Eerste viswater wordt verboden gebied voor karpervissers!!!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

24-08-2002 17:42

Sommigen zullen het inmiddels al wel gehoord hebben; In Groningen wordt het eerste viswater verboden gebied voor karpervissers!!! De plas herbergt een klein maar zeer mooi bestand aan karpers.

Het artikel:

Viswater wordt verboden gebied voor karpervissers

Groningen - Eindelijk is het dan zo ver, dankzij een stelletje
knuppels wordt het viswater de Beersterplas in Beerta, provincie
Groningen, verboden gebied voor karpervissers. Wekenlange sessies,
het uitroeien van de lijnen tot wel 400 meter en het nutteloze
dumpen van (ongeweekte!!!) partikels om zo de vis op de stek te
krijgen, hebben hun tol geëist. Men wil er totaal niets meer met
karpervissers te maken hebben.

Dat het er aan zat te komen was ons al lang bekent, maar dat het
dan toch zo snel en drastisch werd doorgevoerd is een heel ander
verhaal.
Deze gebeurtenis staat niet op zichzelf. Het bericht heeft ons al
bereikt dat “Moekes gat”, een viswater in Ter Apel, ook gesloten
zal worden.

Hier heeft de “vissende”jeugd een groot aandeel aan het mogelijke
verbod om nog te karpervissen. Wanneer wordt het ons allen een keer
duidelijk dat karpervissen niets te maken heeft met kamperen, blowen
en dronken worden...

Wat is hierover jullie mening?

Pascal Rijzinga
http://www.karpervissersonline.nl
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

24-08-2002 18:38

Mijn mening hierover zal niet zoveel verschillen van die van jou. Op dit board komen niet de vissers die jij beschrijft. Iedereen die hier komt doet het op een manier zoals het hoort en dan heeft niemand er last van.
Ik zie dit als een negatieve uitwerking van de al beschreven commercie. Mensen die menen dat heel eenvoudig is om de dikste vissen uit de put te trekken en die daar hun vakantie voor gebruiken om daar wekenlang te gaan zitten met ongeweekte particles en een boel kabaal.
Het probleem is; wat doe je eraan. Net zoals met die put in Ter Apel die je beschrijft met die "karpervissende" jeugd. Wat doe je eraan. Hoe krijgen we die jeugd zover dat ze dat niet doen.

Maar in het eerste geval: Is het uberhaupt mogelijk om als hengelsportvereniging te zeggen van; We willen niets meer met karpervissers te maken hebben?
Gaat dat zomaar?
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

24-08-2002 18:46

Het is zonde dat dit soort dingen moeten gebeuren, maar hopelijk zullen sommige hun lesje ermee leren!

Er zullen in de toekomst nog meerdere verbiedingen plaats vinden, want er loopt nog veel meer van dat gespuis rond wat een schade maakt van het begrip 'karpervissers'.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

24-08-2002 18:50

Het bestuur zal wel uit vuile rallyvissers bestaan moet je maar denken...
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

24-08-2002 19:46

Uhm ja,

Ten eerste is het kut dat het zover gekomen is, ik denk dat ze dan beter van de 'slechte' vissers de vergunning hadden kunnen in en de politie kunnen bellen. En als ze dan na 10 bekeuringen de spullen in beslag namen. Misschien leren ze het dan.

Maar is dat geen discriminatuie? Als ik daar met karperhengels ga brasume met een maisje aan de haak en vang een karper, wat dan? Boete ?¿? daar kan ik toch nix aan doen dat ik karper vang :smile:

Met maisvissende groet J0H@N

Misschien vang je zo wel geen brasums, ik weet het niet want vang ze liever niet :lol:.
Hans-Peter van Ee

24-08-2002 20:03

Pascal

Jij zegt het zelf al, een stelletje knuppels zijn geen karpervissers.
Doordat zij ons proberen te imiteren zijn wij als rechtgeaarde karpervissers de dupe.
Het wordt echt tijd voor een visbewijs.
Voordat het te laat is.

met vomiterende groet

HPE
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

24-08-2002 20:26

Beste HPE,

Wat bedoel je met visbewijs??? Moet je dat net als een rijbewijs eerst halen of...

