaar, integendeel dan kan ik er een nacht van wakker liggen om te bedenken hoe ik ook tot het resultaat van 10 stuks kan komen, want het is wel heel simpel om dan te zeggen dat het aan de stek lag en dat die ene van mij een ''verdwaalde'' was.

Dan denk ik vaak als er 1 zit moeten er toch meerdere in de buurt zitten en hoe ga ik die vangen, wat doe ik niet goed en niet van als we 10 nachten verder zijn dan heb ik er ook 10 en hetzelfde succes!!

Mijn doel is nog altijd zo veel mogelijk vangen in een zo kort mogelijk tijdsbestek en als ik eenmaal op een water de puzzelstukjes in mekaar heb dan komen de meeste vissen van de sessie vaak in de eerste 3 a 4 uur van de sessie!!

Maar ja dat is mijn visie en daar kan over gediscussieerd worden natuurlijk.

Peter O .

Tuurlijk Peter is het mogelijk om vis te vangen aan een ''minder aas''
zeker als de vis echt los is maar zo als jij het schetst maakt aas jou niet zoveel uit, vangen doe je toch wel.
Koop jij dan maar een zak van die voerboilies voor 25 euro's in alle kleuren ( met alle respect hoor ) dan neem ik mijn eigen aas mee en we zullen zien wie er meer vangt.

Ik heb het namelijk al te vaak meegemaakt dat ik een halve dag niks ving, van aas wisselde en dan opeens wel optonic geluiden hoorde!!
Zat ik dan die uren ervoor niet in de aasperiode van de vissen te vissen of
ging er dan te weinig aantrekkingskracht van het eerstgebruikte aas uit?
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

16-08-2005 12:35

-Plezier
-Water/stekkeuze
-Tijd
-Aassoort
-Mate van hengeldruk


Deze aspecten vind ik het belangrijkst. :wink:

Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-08-2005 12:45

Hoi Martijn,
was ook op geen enkele wijze bedoeld om je aan te vallen op jou beleving het is alleen niet de mijne. Is me gelukkig nog niet overkomen dat iemand 10 vangt en ik 1 dus hoe mijn reactie zou zijn op dat moment weet ik niet. Heb wel meegemaakt dat ik alleen brasem ving en een maat karper maar deze dag heb ik met veel plezier gevist en vond het een succesvolle sessie.

natuurlijk heb ik het geluk dat het hier nog iets rustiger is, maar je maakt me ook niet wijs dat de gehele randstad gevuld is met karpervissers ;) ook daar zijn nog rustige plekjes te vinden alleen in mindere mate.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

16-08-2005 13:23

Geeft ook verder niet Peter, ieder zo zijn eigen visie maar moest die van mij toch even kwijt, verder respecteer ik ieder zijn insteek op het karpervissen!!

Er zijn hier zeker ook wel plaatsen waar het wat dunner bevolkt is:

Ik denk hierbij aan de grote veenafgravingen en rivieren waar het rustiger is maar toch ook steeds drukker wordt hoor!!

Maar hier ben ik heel eerlijk in: Hier ben ik tot op heden nog nooit echt serieus voor gegaan op een paar '' op goed geluk'' sessies na dan!!
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

16-08-2005 13:58

Sinds ik de laatste jaren zowel in Frankrijk als Nederland op grote wateren vis (500ha+), staat bij mij de stekkeuze absoluut op nummer 1.
En in het voorjaar geldt de combinatie juiste stek/juiste tijd.

Aan tijd geen gebrek, ik vis rustig 3 a 4 nachten in de week. Ben elke dag op het water om te voeren/vissen.

Plezier en gedreven, heb ik zeker. Zo gauw dat over is dan vis ik gewoon niet. Ik heb af en toe wel eens een week ofzo dat ik helemaal niet ga. Tegen de winter duurt dat wat langer, de accu moet weer opgeladen worden zeg maar. Komt misschien ook wel omdat ik zo achterlijk veel vis.

Aas en voertactiek. Ook belangrijk. Ik ken genoeg voorbeelden waarbij verschillen tussen vissers zo verschrikkelijk groot zijn.

Mate van hengeldruk. Ik zoek absoluut de rust op. Ben dan ook geen putjesvisser. Ik heb ruimte nodig, ja ik vis ook met meer dan 2 hengels :-) Vangsten van anderen op andere wateren doen me niks.

Juiste materiaal. Die mis ik nog maar is toch superbelangrijk. Denk hierbij niet alleen aan de juiste hengels en molens.
Ben in bezit van kajuitboot, aluminium platbodem, zodiac. Ik zie nu pas in hoe beperkt ik ben als ik dat niet zou hebben.

Factor geluk. Een beetje. Geluk kan je afdwingen door hierboven beschreven factoren.

Vertrouwen. Ik ga nooit op pad met het idee van we gaan dit keer niks vangen.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-08-2005 14:00

Beste Martijn, zat een beetje te stangen.

Flexibiliteit: Nand Sibbing bracht het in zijn lezing voor de KSN medemalen naar voren vond het frappant dat er karpervissers waren die tijdens de lezing weg liepen niet om een plasje de doen, nee meer dat ze het verhaal niet begrepen en helaas voor hun nooit zullen begrijpen.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

16-08-2005 14:06

Gevoelsmatig moet het goed zitten, vertrouwen in wat je doet en natuurlijk het plezier in waar je mee bezig bent.

Dit zijn zo'n beetje voor mij de ingredienten.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

16-08-2005 14:16

Martijn Huisman schreef:Beste Peter P. ,

Als ik woonde waar jij woonde kon ik miss. ook wel de enigste op het water zijn, tja die Randstad he druk druk druk.