Groetjes,

Brad
Hans-Peter van Ee

24-08-2002 22:03

Brad

Een bewijs dat jij vissen kan, en weet hoe je een vis moet onthaken en ongeschonden terug weet te zetten.
M.i. speelt de achtergrond/reden waarom men vist een hele grote rol.
Vist men omdat het water roept of omdat men een RVS-rodpod mooi vindt en alleen in zware vissen is geinteresseerd.

met natuurminnende groet

HPE
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-08-2002 06:36

Ach HPE,

op zich klinkt een "visvaardigheidsbewijs" wel ok.
Maar wie moet dit nou gaan controleren?
70 % van alle vissers zit op dit moment te vissen zonder vergunning, of zonder de juiste vergunning!

Ik denk dat dit soort problemen meer met de huidige maatschapij te maken hebben dan met vissen/vissers...

Met hoop op opvoedende groet, MB
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

25-08-2002 10:13

Beste HPE,

En alsje nou gewoon ff een nachtje wil vissen met 2 vrienden voor de gezelligheid? Wat ik al eerder zei ik vind vissen leuk, maar ik vind ben niet zo serieus erin als een aantal van jullie hier. Krijg ik dan ook zo'n bewijs? Ik kan me niet voorstellen dat zo'n bewijs er ooit zal komen aangezien volgens mij iedereen wel kán vissen , maar niet iedereen doet het.
Rob Jacobs
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Ridderkerk/Helmond
Contacteer:

25-08-2002 11:10

wat is er mis met het blowtje dat ik rook tijdens mn sessies?
Val ik daar iemand mee lastig?


Dus met andere woorden ben ik er mede verantwoordelijk voor dat bij jullie de plassen gesloten worden voor karpervissers pascal?
Al jaren rook ik mn jointje aan de waterkant en ik mag hier nog steeds karperen dus het zal echt wel aan de mentaliteit van de desbetreffende karpervissers bij jullie in de buurt zijn.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

25-08-2002 11:58

daar ben ik het zeer zeker mee eens..
een jointje roken of kraten bier leeg zuipen dat hoeft helemaal niet erg te zijn zolang ja maar weet wat je doet en het rustig doet.
en het allerbelangrijkste dat de andere karpervissers jou troep niet hoeven op te ruimen!!!!
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

25-08-2002 12:45

Op 2002-08-25 11:58, schreef Thijs de Weerd:
daar ben ik het zeer zeker mee eens..
een jointje roken of kraten bier leeg zuipen dat hoeft helemaal niet erg te zijn zolang ja maar weet wat je doet en het rustig doet.


Blaaat KRATTEN = meer als 1. Ga dan lekker in de kroeg zitten ofzo. Ik hoop niet dat jij met een heel voetbalelftal zit te vissen, en als je dat doet neem ik mijn woorden terug, maar ik ga er niet vanuit!!!.

Voor jouw hoeft het niet erg te zijn, maar ga maar eens vissen in een woonwijk met KRATTEN BIER !!! Ben benieuwd wat de buurt bewoners er van vinden. En dan heb ik het niet eens over oom blauwpet of een groene bosjesman.


Met dronken groet J0H@N
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-08-2002 13:17

Bij dit soort zaken gaat het er helemaal niet om wat de karpervissers zelf van hun gedrag vinden. Iedereen heeft wel een motivatie om zijn gedrag goed te praten. Het gaat erom wat anderen er van vinden en of het schade voor het water en overlast voor de omgeving bezorgt. Barbecuen, blowen en met kratten bier slepen geven een verkeerd signaal af naar de omgeving. Maar er is nog geen water gesloten omdat iemand eens een blowtje rookt of een pilsje drinkt. Er moet wel iets meer aan de hand zijn. Wat dat betreft kennen sommige hun grenzen niet, en al helemaal niet na een paar biertjes.

Op dit moment is het helaas zo dat het karpervissen lui aantrekt die met een andere motivatie bezig zijn dan onze bedoeling is. Dat maakt het ons probleem. Maar het gaat helemaal niet om karpervissers, maar om feestvierders met tentjes en hengels als excuus. De omgeving associeert dat onterecht met karpervissers. Maar hoe maak je hen dat duidelijk.

Mensen die het af en toe wel leuk vinden om een tentje neer te zetten, en een hengeltje uit te gooien? Allemaal onschuldig, maar uiteindelijk trekt het ook dat volk aan waar wij nu mee geassocieerd worden. Hoe moet de buitenwacht het verschil nog maken tussen echte karpervissers en meelopers met heel andere intenties? De drempel om 's nachts op karper te kunnen vissen is veel te laag en mag gerust hoger. Dus kom maar op met de duurdere vergunning en het karperbrevet. Het voortbestaan van de karpervisserij op de manier zoals wij dat willen lijkt me belangrijker. En laagdrempeligheid is mooi, maar het begint nu wel heel ongewenste neveneffecten te krijgen.

En wie denkt dat het allemaal wel los zal lopen. Ik mag het hopen en dan heb ik niks gezegd. Maar vertrouwen doe ik er niet op.

Met weggespoelde groet, Kees
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

25-08-2002 14:02

Beste kees,

ik ben het grotendeels met je eens, alleen 1 ding begrijp ik niet. Waarom doet iedereen zo moeilijk over een BBQ. Met gaspit mag het wel van jullie , maar met BBQ niet waarom? Ik BBQ elke keer en de toezichters op het water doen vaak met ons mee. Dus snap het niet helemaal?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: brad reeve op 2002-08-25 14:02 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-08-2002 14:30

Brad,

Ik schetste een beeld. Groep mensen, barbecuen, bier zuipen, feesten, muziek, lawaai, rotzooi. Kortom alles wat storend is.

Alles wat in goede verstandhouding gaat, zonder schade aan de omgeving en of overlast voor de omgeving is niet storend.

Gisteren was ik op een stek waar het afval in plastic zakken tussen het riet lag en midden op de plek een zwarte cirkel van 1 meter doosnede waar het gras finaal was afgebrand. Inderdaad een circuitwater, maar dit dus beter niet.

Hg. Kees
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

25-08-2002 14:41

Gewoon iedere visser een bewijs geven (sportvisakte) en bij een overtreding een markering op de akte, en bij teveel overtredingen (naar mijn inziens 2, iedereen maakt weleens een foutje) de akte innemen voor een bepaalde tijd. Zit er iemand zonder akte te vissen dan een forse boete geven, en dan niet een lullige 28 euro maar echt eentje waardoor je je frankrijk tripje van dat jaar (en misschien wel de komende jaren)wel kan vergeten.

Met groet,
Kiron
Cor Blokhof

25-08-2002 15:37

Menno,

Wat dacht je van de maanden juni, juli en augustus niet nachtvissen en de rest van het jaar wel.

De meeste mensen die er een zooitje van maken zijn toch "mooi weersvissers".

En die maanden zijn voor mij ook nog een de maanden die door de hoge watertemperaturen het minst productief zijn.

Vooral op kleine afgesloten putjes en daar gebeuren dit soort praktijken volgens mij het meest.

En een echte karpervisser gaat toch wel een nacht vissen ook al is het weer een stuk minder.

Misschien dat dit een oplossing zou zijn

Gegroet,

Cor van Steenoven
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

25-08-2002 15:48

De druppel voor het sluiten van de plas was, dat er bepaalde personen ongeweekte mais en andere partikels ging voeren. Diverse vissen hebben dit met de dood moeten bekopen.

Verder blijft het altijd een discussiepunt van wanneer je nu tot dergelijke acties moet overgaan. Ik denk dat wij, als fatsoenlijke karpervissers daar ook ons steentje aan bij kunnen dragen. Mensen aanspreken op wangedrag / wanorde etc. heeft effect.