Maar als ik op hetzelfde water als jij zit te vissen en jij zit op stek A en ik op stek B en jij vangt er die nacht 10 en ik maar 1 moet ik dan gaan zeggen dat ik er 1 heb en toch succes heb?




Competief hè, karpervissen!!!
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

16-08-2005 14:54

Peter Otte,

Je had me te pakken hahaha, dacht al een oude rot in het vak met zulke opmerkingen!!

Harnold,

Ik zie het niet als een competitie want dan had ik wedstrijdvisser geworden waarschijnlijk, wel hou ik altijd in de gaten wat de heren om me heen aan het vangen zijn/ of niet aan het vangen zijn.

Met deze resultaten en de resultaten van me zelf meet ik een beetje of ik goed bezig ben.
Dus vang ik er 1 en de ander 10 dan heb ik voor mijn gevoel het idee dat ik het niet goed doe en vise versa.

MVG,

MH
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

16-08-2005 15:16

ey Bart, zit jij weleens te vissen zonder het maximale eruit (proberen) te halen? lijkt me toch logisch dat je je uiterste best doet. Uren maken en het uiterste eruit halen. ga echt niet de vogeltjes bekijken als ik de bodemgesteldheid niet weet. waar, wanneer ,hoe, aas, onderlijn, enz. enz .

Bart; Doorzettingsvermogen is dus de wil om de tijd die je dan ook in je visserij steekt, daar altijd en overal, in iedergeval proberen er het beste van te maken.

Als ik aan het vissen ben, probeer ik altijd het maximale eruit te halen, zou dat niet het geval zijn dan zou ik er per direct mee stoppen.
Ik ga zo weer lekker met de Franse slag karpers vangen. Ik denk dat ik mijn net en onthaakmat maar thuis laat!! :oops:
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-08-2005 17:00

Iba,

Natuurlijk zit ik ook wel eens puur voor de lol aan de waterkant, vaak op wateren hier in de regio als ik met een kameraad ga vissen, dan hoef ik zelfs geen vis te vangen, dan mag mijn vismaat dat doen op dat moment, maakt me weinig uit. Maar dit zijn dan ook de sessies dat ik over het algemeen weinig vang, maar vaak is visvangen dat niet het belangrijkste.

Verder alleen maar mooi om te lezen dat ook jij met de uren die je hebt er het beste van probeert te maken, was ook niet aanvallend bedoeld hoor, maar gewoon ter illustratie wat ik versta onder doorzettingsvermogen.
mvg

Bart van den Hurk
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

16-08-2005 17:18

- plezier!
- stek keuze
- Aas keuze.

dit is de volgorde die ik belangrijkst vind.

als ik er geen plezier meer in heb dan ga ik ook niet aan de waterkant zitten. want ik zit er 50% voor de lol en 50% voor het vangen van vis..

de stekkeuze en aas keuze is even belangrijk.

maar eigenlijk hangt alles samen in elkaar..
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

16-08-2005 17:36

je eigen gedrevenheid, zal een zeer grote rol bepalen in je visserij.
Greets Gino
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

16-08-2005 17:39

Ik mis de factor: "het uitblijven van succes-beperkende situaties" in de poll.

Ggggggggggggggrrrrrroet:

WoutuH StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

16-08-2005 17:54

als je geen plezier eraan beleefd ga ik nieteens vissen, en dat betekend geen suc6 :)

ook al heb je een verkeerde aas of stek keuze kan je toch nog weleens
een visje vangen.
en geluk is ook een factor.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

16-08-2005 18:19

Heren,

Erg leuk om de grote diversiteit aan reacties te lezen op deze topic.
Uiteraard ben ik toch nog een aantal belangrijke factoren vergeten, zoals doorzettingsvermogen (inderdaad Bart), geluk en materiaalkeuze.
Ook interessant om de verschillende onderbouwingen te lezen.

De importantie van je materiaalkeuze hangt mijns inziens weer voor een groot deel af van de stekkeuze Gerrit. Bij mij staat dit op het laagst mogelijke pitje (= zo goedkoop en eenvoudig mogelijk materiaal zonder mijn kansen daarmee te verkleinen).

Groeten vanaf Goeree-Overflakkee.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

16-08-2005 18:25

Ik hecht ook heel veel waarde aan de factor vaardigheid. Met 'geklungel' loop je veel vissen mis vind ik.
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

16-08-2005 18:35

Plezier en doorzettingsvermogen heb ik altijd langs het water, valt goed te combineren :lol:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

16-08-2005 19:03

Welke factor is het belangrijkst voor succes in je visserij?

Heb gestemd voor stek! En dan niet zozeer alleen onder water als wel
boven water ! Als je gaat vissen ga je in eerste instantie om vis te vangen.
Je hebt dan dus succes op het moment dat je daadwerkelijk een vis vangt.
Stek = dus tweeledig.

Voor mij is echter de stek boven water net zo belangrijk als onder....
Ik zit liever te blanken op een stek die me aanstaat ( = plezier) dan dat
ik zit te slachten op een stek die me niet zint.

Nu heeft ieder zijn eigen beleving, vandaar dat ieder zijn eigen visie heeft
op het vissen zelf én de definitie van succes in je visserij.

Jammer dat de polls altijd of/of zijn, en nooit en/en.

Ieder véél succes ! :D
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-08-2005 19:34

En wat te denken van de factor Talent?,
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

16-08-2005 20:44

Heren,

Mijn keuze stond er niet bij, toch wil ik hem jullie niet onthouden:

Wat te denken van "De Constante factor"?

Groet,

Martin
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-08-2005 21:19

En wat mag die constante factor dan wel niet zijn?
Als er iets is wat niet constant is zie je het wel bij het karpervissen.
Vissen is een hobby, geen religie!