Inmiddels gebeurt dit in Groningen ook. Er zijn bepaalde karpervissers die worden geweerd op openbare wateren (ook kanalen) Zij verpesten het voor ons en zijn door andere karpervissers daar hartig op aangesproken. Een puik stukje werk als je het mij vraagt. Want als die trend zich gaat voortzetten, kunnen de goeden onder ons straks nergens meer terecht om hun hobby uit te oefenen.

Weet iemand het standpunt van de KSN hierover??

Groeten Pascal
http://www.karpervissersonline.nl
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Rob Jacobs
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Ridderkerk/Helmond
Contacteer:

25-08-2002 18:33

dat het nachtvissen afgeschaft moet worden heb ik geen oren naar.
Ik mag graag enkele dagen blijven zitten op een stek dus dan word het nachtvissen .
Of het nu mooi weer of slecht weer of heel slecht weer is maakt me niks uit ,het gaat mij om het vissen en that's it.
Geen feestjes aan de waterkant voor mij.Maar ik vis ook graag s nachts!!!!
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

25-08-2002 19:06

Het idee wat HPE al gaf lijkt mij ook een goede oplossing. De meeste "karpervissers" die alleen maar aan het water zitten om te zuipen en te blowen die zullen toch geen zin hebben om zo'n bewijs te gaan halen. Ik geloof dat zoiets ook al in Duitsland is daar moet je een of ander examen doen voor je je sportvisakte krijgt. En trouwens als de maanden juni, juli, augustus afgeschaft worden dit zou ook al heel goed helpen want hebben jullie deze jongens al eens gezien toen het koud was en aan het regenen?

Mvg,
Bart
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

25-08-2002 21:28

Het allerbeste systeem om een water 'overlast vrij' te houden is volgens mij toch: nachtvissen verbieden maar wel een beperkt aantal nachtvisvergunningen uitdelen. En uiteraard goed blijven controleren!

Ook zou van mij het nachtvisseizoen, op het openbare water, verschoven mogen worden: i.p.v. juni/juli/augustus iets als: mei/september/oktober/ als legale nachtvis maanden.

Maar goed, ieder z'n meug!

Vis ze,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Hans-Peter van Ee

26-08-2002 11:24

Heren Vissers

Pascal, werden die ongeweekte partikels gevoerd uit onwetenheid??

Nachtvissen verbieden zou dat een goede zaak zijn, en dan vooral op de afgesloten wateren??
En dan ook geen ontheffingen voor niemand niet, en zeker niet voor de Enduro's.
Het gevolg zal zijn dat er dan ook hier betaalwateren zullen ontstaan.

KSN wat vindt U daarvan??

met nachtvissende groet

HPE
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

26-08-2002 12:27

Onwetendheid? Nee, ik denk het niet. Precies weten wij dat ook niet. Bij elke karpervisser is het reeds bekend dat de plas dicht gaat en om wat voor redenen. Wie die persoon is weten wij helaas ook niet. Wel viste de persoon op meerdere wateren. Het is niet te hopen dat hij ook daar dergelijke praktijken gaat uitvoeren. Het dumpen van grote (10-tallen kilo's) ongeweekte partikels doe je alleen als je zo stom bent als ik weet niet wat.

Binnen de KSN is het volgens mij wel bekend dat dergelijke prakijken door bepaalde karpervisser worden uitgevoerd. Maar of zij er iets tegen kunnen doen lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Hoe zou je zo iets moeten aanpakken?

Pascal
http://www.karpervissersonline.nl
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-09-2002 13:07

Pascal,

Zoals je inmiddels weet zijn we als Regio Noord van de KSN bezig om ideeën voor het bestrijden van de overlast uit te werken. De enige die echt iets kan doen is de visrechthebbende van een water. Die bepaalt de spelregels waaronder je een hengel mag uitwerpen. Echter, wat voor maatregel je ook invoert, alles valt of staat met goede en regelmatige controle. Het zal niet gemakkelijk worden....

Groeten,

Mark
Plaats reactie